Clas Ohlson varnar för tomma butikshyllor och försenade julklappar

Permalänk
Medlem

Handlar inte mycket på Clas Ohlson faktiskt men det är ju inte bara dom som kommer ligga i lä med det här.

Så årets julklapp blir att umgås under mer normala förhållanden, barnen ska få varsitt årskort på Leo’s Lekland, jag ger mig själv ett nytt gymkort och frugan får en weekend på spa.

Allt behöver inte vara prylar som ingen behöver.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Problemet är att EU inte är lönsamt att lägga tillverkning i. För mycket lagar, avgifter och anställningskydd.

Kostnadsläget i EU speglas såklart av löneläget i EU. Om inte vi har råd att tillverka saker i EU så får vi hoppas på att det finns Aliens med ännu högre löner än vi, annars är vi pretty much fu***d..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns som en pr kupp för att folk ska hetsa nu.. precis som jordgubbar på midsommarafton

Permalänk
Medlem

Tur man inte behöver något...

Permalänk
Medlem

Fan säger jag om det tar slut på strumpor..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Företagen har strulat till det för sig i alla led, och det är vi konsumenter som får lida, som vanligt.

Det är väl ganska naturligt då vi är dessa företagens enda inkomstkälla utöver möjligen tillfälliga pandemibidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men om några veckor tycker ju regeringen att allt är som vanligt igen. När det ska reflektera övriga världen?

När övriga världen har vaccinerat lika många procent som Sverige, om jag får mansgissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Företagen har strulat till det för sig i alla led, och det är vi konsumenter som får lida, som vanligt.

Det är pga covid, företagen är inte ansvariga för det. Alla lider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Små barn gillar godis och kanske kan uppskatta ett presentkort på leos lekland eller liknande?

Mellanstora barn vill oftast ha spel eller liknande, kan köpas digitalt.

Stora barn vill ha pengar till nöjen.

Sen funkar väl presentkort som t.ex. här i Halmstad har vi både citykortet och presentkort som fungerar på hallarna som är ett shoppingcentrum där man kan köpa sig något användbart som man verkligen behöver.

Bästa julklappen jag har fått någonsin av en arbetsgivare var när jag fick ett presentkort på 500kr på Coop.

Har du barn? mina funkar då verkligen inte så som du beskriver.

Små barn (2-6) kanske gillar godis (vilket jag inte direkt ser som en bra gåva) men inte abstrakta koncept som senare. De vill generellt ha saker de kan hålla i, leka med och göra saker med som helst matchar deras intressen.

Mellanstora barn (7-14) spelar inte bara och även där är ofta immateriella saker inte något de ser värdet i, beror ju helt på ålder och intressen men minst upp till tonåren (ofta efter) är det fortfarande oftast saker på önskelistan.

Stora barn (15+) kanske vill ha pengar men få vill ha bara det då de reagerar på hur mycket de vuxna lyssnat etc

Presentkort är det dummaste du kan ge, du tar pengar som funkar överallt och begränsar den till en plats / affär / kedja... Som vuxen kanske du är glad för 500kr i en mataffär från arbetsgivaren som du kanske inte ens förväntar dig något från av värde, men det går inte att applicera på barn, iaf inte de barn jag har eller träffat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är pga covid, företagen är inte ansvariga för det. Alla lider.

Så det var inte företagen som avbokade sin kapacitet i fabrikerna menar du? Det är klart att det var deras fel. Hur fan kan man som företag tro att teknikintresset hos befolkningen skall minska när den tvingas spendera mer tid inomhus? Det är, som sagt, deras fel, och vi som får lida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det var inte företagen som avbokade sin kapacitet i fabrikerna menar du? Det är klart att det var deras fel. Hur fan kan man som företag tro att teknikintresset hos befolkningen skall minska när den tvingas spendera mer tid inomhus? Det är, som sagt, deras fel, och vi som får lida.

Jo vissa företag har avbokat sin kapacitet men det betyder inte att det är deras fel. Distributionskedjor är väldigt komplexa system, små ändringar kan ha stora konsekvenser utan att någon i kedjan har begått ett fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det var inte företagen som avbokade sin kapacitet i fabrikerna menar du? Det är klart att det var deras fel. Hur fan kan man som företag tro att teknikintresset hos befolkningen skall minska när den tvingas spendera mer tid inomhus? Det är, som sagt, deras fel, och vi som får lida.

Om du vill ha nån annans perspektiv:
Intresset(köpkraften) kanske minskar om man har dåligt med pengar pga arbetslös vilket många blev.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jo vissa företag har avbokat sin kapacitet men det betyder inte att det är deras fel. Distributionskedjor är väldigt komplexa system, små ändringar kan ha stora konsekvenser utan att någon i kedjan har begått ett fel.

Att avboka kapacitet skulle jag inte kalla för en "liten" ändring. De lyssnade på förståsigpåare som menade att konsumtionen skulle minska drastiskt och la alla sina ägg i den korgen. Fullständigt hål i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om du vill ha nån annans perspektiv:
Intresset(köpkraften) kanske minskar om man har dåligt med pengar pga arbetslös vilket många blev.

