Fraktkris hotar Black Friday och julhandeln

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Läste något om en båt som tappat sin last också i sjön med x antal containrar.

Det där händer hela tiden. Det är meningen att containrarna ska sitta fast, men någon slarvar och så är det några av dem som trillar i plurret.

Skrivet av anon56869:

Vips så bor jag plötsligt inte kvar på min adress i Sverige enligt systemet. Och måste uppge en ny adress vilket jag inte har för jag bor ju kvar på samma adress även om jag kommer vara bortrest under en längre period pga. visum problemen som c19 ställer till med.

Men om du är utomlands i månader har du väl en utländsk adress som du kan uppge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

De flesta kan väl förstå att kött har större miljöpåverkan.

Men om du vänder på steken

Vilket tror du bidrar till mer eller mindre frakt rent i volym dvs.

EU/Sverige fortsätter importera flera miljoner ton proteinfoder = soja till att föda vår nötkreatur i lador större delen av livet.

EU/Sverige tar bort sina import tullmurar som skyddar sina bönder och får konkurrera emot Brasilianska bönder som bränner skog och låter nötkreaturen ströva fritt i landskap.

Dessa två saker står ju inte nödvändigtvis i motsats till varandra så exemplet haltar en aning. Båda är dock inte särskilt önskvärda ur en miljösynpunkt. Det troliga är väl att det fraktas mer foder än kött vilket inte alls är bra. Jag vet faktiskt inte, bara gissar.

Jag har aldrig haft någon önskan att driva jordbruk, hade inte kunnat ändå av hälsoskäl, men jag vet att det är oerhört svårt att driva sådant i Sverige konkurrenskraftigt. Just därför väljer jag faktiskt svenskt kött i så stor utsträckning som möjligt även om det är dyrare, även om det fötts upp med foder som fraktats lika långt som det brasilianska köttet. Utan ett eget fungerande jordbruk står vi oss slätt vid en större kris i världen.

Själv vägrar jag köpa t.ex. brasilianskt kött. Inte så mycket pga frakten, som jag visserligen tycker är vansinnig, som just för hur industrin där drivs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du att statistik är manipulerad till att du som du fråga får du svar? Jag förstår inte vad du försöker säga här?

Skulle tro att han menar att urvalet av saker man mäter, vilka saker man sorterar bort, hur högt man väger en faktor vs en annan etc, kan uppfattas som lite tveksamma ibland.

T.ex så har tydligen kategorin datorer blivit 9,1% billigare i år vilket sänkte den totala inflationen med 0,3%.
Det är inte hur jag upplever prisutveckligen men tydligen är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jo, precis så är det som det fungerar, om stater lägger ett embargo på handel med Kina. Vilket vore en bra mycket vettigare åtgärd än plastpåsskatt, ur ett miljöperspektiv.

Handelsekonomi handlar om att alla inblandade parter tjänar på den handeln som görs.

Om alla länder skulle sluta handla med Kina så skulle alla förlora på det då inget annat land i världen kan täcka den tillgång av produkter som Kina tillverkar och till samma priser. Det skulle bli brist på närmast allt och det som skulle finnas att tillgå skulle kosta markant mycket mer pga dyrare omkostnader.

Inte bara handelsekonomin skulle fallera utan även världsekonomin.

Så återigen, det är inte så som ekonomi fungerar.

Permalänk
Medlem

Blackfriday är ett jäkla påhitt, skulle inte fälla en tår ifall möget försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ingen aning vad du handlar, men om 90% eller mer är helt onödigt så måste du ha flera hundra tusen kvm bostad/förrådsyta att förvara allt i.

Jag har då inte råd eller plats att köpa saker som inte används dagligen eller veckovis iallafall.

Hur kan jag behöva ha flera 100 tusen kvm att förvara allt på? Jag kanske köper 5 spik jag egentligen inte behöver som jag sedan kastar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l33tn00b:

Handelsekonomi handlar om att alla inblandade parter tjänar på den handeln som görs.

Om alla länder skulle sluta handla med Kina så skulle alla förlora på det då inget annat land i världen kan täcka den tillgång av produkter som Kina tillverkar och till samma priser. Det skulle bli brist på närmast allt och det som skulle finnas att tillgå skulle kosta markant mycket mer pga dyrare omkostnader.

Inte bara handelsekonomin skulle fallera utan även världsekonomin.

Så återigen, det är inte så som ekonomi fungerar.

Helt oförståeligt det du pratar om och att du hela tiden säger att det inte är så som ekonomi fungerar. Vad driver dig till detta?

