Roborocks självtömning av dammsugare

Permalänk
Melding Plague

Roborocks självtömning av dammsugare

Kenneth och Anton kikar på Roborocks självtömmande station för dammsugare. Oklara instruktioner och höga ljudnivåer står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu fixar ni en tävling där man får vinna detta. För jag vill ha det 🤔 frugan tvingar mig tömma dammbehållaren alltid..

Permalänk
Medlem

En sån tömningsstation oavsett ljudnivå blir ett köp. SÅ skönt!
Kommer bli med påse om/när allt dyker upp.

Med småbarn hemma som springer omkring, ibland med skor så blir det skitigt fort.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Nu kanske ni redan har hunnit läsa på om detta, men oavsett så kan det vara bra info till alla spekulanter där ute!
Då jag själv har väntat på denna sedan januari när den presenterades så har jag tagit reda på varför Bag/ Bagless är en sån stor förvirring

Det är helt enkelt så att tömningsstationen har fått olika förutsättningar beroende på region:

Asien: Bagless
USA: Bag
Europa: Bagless/Bag (Vilket förklaras eftersom ni listat ut i videon att den kan användas både med påse och utan)

Det förklarar även varför ni har kommit över recensioner på Amazon där folk är nöjda med produkten men saknar möjligheten att köra bagless.

Jag har en svart variant påväg som landar hos päronen imorgon!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Antar att den endast fungerar till modell s7?

Permalänk
Medlem

Produkten finns att köpa i butik redan idag, blandannat från Webhallen;Sugis från Webbis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Antar att den endast fungerar till modell s7?

Ja, och framtida modeller från Roborock

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Produkten finns att köpa i butik redan idag, blandannat från Webhallen;Sugis från Webbis

Hah! Tack, beställde direkt!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Beklagligt att den inte är bakåtkompatibilitet med S6. Hade varit ett garanterat köp annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Beklagligt att den inte är bakåtkompatibilitet med S6. Hade varit ett garanterat köp annars.

Så som S6:ans borste på undersidan är designad så hade den inte fungerat optimalt i en självtömmande station. Det är därför Roborock designade om borsten till S7:an med en borste helt i mjuk gummi

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Jag öppnar fönstren när det blåser åt rätt håll så slipper jag dammsuga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade en äldre Samsung robotdammsugare för ett gäng år sedan, minns inte dess modellnamn dock, men den hade en betydligt större dammbehållare än S7:an och troligen de flesta andra robotdammsugare på marknaden. Den behövdes inte tömmas mer än några få ggr / vecka och då städade den i en lägenhet fylld med hundhår i princip dagligen. Den var såklart större och bulkigare och gick inte under soffan så det var såklart en nackdel.

Tror ändå att jag skulle föredra den framför en dammsugare med denna högljudda uppsugningsstation.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Wasp:

Produkten finns att köpa i butik redan idag, blandannat från Webhallen;Sugis från Webbis

Ganska sjukt att vi yrat runt med den här sen i mars och beklagat oss över att den inte är tillgänglig. Typ en timme innan vi skulle publicera dagens artikel ringde en återförsäljare oss och berättare att de skulle få in dem på lager idag.

#timing

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Haft den vita varianten sedan i början av augusti och är supernöjd. Rekommenderar att köra med påse. Har haft lite problem med att hitta återförsäljare av påse dock, men det dyker väl upo med tiden.

Permalänk
Medlem

Har tittat ett tag på iRobots version eftersom vi redan har en Roomba och en till så man kan ha en på varje våningsplan ligger på önskelistan. Och då är det ju smidigare att köra samma app osv... Och självtömning lockar ju onekligen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Som någon som haft robotdammsugare i ett par år kan jag säga det här är helt fel fokus.

1. Det är inte jobbigt att tömma den var 2-3 vecka.
2. Hela poängen med att laddaren är liten är så man kan gömma fanskapet under soffan.
3. Jag vill se en moppningsfunktion som är inbyggd så man slipper gå och sätta på trasan och ta av.