Någon massarbetslöshet blev det knappast i redan köpstarka länder.

Nu är inte jag hela världen, men känner inte en enda som blivit arbetslös på grund av pandemin. De som har stillasittande jobb fick jobba hemifrån, och de som har jobb där hemarbete är omöjligt har fått gå till jobbet som vanligt sålänge de är symptomfria.

Sen är det klart att typ krog och eventbranchen har påverkats extra hårt, men är det verkligen så stor del av den arbetsföra befolkningen i världen som arbetar inom de värst drabbade brancherna? Nä. Alltså var det helt grundlöst att dra i handbromsen och ställa av bilen och klippa körkortet innan de visste hur det skulle bli. En totalt huvudlös felbedömning av företagen som vi konsumenter nu får lida av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att avboka kapacitet skulle jag inte kalla för en "liten" ändring. De lyssnade på förståsigpåare som menade att konsumtionen skulle minska drastiskt och la alla sina ägg i den korgen. Fullständigt hål i huvudet.

Konsumptionen minskade ju drastiskt under en kort period och det är i den situationen som kapacitet blev avbokad. Har de gjort fel när de avbokade pga att de såg en kraftig minskning? Ovanpå det visste de inte hur coronaläget skulle bli, hur det skulle påverka världen osv...

Permalänk
Medlem

"Köp nu innan de tar slut" känns som en ganska stereotyp säljpitch ändå...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

"Köp nu innan de tar slut" känns som en ganska stereotyp säljpitch ändå...

Sant, dock går det inte att förneka att hyllor överallt är ganska glest packade. Tror tanken även är att det funkar bättre om folk sprider ut sina inköp och inte alla sitter och väntar till sista minuten, när folk hetsköper blir det brist även i vanliga fall trots kapacitet mm ( titta på toapapper när det satte gång ).
Om fler sprider ut sina köp så blir påverkan mindre, inte sagt att det inte är lite säljsnack i det men hela världen flaggar för leveransbrister, problem med att möta demand och att det verkar bli värre framöver.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon massarbetslöshet blev det knappast i redan köpstarka länder.

Nu är inte jag hela världen, men känner inte en enda som blivit arbetslös på grund av pandemin. De som har stillasittande jobb fick jobba hemifrån, och de som har jobb där hemarbete är omöjligt har fått gå till jobbet som vanligt sålänge de är symptomfria.

Sen är det klart att typ krog och eventbranchen har påverkats extra hårt, men är det verkligen så stor del av den arbetsföra befolkningen i världen som arbetar inom de värst drabbade brancherna? Nä. Alltså var det helt grundlöst att dra i handbromsen och ställa av bilen och klippa körkortet innan de visste hur det skulle bli. En totalt huvudlös felbedömning av företagen som vi konsumenter nu får lida av.

Hörrö, kom in i matchen nu. Den där marginalen som folk tror att företag har slutar aldrig att förvåna mig

Vi ska också komma ihåg att ett skepp gick på tvären i Suez-kanalen och att ett nytt "rekord" i tappade containrar har uppnåtts

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Konsumptionen minskade ju drastiskt under en kort period och det är i den situationen som kapacitet blev avbokad. Har de gjort fel när de avbokade pga att de såg en kraftig minskning? Ovanpå det visste de inte hur coronaläget skulle bli, hur det skulle påverka världen osv...

En kraftig minskning som dock återhämtade sig snabbt och sedan steg efterfrågan till nivåer vi inte sett på flera år, så ja. Det är klart de gjorde fel. Såpass välbetalda som personerna som tar dessa beslut är tycker jag det är fullt rimligt att förvänta sig att de är kapabla att ha lite is i magen och handla rationellt.

Om alla som pysslar med aktier skulle reagera likadant så fort kurserna dyker lite så skulle vi snart inte ha någon aktiemarknad att tala om, t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En kraftig minskning som dock återhämtade sig snabbt och sedan steg efterfrågan till nivåer vi inte sett på flera år, så ja. Det är klart de gjorde fel. Såpass välbetalda som personerna som tar dessa beslut är tycker jag det är fullt rimligt att förvänta sig att de är kapabla att ha lite is i magen och handla rationellt.

Om alla som pysslar med aktier skulle reagera likadant så fort kurserna dyker lite så skulle vi snart inte ha någon aktiemarknad att tala om, t. ex.

Handla rationellt är precis det de gjorde, de handlade ju efter vad siffrorna sa. Siffrorna sa dra ner produktionstakten och det är det de gjorde. Precis som de ska göra. Testa att spela The Beer Distribution Simulator, det blir lärorikt.

Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De har en hel del saker med bra kvalitét faktiskt Flera svängar bättre än t ex Jula som är ett under att de inte konkat än.

Själv är jag mer förvånad över att CO inte gått i konkurs. Jula fokuserar fortfarande mestadels på hemmabygg samt lite verkstad och annat smått och gott. Deras enda riktiga konkurrent är väl Biltema, vilket i och för sig inte är något att rycka på axlarna åt.

