Sonys nya Playstation 5 ger trots mindre kylare lägre temperaturer

Permalänk
Medlem

Hur löser de tillgången på ps5 då ? 🤔
Väldigt ot men betydligt mer intressant

Permalänk
Medlem

Ja men så klart! Sony hade ju inte ändrat om det hade blivit sämre 😂😂

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se tester där båda sätts i en TV-bänk där luftflödet kan bli något mer restriktivt. Generellt så känner jag att testerna kan ha gjort lite mer noggrant än detta, något som Gamers Nexus förmodligen skulle kunna ordna om de känner för det.

I vanlig ordning så väntar jag hellre på en Slim/Pro variant då första varianten kan ha vissa barnsjukdomar som jag gärna slipper, hur små eller hur stora problemen än må vara.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Kör båda ps5 med samma effekt så kommer de leda bort precis lika mycket värme när steady state inträffar oavsett kyllösning. Mäta temperatur på kritiska komponenter är det som räknas. Om värmen leds bort genom skalet eller med luft kvittar mig.

Jag har ingen koll på hur ps5 ser ut på insidan så man kanske kan dra några slutsatser ändå om man jämför temperaturer. Men det är inget uppenbart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då kanske det är dags att inte skriva skräckrubriker som senast innan vi har all data, vikten på kylaren avgör inte vilken som kyler bäst precis som många sade redan då

Att trigga folk ger mer "engagemang".

Permalänk
Avstängd

Så länge den fungerar så struntar jag i hur varm den blir. Jag tycker att det viktiga är ljudnivån, och den blir ju tydligen högre på den nya.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

OBS att Memory temperaturen ej gäller för RAM minnet, utan det är SSDn. Står i beskrivningen till filmen. @Jacob

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av lambdan:

OBS att Memory temperaturen ej gäller för RAM minnet, utan det är SSDn. Står i beskrivningen till filmen. @Jacob

https://lambdan.se/img/shellfish/20210909-155543.81.jpg

Se där, tack för rättelsen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Riktigt bra. Jag tycker den som gjorde första tester kommer slutsatser han ej kunde dra.

Jag själv har avvaktat med mitt konsolköp just för att jag vill ha en uppdaterad variant, gärna utan coilwhine och allt vad som låter. Sedan blir det nog en xbox series x för mig då jag inte var lite missnöjd med ps4an kontrollen som jag får ont att hålla i då det känns som den är gjort för små händer. Kanske är playsytions 5 bättre, får testa i en butik senare.

Series X/S dosan är mindre än Xbox One dosan.
Jag hade inga problem med förra Xbox dosan men den till Series X/S är inte behaglig.
” Senior Designer Ryan Whitaker said that Xbox wanted to accommodate gamers with smaller hands to improve accessibility for all. Specifically, designers at Xbox said they designed the controller to fit the hands of an eight-year-old, which made the controller usable by a broader group of gamers.”

Dualsense dosan till PS5 är sjukt skön storleksmässigt för mina händer, funderar på köpa en adapter så jag kan ta min andra dualsense till min series x.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

"Sony snålar in på kylningen i Playstation 5"

Helt klart

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Så länge den fungerar så struntar jag i hur varm den blir. Jag tycker att det viktiga är ljudnivån, och den blir ju tydligen högre på den nya.

Jag har testat både gamla och nya och där var en betydligt lägre ljudnivå i den nya så det verkar mycket konstigt det som han kommer fram till i den här videon tycker jag. Vad jag kunde bedöma var fläktarna samma i de exen jag testade men i den gamla var det lite av det ”ufo” ljudet som Nidec har men inget i den nya.

Jag skulle även vilja se om komponenterna skiljer sig för som många konstaterat här borde det vara någon förändring för att nå det resultatet med en mindre kylarlösning men allt annat samma.

Permalänk

"Dosa"?