Vad jag pratar om är att om vi skall lösa en av våra största ödesfrågor så måste vi sluta handla med länder, såsom Kina, vilka drivs av kol. Det är enda sättet att få dem att ställa om. Stoppa handeln med Kina!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

... mindre utbud för saker som black friday och julhandel ser jag som en bra sak.

BF borde fungera på samma sätt som tidigare den årliga bokrean: Gamla hyllvärmare (som funnits länge i butiken) realiseras för att ge plats för nya produkter!
(Men med dagens allmänna hårdvarubrist lär det nog inte finnas så många hyllvärmare kvar till rean, och inte heller kan de räkna med större påfyllning av nya produkter till julhandeln. )

Skrivet av meanh:

Vi behöver bara att kolla på det faktum att vi fortfarande har kött och frukt som fraktats från andra sidan jorden tillgängliga billigare än produkter producerade inom Sverige och Europa för att inse att frakt fortfarande är åt helvete för billigt. ...

Skrivet av pv2b:

Det beror på att det finns länder som importerar väldigt mycket med sjöfrakt, där sedan skeppen skulle gå tomma i retur om de inte fyllt upp med relativt billiga exporter som t.ex. just äpplen. ... i Nya Zeeland till exempel.

Jag såg ett paradexempel för ungefär 20 år sedan, då varuhuset sålde ett parti gul lök från Nya Zeeland för ~3 kr/kg. Hur mycket kan odlaren ha fått av det?

Skrivet av jehuty:

... min säljare från Findus sa att dom flyttade sin produktion av fryst torskryggfile från Kina till Europa.

Kunderna började protestera när de fick reda på att fisken som fångats i Atlanten sedan varit på andra sidan Jorden och vänt i stället för att transporteras kortaste vägen.

Skrivet av medbor:

Är det någon som är med på att skapa en containerfabrik? Har hört att marginalerna är hyfsade nu, och stål finns i norrland.

Jag har inte uppfattat det som en global nettobrist, utan ett problem med att containrarna är på "fel" ställe.
Först var det (reaktioner på) pandemin som orsakade störningar i flödet, sedan stoppet i Suez-kanalen.

Skrivet av Johan.ka:

... När jag prövade beställa en vara så tog det 4 dagar från beställning tills det landade i Sverige, sen behövde postnord 5 veckor på sig för att transportera det inom landet.

Hur länge fick paketet vänta på tullkontroll innan femveckorstransporten påbörjades?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Skulle gärna skippa julen helt jag också men har heller inga barn. Är absolut ingen julälskare och sitter gärna hemma med sambon och bara slappar.

Samma här. Julafton är rolig för barn (om man har barn ELLER om man är barn själv).

I och med omständigheterna så skall jag fixa "julklappar" redan denna månad så har man fått skiten gjord.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Samma här. Julafton är rolig för barn (om man har barn ELLER om man är barn själv).

I och med omständigheterna så skall jag fixa "julklappar" redan denna månad så har man fått skiten gjord.

Min sambo älskar att julpynta så vi kör lite varannanjul principen här hemma. Hon får ställa fram allt (Inte överdrivet mycket som i amerikanska julfilmer men mer än vad jag gillar) varannan jul och jag kör ljusstakar och några prylar varannan jul.

I år blir julafton lite annorlunda då vi ska ha julen här hemma hos oss för alla som vill komma från släkten. Hoppas inte det blir alla ska tilläggas även om vi inte har en mastodontsläkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle gärna skippa julen helt jag också men har heller inga barn. Är absolut ingen julälskare och sitter gärna hemma med sambon och bara slappar.

Vad är det du säger? Om du bara sitter hemma och inte gör något så kommer inte handeln att tjäna lika bra?! Har inte media berättat för dej om hur stressad du måste vara under juletider för att hitta rätt klappar till rätt pris, i rätt tid samtidigt som alla andra svenskar, för att få dej att köpa en massa skit som ingen egentligen behöver?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Vad är det du säger? Om du bara sitter hemma och inte gör något så kommer inte handeln att tjäna lika bra?! Har inte media berättat för dej om hur stressad du måste vara under juletider för att hitta rätt klappar till rätt pris, i rätt tid samtidigt som alla andra svenskar, för att få dej att köpa en massa skit som ingen egentligen behöver?!

