Brusande ljud från högtalarna.

Permalänk

Brusande ljud från högtalarna.

Hej! Jag har ett irriterande brus i min anläggning som inte försvinner även när man kör igång en film. Vad kan det bero på? Allting är inkopplat till samma grenuttag. Recievern är en gammal technics från 98. Hur ska man felsöka detta?

Ni kan lyssna på det via denna länken.

https://drive.google.com/file/d/1nrHaQyig6M5zQpis1mTLwewgZjOy...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag kan inte mycket om sånt här, men jag löste missljud i mina monitorer genom att tejpa för "jordpinnarna" i eluttaget som monitorerna var anslutna till, samt genom att koppla dem till separata eluttag/grenkontakter. Kanske det är något du kan testa? Du kanske inte har aktiva högtalare, iofs

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej! Jag har ett irriterande brus i min anläggning som inte försvinner även när man kör igång en film. Vad kan det bero på? Allting är inkopplat till samma grenuttag. Recievern är en gammal technics från 98. Hur ska man felsöka detta?

Ni kan lyssna på det via denna länken.

https://drive.google.com/file/d/1nrHaQyig6M5zQpis1mTLwewgZjOy...

Det låter i vart fall som brus och inget annat (så det är inget brum som skulle kunna ha med elförsörjningen att göra) vad är inkopplat till den valda ingången ? Om du lyssnar på en annan ingång som är jordad/kortsluten brusar det lika mycket då ? Hur spelade du in det där ljudet, nära diskanterna på högtalaren ? Vad är det för högtalare, vad är det för receiver ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter i vart fall som brus och inget annat (så det är inget brum som skulle kunna ha med elförsörjningen att göra) vad är inkopplat till den valda ingången ? Om du lyssnar på en annan ingång som är jordad/kortsluten brusar det lika mycket då ? Hur spelade du in det där ljudet, nära diskanterna på högtalaren ? Vad är det för högtalare, vad är det för receiver ?

Technics SA EX320
Triangle högtalare

Jag spelade in precis vid diskanterna på center högtalaren.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Technics SA EX320
Triangle högtalare

Jag spelade in precis vid diskanterna på center högtalaren.

Nära diskanten brukar man höra brus från nästan alla förstärkare och du har dessutom nån enklare gammal surroundreceiver och den lär brusa ännu mer om du har dekodern inkopplad, jag tror den helt enkelt inte är tystare än så. Låter i vart fall inte som om det är nått fel utifrån ljudklippet du postade utan bara ett hörbart naturligt brusgolv pga vad det är för apparat.
Du kan prova att lyssna om det är skillnad på att ha stereo eller surroundlägen valda och se som sagt helst till att den valda ingången är kortsluten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen expert men vad jag förstår så spelar högtaleras känslighet in. Hög känslighet blir mer brus generellt. Låg känslighet kräver dock mer kraft att driva och starkare förstärkare så finns för och nackdelar. Förstärkaren spelar också in där vissa låter mer än andra.

Det är IAF vad jag snappat upp när jag tittat på Andrew Robinson på Youtube.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag kan inte mycket om sånt här, men jag löste missljud i mina monitorer genom att tejpa för "jordpinnarna" i eluttaget som monitorerna var anslutna till, samt genom att koppla dem till separata eluttag/grenkontakter. Kanske det är något du kan testa? Du kanske inte har aktiva högtalare, iofs

Absolut inte ett bra förslag...

Jordade produkter ska anslutas till jord. Punkt.

Annars så riskerar du att produkten håller nätspänning vid ev fel med bråd död eller brand som slut Och ingen försäkring i världen som ger ersättning om du gjort detta.

Visst jordfelsbrytare om sådan finns fungerar fortfarande men har du ingen så ska 10A eller vad nu de har säkrat med passera i några sekunder innan proppen brinner.

Ungefär lika dåligt förslag som fantasiförslaget att man kan jorda i ett element vilket också är helt galet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows