Hur lång tid tar det att återställa windows?

Permalänk

Hur lång tid tar det att återställa windows?

Tänkte återställa min dator eftersom jag är för lat för att rensa ssd (har 0 bytes kvar) och undrar bara hur lång tid det tar!

Permalänk
Medlem

Installation av Windows tar väl en 20 min eller nåt., mer eller mindre.

EDIT: Under tiden som du väntade på svar i tråden skulle du kommit halvvägs. =P

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Installation av Windows tar väl en 20 min eller nåt., mer eller mindre.

EDIT: Under tiden som du väntade på svar i tråden skulle du kommit halvvägs. =P

Jo; samtidigt måste man ju räkna in att post-installationsarbetet också tar en stund; särskilt om man exempelvis inte vet hur man får tag på relevanta drivrutiner och inte har en annan dator att hämta dem med, etc. Någon som aldrig installerat ett OS från grunden har en lite högre tröskel att komma över än någon som är bekant med proceduren.

Permalänk

Återställa

Jag menade att jag återställer så att alla onödiga program tas bort! Inte så att jag behöver ladda hem Windows igen

Permalänk
Skrivet av BenjaminoPizzerino:

Jag menade att jag återställer så att alla onödiga program tas bort! Inte så att jag behöver ladda hem Windows igen

Det valet finns inte om du inte har en backup från innan du fyllde din disk. I annat fall kan du välja mellan att tömma och installera om allt du behöver, eller att manuellt städa bort installerade program och resurser tills du har tillräckligt med ledig plats igen.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att återställa din PC innifrån Windows så tar det ett tag, kan ta upp till ett par timmar. Det finns möjlighet att spara program och filer eller ta bort allt, vilket är valet du vill om du vill rensa.

Det snabbaste sättet du kan göra det på är som andra säger, ladda ner Windows på ett USB och kör det. Under installationen så får du möjlighet att välja Advanced Setup och där kan du ta bort alla dina nuvarande partioner och skapa en ny = du tar bort allt på disken så att du kan börja om från början. En installation av Windows tar 15-20 minuter och sen lägger man väl någon timme på att installera sina program, så är det klart sen. Kom ihåg att det är viktigt med en backup av dina filer innan du gör något, så att du inte tappar dom!

Du kan använda dig av Windows egna verktyg för att skapa en USB med Windows på: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När man installerar om.

Oavsett hur många program, spel man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan vänta till den dagen de behövs. Underlättar om man förbereder sig i förväg med att ladda ned program mm som ska in efteråt och sparar med sin backup.

Känns säkrare att själv sparar än chansa att Windows inte missar något när den installerar om eller återställer på olika sätt. Minskar också risken att fel blir kvar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Passa på att skapa en "golden image" mha uppdateringar och de absolut mest nödvändiga program som du behöver, som windows och spel kan behöva typ VC++, Java, webbläsare och annat smått. Fånga den och gör en avbildning (Install.wim) Släng sedan in den på USB-minnet.

Permalänk
Medlem

Att köra sin lagring på 0% ledigt plats kvar är aldrig bra och kommer att dra ned prestandan väldigt mycket och en del saker kan inte längre köras som tex. windows-uppdateringar då de behöver en del, ja ganska mycket temporär plats när de möblerar om OS vid en uppdatering - är det för lite plats kvar så kan det stanna halvvägs mer eller mindre lyckat och du kan få instabil OS.

En gyllene regel sedan historisk tid för systemdiskar och diskar som laddas och töms på data ofta är att undvika att fylla en disk till mer än 80% fyllnad - det är bara rena arkivdiskar som man tex. fyller med mediafiler som man kan tillåta sig att gå en bit över 80% fyllnad då filerna där skrivs bara en gång, ofta sekventiellt och sedan tänkt bara för läsning.

Om du vill försöka rensa först som alternativ till att göra full ominstallation:

Kör program som spacesniffer och liknande som grafiskt visar vad som tar upp väldigt mycket diskplats som mediafiler du inte kom ihåg att ta bort (och ger mycket plats tillbaka när man bara tar bort dem) och ser saker som du normalt inte ser under fileexplorern som under varje användares 'AppData' där allt möjligt junk samlas.

Har du spel från tex. steam så finns det (men inte så självklar och lättanvänd funktion) att flytta de spelen du inte spelar med till extern USB-media så att du inte behöver ladda hem alltihopa igen när andan faller in för dessa spel igen.

Dock kan man inte rensa där under AppData hur som helst utan att man måste bedöma fil för fil om det är kvarglömda temporärfiler, gamla mediafiler eller halva avbrutna nedladdningar som inte sedan städats bort av appen som laddade ned eller om det är verklig fil som gör ont om den tas bort - i tveksamma fall lägg filen på annan lagring och prova appen/programmet som använder filen och se om det fortfarande fungerar utan gnäll eller saker som inte fungerar... - när det fungerar så kan du ta bort filen som du lagt på separat lagring - det 99% skit som kan tas bort och max 1% viktigt under AppData - problemet är att du inte vet vilka filer som är den ena eller det andra och det är bokstavligen som nålar i höstack.

program som Cclear och bitbleach kan rensa en del i AppData för kända programs sopor som de lämnar efter sig, packa om cachar och mailfiler tillhörande mailprogram, brower etc.

