Tyskland vill se EU-krav på uppdateringar för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag tänkte snarare lite mer på elgiganten datorer alla 5k. Som fortfarande är långsammare än min phenom 2 från just 2010. Video acelerering är bättre och elförbrukning men ändå. Pausade här och kollade faktiskt elgigen då jag brukar använda dem som dåligt exempel och det går att köpa datorer för 4k med 8gb ram och lånsam ssd med skräp cpu som nog fungerar för vanligt office arbete mm om sju år.

Ja, gränsen för hur länge en dator "håller" har ju flyttats fram. Det är visserligen möjligt att det inte fortsätter så, att vi om ett tag gör ett "jättehopp" i prestandakrav (4K HEVC, "mpeg6" kanske rensar en del), men vi får se. Jag har några äldre laptopar, jag har maxat minne och lagt in SSD, och vår Macbook Pro 2008 med core2duo, Nvidia 8600, 6GB minne och SSD hänger med rimligt bra fortfarande, men vissa hemsidor får den att gå på knäna ibland. (Med 4GB minne var den nästan oanvändbar, därav uppgradering till 6GB som är max).

Apple brukar ju framhållas som ett föredöme gällande "hur länge de håller", och så är det på mobil- och tabletsidan, på datorsidan är det mer flytande. Sedan Apple gick över till Intel 2006 kan man nog hävda att en lika dyr PC håller (minst) lika bra som motsvarande Mac, och är enklare att bygga ut. (sedan tycker jag personligen att Macbook Pro rent utseendemässigt hållit mycket bättre än de flesta PC, en Macbook Pro 2009 unibody ser fortfarande ganska modern ut och aluminiumet har inte slitits nämnvärt)

Reservdelar för 7 år för mobiler kan man ju diskutera, då det kanske ändå inte är ekonomiskt lönt att reparera en så gammal telefon, men batteri borde definitivt gå att byta lätt för att förlänga livslängd på produkten.

Samsung har vissa modeller som "Enterprise Edition", även billigare som A40 eller A32, då de lovar säkerhetsuppdateringar 4-5 år. Kanske är den här typen av krav något som åtminstone offentliga upphandlare ska ställa när de köper till verksamheterna. Det tycks hur som helst inte orimligt med säkerhetsuppdateringar i 5 år, kanske även 7.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag har en laptop från 2011. Den får fortfarande uppdateringar från Ubuntu/Mint. Hade jag lagt in Windows 10 hade samma sak gällt där, uppdateringarna hade kommit.

Varför klarar inte Android av det?

Det finns några olika drivkrafter ur olika perspektiv som samverkat till att det varit kört.

Android i sig (Google):
Gamla versioner av Android fortsätter inte att underhållas för alltid, man förväntas att använda någon av de typ 4 senaste versionerna (i nuläget verkar det vara versionerna 8.1, 9, 10, 11 som får säkerhetsuppdateringar månatligen).

Chipsettillverkaren (ex Qualcomm):
Håller stenhårt i drivrutiner och hårdvaruspecifik mjukvara för deras chipset. De har traditionellt varit ointresserade av att leverera mjukvara till nya Android-versioner för äldre chipsets (förmodligen för att det inte hjälper deras försäljning).
(Verkar som nämnts i tråden som att den trenden kanske håller på att vända.)

Telefontillverkaren (ex Samsung):
Paketerar Android tillsammans med drivrutiner osv för den specifika telefonen, men de allra flesta tillverkarna gör även egna anpassningar.
De släpper alldeles för många olika telefonmodeller som alla behöver sin kombination av anpassat Android version x + drivrutiner som passar version x.
De har traditionellt inte varit särskilt intresserade av att ens paketera säkerhetsuppdateringar (av deras unika "anpassade Android") för befintlig version (även om vissa tillverkare skärpt sig en hel del), eller att paketera en helt ny version av Android för äldre telefonmodeller. Dessutom kanske det inte ens existerar drivrutiner osv.

Det är lite som om Windows i sig uppdaterades ungefär som idag men att Intel (t.ex.) håll stenhårt i allt vad drivrutiner heter och slutade supporta äldre chipset ganska fort, Dell (t.ex.) envisas med att leverera en Dell-edition av Windows på enheter som är mycket mer nedlåsta så att det inte bara är att byta OS själv, osv. Och då att det mesta gnället blir förenklat till att "Windows suger", men problemet är egentligen snårigare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Min Galaxy S7 rullar på hur bra som helst. Beställde trots det en Galaxy S20 FE från comviq nu för 295:- i månaden i 24 månader (telefon 120 kr, abonnemang 175 kr). Det gjorde jag kanske till största del på grund av just uteblivna säkerhetsuppdateringar. Föredrar egentligen skärmen/pixeldensiteten och storleken på S7an mer än S20 FE. Och S7an fyllde 5 år i år. Hade jag fått uppdateringar och optimeringar för den här i två år till så hade jag nog kört vidare på den.
Har jämfört kameran på S7an och farsans S10 och min lur har bättre autoexponering när man filmar inomhus i halvmörka miljöer vilket sänker brusnivån till användbar nivå till skillnad från farsans. Är lite nojjig att jag kommer tycka färgerna på bilder tagna med den här kommer vara bättre än dom tagna med S20 FE. Enda fördelen som jag kan se bortsett från lite mer ram och snabbare processor är två kameralinser till.

