Permalänk
Medlem

Låst bios ?

Asså nu har ju grabben fuckat ur rejält asså xD
Problemet startade som så att jag ej kunde installera bluestacks på datorn utan bluescreen, lyckades aktivera nåt jag glömt i bios då bluescreenade jag inte iaf o drt gick installera, sen stog det "failure to inizialize hydrovision" så jag försökte lite mer inte i bios men ja i programmen, tänkte aja fuck it kanske teata updatera bios 🤔 sökte efter updatea i MSIs command centre, en bios update endast rekommenderas, installerar.. allt svartnar mus tangentbort, skärm. Gick säkert 10 min så jag tryckte på strömknappen 7 sec, bootar ouch nu lyser den röda cpu lampan.. o varken usb,hdmi eller nåt funkar 😌😌 så glad man blir.. har en msi b550 mortar wifi pch ryzen 7 5800x pls help 😪

Permalänk
Medlem

Du slog alltså av strömmen till en dator mitt under en BIOS-uppdatering? MSI's B550 verkar inte ha dual-BIOS, du har högst troligtvis brickat moderkortet. Det är inte helt enkelt att förstå vad du skriver dock. Det går säkerligen att rädda, men du lär få skicka in kortet. Detta var otroligt korkat.

Kommer du in i BIOS kan du högst troligtvist flasha om den. Men av det jag kan tyda har du brickat kortet och även om detta är mjukvaru-relaterat så täcks det nog inte av garantin. Kontakta tillverkaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Bios flashback har dom flesta moderna MSI moderkort, kontrollera om ditt har det.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cakh3a/bios_flashback_t...

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte bra att vara stressad, 10 min är ingen orimligt lång tid att uppdatera bios, speciellt om det även ska ladda ner det.
Moderkortet verkar gå att uppatera via usb minne med bios på och ett knapptryck.
Sidan 48 i manualen, följ den rutinen och hoppas på det bästa, formatera usbminnet med fat32, det står inget i manualen om det men det brukar vara det filsystem som har störst kompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Bios flashback har dom flesta moderna MSI moderkort, kontrollera om ditt har det.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cakh3a/bios_flashback_t...

Hade ingen aning om det, tur det finns folk med koll

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Du slog alltså av strömmen till en dator mitt under en BIOS-uppdatering? MSI's B550 verkar inte ha dual-BIOS, du har högst troligtvis brickat moderkortet. Det är inte helt enkelt att förstå vad du skriver dock. Det går säkerligen att rädda, men du lär få skicka in kortet. Detta var otroligt korkat.

Kommer du in i BIOS kan du högst troligtvist flasha om den. Men av det jag kan tyda har du brickat kortet och även om detta är mjukvaru-relaterat så täcks det nog inte av garantin. Kontakta tillverkaren.

Ja det stämmer nog.. har haft lite ideer kring detta med AMD ist för intel, lixom varför ska det vara så svårt o få virtualization o funka för bluestacks, men borde absolut ha gått ifrån datorn ett tag jag trodde den låste fast 😪

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte bra att vara stressad, 10 min är ingen orimligt lång tid att uppdatera bios, speciellt om det även ska ladda ner det.
Moderkortet verkar gå att uppatera via usb minne med bios på och ett knapptryck.
Sidan 48 i manualen, följ den rutinen och hoppas på det bästa, formatera usbminnet med fat32, det står inget i manualen om det men det brukar vara det filsystem som har störst kompatibilitet.

Ja jag får hoppas på det, skulle inte va det första MB jag har sönder 🤦
Jaja jag får väll åka o köpa ett usb o ladda ner det där, sen läsa på ordentligt, hoppas det ska gå utan att koppla ur CPUn men den är redan borta nu ändå, tight så man måste skruva loss AIO coolern oxå