Quiz: Vad kan du om nätverk och internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

6/10, pinsamt.

Nej inte ett dugg. Deta är ju mer ett quiz om historia och Maj-britt 72 när hon ska välja ny router på ICA.
Tror du sätter upp tt näverk snabbare och säkrare än de flesta andra skulle göra.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Hade noll koll på vad wifi 6 hette. Resten var lätt även om jag kanske inte hade klassat alla frågor som nätverk eller internet.

Permalänk
Medlem

Hyfsat

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gick lite väl snabbt fram

Årstal känns för övrigt fortfarande lite sådär halvtråkiga att ha i quizzes.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Skitdåligt. Nätverk är min svagaste länk

*ba-dum-tss*

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Hade missat att N56U hade fått en nerf. Jag äger ju en sån! Vilken firmware-version är det?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

gött

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Man har blivit ringrostig på äldre dar

Permalänk
Medlem

En del av svaren håller jag väl inte riktigt med om.

"Wifi 6" har aldrig kallats något av "Wireless A", "Wireless AX" eller "Wireless AC+".

Den underliggande standarden heter IEEE 802.11. Den har med tiden utökats med diverse tillägg - däribland 802.11a, 802.11ac, och 802.11ax, som efterhand blivit inkorporerade i själva standarddokumentet. Namnen på dessa tillägg användes ofta (slarvigt) för att beskriva vad en given trådlös enhet klarade - vilket ansågs förvirrande och ersattes av de ännu mindre informativa "Wifi 5", "Wifi 6", etc.

Routers har inte mycket med signalstyrka för trådlösa uppkopplingar att göra. Nästan alla enheter som säljs till konsumenter som "routrar" pysslar inte med routing och borde överhuvudtaget inte få kallas för routrar.

Permalänk
Medlem

Får vara okej. Hade nog varit bättre på denna för fem-tio år sedan, bryr mig inte så mycket nuförtiden så länge skiten fungerar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ha. Äntligen en quiz för mina kunskaper.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nästan alla enheter som säljs till konsumenter som "routrar" pysslar inte med routing och borde överhuvudtaget inte få kallas för routrar.

Hur tänker du här? Alla konsumentroutrar arbetar ju med layer 3. Hur är det inte routing?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En del av svaren håller jag väl inte riktigt med om.

"Wifi 6" har aldrig kallats något av "Wireless A", "Wireless AX" eller "Wireless AC+".

Den underliggande standarden heter IEEE 802.11. Den har med tiden utökats med diverse tillägg - däribland 802.11a, 802.11ac, och 802.11ax, som efterhand blivit inkorporerade i själva standarddokumentet. Namnen på dessa tillägg användes ofta (slarvigt) för att beskriva vad en given trådlös enhet klarade - vilket ansågs förvirrande och ersattes av de ännu mindre informativa "Wifi 5", "Wifi 6", etc.

Routers har inte mycket med signalstyrka för trådlösa uppkopplingar att göra. Nästan alla enheter som säljs till konsumenter som "routrar" pysslar inte med routing och borde överhuvudtaget inte få kallas för routrar.

Jag känner bara att HDMI verkligen borde göra samma, kall det för HDMI 3 om den pallar 120 i 4K, kall det HDMI 4 nästa gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur tänker du här? Alla konsumentroutrar arbetar ju med layer 3. Hur är det inte routing?

Vilken layer de arbetar på är egentligen ointressant för frågan.
En router bör kunna prata åtminstone något routing-protokoll för att kallas router, vilket i stort sett inga konsument-"routrar" kan eller behöver kunna.
Merparten av konsumentroutrar är en kombination av en NAT-gateway, en brandvägg, en ethernetswitch, och en trådlös Accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Kul med lite historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilken layer de arbetar på är egentligen ointressant för frågan.
En router bör kunna prata åtminstone något routing-protokoll för att kallas router, vilket i stort sett inga konsument-"routrar" kan eller behöver kunna.
Merparten av konsumentroutrar är en kombination av en NAT-gateway, en brandvägg, en ethernetswitch, och en trådlös Accesspunkt.

Nu snackar vi. Förstår inte hur vi ska kunna överleva framtiden om vi som er eliten av datanördar på Swec sitter och gör Agda 72 korskord och tror vi kan nått. Skatteintekterna ler ju inte direkt oeka. jag har inget aao

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Och jag som som har gått en datorutbildning på KY nivå……

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilken layer de arbetar på är egentligen ointressant för frågan.
En router bör kunna prata åtminstone något routing-protokoll för att kallas router, vilket i stort sett inga konsument-"routrar" kan eller behöver kunna.
Merparten av konsumentroutrar är en kombination av en NAT-gateway, en brandvägg, en ethernetswitch, och en trådlös Accesspunkt.

En router är en grunka som skickar trafik mellan olika nätverk, till skillnad från en switch som skickar trafik mellan olika datorer på samma nätverk. En router behöver inte kunna hantera BGP för att agera som en router. Det enda som krävs är att den skickar trafik mellan olika nätverk, t.ex. ditt eget interna nätverk och internet. En router brukar otroligt ofta göra NAT med, som du skriver, men jag känner inte till att termen "NAT Gateway" existerar utanför molntjänster som t.ex. AWS där en "NAT Gateway" är en mjukvarulösning man stoppar in där man behöver att något agerar som en klassisk "router" gör.

Routingprotokoll är ju något som används när flera routrar behöver prata med varandra för att bestämma vilken väg som är mest logisk att ta. Varför skulle en hemmarouter behöva hantera routingprotokoll när det aldrig någonsin finns fler än en router på samma nätverk? Det räcker ju med att den de facto kan routa trafik, vilket den ju gör.

Permalänk

Sablar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd

Smått på lyset, kan leva med det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Woho! Dock väldigt lätta frågor. 😊

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Hade inte en suck om sista frågan...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Mina 5 ören.

Permalänk
Medlem

Snus. Aldrig hört.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Woho! Bästa quiz-resultatet hittils! Eftersom jag är programmerare och DATAnörd så var det relativt lätt. Blev en ren o skär gissning på två av frågorna, resten satt där de skulle

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]