Blizzard dödar moddning med Diablo II: Resurrected – hänvisar till originalet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av aleves:

Det var inte så jag tolkade ditt förra inlägg, utan det lät mer som att du menade att så länge det är multiplayer (i vilket spel som helst) så hör inte mods hemma där. Ursäktar om det blev ett missförstånd.

Är inte alls påläst när det gäller Diablo-serien, eller något ur Blizzards katalog av spel överhuvudtaget. För ja, det är så klart självklart att officiella servrar inte ska ha stöd för mods och jag har ingen aning hur det har sköts tidigare. Men vadå, har D2 då haft stöd för mods vare sig om host för servern har dessa mods själv? Låter katastrofalt i sådant fall 😵‍💫

Spelar man själv eller med folk man känner är det väl en sak om man vill modda eller fuska. Spelar man med andra som inte gör det så ska det självklart inte gå att modda och fuska.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Efter jag testade betan tänkte jag, shit det här lär verkligen hålla om de tillät de där moddarna som folk jobbat på i flera år, ML nånting och projectdiablo etc. Enda som gjorde att jag inte pallade med de moddarna var grafiken, även fast många polare spelade det.

Sen att de gimpar ultrawide är ju också bara wack, fog of war ftw. Känns som en cashgrab på nostalgi, d2 var fett när det kom, lär inte hålla idag. Hafe de tillåtit de större moddarna hade det nog dragit in betydligt mer pengar.

Swebarb och dennes support team kan iof dra -- -------, letar fortfarande efter dem IRL^^

Permalänk
Medlem

Men funkar verkligen sån här spel i 21:9 o bredare ens? Är väl egentligen som optimalast med fyrkantigare ratios så som 4:3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Spelar man själv eller med folk man känner är det väl en sak om man vill modda eller fuska. Spelar man med andra som inte gör det så ska det självklart inte gå att modda och fuska.

Han pratar om mods där alla har dem, dvs det ger dig ingen spelfördel mot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men funkar verkligen sån här spel i 21:9 o bredare ens? Är väl egentligen som optimalast med fyrkantigare ratios så som 4:3.

Ojojoj kompis. Testa. Path of Exile eller Diablo 3. Eller nya The Ascent. Eller "Syndicate" hyllningen Satellite Reign.... Ypperliga spel på ultrawide, i samma isometriska vinkel som Diablo 2. Har du inte skärmen så kan du testa att glo på en youtube video inspelad så, eller valfri Storfilm som gått på bio. Det breda synfältet ger en mer, uppmärksam upplevelse.

Varför 16:9 Widescreen / 21:9 Ultra Wide / 32:9 Super Ultra Wide. + de olika breda film typerna som använts genom tiderna är så fruktansvärt vackra på ett enormt brett synfält är helt enkelt så simpelt. Våra ögon sitter på bredden. Vi kan se lite mer än 180 grader om vi rör runt ögonen lite. Tyvärr så fokuserar vi på en riktigt liten yta. Det mesta är alltid i periferin. Men iof. när jag tänker efter så är ju synfältet i princip ovalt. Vi får väl börja med skärmar som ser ut såhär snart < >

Permalänk
Medlem

Var redan osäker på köp, detta hjälpte inte.
Kan man inte får höra nån positiv överraskning om detta spel?
Vill verkligen tycka om det men bara bättre grafik och nån enstaka qol grej är inte tillräckligt bra.
Tur man har kvar diablo2+lod till nästa gång man får ett ryck och path of exile som dessutom är ett gratisspel och släpper löpande massa ny content.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Que? Kör Blizzards servrar med moddade klienter och inte officiella servrar?

Du kör inte på Blizzards servrar i typ Path of Diablo, Median XL eller Project Diablo 2.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av enbom:

Du kör inte på Blizzards servrar i typ Path of Diablo, Median XL eller Project Diablo 2.

Precis min poäng.

Skrivet av pine-orange:

Han pratar om mods där alla har dem, dvs det ger dig ingen spelfördel mot andra.

Ja?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag vet inte om du inte förstod artikeln men...
Anledningen är av allt att dömma att AI i spelet inte attackerar dig efter en viss radie.
Om blizzard ska ge support för 21:9 eller mer betyder det antingen
1. att dom som inte har 21:9 kommer att bli attackerade av fiender långt innan dom syns eller
2. dom som har 21:9 kan cheesa allt genom att döda saker som inte attackerar tillbaks

Dom som spelat D2 med multires (högre upplösning) förstår detta problemet hänger ihop med hur d2 alltid fungerat.

Jag tror att blizzard gör rätt här även om jag tycker att det är synd att så många spel fungerar dåligt med 21:9. Hade det innan o trivdes med allt förutom i spel o videor.

