Permalänk
Medlem

Strömförbrukning i ny dator

Hej sweclockers! Jag har bestämt mig för att köpa ny dator och har spanat in erbjudandet på följande dator från Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag tycker den ser prisvärt ut men reagerar på PSUn som är på 400 W medan det rekommenderade för 3060-kort är 550 W. Ska jag fråga om de kan öppna upp och ersätta med ett starkare nätaggregat eller ska jag göra det själv? Eller torde systemet fungera ändå?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Mätvärden från SweClockers testsystem som kör en Intel i9 10900K (som drar mer ström än 5600G).
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av geting77:

Hej sweclockers! Jag har bestämt mig för att köpa ny dator och har spanat in erbjudandet på följande dator från Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag tycker den ser prisvärt ut men reagerar på PSUn som är på 400 W medan det rekommenderade för 3060-kort är 550 W. Ska jag fråga om de kan öppna upp och ersätta med ett starkare nätaggregat eller ska jag göra det själv? Eller torde systemet fungera ändå?

Tack på förhand!

Rekommenderade värden på PSU för ett givet grafikkort är alltid tilltagna med rejäl marginal, och brukar anta en strömhungring och lätt överklockad CPU.
Med andra ord så kan du nog känna dig lugn över att de som designade den där datorn har gjort sin hemläxa och satt in en tillräckligt kraftfull PSU för att kunna driva det systemet utan problem.
Det finns antagligen inte så stort utrymme för överklockning (om det ens är möjligt på den modellen) eller utbyte av delar till mer kraftfulla komponenter, men som den levereras skall den nog fungera fint.

Permalänk
Medlem

Stort tack! 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av geting77:

Hej sweclockers! Jag har bestämt mig för att köpa ny dator och har spanat in erbjudandet på följande dator från Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag tycker den ser prisvärt ut men reagerar på PSUn som är på 400 W medan det rekommenderade för 3060-kort är 550 W. Ska jag fråga om de kan öppna upp och ersätta med ett starkare nätaggregat eller ska jag göra det själv? Eller torde systemet fungera ändå?

Tack på förhand!

Ja, det kommer att fungera, du kan dock glömma överklockning. Rekommendationer tar ju höjd för att man kanske får för sig att köra en överklockad 11900K, 10 HDD, 20 fläktar osv.
Just den datorn ser jag dock som ett paket med en surfdator + RTX 3060, då 5600G har inbyggd grafik redan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det kommer att fungera, du kan dock glömma överklockning. Rekommendationer tar ju höjd för att man kanske får för sig att köra en överklockad 11900K, 10 HDD, 20 fläktar osv.
Just den datorn ser jag dock som ett paket med en surfdator + RTX 3060, då 5600G har inbyggd grafik redan.

Fast det sitter inget 400W nätagg i en OEM surfdator.

Här är en HP "surfdator", den har 180W nätagg.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Sen kan man ju undra varför de valt 5600G istället för 5600, lite märkligt, de borde få 5600XT billigare från AMD.

Edit: fast 5600XT har ju separat IO-chip, så 5600G är nog billigare att tillverka än 5600XT trots integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast det sitter inget 400W nätagg i en OEM surfdator.

Här är en HP "surfdator", den har 180W nätagg.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Sen kan man ju undra varför de valt 5600G istället för 5600, lite märkligt, de borde få 5600XT billigare från AMD.

Edit: fast 5600XT har ju separat IO-chip, så 5600G är nog billigare att tillverka än 5600XT trots integrerad grafik.

Ja, 180W PSU skulle ju räcka, jag undrar dock lite hur dem har lyckats peta in en Intelprocessor i socket AM4 på den. troligen tryckfelsnisse iofs.
Den datorn ger en intressant bild av hur mkt RTX3060 kortet kostar HP, 5600G & 16GB RAM slår ju 10400 & 8GB RAM varje dag i veckan, så grafikkortet är ju då mindre värt än 5k för HP, närmare 4k.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, 180W PSU skulle ju räcka, jag undrar dock lite hur dem har lyckats peta in en Intelprocessor i socket AM4 på den. troligen tryckfelsnisse iofs.
Den datorn ger en intressant bild av hur mkt RTX3060 kortet kostar HP, 5600G & 16GB RAM slår ju 10400 & 8GB RAM varje dag i veckan, så grafikkortet är ju då mindre värt än 5k för HP, närmare 4k.

