Steam Deck kan inte köra alla spel på Steam

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck kan inte köra alla spel på Steam

Valve menade troligen att Steam Deck har prestandan för att driva alla spel, enligt en av huvudmännen bakom kompatibilitetslagret Proton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker enheten ser så oergonomisk ut..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Sötast

2022 will be the year for linux desktop

Jaha, det hoppet man hade - trots att jag var sjukt tveksam till att Valve skulle lyckas med något så till synes omöjligt.

Windows 11 here we games come, wether we want to or not!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tycker enheten ser så oergonomisk ut..

Jag med. Ser inte alls skön ut att spela med.
Nu är jag van vid 360 kontroller så det är en sådan jag utgår från. 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hmm vill ju inte vara onödigt negativ men Valve har inte haft jättrebra historik när det gäller fristående hårdvara, speciellt inte "steam machines". Risken är att detta blir en kortlivad produkt för entusiaster att köra lite emulator på, som sedan sakta fasas ut...

Permalänk
Medlem

Vad bra att de går ut med detta nu när alla redan förbeställt...

Permalänk
Medlem

Var det någon som trodde annorlunda? Vet att Valve har försökt få EasyAntiCheat och andra anticheat att stödja linux officiellt, men det är ju väldigt många spel som helt enkelt vägrar funka med proton. Det är allt ifrån dåliga anticheat till dåliga DRM:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tycker enheten ser så oergonomisk ut..

Vad jag läst från dom som testat den så ska den ligga bra i händerna, bättre än switch. Och att placeringen av knappar mm fungera bra.
Men ja, det lär ju skilja sig från person till person beroende på storleken man har på händer.
Just switch är smärtsamt för mig med stora händer. Joycons går helt bort så kan bara spela med pro controllern.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tycker enheten ser så oergonomisk ut..

Väger ett ton också om jag minns rätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Vad bra att de går ut med detta nu när alla redan förbeställt...

Det är inte en förbeställning, utan en orderkö med en liten deposition. Man kan avbeställa och få de 40-50kr man betalade tillbaka (till Steam Wallet efter 30 dagar). Det går även att göra när man fått besked att en enhet har blivit tilldelad. Står i FAQ här; https://store.steampowered.com/steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tycker enheten ser så oergonomisk ut..

Jag tycker den ser bekväm ut. Som en större och rejälare Switch. Den kommer kanske bli lite tung, men annars tror jag att jag hade gillat den.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tycker enheten ser så oergonomisk ut..

Ergonomin har många kommenterat om att den är bra, både med stora och små händer, men är för stor för barn

Tillbaka till ämnet; jag tyckte det lät för bra för att vara sant att de skulle lova alla spel på steam, men all förbättring är ju bra. Problemet är ju att det inte finns mycket att pengar att tjäna på att porta/fixa enskilda spel

Permalänk
Medlem

Själva maskinen är ju inte problemet när det kommer till vilka spel som funkar och inte utan det är ju operativsystemet. Jag som många andra kommer nog bara blåsa in Windows det första jag gör och köra på som vanligt. Det är ju som sagt en helt vanlig pc i lite udda utförande. Kommer få agera server/htpc när jag inte använder den.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Ser inget problem.
Jag ska använda steamdeck som switch ersättare.
Jag tror att stödet i proton bara kommer öka.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Förändrar inget för mig, min bokning påverkas inte av detta. Planen har hela tiden varit att installera Windows 10 eller 11 på den, beroende på vilket som får bäst stöd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloback:

Själva maskinen är ju inte problemet när det kommer till vilka spel som funkar och inte utan det är ju operativsystemet. Jag som många andra kommer nog bara blåsa in Windows det första jag gör och köra på som vanligt. Det är ju som sagt en helt vanlig pc i lite udda utförande. Kommer få agera server/htpc när jag inte använder den.

Typ samma här.

I och med att dockning via USB-C ska fungera kommer jag prova använda min som desktop PC också. Kör redan min XPS 13 på liknande vis så blir intressant att se hur denna skulle funka.

Permalänk
Medlem

Det ska bli skönt att äntligen avverka sin backlog i sängen.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Väger ett ton också om jag minns rätt

VA!? Det är ju jättemycket!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förändrar inget för mig, min bokning påverkas inte av detta. Planen har hela tiden varit att installera Windows 10 eller 11 på den, beroende på vilket som får bäst stöd.

Om SteamOS har någon fördel hade jag dualbootat. Bästa ifrån bägge världarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Om SteamOS har någon fördel hade jag dualbootat. Bästa ifrån bägge världarna.

Lite därför jag valde just 512GB modellen. Ingen omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Hmm vill ju inte vara onödigt negativ men Valve har inte haft jättrebra historik när det gäller fristående hårdvara, speciellt inte "steam machines". Risken är att detta blir en kortlivad produkt för entusiaster att köra lite emulator på, som sedan sakta fasas ut...

Deras VR gear har de ju ändå gått väldigt bra med? Steam machines var inte något valve var direkt involverade i själva på hårdvaru nivå, de skapade ett framework sen var det helt upp till andra tillverkare att göra produkter under den frameworken så att kalla det för deras hårdvarusatsning är inte helt fair.