NTFS som filsystem straffas också mycket när det inte finns armbågsutrymme kvar på lagringen oavsett SSD/NVMe och annan snabb lagring och det är inte säkert att det repar sig fullt ut även om du senare delvis tömmer disken då skadan med stor fragmentering av filer är redan gjord - du kan prova med Defraggler eller liknande program för att defragmentera filsystemet när du har städat ur den - håller den fortfarande att defragmentera även efter 2 timmar så är disken rätt illa fragmenterad.

SSD/NVMe behöver också defragmenteras ibland men inte alls lika ofta som snurrdiskar för att behålla prestandan - men ett par gånger året skadar inte och blir det inte klart inom halvtimme även då så bör man överväga att det körs mer ofta. - med defragmentering så öppnar man stora sammanhängande områden som inte har data vilket gör att TRIM-funktionen fungerar bättre för SSD/NVMe i avseende att förbereda lagringen för nya skrivningar snabbt då det inte kan göra något i förberedelse om de lediga blocken är utspridda i små storlekar över hela diskytan.

Slutligen, är SSD 240 GB och mindre så bör du överväga att byta SSD till minst 500 GB och helst 1TB storlek - idag blir det fort fullt på en 240 GB SSD när man skall ha lite spel och annat installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det valet finns inte om du inte har en backup från innan du fyllde din disk. I annat fall kan du välja mellan att tömma och installera om allt du behöver, eller att manuellt städa bort installerade program och resurser tills du har tillräckligt med ledig plats igen.

Finns "Återställning" i Windows 10, som praktiskt taget installerar om datorn så det är som ny.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Finns "Återställning" i Windows 10, som praktiskt taget installerar om datorn så det är som ny.

https://puu.sh/IaA5Z/9b94ad44fe.png

Tackar, då har jag lärt mig något nytt.

Permalänk
Medlem

Men som alltid med MS-installationer - ha backup på all data du är rädd om på annan media (och ha den urkopplad) innan du kör sådana här saker (använd också program som kan leta reda på alla dina eventuella licenser och 'CD-nycklar' för programpaket som office och äldre spel med CD-nycklar och lagra dessa också på den externa disken) - MS är inte känd att vara rädd om användarens data när man gör sådana här saker som ominstallationer eller stora uppgraderingar. - kort sagt de kan köra över rätt brutalt över dina data och utan att fråga dig först...

Det är de små filerna under någon program-mapp eller gömd i registret som kan vara riktigt dyra att återskapa och ibland inte går alls längre... - så egentligen skall man göra en diskimage-kopia av hela disken innan ominstallation så att man har chansen att gå tillbaka och 'gräva' om vissa program inte går att installera igen eller kräver licensfiler för att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns "Återställning" i Windows 10, som praktiskt taget installerar om datorn så det är som ny.

https://puu.sh/IaA5Z/9b94ad44fe.png

Jag ser det mer för nödfall. Det har hänt att vissa fel bli kvar som krävde att man startade datorn från USB/DVD och tog bort alla partitioner på Windows disken. Kan vara bra att passa på när man ändå håller på.

Skrivet av tcntad:

Passa på att skapa en "golden image" mha uppdateringar och de absolut mest nödvändiga program som du behöver, som windows och spel kan behöva typ VC++, Java, webbläsare och annat smått. Fånga den och gör en avbildning (Install.wim) Släng sedan in den på USB-minnet.

Skrivet av xxargs:

Men som alltid med MS-installationer - ha backup på all data du är rädd om på annan media (och ha den urkopplad) innan du kör sådana här saker (använd också program som kan leta reda på alla dina eventuella licenser och 'CD-nycklar' för programpaket som office och äldre spel med CD-nycklar och lagra dessa också på den externa disken) - MS är inte känd att vara rädd om användarens data när man gör sådana här saker som ominstallationer eller stora uppgraderingar. - kort sagt de kan köra över rätt brutalt över dina data och utan att fråga dig först...

Det är de små filerna under någon program-mapp eller gömd i registret som kan vara riktigt dyra att återskapa och ibland inte går alls längre... - så egentligen skall man göra en diskimage-kopia av hela disken innan ominstallation så att man har chansen att gå tillbaka och 'gräva' om vissa program inte går att installera igen eller kräver licensfiler för att fungera

Eller installera på annan disk som alternativ till diskimage. Eventuellt sen klona till gamla disken när man fått in det nödvändigaste eller hur man vill ha det.

Beror på vad man har för diskar, vill köpa, tycker är smidigast mm.