Clas Ohlson varnar för tomma butikshyllor och försenade julklappar

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Trunk:

Clas Ohlsson däremot är ju sedan en tid tillbaka mer likt en dollar store som även råkar ha lite verktyg och annat gubbigt (sladdar m.m.) i något hörn. Det enda som fattas är att de börjar sälja schampoo…

https://www.clasohlson.com/se/Schampo-Lyko-75-ml/p/Pr31606700...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Igår: Kris - vi har inget att sälja!
Idag: 20% rabatt på allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du menar att du är förvånad över att ett företag som omsätter 6 800 000 000kr och gör en vinst på 247 000 000kr inte går i konkurs?

Skrivet av Jumpcut:

Dom går ju som tåget?

Jag var kanske lite otydlig. Jag är inte förvånad över att de inte gått i konkurs utan det jag skrev var mer ett svar till den andra personen som förundrades över att Jula fortfarande existerar, att jag klankade ner på CO är förstås för att tråden handlar om dem.

Det enda jag menade var med andra ord att om någon av butikerna prompt var tvungen att gå i konkurs så borde det, i en rättvis värld, vara CO med tanke på att de numera mestadels säljer skräp som kan hittas lite överallt.

Jag kanske är drabbad av nostalgiska glasögon men jag vill minnas en tid när Clas Ohlsson faktiskt var en rolig affär…

Se på fan

(Sidan är nere för underhåll men jag utgår från att produkten är vad som står i länken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Små barn gillar godis och kanske kan uppskatta ett presentkort på leos lekland eller liknande?

Mellanstora barn vill oftast ha spel eller liknande, kan köpas digitalt.

Stora barn vill ha pengar till nöjen.

Sen funkar väl presentkort som t.ex. här i Halmstad har vi både citykortet och presentkort som fungerar på hallarna som är ett shoppingcentrum där man kan köpa sig något användbart som man verkligen behöver.

Bästa julklappen jag har fått någonsin av en arbetsgivare var när jag fick ett presentkort på 500kr på Coop.

Hehe i mitt fall handlar det denna julen om ungar mellan 4 mån och 4 år.
Godis vill jag inte uppmuntra mer till än det dom redan får och jag köper hellre saker dom har nytta/glädje av mer än en dag.
Sedan hade jag själv inte velat öppna ett kuvert med ett presentkort som 4:åring på julafton. =P

Det blir lättare när dom når 6+ år.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan få något annat än grytlappar med led-belysning, dansande termos och dylikt kraffs från svärföräldrarna i år?

Permalänk
Medlem

Kanske blir en jul med fokus på att umgås med familjen istället för att handla skräp åt varandra istället? Jag köper hellre vad jag vill ha själv ändå!

Det är ju en högtid mest för barnen så räcker ju att dom får saker!

Permalänk
Medlem

jag behöver inget till jul, har spenderat senaste året med att införhandla 3060ti x2, 3070, vattenkylning till sambon och ny skärm, dvs teknik, jag upplever mer att jag är säkerställd inför kommande "winter is coming" och kan gejma för kung och fosterland! PCMR FTW!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Clas Ohlson, vart ska man nu köpa mp3-spelare/dvd-combo med extremt dåligt ljud och lava-lampor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon massarbetslöshet blev det knappast i redan köpstarka länder.

Nu är inte jag hela världen, men känner inte en enda som blivit arbetslös på grund av pandemin.

Massarbetslöshet och minskad köpkraft är ju inte samma sak även om dom går hand i hand.

"Nu är jag inte hela världen..."

Du börjar med att säga att du är en dålig indikator för att sen säga att du har empiriska bevis.

Det är alltid lätt att komma o vara efterklok. Med alla fakta på bordet kan man dra lätta beslut. Det är precis vad du är nu o det är drygt som fan att läsa.

Inför svåra tider är rädsla styrande. Då är ekonomisk recession inte en orimlig slutsats.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Massarbetslöshet och minskad köpkraft är ju inte samma sak även om dom går hand i hand.

"Nu är jag inte hela världen..."

Du börjar med att säga att du är en dålig indikator för att sen säga att du har empiriska bevis.

Det är alltid lätt att komma o vara efterklok. Med alla fakta på bordet kan man dra lätta beslut. Det är precis vad du är nu o det är drygt som fan att läsa.

Inför svåra tider är rädsla styrande. Då är ekonomisk recession inte en orimlig slutsats.

Efterklok? Det fattar väl vem som helst att stänger man in folk så blir de mer beroende av teknik, bland annat för sociala aktiviteter som inte går göra fysiskt. Detta borde de förstått. Det har inget med att vara dryg att göra utan handhar bara om att dra enkla logiska slutsatser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

handlar bara om att dra enkla logiska slutsatser

... i efterhand

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Efterklok? Det fattar väl vem som helst att stänger man in folk så blir de mer beroende av teknik, bland annat för sociala aktiviteter som inte går göra fysiskt. Detta borde de förstått. Det har inget med att vara dryg att göra utan handhar bara om att dra enkla logiska slutsatser.