Med det sagt så vill jag säga att detta är ta mig fan det bästa vi har köpt. Timmarna sparade, bråken sparade.
Fy fan vad guld det är.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo T1 Pro med tömningsstation, skulle knappast betala över 3k extra för den funktionen.
Beror även på dammängd och hur ofta den körs.
Tömningen låter högt under en kortare tid, vi snackar en bit över hur en rejäl sladdammsugare låter.

Jag ser det inte som något direkt problem att tömma behållaren manuellt, men då har jag inte enorma mängder damm och bara några få m till soppåsen.
Kör inte heller roboten schemalagt då det ändå alltid måste ordnas innan den ska köra; sätta stolar m m i rätt läge så att den kommer åt och se till så att det inte finns något den kan fastna i (band från väskor/påsar, kablar, mattfransar m m).

Däremot kan jag tänka mig att tömningsstation vore bra där den behöver köras ofta och/eller är längre till soppåse att tömma manuellt i.
Påslös tömningsstation med rejält stor behållare vore nog rätt bra för sådana lägen.

Moppningsfunktionen kunde ju vara betydligt bättre, automatisk och bra rengöring av trasan osv. Finns väl en del som ska ha rengöring men tydligen inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Som någon som haft robotdammsugare i ett par år kan jag säga det här är helt fel fokus.

1. Det är inte jobbigt att tömma den var 2-3 vecka.
2. Hela poängen med att laddaren är liten är så man kan gömma fanskapet under soffan.
3. Jag vill se en moppningsfunktion som är inbyggd så man slipper gå och sätta på trasan och ta av.

Med det sagt så vill jag säga att detta är ta mig fan det bästa vi har köpt. Timmarna sparade, bråken sparade.
Fy fan vad guld det är.

Vi får tömma våran efter varje körning. Har till och med fått ställa in den att fortsätta köra med mycket skräp i behållaren annars kör den inte klart ens. Men så blir det i radhus med katt och småbarn. Så var 2-3 vecka? Bor du själv i en liten etta så kanske, men det låter som en utopi för mig.

Vet för övrigt att iRobot har robotmoppar också. Borde finnas fler

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Såg jag rätt? 83db!? Stört högt ju. Hur länge håller den på? Förmodar att man kan ställa in den att dammsuga när man inte är hemma dock. Sjukt störande för eventuella grannar.

Men smidigheten känns väldigt trevlig. Att ha den inställd på att städa när man inte är hemma så är golvet alltid dammsuget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har tittat ett tag på iRobots version eftersom vi redan har en Roomba och en till så man kan ha en på varje våningsplan ligger på önskelistan. Och då är det ju smidigare att köra samma app osv... Och självtömning lockar ju onekligen

En trevlig grej med iRobots varianter är att de är ensamma, AFAIK, om att ha nivåsensor i dammsugarens behållare. Dvs om dammsugarens behållare fylls innan den behöver ladda åker den tillbaka och tömmer för att sedan fortsätta. Konkurrenterna tömmer när de behöver ladda. För de flesta spelar detta mindre roll men med långhåriga husdjur och liknande kan det bli problem.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Som någon som haft robotdammsugare i ett par år kan jag säga det här är helt fel fokus.

1. Det är inte jobbigt att tömma den var 2-3 vecka.
2. Hela poängen med att laddaren är liten är så man kan gömma fanskapet under soffan.
3. Jag vill se en moppningsfunktion som är inbyggd så man slipper gå och sätta på trasan och ta av.

Med det sagt så vill jag säga att detta är ta mig fan det bästa vi har köpt. Timmarna sparade, bråken sparade.
Fy fan vad guld det är.

Vad menar du med punkt 3? tar du bort moppen när du kört den?

Jag tömmer min en gång i veckan ungefär, dammsuger 30m2 á 2ggr om dagen.

Har en S6 MAXV

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sienar:

Såg jag rätt? 83db!? Stört högt ju. Hur länge håller den på? Förmodar att man kan ställa in den att dammsuga när man inte är hemma dock. Sjukt störande för eventuella grannar.

