Permalänk
Medlem

Bokmärkeshantering?

Funderar lite på hur ni andra hanterar bokmärken, själv har jag bara alla sparade i webbläsaren men kraschar datorn så är alla borta, och det blir några bokmärken under en dators livstid.

Jag ser att man kan synka sina bokmärken mellan sina enheter, då sparas de väl någonstans så man kan få tillbaka dem vid köp av ny dator? Men då är de i ett moln någonstans och någon annan kanske kan komma över dem?

Vilken läsare använder ni och hur gör ni med era bokmärken?

Permalänk
Medlem

Både Firefox och Chrome sparar bokmärkena till ditt inlogg.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Använder linkding. Har tidigare använt endast i webbläsaren utan någon synkronisering (gillar inte att ha för många konton) och tog då ofta säkerhetskopior. Nu kan jag nå alla mina bokmärken var jag än är från oavsett enhet. Känns skönt Har de viktigaste och de mest frekvent använda bokmärkena i webbläsaren också.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirneh01:

Funderar lite på hur ni andra hanterar bokmärken, själv har jag bara alla sparade i webbläsaren men kraschar datorn så är alla borta, och det blir några bokmärken under en dators livstid.

Jag ser att man kan synka sina bokmärken mellan sina enheter, då sparas de väl någonstans så man kan få tillbaka dem vid köp av ny dator? Men då är de i ett moln någonstans och någon annan kanske kan komma över dem?

Vilken läsare använder ni och hur gör ni med era bokmärken?

Bokmärken är ju bara länkar, så varför oroar du dig över att nån annan potentiellt skulle få veta vilka länkar du har?

Permalänk
Medlem

Jag brukar exportera dem som en fil med några månaders mellanrum och spara den på ett USB-minne.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Exporterar och sparar på extern hårddisk.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag använder Raindrop.io.

Skrivet av dlq84:

Bokmärken är ju bara länkar, så varför oroar du dig över att nån annan potentiellt skulle få veta vilka länkar du har?

Tänk längre en än sekund så kanske du kommer på det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, intressant att se hur ni gör!

Själva länkarna får de gärna kolla på, tänkte mest på lösenord men t.ex. Chrome kanske inte sparar dem mer än i webbläsaren, och inte i något moln som jag först trodde.

Det är nog bäst att börja exportera bokmärkena som html en gång i månaden eller något så finns de kvar om datorn havererar.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit med mappen med min firefox-profil i min vanliga backup som körs automatiskt varje natt, men använder även Firefox sync för att synka bokmärken till min laptop (använder bara synken för bokmärkena, så backup krävs ändå för allt annat).

Permalänk
Medlem

Använder Edge på alla enheter, inklusive min Android-mobil, och synkar allt med mitt MS-konto.
Jag vill ha tillgång till mina bokmärken på alla enheter.
Ett par gånger om året exporterar jag ut till fil som lagras i OneDrive, bara för säkerhets skull...
Har hundratals länkar som jag inte vill bli av med.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirneh01:

Själva länkarna får de gärna kolla på, tänkte mest på lösenord men t.ex. Chrome kanske inte sparar dem mer än i webbläsaren, och inte i något moln som jag först trodde.

De inloggningsuppgifter som du lägger in i webbläsaren Google Chrome, hamnar automatiskt i ditt konto och är därmed sparade i molnet hos Google. Detta är dock inte rekommenderat, då webbläsarna "pratar med varann" (antar "importera från en annan webbläsare" som menas med att webbläsarna "pratar med varann"). På så sätt är det inte säkert att ha ens inloggningsuppgifter sparade i webbläsaren. Plus, de kan ses av vem som helst som sätter sig vid din dator, eller har de ändrat på det?

Läs mer: https://privacycrypts.com/password-manager/how-safe-is-chrome...

Min rekommendation är någon lösenordhanteringstjänst, som till exempel Bitwarden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag använder Raindrop.io.

Tänk längre en än sekund så kanske du kommer på det.

Raindrop.io här med, grymt bra! Underbart att kunna lägga till taggar för att snabbt hitta tillbaka och vara helt oberoende av vilken webläsare man använder sig av

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Raindrop ser väldigt intressant ut så jag ska ta hem det och prova det. Sparas bokmärkena i denna app då och inte i webbläsaren som vanligt? (Jag använder Chrome)

Jag har aldrig använt någon lösenordshanterare heller så om jag tar hem t.ex. Lastpass, kan de samverka med varandra? Rekommenderar ni någon annan än Lastpass? Har sett att många lovordar den.

Det blir bra att få lite ordning på det hela, istället för lösenord på en massa papperslappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirneh01:

Raindrop ser väldigt intressant ut så jag ska ta hem det och prova det. Sparas bokmärkena i denna app då och inte i webbläsaren som vanligt? (Jag använder Chrome)

Jag har aldrig använt någon lösenordshanterare heller så om jag tar hem t.ex. Lastpass, kan de samverka med varandra? Rekommenderar ni någon annan än Lastpass? Har sett att många lovordar den.

Det blir bra att få lite ordning på det hela, istället för lösenord på en massa papperslappar.

Du skapar ett konto på raindrop.io, sen sparas alla bokmärken där (i molnet kan man säga).
Lastpass är bra, men kostar pengar om du vill kunna använda det på flera enheter. Jag rekommenderar Bitwarden istället

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om raindrop! Nu har jag provat det och det är suveränt på att hålla ordning på alla bokmärken. Men har hittat två nackdelar, det blir fler klick och tar längre tid än att ha bokmärkena i bokmärkesraden och det dummaste är att det öppnar alla i ny flik så hela raden blir snabbt full...

Nästa steg är att ge sig på Bitwarden, ser också bra ut men man får nog inte ändra lösenord på Hotmail och Gmail för då kanske man aldrig kommer in i datorn igen.