Var i hela friden kommer uttrycket "dosa" från när det gäller handkontroller? Dosa får mig att tänka på snusdosor och smyckesskrin, mediciner och dylikt, men handkontroller? 😀 Under mina 30 år som gamer har jag alltid blivit lika förbryllad över varför man kallar handkontroller för "dosor". Är uppvuxen på västkusten, är det mer Stockholms-slang? 😀

Oavsett, så står min PS5 nerpackad i lådan i väntan på Horizon och GoW. Köpte en Xbox Series S igår efter att ha testat gamepass ultimate, och med handkontroller som räcker typ 40 timmar på två AA, saknar man verkligen inte Dual Sense, som man nästan måste ladda efter varje session. Jag är 196 cm lång med spindelfingrar, och jag tycker Series S/X-kontrollen är överlägsen PS5:ans (20x10 cm palmgrip på PC). 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det ska vara enkelt att spela, alla ska ha samma förutsättningar och samma upplevelse. Om PS5 ger olika användare olika upplevelser så försvinner en enorm poäng med konsoler.

Osäker på vad det har med PS5 att göra. PS5 kör spel med samma frekvenser oavsett, då den inte anpassar frekvens baserat på värmen, till skillnad från t.ex. grafikkort på PC. Att sänka temperatur på en GPU kan skapa utrymme för högre frekvenser men så fungerar inte PS5 och det är därmed irrelevant i sammanhanget.

Precis.

Poängen är simpel, att temperatur har inverkan på prestanda och värmeutveckling. Har inget med överklockning eller dyl att göra för konsoler.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Poängen är simpel, att temperatur har inverkan på prestanda och värmeutveckling. Har inget med överklockning eller dyl att göra för konsoler.

PS5 kör dock på samma frekvenser oavsett om du har den gamla eller nya kylningen, oavsett om den står fritt eller i dåligt ventilerat utrymme. Samma frekvenser även om du skulle kyla ner konsolen till 10 grader.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishBass:

Var i hela friden kommer uttrycket "dosa" från när det gäller handkontroller? Dosa får mig att tänka på snusdosor och smyckesskrin, mediciner och dylikt, men handkontroller? 😀 Under mina 30 år som gamer har jag alltid blivit lika förbryllad över varför man kallar handkontroller för "dosor". Är uppvuxen på västkusten, är det mer Stockholms-slang? 😀

Oavsett, så står min PS5 nerpackad i lådan i väntan på Horizon och GoW. Köpte en Xbox Series S igår efter att ha testat gamepass ultimate, och med handkontroller som räcker typ 40 timmar på två AA, saknar man verkligen inte Dual Sense, som man nästan måste ladda efter varje session. Jag är 196 cm lång med spindelfingrar, och jag tycker Series S/X-kontrollen är överlägsen PS5:ans (20x10 cm palmgrip på PC). 😀

Säger dosa, kommer från Värmland. Var tvungen att googla men hittade bara detta. https://andmyshield.wordpress.com/2014/02/25/dosa-eller-handk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Hur löser de tillgången på ps5 då ? 🤔
Väldigt ot men betydligt mer intressant

Alla som vill ha en PS5 kommer få en PS5 så är det alltid Sony har absolut noll intresse av att folk inte ska kunna köpa deras produkt sen är det givetvis i en sådan här situation en fråga om när inte om men desto fler som får en PS5 desto mer sjunker konkurrensen om de PS5 som kommer ut på marknaden tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Den har samma frekvens konstant som i sin tur baseras på den beräknade strömförbrukningen. Så säg att det sätts ett maxtak på 250W. Då kommer CPUn och GPUn hålla den frekvens som tillåts av sagda tak. Så om säg 2,2 GHz drar 250W. Då kommer den att ligga på 2,2 GHz hela tiden. Skulle däremot den klara av 2,3 GHz på 250W så kommer den ligga på denna frekvens. Det är i alla fall så jag tolkat Cernys uttalande.

Jag skulle vilja hävda att hans uttalande talar för att det är motsatsen som gäller. Frekvenserna är variabla, men det är en fast strömbudget, så oavsett hur tung belastning (tänkt avx) som körs så går inte konsollen över strömbudget, detta till skillnad från tidigare generationer där vissa titlar nästan fick konsollen att flyga från tv-bänken, och säkerligen eventuell throttling som följd om ambient temperatur vart hög.

