Permalänk

RAM-minne till M4A88T-M/USB3?

Ska uppgradera minnet i datorn, men vilka minnen passar till moderkortet?
Har idag 8GB, tänkte uppgradera till 16GB.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sysslolos:

Ska uppgradera minnet i datorn, men vilka minnen passar till moderkortet?
Har idag 8GB, tänkte uppgradera till 16GB.

Tacksam för hjälp!

Har du kollat här?
https://www.asus.com/us/supportonly/M4A88T-M/HelpDesk_Knowled...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sysslolos:

Ska uppgradera minnet i datorn, men vilka minnen passar till moderkortet?
Har idag 8GB, tänkte uppgradera till 16GB.

Tacksam för hjälp!

Du borde leta begagnat för det använder DDR3 minnen och de är utdaterade och förhållandevis dyra att köpa nya och du kan inte återanvända dem på en nyare plattform.
Vad har du för minne idag? Går det att få tag på samma är det bäst och moderkortet kan överklockas till DDR3 1866MHz men sånt beror också på vilken cpu du har och vilka minnen du har idag så samma minnen som du redan har idag gör det mest tillförlitligt.
Det finns annars ett par DDR3 minnen i annonserna under marknad tex
https://www.sweclockers.com/marknad/203605-rensning
https://www.sweclockers.com/marknad/203770-diverse-delar-ram-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, var inne där och kollade men senaste uppdateringen är gjord 2012, där finns ett set på max 12GB.
Den listan lär inte vara så aktuell tänker jag, kanske att 12GB är max men hur vet jag villa ramminnen som passar utanför den listan?
Måste timing och volt stämma eller hur fungerar det?

Begagnat är absolut ett alternativ, bara man vet om det fungerar..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sysslolos:

Jo, var inne där och kollade men senaste uppdateringen är gjord 2012, där finns ett set på max 12GB.
Den listan lär inte vara så aktuell tänker jag, kanske att 12GB är max men hur vet jag villa ramminnen som passar utanför den listan?
Måste timing och volt stämma eller hur fungerar det?

Begagnat är absolut ett alternativ, bara man vet om det fungerar..

16 Gbyte är max på moderkortet, timings kommer att bli lika för alla minnen och är de olika på kretsarna används långsammaste gemensamma värde om det ska fungera.
Spänningen är standardiserad till 1,5V så länge det handlar om DDR3, minnen kan ev tåla högre spänningar för överklockning men det är inte nått vettigt att hålla på med idag för man väljer inte en DDR3 plattform idag för att ta nått överklockningsrekord.
Det finns även minnen som är gjorda för lägre spänning men då är det DDR3L (1,35V) och inte DDR3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.