Clas Ohlson varnar för tomma butikshyllor och försenade julklappar

Permalänk
Melding Plague

Clas Ohlson varnar för tomma butikshyllor och försenade julklappar

Fraktkrisen kombinerat med brist på kretsar gör att Clas Ohlson varnar för att framförallt teknikprodukter kan ta slut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas folk spenderar alla sina pengar på krogen som vanligt nu när restriktionerna lättar i land efter land nämen... Företagen har strulat till det för sig i alla led, och det är vi konsumenter som får lida, som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men om några veckor tycker ju regeringen att allt är som vanligt igen. När det ska reflektera övriga världen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Mer tillverkning inom EU och sluta spendera pengar som vi gör idag är ett bra första steg för att slippa problem likt detta i framtiden.

Laga och återbruka har aldrig varit mer aktuellt i dagens slit och släng samhälle, både för miljön och plånboken.

Börjat leva minimalistiskt sen corona kom så tror faktiskt inte jag blir drabbad av detta då jag mest köper mat i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jo nog är det tomt allt.
Fanns inte en blyertspenna att uppbringa på dollarstore så här efter skolstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mer tillverkning inom EU och sluta spendera pengar som vi gör idag är ett bra första steg för att slippa problem likt detta i framtiden.

Problemet är att EU inte är lönsamt att lägga tillverkning i. För mycket lagar, avgifter och anställningskydd.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det positiva i eländet är väl att folk på regerings- och EU-nivå mer och mer har börjat inse att outsourca all tillverkning av, tja, allt, till Kina nog inte var ett så väldigt klokt beslut på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Härligt att det är tomt för en gångs skull. Nya fräscha produkter väntas.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Problemet är att EU inte är lönsamt att lägga tillverkning i. För mycket lagar, avgifter och anställningskydd.

Japp, då får vi som förr i tiden köpa mindre men dyrare prylar, vi köper billigt skrot i mängder idag som vi inte behöver och fyller våra garage/förråd med helt onödiga prylar.

att bara ta det lilla "problemet" de flesta av oss här på forumet har stött på är avsaknaden av grafikkort de senaste 2 åren och det är ett tydligt exempel på överkonsumering för att gräva en digital valuta som förbrukar sjuka mängder elektricitet och förkortar livslängden på grafikkorten avsevärt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Bra tillfälle att lägga ner (julklappsaspekten av) julfirandet då.

Permalänk

Det har väl varit slut ganska länge??

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Bra tillfälle att lägga ner julfirandet då.

Har helt slutat prylar i julklapp till folk, brukar ge bort presentkort eller något ätbart eller en upplevelse typ biobiljetter e.tc.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Så vi slipper allt egenbrandat skräp från Kina? Finns det ens folk som ger bort sånt i julklapp?

Permalänk
Avstängd

Får man en julklapp som visar sig härstamma från Clas Ohlson så bör man överväga sin relation med den personen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har helt slutat prylar i julklapp till folk, brukar ge bort presentkort eller något ätbart eller en upplevelse typ biobiljetter e.tc.

Mjo men det där fungerar inte så bra till potentiella barn och syskonbarn. =P
Vi vuxna köper ingenting till varandra längre. Det tog mig 10+ år av lobbande innan det gick igenom...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas folk spenderar alla sina pengar på krogen som vanligt nu när restriktionerna lättar i land efter land nämen... Företagen har strulat till det för sig i alla led, och det är vi konsumenter som får lida, som vanligt.

Jag ska givetvis göra min del för att hjälpa till och dricka öl så in åt helvete. Tillsammans är vi starka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Får man en julklapp som visar sig härstamma från Clas Ohlson så bör man överväga sin relation med den personen!

De har en hel del saker med bra kvalitét faktiskt Flera svängar bättre än t ex Jula som är ett under att de inte konkat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Mjo men det där fungerar inte så bra till potentiella barn och syskonbarn. =P
Vi vuxna köper ingenting till varandra längre. Det tog mig 10+ år av lobbande innan det gick igenom...

Små barn gillar godis och kanske kan uppskatta ett presentkort på leos lekland eller liknande?