Jodå, de försöker med det från oktober och framåt men jag är rätt bra på att stå emot. Hatar att stressa på julen då jag anser att det ska vara en lugn härlig tid och satsar hellre på att äta gott och dricka något gott än att pumpa magen full med massa trist skinka, prinskorvar, janssons frestelse och annat som kallas julmat.

Som sagt kommer jag ändå få lite av denna del i år då vi bjudit in släkten men jag får väl se till att förbereda så mycket som möjligt så ska det nog gå och försöka stoppa sambon från att komma på 100 olika saker vi också kan bjuda på som betyder att hela veckan innan och dagen efter kommer tillbringas i köket.

Handeln får helt enkelt lura någon annan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur länge fick paketet vänta på tullkontroll innan femveckorstransporten påbörjades?

Har för mig att det tog ca 3 veckor att ta sig igenom den delen av processen. Därav att jag skrev att de antagligen inte har automatiserat den delen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Dessutom går nog postnord svettiga nu efter de nya VAT reglerna sedan juli 😂 Kan bara tala för mig själv men helvete vad mycket billigt skit jag importerar nu igen 😂

Har saker ändrats igen för PostNord? Har missat detta helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Har saker ändrats igen för PostNord? Har missat detta helt

Jajamen, det är nu fullt möjligt att slippa deras hanteringavgift tack vare införandet av IOSS

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aka_The_Barf:

90% eller mer av det man köper är helt onödigt. Gynnar nog miljön iallafall att minska båt trafiken. Har man mat, vatten och skydd mot väder o vind så är man all set.
Säkert det enda målet kommer vara om ett par generationer när ännu mer folk ska dela på en ändlig jord.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan jag behöva ha flera 100 tusen kvm att förvara allt på? Jag kanske köper 5 spik jag egentligen inte behöver som jag sedan kastar.

Förstår jag dig rätt att man kan minska båttrafiken för att man slutar köpa 5 spik på black friday för att man redan har allt annat man behöver (mat, vatten och skydd mot väder och vind?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_global_population_grow...

Hans rosling visste vad han pratade om. Tror han reviderade siffran innan han dog till 20-21 miljarder människor på vår jord där vi förväntas föda lika många barn som gamla dör eftersom samtliga länder då förhoppningavis nått I-lands status. Men det ligger givetvis också i vårat intresse här i väst att också släppa upp dessa u-länder till denna nivå, istället för hot om att flytta produktionen nån annanstans vid höjd lägsta lön bara för att vi här i väst vill ha billiga produkter 😑

Nja han reviderade väl det till 11-12 miljarder om jag inte missminner mig? =P
Genomsnittet på barnafödande idag är någonstans mellan 2,2 till 2,3 barn per familj.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Sluta köpa plastskrot från Kina som tex hela Flying Tigers sortiment och det mesta av classes så ordnar det sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Nja han reviderade väl det till 11-12 miljarder om jag inte missminner mig? =P
Genomsnittet på barnafödande idag är någonstans mellan 2,2 till 2,3 barn per familj.

Ja, jag ser det på Wikipedia, men jag vill minnas att jag sett ett seminarium på svenska där han drar samma sak, men där han säger 20-21 miljarder. Däremot verkar det inte finnas några bevis för detta påstående då det inte finns att hitta någonstans. Samtidigt vill jag minnas att vi vid detta tillfälle då var över 9 miljarder människor så siffran låter definitivt vettig då det kommer ta några år till innan afrika och delar av asien är ifatt oss andra i ekonomisk utveckling. Gubben visste vad han pratade om 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av medbor:

De som vill frakta ut saker från kina behöver ju se till att det finns containrar där, oftast går båtarna tillbaka med tomma containrar

Är det verkligen brist på containrar som är problemet? Är inte problemet att det är fullt på båtarna? Jag såg något i tidningen härom veckan om företag som fick skicka med tåg istället för båt för att det inte fanns plats på båtarna och tågen använder samma sorts containrar, så felet kan inte ha varit brist på container. Båtarna kan förstås ta mycket mer gods än ett tåg.

Mina ytpostförsändelser från Japan har tagit jättelång tid i år. Låda 1, postad i slutet av februari, tog 4½ månad. Låda 2, postad i slutet av april, tog 3½ månad. Låda 3, postad i mitten av augusti, har förstås inte kommit fram ännu, men det hade jag inte väntat mig heller. Hoppas den kommer före jul. På låda 2 satt det en lapp som angav vilken båt den gick med den första delen av sträckan. Den båten avgick från hamnen i Kawasaki en dryg månad efter att lådan kom till japanska postens utrikesterminal i Kawasaki, så lådan satt alltså fast på samma plats i över en månad utan att röra sig ur fläcken. Jag tänkte inte på om det satt någon liknande lapp på låda 1. Förr om åren tog det vanligtvis 2-3 månader för denna typ av försändelser och platsbrist på båtarna skulle kunna vara förklaringen till varför det tar extra tid.