Deras första produkter var det rätt kämpigt med (tänker på steam link och controller) men sen dess så är det bara VR saker som de gjort och de har onekligen lärt sig mycket från det. Ett bra exempel så är ju att index kontrollerna verkar vara väldigt bra så de bör ha bra kunskaper att få kontroller delen i steam decken att funka bra med, utöver det är det ju bara en vanlig PC hårdvara så om något är det ju mjukvaran som är potentiellt största problem källan men den kan även undvikas genom att lägga in windows om det visar sig vara en besvikelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Om speltillverkare fokuserar på optimeringar för den specifika hårdvaran så.. men då innebär det att utvecklingen för grafiken cripplas i långa loppet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grumbledock:

Hmm vill ju inte vara onödigt negativ men Valve har inte haft jättrebra historik när det gäller fristående hårdvara, speciellt inte "steam machines". Risken är att detta blir en kortlivad produkt för entusiaster att köra lite emulator på, som sedan sakta fasas ut...

Fast de har väl haft ett väldigt bra track-record när det kommer till sin hårdvara? Skulle ärligt talat våga säga att de leda vägen för andra tillverkare..

Steam controller, Link- och Index sålde/(säljer) alla som smör och har aktivt stöd än idag — Med hög kvalité och relativt öppna plattformar för moddare och sonika att göra vad de än behagar med, till och med bygga ut med tredjepartsutrustning. Man skulle säkert kunna räkna in HTC VIVE som en del i deras ekosystem också då Valve hade många fingrar i den grytan.

Vad avser Steam Machines sålde de aldrig regelrätt den produkten själv, utan var mer utav en blueprint för OEM-tillverkare att följa, det Valve stod för här var SteamOS, vilket kan anses vara delvis deras flopp men lika mycket så Linux i sig då Wine/Proton var långt ifrån vad det är idag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ryssfemma:

Om speltillverkare fokuserar på optimeringar för den specifika hårdvaran så.. men då innebär det att utvecklingen för grafiken cripplas i långa loppet.

Skulle inte säga att det behövs att utvecklare aktivt jobbar med en "Steam Deck-version" lika mycket som att de räcker med att det kommer en preset i stil med "Steam Deck-optimized". Tänk färdiga profiler som laddas in automatiskt likt hur GeForce Experience kan automatiskt applicera bästa möjliga inställningar för hårdvaran som upptäcks i titlar.

Detta skulle kunna ske på Valves sida i samarbete med intresserade utvecklare, där Valve tillhandahåller dessa profiler direkt genom Steam(SteamOS) och där kanske Valve till och med kan skräddarsy profilerna utöver automation för populära titlar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Väger ett ton också om jag minns rätt

Köp den med mindre minne så kanske den väger mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Väger ett ton också om jag minns rätt

Skrivet av johanandersson:

Jag tycker den ser bekväm ut. Som en större och rejälare Switch. Den kommer kanske bli lite tung, men annars tror jag att jag hade gillat den.

Skrivet av maweric:

VA!? Det är ju jättemycket!

Skrivet av Blixa_Bargeld:

Köp den med mindre minne så kanske den väger mindre.

669gram, vilket inte bör vara så mycket.

Jämförelser:

Switch: 400gram

iPad mini(5:e generationen) 300gram
iPad(10,2", 2020) 490gram
iPad pro(3dje generationen) 633gram

Så den är knappast tung.
Ergonomin verkar också vara rätt mycket bättre jämfört med Switchen, enligt de som fick testa den host Valve nyligen.

Jag är lite sugen på att byta ut surfplattan mot Deck, men jag får se lite framöver.
Jag skulle gärna vilja ha lite specifikationer på lagringen också, för att veta hur troligt det är att den pallar med Direct storage bra.

Men jag avvaktar nog hands on/teardown från LTT, GF med fler innan köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men jag avvaktar nog hands on/teardown från LTT, GF med fler innan köp

LTT har redan gjort en hands on med prototypen: https://youtu.be/SElZABp5M3U

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojo82:

LTT har redan gjort en hands on med prototypen: https://youtu.be/SElZABp5M3U

Jo, jag vet.
Tested gjorde också en rätt bra med lite annat fokus:

Jag vill nog bland annat ha lite benchmarks och lagringsprestanda.
Hur bra Windows 11 fungerar på den och lite annat skulle också vara intressant, FZ påstår ju att den kan prestera sämre med W11.

Lite spännande också att se ifall enheten kan dra nytta av Direct storage, det kan ju spara prestanda och belastning på CPU och VRAM.

Permalänk
Medlem

Har spelat till 90% allting jag vill med Proton på Arch Linix i många år nu.
Inte speciellt ofta jag stöter på något jag ej kan få igång, de gånger är det spel med anti-cheat som är väldigt Windows specifikt annars rullar nästan allt.

Doch har prestandan på vissa titlar blivit lidande men vänder man på det så har även flera titlar rullat på bättre i Linux än Windows.

Så spela i Linux är perfekt?
Nej, absolut inte men helt klart bra

Nu har jag dock bara erfarenhet av att spela med Arch och Manjaro.

Ser att många tycker den är för tung?
Jag har hållit tyngre saker i många timmar så tror ej det är något problem alls.
Men ifall det skulle vara ett problem för vissa, ypperligt läge att träna era underarmar då. Win/win.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.