Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

Mycket bra råd, tusen tack för hjälpen här! Hur räknas pengar från sportsbetting? Drar in ungefär 10-15k i månaden på det, är ju skattefritt. Får väl kanske se till det blir utbetalt till sambons konto då
Ja det förstår jag Därför jag undrade om strökurser räcker! Då jag gärna skulle vilja testa på lite olika kurser och pluggandet såhär då jag jobbat sedan gymnasiet och är 25 nu.

Ja det går, du måste inte studera på 100% heller. Nu har du inte sagt vad för typ av kurser du tänkt dig men på komvux är de generellt sett 10 veckor långa på 50%. Så kan man ändå få "halvt" CSN. Det viktigaste är att klara kurserna så du inte sätter dig i en dålig sits om du vill plugga annat sen, då kommer du behöva tjäna in poäng innan du får rätt till CSN på nytt.

Sen angående sportsbetting, jag tror CSN endast kollar på den taxerade inkomsten men poängen med reglerna är ju att man inte ska kunna ta lån hur som helst så de kanske kan lyckas sätta dig på det ändå. Det bästa är nog att kontakta CSN och fråga i förväg.

Permalänk
Medlem

Kanske dumt av er att räkna med att räntan kommer ligga kvar på 0.05% i all evighet, regeringen har precis lagt fram ett förslag om höjning med 0,5-0,6 procenenheter. Det är fortfarande väldigt lågt men inte "gratis pengar".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kanske dumt av er att räkna med att räntan kommer ligga kvar på 0.05% i all evighet, regeringen har precis lagt fram ett förslag om höjning med 0,5-0,6 procenenheter. Det är fortfarande väldigt lågt men inte "gratis pengar".

Måste säga att det är en spännande ökning att på ett bräde gå in och höja befintlig ränta med 1000%. Men pengarna måste ju in till staten för att strösslas ut på annat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blub:

Måste säga att det är en spännande ökning att på ett bräde gå in och höja befintlig ränta med 1000%. Men pengarna måste ju in till staten för att strösslas ut på annat...

Man höjer för att lånet ska finansiera sig självt. Så är det inte just nu. Det ska täcka skulder som CSN inte räknar med att få in samt finansiera det nya stödet för studier mitt i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Nettoeffekten blir rätt så marginal i dagsläget så känns väl inte som en dramatisk höjning? Fortfarande väldigt bra villkor tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nettoeffekten blir rätt så marginal i dagsläget så känns väl inte som en dramatisk höjning? Fortfarande väldigt bra villkor tycker jag.

jo visst är det bra villkor men säg att du har 1 miljon i lån så gick du från en årlig kostnad på 5000:- till 50 000:-. Det skulle kännas för mig iallafall.

Permalänk
Skrivet av Blub:

jo visst är det bra villkor men säg att du har 1 miljon i lån så gick du från en årlig kostnad på 5000:- till 50 000:-. Det skulle kännas för mig iallafall.

500 till 5000 om jag inte räknat snett men ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det finns en begränsning hur mycket man får låna, man kan inte plugga i all evighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensahremark:

500 till 5000 om jag inte räknat snett men ja

Yes du har helt rätt. 500 till 5000 blir det och inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Nu blir det väl snarare från 500 till 5000 i detta hypotetiska fallet. Känns fortfarande som ett väldigt bra lån.

Problemet är väl snarare att det skapas en osäkerhet i hur framtida räntor skall beräknas? Tar men ett lån så vill i varje fall jag veta hur räntan skall sättas i framtiden. Lite samma som när skatten på ISK har höjts.

Permalänk
Medlem

Nja, bolån kan man ju få ner mot 1%, så efter 30% ränteavdrag är det ju nästan i nivå med nya CSN räntan. Csn blir ju dock fortfarande bättre ,så logiken i tråden kvarstår .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Nja, bolån kan man ju få ner mot 1%, så efter 30% ränteavdrag är det ju nästan i nivå med nya CSN räntan. Csn blir ju dock fortfarande bättre ,så logiken i tråden kvarstår .

Fast får du bolån om du är student?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Ja det kan man få, om man har en fast anställning som man är studieledig från. Det fick jag hos SHB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast i tråden handlar ju mycket om att låna pengar man inte behöver för att slippa ta andra lån längre fram i livet ,och i det perspektivet så är det en intressant jämförelse tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja det kan man få, om man har en fast anställning som man är studieledig från. Det fick jag hos SHB.

Fast då är du inte studerande när du tar bolånet. Hur gör banken sen när du säger upp dig/tar tjänstledigt och återupptar studerandet förutsatt att du gör dina inbetalningar? För vad jag vet är det enbart kreditvärdigheten de går på och som student eller heltidstrader säger vi, är man inte lika kreditvärdig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leopard01:

Fast då är du inte studerande när du tar bolånet. Hur gör banken sen när du säger upp dig/tar tjänstledigt och återupptar studerandet förutsatt att du gör dina inbetalningar? För vad jag vet är det enbart kreditvärdigheten de går på och som student eller heltidstrader säger vi, är man inte lika kreditvärdig.

Nehe, så när jag tog mitt bolån under heltidsstudierna var jag inte studerande? Vad pratar du om?

Att jag var tjänsteledig berättade jag och det brydde de sig inte om. De angav själva det som tillsvidareanställning. Dock var lånet bara på 700 000. Kanske hade de nekat om det var mer.