Clas Ohlsson däremot är ju sedan en tid tillbaka mer likt en dollar store som även råkar ha lite verktyg och annat gubbigt (sladdar m.m.) i något hörn. Det enda som fattas är att de börjar sälja schampoo…

Skrivet av Pirum:

Vi köpte alla julklappar online förra året, får bli samma i år igen, fast lite tidigare.

Jag blir lika förvånad varje år över hur mycket folk det är som trängs i julrushen. Och ingen verkar gilla det… Jag kan förstå att man vill köpa vissa saker över disk samt att det finns en och annan som måste göra ett köp i sista minut, men varför halva Sverige envisas med att fortfarande trängas på alla köpcentrum hela december förstår jag verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv är jag mer förvånad över att CO inte gått i konkurs. Jula fokuserar fortfarande mestadels på hemmabygg samt lite verkstad och annat smått och gott. Deras enda riktiga konkurrent är väl Biltema, vilket i och för sig inte är något att rycka på axlarna åt.

Clas Ohlsson däremot är ju sedan en tid tillbaka mer likt en dollar store som även råkar ha lite verktyg och annat gubbigt (sladdar m.m.) i något hörn. Det enda som fattas är att de börjar sälja schampoo…

Du menar att du är förvånad över att ett företag som omsätter 6 800 000 000kr och gör en vinst på 247 000 000kr inte går i konkurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är pga covid, företagen är inte ansvariga för det. Alla lider.

Det här har ingenting med covid att göra.

Som man säger i dom styrande leden "Never let a good crisis go to waste..." , men det här har varit på gång i ganska exakt 50 år, och förutspåtts också av människor mycket smartare än jag, i åtminstone 20 av dom.

Skrivet av Trunk:

Jag blir lika förvånad varje år över hur mycket folk det är som trängs i julrushen. Och ingen verkar gilla det… Jag kan förstå att man vill köpa vissa saker över disk samt att det finns en och annan som måste göra ett köp i sista minut, men varför halva Sverige envisas med att fortfarande trängas på alla köpcentrum hela december förstår jag verkligen inte.

Julhandelns vara eller inte vara kan man såklart alltid diskutera.

Men om handeln sker över internet eller "över disk" har liten till ingen betydelse för den totala trängseln eller belastningen på miljön och annat.

Där är internethandel troligtvis en negativ kraft.

En idealisk fördelning vore uppskattningsvis 80/20, där merparten av allt som vi köper, där vi alla faktiskt köper mer eller mindre samma saker, att det säljs i butik, och att resterande 20% säljs online (det här präglas såklart av den storstadsmiljö jag finns i, jag inser att det ser lite annorlunda ut i andra delar av landet, men merparten av oss bor i storstäder, så..)

Idag köper människor t.ex. strumpbyxor på H&M online, och hämtar det hos sitt ombud som inte sällan ligger ett stenkast eller två från..just det, närmaste H&M butik.
Sen kommer dom tillbaka 30 minuter senare och skickar tillbaka samma vara, eftersom storleken eller färgen var fel, och inte sällan repeteras den processen 2-3 gånger.

Sen får vi kanske börja ställa oss frågorna:

1) om det verkligen är (nödvändig) frihet att ha 20 olika men typ likadana flingor att välja mellan, givet att varje sort innebär overhead-kostnader.

2) om vi verkligen behöver kunna få våra strumpbyxor med "samma dags"-leverans från Amazon.

Permalänk
Medlem

Och jag som hade tänkt storhandla en massa billiga kinavaror för att jävlas med besserwissers på SweClockers som ska tala om för andra vad man ska och inte ska handla. Försöker ändå se fram emot Black Friday där jag i år ska slå shoppingrekord som kompensation från förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv är jag mer förvånad över att CO inte gått i konkurs.

Dom går ju som tåget?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dom går ju som tåget?

Folk har ingen koll, många utgår bara från vad de tror är sant och inte fakta som är lättillgänglig.. Finns säkert en del som tror att bara för att just jag inte handlar på Clas Ohlson så gör ingen annan det heller och det innebär konkurs.

Permalänk
Medlem

Känns delvis som hets till köp? Butikerna ropar varg om tillgång för att få folk att börja köpa tidigt(?)

Har inte haft några nämnvärda problem med elektronikinköp. (Jaja , grafikkort och konsuler, men det är -två- produkter).

Däremot bygghandel har varit värre. Horribla prisuppgångar och ofta tomt på alla möjliga varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här har ingenting med covid att göra.

Som man säger i dom styrande leden "Never let a good crisis go to waste..." , men det här har varit på gång i ganska exakt 50 år, och förutspåtts också av människor mycket smartare än jag, i åtminstone 20 av dom.

Okej, vad beror det istället på då? Clas Ohlson som vill vara snälla mot jorden genom att tvinga oss att handla mindre hos dem? Aktieägarna gillade planen igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag ska givetvis göra min del för att hjälpa till och dricka öl så in åt helvete. Tillsammans är vi starka.

tyvärr börjar det ju bli brist på öl också har dom varnat för på Systembolaget etc :/

Visa signatur

In science we trust!