Självklart förstår jag att det är deras förklaring. Men jag köper den inte. Diablo 2 har 19:9 i nuläget och släpps snart. Kan dom inte koda för att AI ska fungera för mig framför 21:9 skärmen så är dom i fel bransch.
Det handlar inte om att det inte går, Det köper jag inte. Det är en svag ursäkt. Att källkoden är omöjlig att skriva om. Att AI inte skulle kunna skrivas om för specifika scenarier. Skulle spelet ha stöd för moddning skulle det finnas en modd för 23 skärmar för att bilda en cirkel runtom dig inom en vecka. Fansen skulle kunna spela Diablo 2 Ressurected på Imax om moddning öppnades upp. Det finns massor av genier därute. Diablo2 är ett spel som många älskar. Blizzard har inget med spel att göra längre, Blizzard handlar om styrelsemöten, aktier och microtransaktioner. Spel Blizzard satsar på är mobilspel och snabba pengar. av den anledningen har de aktivt valt att inte ge stöd åt moddning. Att göra ett nytt spel av ett gammalt och skylla på teknikens begränsningar när ny teknik, grafik, ljud och hårdvara/mjukvarors enorma förbättringar på åren som gått sedan original spelet är själva säljargumentet för hela releasen är bara fel. Öppna moddning för spelet så fixar vi som spelar det själva.

Handlar det om AI och att förhindra Cheese kills för att Enemy AI inte kan se dig när du attackerar, så kan jag informera om att Inventory/Partyscreen och Statscreen tydligen heller inte kan sträcka sig till kanten av skärmen. Det är ju black bars bredvid inventory på 21:9....Kan dom inte ens fixa Fog of War som begränsning utan black bars och sen låta inventory screen åtminstone fylla den svarta ytan på sidan. men nej nej....
Fy fan !!!!!

ny info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis min poäng.

Jag fattar inte? Är det dåligt att inte spela på Blizzards servrar?
Spelar du Median XL så spelar du Median XL. Du kan inte gå in med den gubben i vanliga Gatewayen.

Låt dem som vill, göra det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av enbom:

Jag fattar inte? Är det dåligt att inte spela på Blizzards servrar?
Spelar du Median XL så spelar du Median XL. Du kan inte gå in med den gubben i vanliga Gatewayen.

Låt dem som vill, göra det?

Jag har inte skrivit någonting om Median XL, eller någon annan mod.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har inte skrivit någonting om Median XL, eller någon annan mod.

Du skrev tidigare "Att i multiplayer inte tillåta moddar känns väl iofs ganska självklart.".
Jag använde Median XL som ett exempel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av enbom:

Du skrev tidigare "Att i multiplayer inte tillåta moddar känns väl iofs ganska självklart.".
Jag använde Median XL som ett exempel.

I en tråd som handlar om multiplayer med andra som inte har Median XL installerat, på Blizzards officiella servrar.

Spelar man Median XL på Blizzards officiella servrar tillsammans med andra som inte har Median XL installerat?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

I en tråd som handlar om multiplayer med andra som inte har Median XL installerat, på Blizzards officiella servrar.

Spelar man Median XL på Blizzards officiella servrar tillsammans med andra som inte har Median XL installerat?

Nu är jag förvirrad..? Denna nyhet är inte om moddar i multiplayer på Blizzards servar. Det är vad jag vet redan förhindrat i originalet. Fusk finns det ju självklart, typ maphack och bottar. Men inte mods som modifierar själva spelet.

Med "Den som vill spela remastern med moddar tillsammans med andra hänvisas krasst till originalet." så menas det ju typ Median XL med flera.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Självklart förstår jag att det är deras förklaring. Men jag köper den inte. Diablo 2 har 19:9 i nuläget och släpps snart. Kan dom inte koda för att AI ska fungera för mig framför 21:9 skärmen så är dom i fel bransch.
Det handlar inte om att det inte går, Det köper jag inte. Det är en svag ursäkt. Att källkoden är omöjlig att skriva om. Att AI inte skulle kunna skrivas om för specifika scenarier. Skulle spelet ha stöd för moddning skulle det finnas en modd för 23 skärmar för att bilda en cirkel runtom dig inom en vecka. Fansen skulle kunna spela Diablo 2 Ressurected på Imax om moddning öppnades upp. Det finns massor av genier därute. Diablo2 är ett spel som många älskar. Blizzard har inget med spel att göra längre, Blizzard handlar om styrelsemöten, aktier och microtransaktioner. Spel Blizzard satsar på är mobilspel och snabba pengar. av den anledningen har de aktivt valt att inte ge stöd åt moddning. Att göra ett nytt spel av ett gammalt och skylla på teknikens begränsningar när ny teknik, grafik, ljud och hårdvara/mjukvarors enorma förbättringar på åren som gått sedan original spelet är själva säljargumentet för hela releasen är bara fel. Öppna moddning för spelet så fixar vi som spelar det själva.