Här är ett citat där han i princip säger rakt ut att det inte är några konstanta frekvenser (utrycker som man nog vill använda är konsekventa).

” So instead of using the temperature of the die, we use an algorithm in which the frequency depends on CPU and GPU activity information. That keeps behavior between PS5s consistent.”

” "Developers don't need to optimise in any way; if necessary, the frequency will adjust to whatever actions the CPU and GPU are performing,"

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

Dock så var hans första uttalande om detta lite flummigt formulerat. Men det säger ju sig själv, har man 250w i stömbudget under last så kommer frekvenserna variera beroende på hur mycket som går till cpu eller gpu, eller hur intensiv lasten är. Liksom har du en dator med upplåst strömbudget kommer prime95 dra mer än full cpu last i cs go vid samma frekvens.

Permalänk

Hade tagit detta test med en nypa salt. Varför fäster man instrumenten på metallplattan?

Vänster: Nya testet från HB. Höger: Gamers Nexus från gamla modellen.
https://i.imgur.com/VBXpdUA.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

De har gjort en ny video och testat med direktkontakt. Det är rätt stora förbättringar.
https://www.youtube.com/watch?v=eP8lRhpuh5U

Permalänk
Skrivet av Surpuppa:

Något jag tänkte på när detta blev en nyhet sist. Att utluften är 5 grader varmare borde väl betyda att processorn är kallare? Då mer värme har förflyttats ut med luften. Kan ha helt fel dock

Beror på luftflödet, litet flöde = varm luft =toastad elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inte alls, det är ju hela poängen med konsol.

Den drar lika mycket ström.

Så dynamic clock frequency och throttling är inte en grej i konsoler längre?

Lika mycket ström = samma värmeutveckling.
Lägre temps med nya PS5 = teorestisk högre clock frequency och mindre throttling.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Så dynamic clock frequency och throttling är inte en grej i konsoler längre?

Lika mycket ström = samma värmeutveckling.
Lägre temps med nya PS5 = teorestisk högre clock frequency och mindre throttling.

Klart att den har variabel klockfrekvens - den kör inte på max konstant om det inte behövs.

Däremot ändrar inte PS5 frekvens beroende på temperatur, så även fast nya versionen är svalare så används samma frekvens som gamla versioner i alla lägen.

I teorin kan svalare temperaturer ge möjlighet till högre frekvenser men PS5 är inte utvecklad med det i åtanke. Detta för att PS5 ska fungera likadant hos mig där PS5 står helt fritt som hos någon som har sin gömd i TV-bänken med jättedåligt luftflöde.

För mer djupgående information om hur frekvenserna fungerar hos PS5 så rekommenderar jag Digital Foundrys förklaring som kan ses nedan (4:29):

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Uppföljning. Jämför med Gamers Nexus siffror från "gamla" modellen nu.

Mer detaljer (finns en smidig tabell på sida 3): https://www.igorslab.de/en/we-measure-the-new-ps5-again-aris-...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Så dynamic clock frequency och throttling är inte en grej i konsoler längre?

Lika mycket ström = samma värmeutveckling.
Lägre temps med nya PS5 = teorestisk högre clock frequency och mindre throttling.

Hur det är i andra konsoler vet jag inte men i PS5 så ska klockfrekvensen inte påverkas av värmen (om det inte är något extremt som t.ex. fläkten slutar fungera och den överhettas, då drar den kanske ner frekvensen innan enheten stängs av).

Här är ett citat från Mark Cernys från förra året hur det fungerar:

Citat:

The simplest approach would be to look at the actual temperature of the silicon die and throttle the frequency on that basis. But that won't work, it fails to create a consistent Playstation 5 experience. It wouldn't do to run a console slower simply because it was in a hot room.

So rather than look at the actual temperature of the silicon die we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis which makes everything deterministic and repeatable.