Skrivet av thom.g:

... i efterhand

Nej. Att intresset och behovet av teknik ökar om folk spenderar mer tid inomhus är universellt giltigt. Så det kunde de ha räknat ut.

Sen kanske de inte visste att en smittsam sjukdom kommer resultera i social isolering, men det borde man veta om man har genomsnittlig intelligens. Så nej, inte i efterhand.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Att intresset och behovet av teknik ökar om folk spenderar mer tid inomhus är universellt giltigt. Så det kunde de ha räknat ut.

Sen kanske de inte visste att en smittsam sjukdom kommer resultera i social isolering, men det borde man veta om man har genomsnittlig intelligens. Så nej, inte i efterhand.

Haha du är helt otrolig. Rättshaveri verkar vara ett ord som passar dig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Haha du är helt otrolig. Rättshaveri verkar vara ett ord som passar dig.

Det är klart man står på sig när man vet att man rent objektivt har rätt. Allt pekade ju mot att isolering skulle bli en följd av pandemin redan innan länder började med lockdowns, restriktioner och allt vad det var. Att man bäst stoppar smittspridning genom att avråda från fysiskt umgänge har liksom varit känt väldigt länge. Det är inget nytt och borde inte ha varit nytt för de här högavlönade höjdarna som tog besluten heller.

"Oj, nu går det jävligt dåligt någon månad här. Vad ska vi göra?"

"Jag vet! Vi målar in oss i ett hörn för flera år framöver!"

Det är inte alls logiskt att tänka så.

Ingen amputerar väl hela armen för att mån fått en sticka i fingret liksom. Det handlar om logik och förmågan att tänka långsiktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är klart man står på sig när man vet att man rent objektivt har rätt. Allt pekade ju mot att isolering skulle bli en följd av pandemin redan innan länder började med lockdowns, restriktioner och allt vad det var. Att man bäst stoppar smittspridning genom att avråda från fysiskt umgänge har liksom varit känt väldigt länge. Det är inget nytt och borde inte ha varit nytt för de här högavlönade höjdarna som tog besluten heller.

"Oj, nu går det jävligt dåligt någon månad här. Vad ska vi göra?"

"Jag vet! Vi målar in oss i ett hörn för flera år framöver!"

Det är inte alls logiskt att tänka så.

Ingen amputerar väl hela armen för att mån fått en sticka i fingret liksom. Det handlar om logik och förmågan att tänka långsiktigt.

Jag tycker att du gör ett grundligt fel när du tror att allt som händer i världen styrs av logik.

Jag ser att du är väldigt aktiv på forumet o förstår att jag aldrig kommer kunna få dig att se nåt annat perspektiv, vilket var idén med mitt första inlägg. Lite ironiskt så tänkte jag skrev jag "du är antagligen inte intresserad av någon annans perspektiv" i det inlägget, men suddade ut det innan jag skickade iväg.

Därför orkar jag inte med detta mer. Ha en trevlig helg!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag tycker att du gör ett grundligt fel när du tror att allt som händer i världen styrs av logik.

Jag ser att du är väldigt aktiv på forumet o förstår att jag aldrig kommer kunna få dig att se nåt annat perspektiv, vilket var idén med mitt första inlägg. Lite ironiskt så tänkte jag skrev jag "du är antagligen inte intresserad av någon annans perspektiv" i det inlägget, men suddade ut det innan jag skickade iväg.

Därför orkar jag inte med detta mer. Ha en trevlig helg!

Jag har inte påstått att "allt i världen" styrs av logik, men jag tycker det är rimligt att kunna kräva av vinstdrivande företag att inte blanda in känsloargument i sina beslut, och kunna ha förmågan att tänka längre än näsan räcker.

Men jag kan ha fel. Det är ju uppenbart att det är vi kunder som får ta konsekvenserna även när det är företagens fel att de tagit ologiska beslut, och med en sådan livlina kanske man som företag inte bryr sig om man ibland agerar utifrån "jumpscare-principen".

Dock tror jag saker hade varit väldigt annorlunda om beslutsfattarna själva fått ta smällen av sitt felaktiga handlande, men så funkar det ju tyvärr inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dock tror jag saker hade varit väldigt annorlunda om beslutsfattarna själva fått ta smällen av sitt felaktiga handlande, men så funkar det ju tyvärr inte.

Nej precis, de har ett litet hemligt lager för sig själva där allting finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej precis, de har ett litet hemligt lager för sig själva där allting finns tillgängligt.

Förmodligen, men nu tänkte jag väl främst på att deras egen lön och företagets inkomster inte påverkas av exempelvis en avbokning. Många av företagen går bättre än någonsin så de blev inte ett dugg brända av det dåliga beslutet. Det är ju vi som får ta den kostnaden och frustrationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.