Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem

Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Philips OLED:s börjar äntligen bli ett bra alternativ till LG:s nu när de har stöd för HDMI 2.1 och 120 Hz. Jag ska köpa en ny TV och står och velar mellan dessa modeller, så jag har gjort en sammanställning som kanske kan vara av intresse för fler.

Philips 55OLED806: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729557
Philips 65OLED806: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729558
Philips 55OLED706: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729561
Philips 65OLED706: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729562

Fördelar med Philips 706/806 gentemot LG C1:
Ambilight (4-sidig på 806, 3-sidig på 706)
Stöd för HDR10+ utöver Dolby Vision
Google Cast-stöd i och med att den kör Android TV

Nackdelar med Philips 806/706 gentemot LG C1:
Endast 2 av 4 HDMI-portar stödjer HDMI 2.1
Har en traditionellt fjärrkontroll, dvs ingenting motsvarande LG:s Magic Remote
Svårt att hitta tester. Det finns ett par (väldigt positiva) på 806 som jag länkar nedan.
Eventuellt marginellt lägre ljusstyrka
Airplay 2-stöd

Övrigt:
Philips kör Android TV, LG kör WebOS
Båda har låg input lag (runt 10-15 ms)
Båda har black frame insertion, vilket Philips inte haft tidigare år
Båda har VRR, Freesync och G-sync
Båda har en rad uppsättning övriga funktioner som HGIG, ALLM, Filmmaker Mode osv
806 har stöd för kalibrering med hjälp av Calman-mjukvara, det har även LG C1. Philips 706 saknar det.
Priset är liknande, det kan skilja sig lite hit och dit beroende på kampanj.

Några tester på Philips 806:
https://www.homecinemachoice.com/content/philips-55oled806-ol...
https://www.techweekmag.com/reviews/tv/philips-oled806-review...

Många på Swec talar varmt om LG:s OLED:s - finns det några andra övertygande skäl till att välja Philips?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte välja Philips om Ambilight inte är en deal-breaker. Den största anledningen är att LG är erkänt frikostiga vid eventuella problem med panelen vid inbränningar etc. Det lilla jag har hört om Philips kundservice har snarare varit åt det andra hållet, skrämmande dålig.

Har inte lyckats hitta vad det är för typ av Calman integration som erbjuds men jag gissar att det handlar vitbalans och cms justeringarna automatiserats. På en LG kan du bygga en 3D LUT och ladda upp i TVn som blir långt mer exakt.

Men det är min personliga åsikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Personligen skulle jag inte välja Philips om Ambilight inte är en deal-breaker. Den största anledningen är att LG är erkänt frikostiga vid eventuella problem med panelen vid inbränningar etc. Det lilla jag har hört om Philips kundservice har snarare varit åt det andra hållet, skrämmande dålig.

Har inte lyckats hitta vad det är för typ av Calman integration som erbjuds men jag gissar att det handlar vitbalans och cms justeringarna automatiserats. På en LG kan du bygga en 3D LUT och ladda upp i TVn som blir långt mer exakt.

Men det är min personliga åsikt.

Tack, bra information.

Vet du eller någon annan här hur LG:s garanti funkar om man köper från en dansk återförsäljare? Ser att det är bra priser på OLED55C1 hos ComputerSalg.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoBBi:

Många på Swec talar varmt om LG:s OLED:s - finns det några andra övertygande skäl till att välja Philips?

Philips OLED kommer inte fungera som LG:s OLED utan vara tydligt annorlunda. Är du ute efter spelfinesserna med 4K/120 och fungerande VRR är LG:s modeller bekräftade och beprövade, vilket Philips inte är.

Ljusstyrka på OLED är ständigt missförstått. OLED806-modellen är något ljusstarkare vid SDR än merparten av LG:s OLED-modeller (OLED806 kan nå uppemot 350–450 nits vid 25% APL) men är inte gångbar till mer än runt 550 nits i HDR. Men HDR kommer i alla fall se ljusstarkt ut eftersom tonemappingen i första hand trissar ljusnivåerna generellt snarare än att dra höga nits i peak white. Det går att klämma ut mer, uppemot 650 nits i HDR men då är nivåerna mer fluktuerande överlag.