Källa: https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=2191

Permalänk
Medlem

Så i slutänden så läser jag att Sony ändrat på fläktarna nu när de fått konsolerna testade av konsumenterna. Tack, tack Sony...tack.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Så i slutänden så läser jag att Sony ändrat på fläktarna nu när de fått konsolerna testade av konsumenterna. Tack, tack Sony...tack.

Om du läser nyheten på Sweclockers som detta tråd handlar om (eller kollar på videon i nyheten) så står det att han som gjorde testet fick exakt samma typ av fläkt i sin nya modell av PS5 som han hade i sin gamla modell. Så det är inte sant att alla nya PS-modeller har andra modeller av fläktar.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Så i slutänden så läser jag att Sony ändrat på fläktarna nu när de fått konsolerna testade av konsumenterna. Tack, tack Sony...tack.

Jag fick en ny variant av NMB fläkten som jag inte sett tidigare. Knäpptyst och verkar flytta mer luft än min högljudda Nidec fläkt.

http://www.bilddump.se/bilder/20210910175848-213.163.142.118....

http://www.bilddump.se/bilder/20210910180127-213.163.142.118....

Permalänk

Mätmetodik

Hej,

Lite "off-topic"

Jag jobbar som ingenjör med mätteknik som huvudområde, med mina 12 års erfarenhet kan jag säga att mätningen knappast kan ge några resultat som man kan dra några bra slutsatser ifrån.

För det första så har termoelement typ K en mätnoggrannhet på 0,75% eller 2,2C av uppmät temperatur (man tar alltid det sämsta). Detta kan kompenserar något om har skickat termoelement på kalibrering och har ett bra kalltlödställe/referensställe med en kalibrerad PT100/PT1000 givare med 4 trådsmätning.

Dataloggern vad jag kan se har ett inbyggt kalt lödställe/referensställe som de använder i videon. (se för info -> "https://www.pentronic.se/wp-content/uploads/2019/05/00-6-refe...") med en termistor (går ej att få fram i data spec vad som används som referens men med tanke på priset så kan inte ett PT100 ha används), termistorer har dålig mätnoggrannhet och har problem med självuppvärmning vilket ger ännu sämre noggrannhet. Kalt lödställe är extremt viktigt att de har en konstant temperatur och i någon mån konstant luft flöde/stila luft kring själva referenspunkten då konvektionen påverkar mätvärdets noggrannhet. En enkel lösning för detta är att bygga in det i en låda av något slag så man får något konstant temperatur (som ska ligga så nära kalibrerings temperaturen kring 20C).

Själva appliceringen av ett termoelement (i detta fall verkar det vara fritråd) är extremt viktigt, det finns många faktorer som ger fel (https://www.pentronic.se/om-temperatur/naturens-lagar/). Vad de har gjort är att smeta på kylpasta?/lim ovasett se ger detta en förändring på vad du faktiskt mäter (man ska ha i åtanke att så fort man mäter något så förändrar man den faktiska temperaturen som man vill mäta).
- Dålig isolering av mätpunkt (fri luft kan cirkulera runt mätpunkten, Värmestrålning från kringliggande komponenter/material in i kletet) Fixas med en god isolation, i mina ögon hade enbart användningen av värmeisolerande tejp med fri tråd liggandes direkt mot det man vill mäta löst dessa problem. Detta minimerar fel från omgivningen och ger störst kontakt area av fritråd mot mätområde. Detta är dock mest relevant om man har varierande värmelast då mätpunkten till slut når termiskjämvikt (dock ej strålningsvärmefelet).
- Ingen analys gjord av värmeöverföringfunktionen till det man vill mäta, extra viktigt om man för att beakta olika fel källor typ värmeisolerande tejp, hur stor andel av tråden som ligger i kontakt med mätområdet, värmestrålning.
- Allt kablar ändrar i sig luft flödet/strömningen i caset vilket kan leda till hotspots/coldspots (alltså ska man beakta kabeldragningen).
- EMC kan ge små fel (+/-0,01C )

