Permalänk
Medlem

Dator startar inte

Hej!

Min dator har inte varit avstängd på hur länge som helst.
Idag stängde jag av den och flyttade den.
Nu så startar den inte när jag trycker på knappen.
Lampor och dioder lyser på moderkortet men ingenting går igång.
Kan det vara nätaggregatet som gett upp?

Permalänk
Medlem

Du har flyttat på datorn, dvs, du har kopplat ur alla sladdar bakom daotrn och kopplat in det på en annan plats?

Kontrollera att du inte kopplat in skärmkabeln till moderkortet istället för grafikkortet.
Inser att jag inte läste inlägget ordenligt.

Kontrollera att alla kontakter i datorn sitter på plats som de skall, samt att grafikkortet även sitter på plats som det skall.
Det är inte troligt att nätagget går sönder bara för att du flyttar på datorn.

Permalänk
Medlem

Du trycker på rätt knapp? Knappen är ansluten till moderkortet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du trycker på rätt knapp? Knappen är ansluten till moderkortet?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du har flyttat på datorn, dvs, du har kopplat ur alla sladdar bakom daotrn och kopplat in det på en annan plats?

Kontrollera att du inte kopplat in skärmkabeln till moderkortet istället för grafikkortet.
Inser att jag inte läste inlägget ordenligt.

Kontrollera att alla kontakter i datorn sitter på plats som de skall, samt att grafikkortet även sitter på plats som det skall.
Det är inte troligt att nätagget går sönder bara för att du flyttar på datorn.

Ja allting är inkopplat och kollat så det sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem

Något att prova.
Ta ut strömsladden till datorn.
Tryck ett antal gånger på "startknappen". Håll den gärna intryckt en stund.
Återanslut sedan strömsladden och prova starta datorn.
Om det inte hjälper, prova låt den vara strömlös någon timma/över natten.

Permalänk
Medlem

Händer det ingenting? Klickar det inte ens till? Kolla anslutningarna till frontpanelen. Klickar det till och/eller fläktar snurrar till och sedan slår av? Prova låt den stå med strömmen påslagen till nätagget cirka 30s-1min och prova starta den sen, startar den då så är det troligtvis dåliga kondensatorer antingen på moderkortet eller nätaggregatet.

Du kan även "kortsluta" PWR_ON som de ofta heter på frontpanelen (där startknappen är kopplad) med en skruvmejsel eller valfri ledande metall. Det kan ju om än otroligt vara så att själva startknappen är defekt.

Har du kollat så att det inte ligger något och kortsluter i moderkortet? Gamla skruvar och annat skit man tappat i chassiet kan ju ställa till problem vid flytt om man missat dem.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Händer det ingenting? Klickar det inte ens till? Kolla anslutningarna till frontpanelen. Klickar det till och/eller fläktar snurrar till och sedan slår av? Prova låt den stå med strömmen påslagen till nätagget cirka 30s-1min och prova starta den sen, startar den då så är det troligtvis dåliga kondensatorer antingen på moderkortet eller nätaggregatet.

Du kan även "kortsluta" PWR_ON som de ofta heter på frontpanelen (där startknappen är kopplad) med en skruvmejsel eller valfri ledande metall. Det kan ju om än otroligt vara så att själva startknappen är defekt.

Har du kollat så att det inte ligger något och kortsluter i moderkortet? Gamla skruvar och annat skit man tappat i chassiet kan ju ställa till problem vid flytt om man missat dem.

Jag plockade av kontakterna som går från power on knappen till moderkortet och satt tillbaka dom igen. Då startade den. Stängde av den igen och nu startar den inte igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PmKs:

Jag plockade av kontakterna som går från power on knappen till moderkortet och satt tillbaka dom igen. Då startade den. Stängde av den igen och nu startar den inte igen.

Ha! Visste det var knappen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Ha! Visste det var knappen.

Är det den då? Med tanke på att den funka när jag kopplade in/ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PmKs:

Är det den då? Med tanke på att den funka när jag kopplade in/ut den.

Från min erfarenhet är det väldigt ovanligt att man inte får någon reaktion på hårddiskar eller fläktar etc när man trycker på knappen. Händer det ingenting men lampor lyser känns det som att knappen är trasig eller liknande. Som någon föreslog går det kortsluta pinsen på moderkortet som knappen är ansluten till. Startar datorn då så är det ju knappen. Eventuellt att du kan flytta över Resetknappen till on/off och se om den funkar istället ifall du är obekväm med att göra det manuellt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PmKs:

Är det den då? Med tanke på att den funka när jag kopplade in/ut den.

Prova starta den genom att placera valfri metall mellan pinnarna där startknappen ansluter. Startar den varje gång då så är det knappen eller kablaget till startknappen som är väck.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Prova starta den genom att placera valfri metall mellan pinnarna där startknappen ansluter. Startar den varje gång då så är det knappen eller kablaget till startknappen som är väck.

Får se om jag vågar det, läste att man kan kortsluta moderkortet om man nuddar någon av de andra pinsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PmKs:

Får se om jag vågar det, läste att man kan kortsluta moderkortet om man nuddar någon av de andra pinsen?

Så svårt är det väl ändå inte? lägg en skruvmejsel mellan de pins som startknappen skall vara ansluten till bara. Du ska vara bra klantig om du misslyckas. Glöm inte att strömmen måste vara på

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Så svårt är det väl ändå inte? lägg en skruvmejsel mellan de pins som startknappen skall vara ansluten till bara. Du ska vara bra klantig om du misslyckas. Glöm inte att strömmen måste vara på

Han är väl orolig att han råkar lägga skruvmejseln mellan fel pins. Vad jag vet så ska det inte vara några konstigheter om man råkar sätta fel, kan dock inte garantera det. Men jag har startat på det sättet väldigt många gånger och jag kan garantera att jag tagit fel pins flera gånger, speciellt när man gör det i blindo under felsökning etc.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Han är väl orolig att han råkar lägga skruvmejseln mellan fel pins. Vad jag vet så ska det inte vara några konstigheter om man råkar sätta fel, kan dock inte garantera det. Men jag har startat på det sättet väldigt många gånger och jag kan garantera att jag tagit fel pins flera gånger, speciellt när man gör det i blindo under felsökning etc.

Eller så kan du koppla reset knappen till som powerknapp.
Min powerknapp har strulat 1 gång då jag tryckte på sidan av den, verkar som att Fractals knappar funkar bäst när man trycker precis i mitten.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Eller så kan du koppla reset knappen till som powerknapp.
Min powerknapp har strulat 1 gång då jag tryckte på sidan av den, verkar som att Fractals knappar funkar bäst när man trycker precis i mitten.

Det löste sig av någon okänd anledning.
Provade att koppla ur allt igår och kopplade in det igen. Provade att starta med och utan grafikkort inkopplat utan resultat.
Idag kopplade jag in allt igen förutom grafikkort och då startade den. Stängde av och kopplade in grafikkortet igen. Nu startar den igen och allt fungerar.