Philips proriterar helt klart ett ljusare bild och du kan inte köra Philips OLED mot mysbelysning och typiska 120 nits utan att den blir sämre. Modellen är byggd för en optimal drift runt 200–350 nits SDR och ganska ljusa rum. Som följd av hur de ljussätter bilden är Philips också idag de mest inbränningskänsliga OLED-modellerna. 2021-modellerna är helt klart mindre problematiska än 2016 och 2017-modellerna. Men jämfört övriga utbudet kommer en Philips driva på i kontrast och ljusstyrka kring ljus detaljer.

Du kan aldrig få en Philips OLED helt färgkorrekt och i den mån man kan försöka kommer den att prestera sämre. Om man inte bryr sig om exakta färger kommer Philips-OLED:n kunna driva på en ljusstark och kontrastrik bild med precis lite inställsamt överdrivna färger – förutsatt att man vet hur reglagen ska ställas in. Rakt ur kartong är en OLED806 antingen just överdriven – eller alldeles gul och blek med ISF- och Filmmaker-lägen. Calman-funktioner kommer i sig självt aldrig hjälpa någon att få en Philips att bli något mitt emellan det blektråkiga och det där överdrivna.

Philips väljer man för att man vill ha en Philips och dess karaktär på bilden. Det är mer en roligt produkt (och OLED806 är faktiskt väldigt bra) så länge som man föredrar dessa egenskaper som Philips skänkt produkten. Alla försök att göra den till något annat än en Philips kommer resultera i något som är sämre än att från första början köpa en LG, Sony eller Panasonic istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

*massa visdom*

Jättetack, det är sånt som inte går att läsa sig till som jag behövde veta. Då blir det definitivt LG för mig!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Har själv en Philips OLED sedan tidigare och jämför man den med kompisens LG CX så ser då jag ingen som helst skillnad i bildkvaliteten, Ambilighten gör dock väldigt mycket och personligen tycker jag att det gör att den blir avsevärt mycket bättre än LG CX.

Gällande någons kommentar om att philips kundservice skulle vara ohjälpsamma och dåliga så kan jag inget annat än säga motsatsen. Hade ett problem med att skärmen flimrade lite lite efter att ha haft den i två månader och kontakten med kundservice ledde till att jag fick göra två tester hemma och sedan tog det två dagar innan de kom hem till mig med en sprillans ny TV och tog med sig den gamla. Sedan dess har allt fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem

Ser man på de tester som kommer nu så jämförs Oled806/856 med LG C1 och Whathifi klassar den som bäst i klassen framför C1. Laxpudding kan vara av en annan åsikt och min känsla är faktiskt att Whathifi inte går så mycket på mätvärden utan tycke och smak.

Bor man i Skåne kan man med fördel hålla koll på power.dk. 65-tums C1a såldes för 14’.

Vill man ha Philips verkar de närma sig den traditionella dumpen av pris så min gissning är att 806/856 inom 3-5 månader går loss på 15-16k för en 65a.

Permalänk
Medlem

Webhallen har erbjudande på Philips Oled 706 55' för 11990kr. Samtidigt finns Philips Oled 806 55' för 15990kr hos komplett.

Är 4-sidig ambilight och en lite bättre fjärrkontroll värt 4000 kr mer tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Webhallen har erbjudande på Philips Oled 706 55' för 11990kr. Samtidigt finns Philips Oled 806 55' för 15990kr hos komplett.

Är 4-sidig ambilight och en lite bättre fjärrkontroll värt 4000 kr mer tro?

Spontant nej, men det beror ju lite på hur du har TVn också. Om du har den stående så är ju botten-ambilighten helt värdelös, det fungerar ju endast om du alltid har den väggmonterad.

Permalänk
Medlem

Skulle 100% rekommendera att köpa oled från Elgiganten och lägga till deras 5 års garanti som extra (täcker också inbränningar). Brukar ha väldigt bra deals på oleds bara man är med i deras kundklubb.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Blev en 55oled706 beställd. Första Philipsen någonsin. Har redan med en lg 65b7 så ska intressant att jämföra lite.

BF 9990:- rätt bra pris tycker jag.

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorryquai:

Blev en 55oled706 beställd. Första Philipsen någonsin. Har redan med en lg 65b7 så ska intressant att jämföra lite.

BF 9990:- rätt bra pris tycker jag.