Mellanstora barn vill oftast ha spel eller liknande, kan köpas digitalt.

Stora barn vill ha pengar till nöjen.

Sen funkar väl presentkort som t.ex. här i Halmstad har vi både citykortet och presentkort som fungerar på hallarna som är ett shoppingcentrum där man kan köpa sig något användbart som man verkligen behöver.

Bästa julklappen jag har fått någonsin av en arbetsgivare var när jag fick ett presentkort på 500kr på Coop.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Får bli mjuka paket dårå!

😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Får man en julklapp som visar sig härstamma från Clas Ohlson så bör man överväga sin relation med den personen!

fick ett fullt set av verktyg från clas ohlsons egna märke co-craft när jag tog studenten 2010 och hittills är det bara den sladdlösa borrhammaren som gett upp efter 10 års tjänst i hårda betongväggar och diverse enklare monteringar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Små barn gillar godis och kanske kan uppskatta ett presentkort på leos lekland eller liknande?

Mellanstora barn vill oftast ha spel eller liknande, kan köpas digitalt.

Stora barn vill ha pengar till nöjen.

Sen funkar väl presentkort som t.ex. här i Halmstad har vi både citykortet och presentkort som fungerar på hallarna som är ett shoppingcentrum där man kan köpa sig något användbart som man verkligen behöver.

Bästa julklappen jag har fått någonsin av en arbetsgivare var när jag fick ett presentkort på 500kr på Coop.

Detta är faktiskt jättebra, jag brukar ge sådant också. Hett tips är presentkort på bio. Det gillar ju alla ungar/ungdomar. Särskilt nu när det faktiskt kommer öppna upp igen i höst.

Permalänk
Medlem

Har fått familjen att sluta med julklappar sedan något år. Det mesta blir kanske en donation till någon välgörenhet, annars är det mest julmat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Var nästan hundra på att Classe hade gått dåligt under covid, men årsredovisningen 20/21 var helt okej.

Skrivet av AplAy:

Får man en julklapp som visar sig härstamma från Clas Ohlson så bör man överväga sin relation med den personen!

Äsch, köpte en prima våg hos Classe under våren. Helt okej för basgrejer!

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson har ju minskat rejält på storleken på en hel del butiker senaste året, så dom har haft dåligt med varor länge, går aldrig in där längre då det man behöver aldrig finns i butiken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Äsch, 3dprintern får fixa julklapparna

Permalänk
Medlem

må låta tråkig men jag har slutat köpa massa skärp till julafton, om jag ger något brukar jag ge pengar, känns jävligt korkat att konsumera random grejer till folk som de troligtvis inte behöver, gör bara att plastön ute i atlanten växer ännu mer

Permalänk
Medlem

Jag kommer återgå till butiksköp när pandemihelvetet är över, för när det gäller Clas Ohlson-prylar så är det nästan alltid något jag behöver så snart som möjligt, så varför vänta extra länge och dessutom betala frakt? Det är bara under pandemihelvetet jag gjort undantag, med 100% hemleverans.

Julklappar är dock inte aktuellt oberoende av omständigheter, då jag lyckades övertyga min familj att sluta med sådant trams för flera år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kanske dags för mina barn att få varsin expanderad Amiga i julklapp då (det har jag ej brist på...), Lustiga är att dem hade blivit överlyckliga ❤
Självklart hade det blivit från skåpen med köpta defekta menade att räddas så inget fusk med att ta från dem jag redan renoverat 😆

Jul som om det vore 1990 igen ❤

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Kanske dags för mina barn att få varsin expanderad Amiga i julklapp då (det har jag ej brist på...), Lustiga är att dem hade blivit överlyckliga ❤
Självklart hade det blivit från skåpen med köpta defekta menade att räddas så inget fusk med att ta från dem jag redan renoverat 😆

Jul som om det vore 1990 igen ❤

Haha, det var kanske det bästa jag någonsin hört i julklappsväg, kör hårt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra att de varnar så man hinner köpa saker man inte behöver innan de tar slut. Vi köpte alla julklappar online förra året, får bli samma i år igen, fast lite tidigare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7