Datorn startar inte efter ökad hastighet på RAM.

Permalänk

Datorn startar inte efter ökad hastighet på RAM.

Hej på er,

Jag är kass på datorer och hoppas ni har överseende med mina dumma frågor
Jag har en Webhallen config dator med,
* AMD Ryzen 5 2400G 3.6 GHz.
* Moderkort: AMD B450,
* Nätagg: Corsair TX 650M,
* Grafikkort: GeForce GTX 1050 Ti,
* Ram minne: Kingston Fury Beast (2x16GB) 3600MHz.

Ramminnet har jag själv uppgraderat från (2x4GB) 2666 MHz...
När jag nu kollar i aktivitetshanteraren så ser jag att mina nya minnen går i hastigheten 1200 MHz. Jag läste runt på lite olika forum och såg att man kan gå in i Bios vilket jag gjorde till AI Tweak menyn och sedan ändrade jag profil så att minnena skulle gå i hastigheten 3200 MHz vilket var förvalt. När jag då väljer att spara och starta om datorn så försöker datorn starta men stänger abrupt av sig och jag hamnar i ett läge där jag få felmeddelande som säger något i stil med "Failure to boot due to memory speed, press F1 to go into settings and change to default".
Vet inte riktigt vad som är felet och tänkte höra om någon här har varit med om detta och vet hur man kan åtgärda det enkelt eller om jag måste köpa nya komponenter...

Tacksam för hjälp!!

Vänliga hälsningar
/Christopher

Permalänk
Medlem

Ibland uppdateras bios för att öka kompatibel med nya minnen.
Så kolla vilken version du har samt vad som finns på tillverkarens hemsida.
Vill man vet mer så läser man vad skillnaden är mellan versionerna annars uppdaterar man bara till senaste.

Permalänk
Medlem

Finns det någon inställning som heter XMP profile? Testa den.
Det är en förutbestämd "OC" som oftast behövs för att få de specificerade hastigheterna och timingsen som utlovats.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Finns det någon inställning som heter XMP profile? Testa den.
Det är en förutbestämd "OC" som oftast behövs för att få de specificerade hastigheterna och timingsen som utlovats.

Eftersom det verkar vara ett Asus-moderkort och AMD så heter det troligtvis DOCP istället för XMP. XMP är en Intel-teknik som moderkortstillverkarna har olika tekniker för att översätta till AMD.

Men det låter som att det är just detta som TS redan testat, så tyvärr handlar det nog om att processorn/moderkortet inte klarar av att köra dessa minnen i 3600. Då kan man testa att välja profilen men t.ex. dra ner frekvensen ett hack eller två. En BIOS-uppdatering kan som nämnts också hjälpa.

Permalänk
Medlem

Amd officiella stöd för din cpu är 2933mhz som max. Ställ in det manuellt och se om datorn postar.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem fast med Intel cpu.
Mina ram-minnen skulle sitta i slot 2 & 4 vilket direkt löste problemet.
När dom satt i slot 1 & 3 gick dom bara på lägre hastighet.
Kolla i moderkortets instruktioner om det kan vara samma för dig.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossmossa:

* Moderkort: AMD B450

Om du specificerar exakt vilket moderkort du har så kan vi kolla noggrannare på begränsningar i BIOS eller busshastighet (minnesklockfrekvens).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Amd officiella stöd för din cpu är 2933mhz som max. Ställ in det manuellt och se om datorn postar.

På Youtube finns det några exempel där de kör 3600 MHz.

Men ja, testa att starta i frekvenser under 3200 MHz.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

På Youtube finns det några exempel där de kör 3600 MHz.

Men ja, testa att starta i frekvenser under 3200 MHz.

Ja absolut men det är ingen garanti.
Förlorar du silikonlotteriet så kanske du bara kommer upp i max hastighet som tillverkarna ger stöd för.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Rekordmedlem

Har man problem så bör man kanske först prova att maximera prestandan utan att överklocka och när det funkar så överklockar man stegvis tills det inte längre fungerar.
3200 MHz innebär en 200 MHz minneskontroller överklock i det här fallet.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-2400g

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Var samma sak när jag körde 3600 på min gamla 3200g. Körde jag DOCP 3600 så startade den inte. Fick ställa ner dom till 3400, sen böt jag till en 3600 och nu snurrar dom i 3600mhz.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Stort tack till er alla som svarat. Jag har fått en hel del info som jag ska hitta ner mig i!
Önskar er alla en trevlig lördag kväll