//Lorryquai

Hade varit kul o höra om vad du tyckte om din nya TV ställt mot din gamla

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Det kan jag göra, får hem den nästa vecka 👍🏻

Edit: blev framflyttad leverans med 2v så jag valde att annullera och köpte en LG B1 istället.

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk
Medlem

Jag har gått från LG Oled (55" + 65") till Philips Oled 806 (48" + 65"), fördelarna är enligt mig 3st:

1. Ambilight - trevlig extra dimension, speciellt om man har väggmonterad TV mot vit vägg - (går även att stänga av om man inte vill ha det)
2. DTS - en av anledningarna till att jag köpte ny TV var för att få eARC, alltså möjligheten att skicka alla - även högupplösta - ljudformat från TV:n till en receiver (som då också måste ha eARC)
På LG:s Oled TV får man inte DTS (på grund av licenser antar jag) men det får man med Philips Oled 806
3. Android TV - Philips 806 är lika snabb i navigering och menyer som Nvidia Shield och öppnar upp en mängd möjligheter jämfört med andra TV:s operativsystem. Förutom renodlade TV-appar som Telia och nyligen lanserade ComHem finns även Kodi och TiViMate. Dessutom går det köra gamestreaming med Stadia, Nvidia och Steam - det går tydligen även att få Xbox Gamepass att fungera.
Till det tillkommer även möjligheten att köra emulator med RetroArch, SNES9X EX mm.

Permalänk

Jag vill ha en OLED 65" till min nya lya och är sedan tidigare ett fan av just Ambilight, därav är det Philips som gäller. Är inte sugen att lägga mer än 13 - 14 papp. Såg att Philips 65OLED805 var nere i den klassen på Elgiganten nyligen men de har sedan dess höjt priset. Om jag skulle köra på 806:an, hur stor prissänkning kan jag förvänta mig den närmsta tiden? Kommer den gå ner till min budget? Är främst intresserad att se på film/serier/klipp snarare än att spela även om det sistnämnda kan komma att bli aktuellt längre fram. Jag är öppen för andra förslag. Jag vill helt enkelt ha den bästa Philips OLED 65" jag kan få för max 13 - 14 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Jag vill ha en OLED 65" till min nya lya och är sedan tidigare ett fan av just Ambilight, därav är det Philips som gäller. Är inte sugen att lägga mer än 13 - 14 papp. Såg att Philips 65OLED805 var nere i den klassen på Elgiganten nyligen men de har sedan dess höjt priset. Om jag skulle köra på 806:an, hur stor prissänkning kan jag förvänta mig den närmsta tiden? Kommer den gå ner till min budget? Är främst intresserad att se på film/serier/klipp snarare än att spela även om det sistnämnda kan komma att bli aktuellt längre fram. Jag är öppen för andra förslag. Jag vill helt enkelt ha den bästa Philips OLED 65" jag kan få för max 13 - 14 papp.

För 15k får du oled706 65 på Webhallen om du är medlem. Vad jag har läst har den knappt några märkbara skillnader jämfört med oled806, alltså en väldigt bra Oled för den pengen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

För 15k får du oled706 65 på Webhallen om du är medlem. Vad jag har läst har den knappt några märkbara skillnader jämfört med oled806, alltså en väldigt bra Oled för den pengen.

Det låter ju ganska lockande faktiskt. Det enda jag tänker på i så fall är a) blir där ytterligare prissänkningar inom de närmsta månaderna och b) om jag t.ex köper från säg Elgiganten kan man köpa till deras försäkring som täcker inbränning, i vilket fall TVn i så fall rusar lite till i pris och därmed spräcker min budget på 13 - 14 tusen.

Sist jag köpte TV för ett par år sedan hade jag sparat 3000 kr om jag bara väntat ett par månader till. Jag gjorde inte det eftersom jag var rädd att TVn i fråga skulle ta slut. Men tji fick jag den gången. Jag vet att man måste ha is i magen i såna lägen men i detta fall vet jag liksom inte hur lågt pris det i slutändan kan tänkas hamna på. Kan jag spara ett par tusenlappar till så väntar jag liksom hellre lite till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Det låter ju ganska lockande faktiskt. Det enda jag tänker på i så fall är a) blir där ytterligare prissänkningar inom de närmsta månaderna och b) om jag t.ex köper från säg Elgiganten kan man köpa till deras försäkring som täcker inbränning, i vilket fall TVn i så fall rusar lite till i pris och därmed spräcker min budget på 13 - 14 tusen.