Handlar det om AI och att förhindra Cheese kills för att Enemy AI inte kan se dig när du attackerar, så kan jag informera om att Inventory/Partyscreen och Statscreen tydligen heller inte kan sträcka sig till kanten av skärmen. Det är ju black bars bredvid inventory på 21:9....Kan dom inte ens fixa Fog of War som begränsning utan black bars och sen låta inventory screen åtminstone fylla den svarta ytan på sidan. men nej nej....
Fy fan !!!!!

Jag tycker förklaringen är rimlig. Tanken är väl mest att förbättra grafiken o lite qol förbättringar. Inte ändra koden så att spelet börjar bete sig på andra sätt? Du verkar väldigt upprörd över ett spel tycker jag

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Ojojoj kompis. Testa. Path of Exile eller Diablo 3. Eller nya The Ascent. Eller "Syndicate" hyllningen Satellite Reign.... Ypperliga spel på ultrawide, i samma isometriska vinkel som Diablo 2. Har du inte skärmen så kan du testa att glo på en youtube video inspelad så, eller valfri Storfilm som gått på bio. Det breda synfältet ger en mer, uppmärksam upplevelse.

Varför 16:9 Widescreen / 21:9 Ultra Wide / 32:9 Super Ultra Wide. + de olika breda film typerna som använts genom tiderna är så fruktansvärt vackra på ett enormt brett synfält är helt enkelt så simpelt. Våra ögon sitter på bredden. Vi kan se lite mer än 180 grader om vi rör runt ögonen lite. Tyvärr så fokuserar vi på en riktigt liten yta. Det mesta är alltid i periferin. Men iof. när jag tänker efter så är ju synfältet i princip ovalt. Vi får väl börja med skärmar som ser ut såhär snart < >

Jaa alltså jag skulle hemskt gärna ha en kanske 70” 21:9 OLED här hemma eftersom jag ser verkligen ser poängen i framför film, men också spel som bilspel eller FPS, men nu tänkte jag att just Diablo blir lite skumt eftersom man där har lika mycket intresse av att se ovan o nedanför sig som man har åt sidorna. Har ju dock aldrig själv haft nåt bredare än 16:9 så har ju ingen egen erfarenhet så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag tycker förklaringen är rimlig. Tanken är väl mest att förbättra grafiken o lite qol förbättringar. Inte ändra koden så att spelet börjar bete sig på andra sätt? Du verkar väldigt upprörd över ett spel tycker jag

Men svarta ytan bredvid menyer då?, som party / inventory fönstret. Dom kunde faktiskt placerat inventory helt utsträckt till kanten av skärmen. Hur ser du på det? Det kan ju inte sabba något.

För mig är upprörd ett milt ord i detta fall då
Diablo 2 var konst. Spel är konst. Det finns inget vackrare än ett riktigt bra spel. Inget annat medium kan få folk att till fullo se förbi sig själva och verkligen uppleva en annan värld.

Diablo 2 resurrected förtjänar bättre.

Permalänk
Medlem

Bekräftades inte detta redan innan den posten? Fast det skrevs lite diffust.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Chromatic:

Bekräftades inte detta redan innan den posten? Fast det skrevs lite diffust.

De bekräftade kort att TCP/IP försvann, men inte mer än så. Den rimliga slutsatsen att dra då var så klart att moddningscenen var död. Jag tror många ändå hoppats på att Blizzard hade en alternativ lösning i bakfickan eller att de åtminstone arbetade på en sådan. Istället deklarerar Blizzard tydligt att den som vill spela med moddar i multiplayer inte kan göra det i Resurrected utan får nöja sig med originalet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Blizzard har sedan activitions uppköp blivit en av de sämsta spelutvecklarna. Sluta köp deras skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag vet inte om du inte förstod artikeln men...
Anledningen är av allt att dömma att AI i spelet inte attackerar dig efter en viss radie.
Om blizzard ska ge support för 21:9 eller mer betyder det antingen
1. att dom som inte har 21:9 kommer att bli attackerade av fiender långt innan dom syns eller
2. dom som har 21:9 kan cheesa allt genom att döda saker som inte attackerar tillbaks

Dom som spelat D2 med multires (högre upplösning) förstår detta problemet hänger ihop med hur d2 alltid fungerat.

Jag tror att blizzard gör rätt här även om jag tycker att det är synd att så många spel fungerar dåligt med 21:9. Hade det innan o trivdes med allt förutom i spel o videor.

Det är en prioriteringsfråga där dom ställer sig frågan om dom vill att spelet skall vara balanserat mellan spelarna oavsett hårdvara eller om spelet skall vara bra och i vissa spel som Overwatch (Som stödde UW i alpha/beta men inte release, precis som d2r) som är kanske lite mer åt det competitive:a hållet så är det förstårligt men något som Diablo 2 som folk kommer köra solo i majoriteten av fallen och där knappt några kommer att röra PvP så undrar man verkligen om det är värt att sabba spelet för det.