Skrivet av Allexz:

Förstår jag dig rätt att man kan minska båttrafiken för att man slutar köpa 5 spik på black friday för att man redan har allt annat man behöver (mat, vatten och skydd mot väder och vind?)

Hur ska man kunna få skydd mot väder och vind utan spik? Vad ska då hålla ihop tak, väggar och golv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Förstår jag dig rätt att man kan minska båttrafiken för att man slutar köpa 5 spik på black friday för att man redan har allt annat man behöver (mat, vatten och skydd mot väder och vind?)

Helt rätt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

lön

Det enda som inte höjs är min lön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det verkligen brist på containrar som är problemet? Är inte problemet att det är fullt på båtarna? Jag såg något i tidningen härom veckan om företag som fick skicka med tåg istället för båt för att det inte fanns plats på båtarna och tågen använder samma sorts containrar, så felet kan inte ha varit brist på container. Båtarna kan förstås ta mycket mer gods än ett tåg.

Mina ytpostförsändelser från Japan har tagit jättelång tid i år. Låda 1, postad i slutet av februari, tog 4½ månad. Låda 2, postad i slutet av april, tog 3½ månad. Låda 3, postad i mitten av augusti, har förstås inte kommit fram ännu, men det hade jag inte väntat mig heller. Hoppas den kommer före jul. På låda 2 satt det en lapp som angav vilken båt den gick med den första delen av sträckan. Den båten avgick från hamnen i Kawasaki en dryg månad efter att lådan kom till japanska postens utrikesterminal i Kawasaki, så lådan satt alltså fast på samma plats i över en månad utan att röra sig ur fläcken. Jag tänkte inte på om det satt någon liknande lapp på låda 1. Förr om åren tog det vanligtvis 2-3 månader för denna typ av försändelser och platsbrist på båtarna skulle kunna vara förklaringen till varför det tar extra tid.Hur ska man kunna få skydd mot väder och vind utan spik? Vad ska då hålla ihop tak, väggar och golv?

Det kan absolut vara så det är, kapacitet på båtarna är nog ansträngd som du säger

Permalänk
Medlem

Är det naivt att tro att man ska kunna fynda en PS5:a på årets Black Friday? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det naivt att tro att man ska kunna fynda en PS5:a på årets Black Friday? 🤔

Tror det är ganska naivt, tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju inte som att frakt av gods hjälper till att hålla världen frisk trots alla svindyra teslor/andra elbilar och ny dator hårdara som ingen egentligen behöver då den alla redan för 10 år sedan fungerade tillräckligt bra. Jag har alla mina burkar kvar och använde två av dom till livestreaming så sent som igår kväll. Så en lååååång paus skulle hjälpa till rejält. Tänk på satelitbilderna över kina och bilderna/filmerna från tex venedig där molnen av föroreningar över huan fövsvann och fisken återvände till kanalerna i venedig när pandemin varit igång ett tag.

Nu kommer tillverkarna och kapitalet i övrigt gasa på som fan för att hinna ifatt så det är nog inte bara partickelmask på i framtiden utan en hel rymddräkt som gäller men det skiter alla i.

Nu öppnar vi upp så folk kan konsumera sig lyckliga -> KOM O TJÖÖÖÖÖÖP KONSERVERAD GRÖÖÖÖÖT mår du skit köp ett nytt grafikkort

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har nog aldrig handlat nåt särskilt på varken svarta fredagen lr julen på nog 10 år….
Sen är det ju ingen riktig rea heller då konceptet ”Just in time” används överallt?

Skrivet av zuru1:

i-lands problem medans mer än halva jordens befolkning går utan mat eller tak överhuvud, inte ens säker tillgång på rent vatten.

Trist för dem….de skulle ej ha blivit till då de ej kan försörjas ordentligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har nog aldrig handlat nåt särskilt på varken svarta fredagen lr julen på nog 10 år….
Sen är det ju ingen riktig rea heller då konceptet ”Just in time” används överallt?

Trist för dem….de skulle ej ha blivit till då de ej kan försörjas ordentligt.

Lätt å säga när man lever på andras bekostnad

Visa signatur

Kan din dator göra det här?