Sist jag köpte TV för ett par år sedan hade jag sparat 3000 kr om jag bara väntat ett par månader till. Jag gjorde inte det eftersom jag var rädd att TVn i fråga skulle ta slut. Men tji fick jag den gången. Jag vet att man måste ha is i magen i såna lägen men i detta fall vet jag liksom inte hur lågt pris det i slutändan kan tänkas hamna på. Kan jag spara ett par tusenlappar till så väntar jag liksom hellre lite till!

Om du har lust att vänta flera månader ska du helt klart göra det. När 2022 modellerna kommer blir det sjukt bra rabatter på 2021 modellerna runt sommaren. Då kan du säkert få en 806 65 för 14k eller mindre.

Sen att köpa elgigantens försäkring tycker JAG är bortkastade pengar. Om du får inbränningar tror jag inte det sker inom de fem åren (med normal användning). Men återigen, det är min egna subjektiva åsikt

Edit: Köpte själv en 65 706 så skriver några ord om den när jag har fått hem den

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Om du har lust att vänta flera månader ska du helt klart göra det. När 2022 modellerna kommer blir det sjukt bra rabatter på 2021 modellerna runt sommaren. Då kan du säkert få en 806 65 för 14k eller mindre.

Sen att köpa elgigantens försäkring tycker JAG är bortkastade pengar. Om du får inbränningar tror jag inte det sker inom de fem åren (med normal användning). Men återigen, det är min egna subjektiva åsikt

Edit: Köpte själv en 65 706 så skriver några ord om den när jag har fått hem den

Ja, berätta gärna vad du tycker om den när du testat den lite!! Angående att vänta gör jag gärna det. Det som förvirrar mig något är dock att som exempelvis 805:an 65" var nere på ca 14 tusen för att sedan stiga till nästan 30 000 från ingenstans! Och vad jag vet så är 805 en 2020 modell. Vad händer där liksom? Borde inte 2020 modellerna vara sjukt billiga nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Ja, berätta gärna vad du tycker om den när du testat den lite!! Angående att vänta gör jag gärna det. Det som förvirrar mig något är dock att som exempelvis 805:an 65" var nere på ca 14 tusen för att sedan stiga till nästan 30 000 från ingenstans! Och vad jag vet så är 805 en 2020 modell. Vad händer där liksom? Borde inte 2020 modellerna vara sjukt billiga nu?

Haft igång 706 i ett dygn och är väldigt nöjd. Första OLED tvn har inte gjort mig besviken. Som alltid behöver man göra lite små justeringar i bilden så den passar ens smak men det var inte krångligt alls. Har ett vardagsrums med många fönster o reflexfiltret är dubbelt så bra jämfört med vår gamla tv så jag har inte stört mig alls, kanske har hög tolerans nivå för det Kör den med 80/100 på OLED belysning och det ger mer än tillräcklig ljusstyrka.

Alla portar pekar neråt eller åt sidan. Med andra ord perfekt för väggmontering. Ambilight är även skönt för ögonen och funkar bra!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Det som förvirrar mig något är dock att som exempelvis 805:an 65" var nere på ca 14 tusen för att sedan stiga till nästan 30 000 från ingenstans! Och vad jag vet så är 805 en 2020 modell. Vad händer där liksom? Borde inte 2020 modellerna vara sjukt billiga nu?

Denna typ av kampanjer styrs av att tillverkaren rabatterar dem en vissa period och eventuellt ett begränsat antal exemplar. När den kampanjen är över stiger priset tillbaka till det ordinarie igen. Det är troligt att åtminstone vissa modeller sänks igen till samma låga nivåer till mellandagsrean.

Priserna på TV-apparater är numera väldigt förutsägbart (med undantag för de lägre modellerna och de mindre storlekarna som knappt rabatteras alls). Under Black Week eller mellandagarna är de bästa tillfällena att köpa om man vill vara hyfsat säker på att kunna få tag på en. Senare under vår/sommar året efter reas de sista exemplaren ut för att tömma lagren. Då kan priset vara ännu något lägre ibland (normalt väldigt små skillnader dock), men risken att helt missa den modell man är ute efter är då desto större.

2020-modellerna blir på samma sätt bara billiga om tillverkaren väljer att köra kampanj på dem. Butikerna har inte ens i närheten av sådana marginaler att de själva kan ge sådana rabatter utan att göra rejäl förlust på varje exemplar de säljer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Haft igång 706 i ett dygn och är väldigt nöjd. Första OLED tvn har inte gjort mig besviken. Som alltid behöver man göra lite små justeringar i bilden så den passar ens smak men det var inte krångligt alls. Har ett vardagsrums med många fönster o reflexfiltret är dubbelt så bra jämfört med vår gamla tv så jag har inte stört mig alls, kanske har hög tolerans nivå för det Kör den med 80/100 på OLED belysning och det ger mer än tillräcklig ljusstyrka.

Alla portar pekar neråt eller åt sidan. Med andra ord perfekt för väggmontering. Ambilight är även skönt för ögonen och funkar bra!

Der låter lovande! Tack för recensionen. 706:an är en av de modeller jag funderar på. Hur väl hanterar den snabba rörelser?

Permalänk
Skrivet av blunden:

Denna typ av kampanjer styrs av att tillverkaren rabatterar dem en vissa period och eventuellt ett begränsat antal exemplar. När den kampanjen är över stiger priset tillbaka till det ordinarie igen. Det är troligt att åtminstone vissa modeller sänks igen till samma låga nivåer till mellandagsrean.

Priserna på TV-apparater är numera väldigt förutsägbart (med undantag för de lägre modellerna och de mindre storlekarna som knappt rabatteras alls). Under Black Week eller mellandagarna är de bästa tillfällena att köpa om man vill vara hyfsat säker på att kunna få tag på en. Senare under vår/sommar året efter reas de sista exemplaren ut för att tömma lagren. Då kan priset vara ännu något lägre ibland (normalt väldigt små skillnader dock), men risken att helt missa den modell man är ute efter är då desto större.

2020-modellerna blir på samma sätt bara billiga om tillverkaren väljer att köra kampanj på dem. Butikerna har inte ens i närheten av sådana marginaler att de själva kan ge sådana rabatter utan att göra rejäl förlust på varje exemplar de säljer.

Tusen tack för ditt svar. Då känns det säkrast att köpa under mellandagarna helt enkelt. Jag har bevakning på Prisjakt på 935, 936, 705, 706, 805, 806 och 856 (alla 65"). Vissa av dessa är som bekant dyrare än andra. Den sistnämnda modellen är den jag är sugen på mest. Om jag förstått det rätt är det i princip samma som 806 men ett annat ställ som jag tycker verkar bättre då jag vill ha plats med soundbar under. Jag har nämligen ingen möjlighet att fästa den på väggen där jag bor nu. Av någon anledning är den dock dyrare än 806. Vad beror det på tror du? Om priset är betydligt dyrare även under mellandagsrean så får det nog ändå bli 806 även om jag vill ha det andra stället. Jag är dock som sagt även öppen för de andra modellerna. Prislappen kommer naturligtvis att styra en del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Der låter lovande! Tack för recensionen. 706:an är en av de modeller jag funderar på. Hur väl hanterar den snabba rörelser?

Tycker bollen på fotbollsmatcher har nästan noll eftersläp, något jag annars kan märka på vår andra LCD tv. Har inte testat med någon film i 24 fps dock. Finns gott om inställningar om du vill ha jämnare bild än original contenten är tänkt för.

Kör ISF Day o night i grunden med lite justering i skärpa o kontrast och Personligt för satellit tv då det behöver lite mer förbättring.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papa_Bear89:

Tusen tack för ditt svar. Då känns det säkrast att köpa under mellandagarna helt enkelt. Jag har bevakning på Prisjakt på 935, 936, 705, 706, 805, 806 och 856 (alla 65"). Vissa av dessa är som bekant dyrare än andra. Den sistnämnda modellen är den jag är sugen på mest. Om jag förstått det rätt är det i princip samma som 806 men ett annat ställ som jag tycker verkar bättre då jag vill ha plats med soundbar under. Jag har nämligen ingen möjlighet att fästa den på väggen där jag bor nu. Av någon anledning är den dock dyrare än 806. Vad beror det på tror du? Om priset är betydligt dyrare även under mellandagsrean så får det nog ändå bli 806 även om jag vill ha det andra stället. Jag är dock som sagt även öppen för de andra modellerna. Prislappen kommer naturligtvis att styra en del!