Men smidigheten känns väldigt trevlig. Att ha den inställd på att städa när man inte är hemma så är golvet alltid dammsuget.

Dina ögon sviker dig inte. Det håller också på mer än bara några sekunder.

Men ja själv kör jag ju min på auto varje dag kl 12 och jag jobbar oftast från kontoret. Så där funkar det. Men det som störde mig mest är väl att den alltid autotömmer.

Är jag hemma på helgen vill ju kunna köra dammsugaren på tyst läge och sen slippa det där infernaliska oväsendet.
Men med denna skulle jag då behöva stänga av autotömning i appen och sen kommer ihåg att sätta på det igen efter helgen.

Känns lite half baked på något sätt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Som någon som haft robotdammsugare i ett par år kan jag säga det här är helt fel fokus.

1. Det är inte jobbigt att tömma den var 2-3 vecka.
2. Hela poängen med att laddaren är liten är så man kan gömma fanskapet under soffan.
3. Jag vill se en moppningsfunktion som är inbyggd så man slipper gå och sätta på trasan och ta av.

Med det sagt så vill jag säga att detta är ta mig fan det bästa vi har köpt. Timmarna sparade, bråken sparade.
Fy fan vad guld det är.

Lägenhet 5:a 147m2. 3 barn. 1 katt. En fru. Jag. Tömmer varje dag.
En tömningsstation är behövligt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag har två st Lenovo T1 Pro med självtömning. Är helt fantastiskt! Kan gå månader utan att jag ens tänker på den, det är bara rent utan några problem och inget man behöver göra själv... Den kan man ställa in med hur många gånger den kör mellan varje tömning, 1-3 gånger eller aldrig (manuellt/med knapp i app). Tar även bara ca 10s för den att tömma men då låter den ju rätt rejält ja. Dock är ju hela poängen med en robotdammsugare att den ska köra när man inte är där, så då är den ju helt tyst för den hörs inte till jobbet...

Permalänk

Måste ändå fylla på vattentanken varannan gång så kan lika gärna tömma lådan också

Permalänk
Medlem

Väntar bara på en s7maxv som är kompatible med denna

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jan-banan:

Väntar bara på en s7maxv som är kompatible med denna

Same.

Orka att s7 inte hade samma kamerasystem.. blev genuint förvånad och besviken

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Såg jag rätt? 83db!? Stört högt ju. Hur länge håller den på? Förmodar att man kan ställa in den att dammsuga när man inte är hemma dock. Sjukt störande för eventuella grannar.

Men smidigheten känns väldigt trevlig. Att ha den inställd på att städa när man inte är hemma så är golvet alltid dammsuget.

Grannarna kommer inte höra den, iallafall inte min S5 Max robotdammsugare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jnsson:

Grannarna kommer inte höra den, iallafall inte min S5 Max robotdammsugare

Inte dammsugaren. Men sjölvtömningen. Den är oändligt mycket mer högljudd än själva dammsugandet. Dock i en kort stöt förstås.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte dammsugaren. Men sjölvtömningen. Den är oändligt mycket mer högljudd än själva dammsugandet. Dock i en kort stöt förstås.

Tycker det är lite för mycket fokus på ljudnivån på tömningsstationen. Det är inte unikt i Roborocks fall, alla självtömningsstationer låter väldigt högt. Motorn i stationen är ju förhållandevis liten, och om den ska lyckas suga ut tätt packat damm från behållaren så kräver det sin ljudnivå. Faktum är att Roborocks variant även gör detta bättre än sina konkurrenter, då behållaren blir så gott som ny efter varje tömning. Med det sagt, man väljer inte en självtömningsstation utefter hur mycket den låter - det finns betydligt andra mer viktiga aspekter att ta hänsyn till

EDIT: såg att du skrev att tömningen hade pågått i två minuter? Hur går det ihop när längsta alternativet är 30 sekunder. Eller tolkade jag ditt inlägg fel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless