Varför kan INTE LINUX satsa på 1 bra DISTRO?

Permalänk

Varför kan INTE LINUX satsa på 1 bra DISTRO?

Känns som att det finns en miljard olika distros med ungefär samma kvalitet!

Varför kan INTE LINUX satsa på 1 bra DISTRO???

KROSSSA WINDOWS 11 !!!!?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vill nog hellre ha valfriheten än att försöka krossa Windows....

Permalänk
Medlem

Varför kan inte alla olika biltillverkare, tillverka en och samma ratt?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Kanske det inte ser ut som det när man är ny,
men det är egentligen inte så stor funktionell skillnad mellan de flesta distros.
Kan du göra det i en kan du göra det i alla
möjligen ser det inte ut så men du kan.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Kanske det inte ser ut som det när man är ny,
men det är egentligen inte så stor funktionell skillnad mellan de flesta distros.
Kan du göra det i en kan du göra det i alla
möjligen ser det inte ut så men du kan.

Kan vara så att TS är ute efter en linux distribution där allt fungerar, gränsnittet är genomgående samma, inställningar är enkla att hitta, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan vara så att TS är ute efter en linux distribution där allt fungerar, gränsnittet är genomgående samma, inställningar är enkla att hitta, osv.

Ubuntu? eller nja inget är ju lika enkelt som windows, därför windows skapades från första början för att göra ett operativsystem som alla kan använda där man slipper sitta och skriva kommandon för att komma runt i operativsystemet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Varför kan INTE LINUX satsa på 1 bra DISTRO???

För att en av poängerna med open source är att du skall kunna göra din egen version (distro) om det inte redan finns en som passar dig.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

För att vi är alla olika. Vad som är bra för dig är inte bra för mig.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt intryck är att för ett antal år sedan var ett antal distros i stort sett lika. Nu verkar utvecklingen gå mot en uppdelning efter användning. Dvs det ska finnas något som passar var smak.

Är det någon som instämmer?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Men det är ju det dom gjort. Dom har alla bestämt sig för att göra en riktigt bra Linux-distro.

xkcd-standards.jpg

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Varför ringer du inte till Linux och säger det direkt istället för att skriva här på forumet?
Telefeonnummret står på inbetalningsavin för den årliga Linux-licensen.

@aztekk har redan givit det korrekta svaret:
- Varför finns det så många olika friidrottsgrenar för? Räcker det inte med häcklöpning?
- Varför finns det så många glassorter för? Räcker det inte med ananas split?
- Varför finns det så många religioner för? Varför finns det så många partier för? Varför finns det så många musikstilar för?

Vem som helst får göra en distro när som helst. Jag får göra det. Du får göra det. Pettsons katt får göra det.
Kommer det att bli en bra distro om du eller jag gör en?
Vad betyder ens "bra"?
I linuxvärlden brukar "bra" definieras av hur många som börjar använda distron.
Så den riktiga frågan är egentligen: varför kan inte alla Linuxanvändare använda samma distro?
Varför använder t.ex. inte du samma distro som jag gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Varför kan inte alla olika biltillverkare, tillverka en och samma ratt?

Linux är väl mer som att flytta runt pedalerna så att man inte vet vilken som gör vad, eller varför inte lägga till en extra pedal eller två? Förresten, borde vi inte ha ett femte hjul och/eller kunna köra på taket? xyzBSD FTW!

Permalänk
Medlem

Det är bara Microsoft som ger ut Windows.
Linuxdistributioner däremot är det inte en person, organisation eller företag som bestämmer över.

Permalänk
Medlem

Jag tror TS trollar lite. Jag vågar inte säga vad jag tror om det är så att han inte trollar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte bara en arbetsgivare och ett land, en kommun?

Permalänk
Medlem

Nu får jag nog spö för det här, men det kan jag ta...

...Prova Linux Mint, den "Krossar windows" på så många områden (som stort sett alla Linux distros kan om du installerar det du behöver iaf.)

Några ting som gör att jag tycker den "krossar" Windows.

- Snabb att installera.
- Nvidias bästa drivers finns till den (måste installeras som 3dje part i själva "butiken" som finns i Mint).
- 3Dje part drivers för Mp3 och andra filförmat finns att installera i butiken som ett allt-i-ett-paket som fixar alla webb läsares mime types och kompatibiliteter så du kan se netflix, DRM format relaterat innehåll etc.) så slipper du att meka själva. En två klicks installation.
- Butiken har tons av bra mjukvara gratis som kan stort sett allt om du är kreativ.
- Steam installer finns, och steam kan ta 15% av alla spel idag, isär moderna spel, och dom är klippstabila!
- 3D mjukvara som Blender och rendering kör snabbare under Linux då nativa stöd för OpenGL finns (menyerna i mjukvara på opensource mjukvara är ofta beroende av detta).
- Du kan installera uppdateringar för din mjukvara utan omstart, och dem som kräver omstart tillåter dig att arbeta medan installationen pågår, något Windows fortfarande inte hanterar smidig än idag.
- Du har total kontroll över vad som går ut och in av din dator, ingen som "spionerar" på dig utan ditt samtycke.
- Vansinnigt mkt. större säkerhet.
- Smidigare, Windows kör ofta "maintenance" medan du arbetar, och blir långsamt, Linux kör detta under installationer och uppdateringar, så din dator är redan smidig o klar stort sett hela tiden.
- Windows "Fokus" funkar bättre under Linux, på Windows måste du "klicka" på fönstren hela tiden för att arbeta med ett specifikt fönster, bara en sån liten grej är tråkigt när du återvänder till Windows...
- Större kompatibilitet med äldre hårdvara (då tänker jag INTE på gamla datorer utom grejer som printers, scanners, capture cards och många andra prylar), och det krävs sällan "drivers" för att få dom upp att köra, jovisst använder den drivers, men dom är "smarta", dvs. finns en producent som har kräv på en viss typ av chip - så kan dessa auto-detekteras så du får rätt drivers även om producenten inte har drivrutiner för Linux En fantastisk grej som är extremt underskattat och vanligt folk inte tänker över eller även vet at finns.

Största fördelen med Windows är att din granne har Windows, och då är det bara att tuta o köra med vad han/hon har, och att alla spel funkar direkt på Windows (såvida dom inte är för gamla).

Annars är Linux - Windows överlägsen på stort sett allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan vara så att TS är ute efter en linux distribution där allt fungerar

Min erfarenhet är att det vanligaste felet är att hårdvaran inte stödjer Linux.
Varför kan inte alla hårdvarutillverkare göra Open Source-drivrutiner till Linux för?

Skrivet av filbunke:

gränsnittet är genomgående samma

Bah! Det är ju en av anledningarna till att jag inte tycker om Windows.
När jag träffar folk som använder Windows brukar jag säga att det är så tråkigt för att man inte kan ändra utseendet.
De flesta Windowsanvändare brukar bli lite förnärmade och säga att man visst kan ändra utseendet i Windows.
Jaså? Gör då om det så att det ser ut som en Mac.
Jag kan göra om mitt Linux så det ser ut som Windows, Mac, Android, eller något helt annat. Med EN knapptryckning.

Skrivet av filbunke:

inställningar är enkla att hitta

Inställningarna är enkla att hitta om det ser ut som man är van vid.
Mac är känt för att vara lätt, men jag hittar ingenting där för jag har aldrig arbetat med Mac.
För ett par år sedan tyckte jag att Windows var buslätt för jag arbetade i Windows hela dagarna.
Nu tycker jag att det är lättare att hitta i Linux för jag har arbetat med Linux nästan varje dag i ett par års tid.

Kort sagt brukar det koka ner till att man vill ha ett Linux som fungerar som Windows 7, för det kunde man och där hittade man allt, medan Windows 10 bara är krångligt när de flyttar över slumpmässiga saker från kontrollpanelen till inställningar en gång i halvåret vilket gör en vansinnig när man inte hittar något.

Permalänk
Medlem

Survival of the fittest! Det finns en styrka med att låta saker växa fram organiskt. Det är samma som händer inom open source-världen.

Permalänk

Flatpaks och Snaps har gjort det enklare att installera saker för alla distros. Jag själv kör Fedora mycket för att det fungerar bra för mig. Vet att många fler föredrar Debian-Ubuntu men att även Arch har fått ett uppsving på senaste tiden.

Jag tycker som många andra att jag ser hellre fler distros än att Linux ska bli något nerlåst helvette likt dagens OS.

Skulle Ubuntu bestämma sig imorgon för att det kommer kosta att ladda ner deras image så hoppar ju bara folk till nästa. Open source är vackert på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Linux är väl mer som att flytta runt pedalerna så att man inte vet vilken som gör vad, eller varför inte lägga till en extra pedal eller två? Förresten, borde vi inte ha ett femte hjul och/eller kunna köra på taket? xyzBSD FTW!

Precis, kan också vara därför som "Linux" kändes lämpligt att ratta en farkost, byggd på en gammal Samsung S5, för att flyga runt på en annan planet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Några ting som gör att jag tycker den "krossar" Windows.

- Steam installer finns, och steam kan ta 15% av alla spel idag, isär moderna spel, och dom är klippstabila!

Hur kan den krossa motparten när den klarar färre spel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur kan den krossa motparten när den klarar färre spel?

Finns flera orsaker, Nvidia's Linux drivers är mkt. stabila. OpenGL har bättre stöd under Linux. Valve's nya Steam OS platform ÄR LINUX och det blir fokuserat på Linux plattformen nu.