Min S7 överexponerar en smula utomhus med Samsung camera, tar faktiskt ibland sämre bilder utomhus än min gamla S4. Däremot är den ju snabbare på att fokusera och kan använda kortare exponeringstid. Jag tror du blir nöjd med kameran i S20FE. Jag har också kollat på den, men tyckte den verkade lite för stor för mig.

Jag kommer nog att köra min S7 tills batteriet lägger av, då får jag kolla om det är värt att byta. Gör som många andra tydligen, kör tills BankID säger att min telefon är för gammal och osäker. Prestandamässigt har jag inga direkta klagomål på S7, den klarar VoLTE på alla band i Sverige, och jag kan inte för mig själv motivera en dyr uppgradering även om det skulle vara kul med en Google Pixel 4a (5G)

Skulle vara intressant att se statistik på varför folk uppgraderar mobil. Bättre prestanda, "roligt", den gamla har trasig skärm, den gamla har dåligt batteri, eller vad. För 10 år sedan var det väl tveklöst bättre prestanda som fick folk att uppgradera, det kunde ju vara enorm skillnad från ena året till andra. Iphone 4 fick ju Iphone 3GS skärm att se helt kass ut vid jämförelse, exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vilka datorer brukar ha en garanterad livslängd på runt 7år?
Man får väl vara glad om laddaren till ens bärbara överlever 2år.
"Det kan ge mobiltelefoner och surfplattor en livslängd snarlik datorer."

Jobbar mycket med Dell, och de erbjuder serviceavtal i 5 år om man vill ha det. Antalet laddare som går sönder är försumbart, det slarvas bort avsevärt fler.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Bra av EU och Tyskland att lägga dessa krav, hoppas 7 år går igenom.

Kraven borde utvidgas till att gälla alla "smarta ting" som kylskåp och lampor. Igentligen borde nog kraven vara dubbelt så långt för dessa föremål, en kylfrys ska man väl kunna ha i minst 15 år utan att den blir en del av ett botnät.

Permalänk
Medlem

Säger som jag brukar säga. Jämför med t ex Windows. Patetiskt att vissa och att man förr fick 2 år och nu ger Samsung 3 år.

3 år är fortfarande patetiskt, speciellt på toppmodellerna, när de är lika dyra som datorer idag. Min sambo som har en budget Samsung har fått 0 år med uppdateringar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du tänker på en sånhär?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Dialog_1966_grau.jpg/296px-Dialog_1966_grau.jpg
Min farmor och farfar hade en sådan från att de fick fast telefoni tills de gick bort. Telefonen står fortfarande kvar men abonnemanget är avstängt.

Den har dock inte speciellt många finesser...

Där har du fel. Om jag inte minns del var dessa telefoner några av de få som överlevde blixtnedslag. Det om något skulle jag kalla en finnes.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hACmAn:

Där har du fel. Om jag inte minns del var dessa telefoner några av de få som överlevde blixtnedslag. Det om något skulle jag kalla en finnes.

De är elektromekaniska så de är tåliga men inte oförstörbara.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dialog_(telefon)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Säger som jag brukar säga. Jämför med t ex Windows. Patetiskt att vissa och att man förr fick 2 år och nu ger Samsung 3 år.

3 år är fortfarande patetiskt, speciellt på toppmodellerna, när de är lika dyra som datorer idag. Min sambo som har en budget Samsung har fått 0 år med uppdateringar.

Jag vet inte om det är patetiskt utan det handlar ju om att det är så man tjänar pengar.
Hade dom däremot släppt uppgraderingar och tagit 100 kronor för en uppdatering till senaste Android OS så kanske det funnits ett incitament för Samsung att leverera uppdateringar.

Anledningen att Apple uppdaterar är sannolikt att dom tjänar såpass mkt pengar på att sälja appar eller andra kringtjänster att det är lönsamt.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Min farmor och farfar hade en sådan från att de fick fast telefoni tills de gick bort. Telefonen står fortfarande kvar men abonnemanget är avstängt.