T.ex stödjer D2R konsoller och controllers, hur ojämnt kommer det inte bli mellan en sorceress som kan teleportera till sin mus position mot en som kör på controller där teleport avståndet är hårdkodat en viss längd åt riktiningen din karaktär tittar åt. Det är ju jätte ojämnt men av någon anledning så är det OK men inte UW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

T.ex stödjer D2R konsoller och controllers, hur ojämnt kommer det inte bli mellan en sorceress som kan teleportera till sin mus position mot en som kör på controller där teleport avståndet är hårdkodat en viss längd åt riktiningen din karaktär tittar åt. Det är ju jätte ojämnt men av någon anledning så är det OK men inte UW.

Det har väl aldrig varit på tal om crossplay eller multiplayer mellan PC och konsol? Däremot har det pratats om "cross progression". Vad det kommer innebära har jag däremot ingen aning om.

Den stora fördelen med Diablo III till Nintendo Switch var att det fungerar offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Min spontana känsla är "So what?"

Vad kan man egentligen förvänta sig av ett så gammalt spel? :S

Vad kan man förvänta sig av en remaster menar du.

Så som vissa skriver i denna tråden kan ni ju köra på det originalet då ni ändå inte vill ha en enda förändring, tror inte ni förstår "remaster".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig ha spelat diablo 2 någon längre stund utan ladder runewords i single player mod samt ATMA offline stash för alla mina föremål.

Men men dom lär funka även i nya i sp och det är det enda jag är intresserad av ändå.

Men idag har jag så mycket andra spel som grim dawn etc som tar tid så lär knappast fastna som förr i diablo 2.

Permalänk
Skrivet av frong:

Så som vissa skriver i denna tråden kan ni ju köra på det originalet då ni ändå inte vill ha en enda förändring, tror inte ni förstår "remaster".

Inte intresserad av spelet, men man vet inte med actiblizz, inte helt osannolikt tar de väl bort orginalet igen och "patchar" det precis som med WC3 remastered och gjorde den gamla versionen ospelbar.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jacob:

De bekräftade kort att TCP/IP försvann, men inte mer än så. Den rimliga slutsatsen att dra då var så klart att moddningscenen var död. Jag tror många ändå hoppats på att Blizzard hade en alternativ lösning i bakfickan eller att de åtminstone arbetade på en sådan. Istället deklarerar Blizzard tydligt att den som vill spela med moddar i multiplayer inte kan göra det i Resurrected utan får nöja sig med originalet.

Kollade på dbrunski eller vad han nu heter och han sa att de tydligen skulle fokusera på att få allt klart till launch innan de skulle börja fundera på att tex göra en classic, LOD och en Modern ladder med balanseringar, nya items etc.

Får hoppas att de kommer samarbeta med tex PD2 och POD och ta spelet framåt. För annars kommer hållbarheten inte vara speciellt lång. Speciellt om de tänker vara fast vid att inte tillåta moddar.

Tror detta var videon: https://www.youtube.com/watch?v=k3wjDJi89bI

Försöker hålla mig positivt inställd genom att inte ha höga förväntningar alls

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Det är en prioriteringsfråga där dom ställer sig frågan om dom vill att spelet skall vara balanserat mellan spelarna oavsett hårdvara eller om spelet skall vara bra och i vissa spel som Overwatch (Som stödde UW i alpha/beta men inte release, precis som d2r) som är kanske lite mer åt det competitive:a hållet så är det förstårligt men något som Diablo 2 som folk kommer köra solo i majoriteten av fallen och där knappt några kommer att röra PvP så undrar man verkligen om det är värt att sabba spelet för det.

T.ex stödjer D2R konsoller och controllers, hur ojämnt kommer det inte bli mellan en sorceress som kan teleportera till sin mus position mot en som kör på controller där teleport avståndet är hårdkodat en viss längd åt riktiningen din karaktär tittar åt. Det är ju jätte ojämnt men av någon anledning så är det OK men inte UW.

Konsolspelare förtjänar att ha en sämre upplevelse. Inget konstigt med det
Alla vet att pc är master-race

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är som att Blizzard fortfarande tror att de har överskott på goodwill-kapital.

Och, det är som om folk på Sweclockers tror att den stora massan av köpare bryr sig om modsupport

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Och, det är som om folk på Sweclockers tror att den stora massan av köpare bryr sig om modsupport

Gick ju svinbra för WC3 Reforged att slopa oh ja justja nä.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Vad är det ens för folk som jobbar kvar på Blizzard? De med alternativ borde ju hoppat till något nytt vid det här laget tänker man.