Allt som allt kan denna setup ge fel upp till (+/- 2,2 + 0,5 + 0,2%*T(50) + 0,1), så +/-2,9C i det bästa fallet.
Termoelement +/-2,2,
PC-08 +/-0,5+0,2%*T(x)
Konvektiv värmeöverföring +/- 0,1 (räknat på glasfiber på 0,6W/mK)

Men den dåliga installation av mätpunkter i professionell mening leder till större fel som är svåra att uppskatta, den dåliga installationen kan ge mätpunkter som visar ett helt annat värden. Min gissning är att de visar mera luft temp blandat med material temp. Detta kan ge fel upp mot +/- 3-4C, tar man i akt även den dåliga miljön referensstället sitter i (28C) så ger det en mycket svår uppskattning av vad faktiskt mäter. Refensstället som uppvärms leder till ökat fel dock inte i så stor magnitud kanske +/-0,1-0,5C beroende på hur varmt det blir i dataloggern plus vilken sorts kompensation som i sitter i.

Något som också är bra att veta är att man kan visa hur många decimaler man vill (detta är trots allt en voltmätning i slutändan) det ger inte bättre resultat. All dess termometrar man har hemma som visar temp med en decimal har minst ett fel på +/-1,5C vilket gör att decimalen är ganska onödig, bättre att avrunda till närmsta heltal. (om man nu inte råkar ha ett kalibrerat PT100, då kan man få +/-0,1C med lite bra placering av givare om man vill mäta luft)

tl;dr Ingenjör med mätteknik som huvudområde uppskattar mätningens noggrannhet till +/-5C vilket gör dessa uppskattningar ganska meningslösa när man försöker jämföra. De skulle ha annan mätmetodik för att kunna få vettiga resultat.

Vill man nörda ner sig så finns väldigt bra info här:
https://www.pentronic.se/om-temperatur/naturens-lagar/
https://www.pentronic.se/om-temperatur/teknikartiklar/

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Alla som vill ha en PS5 kommer få en PS5 så är det alltid Sony har absolut noll intresse av att folk inte ska kunna köpa deras produkt sen är det givetvis i en sådan här situation en fråga om när inte om men desto fler som får en PS5 desto mer sjunker konkurrensen om de PS5 som kommer ut på marknaden tänker jag.

Har aldrig varit med om ett så pass dåligt konsolsläpp, det har alltid varit bristvara vid release men aldrig såhär länge.
Förvisso har de ju haft covid och scalpers mot sig.

Hade förmodligen inte köpt någon konsol ändå pga av de tama spelutbudet vi har idag men jag bör också poängtera att jag börjar bli gubbe så det kanske bara är jag som börjar bli sur och krängd om man ska tro endel spelskribenter för diverse "speltidningar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel-Xqi:

Hej,

Lite "off-topic"

Jag jobbar som ingenjör med mätteknik som huvudområde, med mina 12 års erfarenhet kan jag säga att mätningen knappast kan ge några resultat som man kan dra några bra slutsatser ifrån.

För det första så har termoelement typ K en mätnoggrannhet på 0,75% eller 2,2C av uppmät temperatur (man tar alltid det sämsta). Detta kan kompenserar något om har skickat termoelement på kalibrering och har ett bra kalltlödställe/referensställe med en kalibrerad PT100/PT1000 givare med 4 trådsmätning.

Dataloggern vad jag kan se har ett inbyggt kalt lödställe/referensställe som de använder i videon. (se för info -> "https://www.pentronic.se/wp-content/uploads/2019/05/00-6-refe...") med en termistor (går ej att få fram i data spec vad som används som referens men med tanke på priset så kan inte ett PT100 ha används), termistorer har dålig mätnoggrannhet och har problem med självuppvärmning vilket ger ännu sämre noggrannhet. Kalt lödställe är extremt viktigt att de har en konstant temperatur och i någon mån konstant luft flöde/stila luft kring själva referenspunkten då konvektionen påverkar mätvärdets noggrannhet. En enkel lösning för detta är att bygga in det i en låda av något slag så man får något konstant temperatur (som ska ligga så nära kalibrerings temperaturen kring 20C).