Jo, OEM'erna skriver ju mer långsiktiga kontrakt för att säkra komponenter till sin produktion. Så de har ju helt andra priser än vi konsumenter nu. Det är spotmarknaden som tar mest stryk när det är brist (och mininghysteri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Sen kan man ju undra varför de valt 5600G istället för 5600, lite märkligt, de borde få 5600XT billigare från AMD.

För att man kan använda samma processor, moderkortsmontering, biossettings, chassiinstallation, nätagg till datorer med och utan grafikkort. HP halverar en massa produktionsomkostnader på detta sätt (exempelvis produktionstestare och lagerhållning) inte bara för processorn utan för varje steg i monteringskedjan från moderkortsmontering till chassiinstallation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

För att man kan använda samma processor, moderkortsmontering, biossettings, chassiinstallation, nätagg till datorer med och utan grafikkort. HP halverar en massa produktionsomkostnader på detta sätt (exempelvis produktionstestare och lagerhållning) inte bara för processorn utan för varje steg i monteringskedjan från moderkortsmontering till chassiinstallation.

Fast komponentkostnaden är också extremt viktig. Och nej, OEM'er har ofta inte samma nätagg med och utan grafikkort.

Och det är inga konstigheter att ha olika CPU'er när det är samma sockel, det brukar vara gott om CPU-varianter på OEM-datorer. Men det är inte svart eller vitt, utan det är en noggrann kalkyl där man har mkt bra koll på alla kostnader. Så tjänar man 10 kr mer på en billigare komponent så väljer man det. Tjänar man 10kr mer på att hålla ihop antalet varianter så väljer man det Marginalerna är mkt små i den här branschen.

Jag tror snarare på min edit jag gjorde ovan. 5600XT har ju även ett IO-chip från GF som kostar en del, så det är nog inte billigare att tillverka än 5600G. Så jag tror HP fick bättre pris på 5600G än 5600XT.

Permalänk
Medlem

För övrigt, är datorn någorlunda OK för spel eller bör man kika på något annat? Tänkte spela BF2042 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av geting77:

För övrigt, är datorn någorlunda OK för spel eller bör man kika på något annat? Tänkte spela BF2042 😎

Den funkar mkt bra för spel. Bra CPU för gaming och en utmärkt GPU. Billigaste 3060-grafikkortet på prisjakt kostar 5500kr.

Sen är ju SSD'n i minsta laget iofs. Men du måste kompromissa i den prisklassen.
Räkna med att du snart får köpa en extra 1TB SSD och sätta in.

Edit: ser att grafikkortet bara har 6GB, rätt ovanligt för 3060. De brukar ha 12GB. För 1080P-spelande är det nog lugnt iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Den funkar mkt bra för spel. Bra CPU för gaming och en utmärkt GPU. Billigaste 3060-grafikkortet på prisjakt kostar 5500kr.

Sen är ju SSD'n i minsta laget iofs. Men du måste kompromissa i den prisklassen.
Räkna med att du snart får köpa en extra 1TB SSD och sätta in.

Edit: ser att grafikkortet bara har 6GB, rätt ovanligt för 3060. De brukar ha 12GB. För 1080P-spelande är det nog lugnt iofs.

Tack för svaret! Jag ser dock att det står att det ska vara 12GB dedikerat grafikminne i specifikatioberna? Annars har jag kikat på denna, ungefär samma prisklass: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Edit: ser nu på HPs hemsida att det är 6GB. Väljer nog den andra i så fall, kan alltid köpa till ytterligare lagring vid behov 😎