Var det inte så att avtalet med Televerket sade att kunden bara lånade telefonen av Televerket och att den skulle lämnas tillbaka om abonnemanget sades upp så att Televerket kunde låna ut den till en annan kund istället? Vad menar du med att inte lämna tillbaka Televerkets egendom efter uppsägningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Off:
Jag tro jag har missförstått hur de fungerade. Vet inte om det var Norrland eller Småland som en klasskompis föräldrar bodde i då jag pluggade eftergymnasialt.
De hade en gammal bakelit telefon som extra reserv. Detta var 2001-2003. De pratade att det hade med kolen att göra att de höll.
Även om bakelit tillverkas med kol så fattade jag det det som att det kol som skulle gjort att de inte var lika gjordade som det runt omkring Bakeliten samt hur kontakten med hjulet man snurrade fungerade. Förstod inte helt då och har ingen sprängskiss på elektroniken till hjulet. Som en elmotor antar jag fast i detta fall blir nog ljuledt generator då man ringer.
De borde varken göra bu eller bä men är telefonen så o jordad så tar ju elektronerna en annan väg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hACmAn:

Off:
Jag tro jag har missförstått hur de fungerade. Vet inte om det var Norrland eller Småland som en klasskompis föräldrar bodde i då jag pluggade eftergymnasialt.
De hade en gammal bakelit telefon som extra reserv. Detta var 2001-2003. De pratade att det hade med kolen att göra att de höll.
Även om bakelit tillverkas med kol så fattade jag det det som att det kol som skulle gjort att de inte var lika gjordade som det runt omkring Bakeliten samt hur kontakten med hjulet man snurrade fungerade. Förstod inte helt då och har ingen sprängskiss på elektroniken till hjulet. Som en elmotor antar jag fast i detta fall blir nog ljuledt generator då man ringer.
De borde varken göra bu eller bä men är telefonen så o jordad så tar ju elektronerna en annan väg.

Man använder kol i mikrofonen, kol leder så man har kolpulver som fås att vibrera av ljudet så ändrar det resistans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon
Bakelittelefoner var tidigare för bakelit var den första plast som började användas till olika apparathöljen.
Nummerskivan är en roterande strömbrytare som sluter en kontakt en gång mer än den siffra du vrider den till och det finns ingen elektronik i gamla telefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man använder kol i mikrofonen, kol leder så man har kolpulver som fås att vibrera av ljudet så ändrar det resistans.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Kohlemikrofon-sv.svg/500px-Kohlemikrofon-sv.svg.png
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon
Bakelittelefoner var tidigare för bakelit var den första plast som började användas till olika apparathöljen.
Nummerskivan är en roterande strömbrytare som sluter en kontakt en gång mer än den siffra du vrider den till och det finns ingen elektronik i gamla telefoner.

OK. Man tackar. Tyckte det såg ut som elektronik på bilden du skicka. Men ser ut att vara några spolar bara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte så att avtalet med Televerket sade att kunden bara lånade telefonen av Televerket och att den skulle lämnas tillbaka om abonnemanget sades upp så att Televerket kunde låna ut den till en annan kund istället? Vad menar du med att inte lämna tillbaka Televerkets egendom efter uppsägningen?

Du kan kalla det civil olydnad. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Där har du fel. Om jag inte minns del var dessa telefoner några av de få som överlevde blixtnedslag. Det om något skulle jag kalla en finnes.

När du säger det så har den varit osannolikt långlivad med tanke på både en och två ordentliga åskväder under telefonens 40-50åriga tjänst. Jag har nog inte riktigt reflekterat över det tidigare annat än att saker gjordes mer robusta "förr".

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns några olika drivkrafter ur olika perspektiv som samverkat till att det varit kört.

Android i sig (Google):
Gamla versioner av Android fortsätter inte att underhållas för alltid, man förväntas att använda någon av de typ 4 senaste versionerna (i nuläget verkar det vara versionerna 8.1, 9, 10, 11 som får säkerhetsuppdateringar månatligen).

Chipsettillverkaren (ex Qualcomm):
Håller stenhårt i drivrutiner och hårdvaruspecifik mjukvara för deras chipset. De har traditionellt varit ointresserade av att leverera mjukvara till nya Android-versioner för äldre chipsets (förmodligen för att det inte hjälper deras försäljning).
(Verkar som nämnts i tråden som att den trenden kanske håller på att vända.)

Telefontillverkaren (ex Samsung):
Paketerar Android tillsammans med drivrutiner osv för den specifika telefonen, men de allra flesta tillverkarna gör även egna anpassningar.
De släpper alldeles för många olika telefonmodeller som alla behöver sin kombination av anpassat Android version x + drivrutiner som passar version x.
De har traditionellt inte varit särskilt intresserade av att ens paketera säkerhetsuppdateringar (av deras unika "anpassade Android") för befintlig version (även om vissa tillverkare skärpt sig en hel del), eller att paketera en helt ny version av Android för äldre telefonmodeller. Dessutom kanske det inte ens existerar drivrutiner osv.

Det är lite som om Windows i sig uppdaterades ungefär som idag men att Intel (t.ex.) håll stenhårt i allt vad drivrutiner heter och slutade supporta äldre chipset ganska fort, Dell (t.ex.) envisas med att leverera en Dell-edition av Windows på enheter som är mycket mer nedlåsta så att det inte bara är att byta OS själv, osv. Och då att det mesta gnället blir förenklat till att "Windows suger", men problemet är egentligen snårigare.

Får ju både Intel och Windows att se riktigt bra ut!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841