Att det så finns 1000 spel från gamla dager som inte kör med direkt installation under Steam. det får vi (som vill) leva med, annars finns WINE etc.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

De breda valmöjligheterna och många alternativen ses ju ofta som en fördel. Det har också gjorts försök för att åtgärda kompatibilitetsproblemen mellan distributionerna (som ju är den egentliga nackdelen med en så bred flora). Linux Standard Base försökte exempelvis att ena distributionerna kring val av pakethanteringsformat. Det var lättare sagt än gjort, inte minst eftersom de valde RPM-formatet (Redhat/Suse) i stället för Deb-formatet (Debian), något Debian-anhängarna tyckte var fel av förklarliga skäl.

Med det sagt: välj själv din favoritdistribution och använd den på daglig basis. Då har världen kommit ytterligare ett litet steg bort från Windows.

Permalänk
Medlem

Aldrig 'fattat' Linux för privat bruk och kommer väl aldrig göra det heller känner jag. Men folk kanske gillar att köra sudo-apt get för att hämta undermåttliga alternativ till de appar som finns på PC/Mac, pyssla med drivrutiner och emulera sitt spelbibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Varför kan INTE LINUX satsa på 1 bra DISTRO???

KROSSSA WINDOWS 11 !!!!?

Bra fråga!
Svaret är att det är 100% omöjligt.

Dvs för att få till en dist/OS som funkar till alla så får ju inget fattas vilket gör att det dels blir platskrävande och även cpu/gpu/minnes krävande.
Detta gör att det då ej blir en bra dist/OS till tex raspberry pi med 8gigs sdkort/slöcpu/gpu/lite minne och man har därmed fallerat att skapa EN bra dist/OS!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Linus Torvalds håller med dig till viss del. Var nån som postade en video från nån debian konferens där Linus höll tal. Kontentan var att han byggt programvara men han paketera den enbart förs OS X, windows då han inte hade tid eller ork att skapa paket för alla pakethanterare på Linux.

Ang. Windows/Linux är bäst diskussionen så finns det tusen trådar med blablabla kanske kan fortsätta där istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nu får jag nog spö för det här, men det kan jag ta...

...Prova Linux Mint, den "Krossar windows" på så många områden (som stort sett alla Linux distros kan om du installerar det du behöver iaf.)

Några ting som gör att jag tycker den "krossar" Windows.

- Snabb att installera.
- Nvidias bästa drivers finns till den (måste installeras som 3dje part i själva "butiken" som finns i Mint).
- 3Dje part drivers för Mp3 och andra filförmat finns att installera i butiken som ett allt-i-ett-paket som fixar alla webb läsares mime types och kompatibiliteter så du kan se netflix, DRM format relaterat innehåll etc.) så slipper du att meka själva. En två klicks installation.
- Butiken har tons av bra mjukvara gratis som kan stort sett allt om du är kreativ.
- Steam installer finns, och steam kan ta 15% av alla spel idag, isär moderna spel, och dom är klippstabila!
- 3D mjukvara som Blender och rendering kör snabbare under Linux då nativa stöd för OpenGL finns (menyerna i mjukvara på opensource mjukvara är ofta beroende av detta).
- Du kan installera uppdateringar för din mjukvara utan omstart, och dem som kräver omstart tillåter dig att arbeta medan installationen pågår, något Windows fortfarande inte hanterar smidig än idag.
- Du har total kontroll över vad som går ut och in av din dator, ingen som "spionerar" på dig utan ditt samtycke.
- Vansinnigt mkt. större säkerhet.
- Smidigare, Windows kör ofta "maintenance" medan du arbetar, och blir långsamt, Linux kör detta under installationer och uppdateringar, så din dator är redan smidig o klar stort sett hela tiden.
- Windows "Fokus" funkar bättre under Linux, på Windows måste du "klicka" på fönstren hela tiden för att arbeta med ett specifikt fönster, bara en sån liten grej är tråkigt när du återvänder till Windows...
- Större kompatibilitet med äldre hårdvara (då tänker jag INTE på gamla datorer utom grejer som printers, scanners, capture cards och många andra prylar), och det krävs sällan "drivers" för att få dom upp att köra, jovisst använder den drivers, men dom är "smarta", dvs. finns en producent som har kräv på en viss typ av chip - så kan dessa auto-detekteras så du får rätt drivers även om producenten inte har drivrutiner för Linux En fantastisk grej som är extremt underskattat och vanligt folk inte tänker över eller även vet at finns.

Största fördelen med Windows är att din granne har Windows, och då är det bara att tuta o köra med vad han/hon har, och att alla spel funkar direkt på Windows (såvida dom inte är för gamla).

Annars är Linux - Windows överlägsen på stort sett allt.

Största fördelen med windows för mig är att jag kan installera 85% fler spel enligt dig. Och enligt min erfarenhet så brukar sällan dom där 15% av spelen som funkar på linux vara dom dör AAA spelen...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Största fördelen med windows för mig är att jag kan installera 85% fler spel enligt dig. Och enligt min erfarenhet så brukar sällan dom där 15% av spelen som funkar på linux vara dom dör AAA spelen...

Rent matematiskt är det ca 5-6 ggr fler (567%)

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.