Själva appliceringen av ett termoelement (i detta fall verkar det vara fritråd) är extremt viktigt, det finns många faktorer som ger fel (https://www.pentronic.se/om-temperatur/naturens-lagar/). Vad de har gjort är att smeta på kylpasta?/lim ovasett se ger detta en förändring på vad du faktiskt mäter (man ska ha i åtanke att så fort man mäter något så förändrar man den faktiska temperaturen som man vill mäta).
- Dålig isolering av mätpunkt (fri luft kan cirkulera runt mätpunkten, Värmestrålning från kringliggande komponenter/material in i kletet) Fixas med en god isolation, i mina ögon hade enbart användningen av värmeisolerande tejp med fri tråd liggandes direkt mot det man vill mäta löst dessa problem. Detta minimerar fel från omgivningen och ger störst kontakt area av fritråd mot mätområde. Detta är dock mest relevant om man har varierande värmelast då mätpunkten till slut når termiskjämvikt (dock ej strålningsvärmefelet).
- Ingen analys gjord av värmeöverföringfunktionen till det man vill mäta, extra viktigt om man för att beakta olika fel källor typ värmeisolerande tejp, hur stor andel av tråden som ligger i kontakt med mätområdet, värmestrålning.
- Allt kablar ändrar i sig luft flödet/strömningen i caset vilket kan leda till hotspots/coldspots (alltså ska man beakta kabeldragningen).
- EMC kan ge små fel (+/-0,01C )

Allt som allt kan denna setup ge fel upp till (+/- 2,2 + 0,5 + 0,2%*T(50) + 0,1), så +/-2,9C i det bästa fallet.
Termoelement +/-2,2,
PC-08 +/-0,5+0,2%*T(x)
Konvektiv värmeöverföring +/- 0,1 (räknat på glasfiber på 0,6W/mK)

Men den dåliga installation av mätpunkter i professionell mening leder till större fel som är svåra att uppskatta, den dåliga installationen kan ge mätpunkter som visar ett helt annat värden. Min gissning är att de visar mera luft temp blandat med material temp. Detta kan ge fel upp mot +/- 3-4C, tar man i akt även den dåliga miljön referensstället sitter i (28C) så ger det en mycket svår uppskattning av vad faktiskt mäter. Refensstället som uppvärms leder till ökat fel dock inte i så stor magnitud kanske +/-0,1-0,5C beroende på hur varmt det blir i dataloggern plus vilken sorts kompensation som i sitter i.

Något som också är bra att veta är att man kan visa hur många decimaler man vill (detta är trots allt en voltmätning i slutändan) det ger inte bättre resultat. All dess termometrar man har hemma som visar temp med en decimal har minst ett fel på +/-1,5C vilket gör att decimalen är ganska onödig, bättre att avrunda till närmsta heltal. (om man nu inte råkar ha ett kalibrerat PT100, då kan man få +/-0,1C med lite bra placering av givare om man vill mäta luft)

tl;dr Ingenjör med mätteknik som huvudområde uppskattar mätningens noggrannhet till +/-5C vilket gör dessa uppskattningar ganska meningslösa när man försöker jämföra. De skulle ha annan mätmetodik för att kunna få vettiga resultat.

Vill man nörda ner sig så finns väldigt bra info här:
https://www.pentronic.se/om-temperatur/naturens-lagar/
https://www.pentronic.se/om-temperatur/teknikartiklar/

Mvh Daniel

Yeah jag reagerade också på all kylpasta överallt samt hur jäkla varmt de hade där inne. Jag antar att de mätte fläkthastigheten under körningen men fläkten kanske går hårdare när det är så varmt där inne i deras lokal? Därför jag ännu väntar på Gamers Nexus så man kan jämföra med jämförelser gjorda av samma personer i samma lokal (vill även minnas att Gamers Nexus testade med ett annat spel vilket säkerligen påverkar), för jag tycker dessa siffror verkar "för bra för att vara sant"... hade de varit lika bra som original modellen hade jag trott på dem utan tvekan, men när de till och med är bättre, och med ganska stor marginal, blir man osäker.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P