Ja, jag skulle absolut passa på under mellandagarna om det är kampanj på de modeller du är intresserad av. Prissänkningen senare brukar vad jag sett vara minimal, typ någon enstaka tusenlapp skillnad. Då skulle inte jag personligen tycka att det är värt att vänta ca 4-6 månader ytterligare och samtidigt riskera att missa tillfället att köpa den.

Har svårt att veta vad som skiljer på modellerna du nämner. Ibland kan det vara att de helt enkelt producerar någon av dem i färre exemplar, eller bara helt enkelt valt att segmentera sin produktstack så. Det kan också eventuellt finnas någon liten skillnad mellan dem rent funktionsmässigt. Där är det nog bäst att kolla TV-guiden här.

Värt att tänka på är att Prisjakt inte alltid fångar upp dessa kampanjer, särskilt inte när det är medlemskampanjer som inte påverkar ordinare listpris. Kan därmed vara värt att kolla de olika butikerna lite då och då.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Tycker bollen på fotbollsmatcher har nästan noll eftersläp, något jag annars kan märka på vår andra LCD tv. Har inte testat med någon film i 24 fps dock. Finns gott om inställningar om du vill ha jämnare bild än original contenten är tänkt för.

Kör ISF Day o night i grunden med lite justering i skärpa o kontrast och Personligt för satellit tv då det behöver lite mer förbättring.

När du väl fått chansen att titta på 24 fps film så får du gärna ge mig en liten minirecension 😁

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, jag skulle absolut passa på under mellandagarna om det är kampanj på de modeller du är intresserad av. Prissänkningen senare brukar vad jag sett vara minimal, typ någon enstaka tusenlapp skillnad. Då skulle inte jag personligen tycka att det är värt att vänta ca 4-6 månader ytterligare och samtidigt riskera att missa tillfället att köpa den.

Har svårt att veta vad som skiljer på modellerna du nämner. Ibland kan det vara att de helt enkelt producerar någon av dem i färre exemplar, eller bara helt enkelt valt att segmentera sin produktstack så. Det kan också eventuellt finnas någon liten skillnad mellan dem rent funktionsmässigt. Där är det nog bäst att kolla TV-guiden här.

Värt att tänka på är att Prisjakt inte alltid fångar upp dessa kampanjer, särskilt inte när det är medlemskampanjer som inte påverkar ordinare listpris. Kan därmed vara värt att kolla de olika butikerna lite då och då.

Tack för alla tips! Jag ska försöka hålla lite "manuell" koll på läget också som du föreslår 🎅🏻 När det är dags nästa vecka är det inte omöjligt att jag skriver här igen för lite sista sekunden råd om det är OK

Permalänk
Medlem

65" 706 på Netonnet för 13990kr.

https://www.netonnet.se/art/tv/philips-tv-sound/philips-tv/ph...

Lite sugen men min gamla 59" plasma får hänga med ett tag till.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

65" 706 på Netonnet för 13990kr.

https://www.netonnet.se/art/tv/philips-tv-sound/philips-tv/ph...

Lite sugen men min gamla 59" plasma får hänga med ett tag till.

Enligt guiden verkar det inte vara någon större skillnad på 706 och 806/856 förutom att den har tresidig Ambiligt och en enklare kontroll utan belysning. Jag ska inte hänga upp min TV så jag har inte behov av fyrsidig Ambilight och kontroll utan belysning kan jag leva med. Det enda jag tycker är lite trist är att jag gärna har 856:ans roterbara bordstativ. Det motiverar ju däremot inte att betala typ 4000 - 5000 spänn till kan jag tycka. Jag är dock väldigt nyfiken på att se om 856:an ens kommer komma i närheten av 706:ans pris...

Permalänk
Skrivet av blunden:

Denna typ av kampanjer styrs av att tillverkaren rabatterar dem en vissa period och eventuellt ett begränsat antal exemplar. När den kampanjen är över stiger priset tillbaka till det ordinarie igen. Det är troligt att åtminstone vissa modeller sänks igen till samma låga nivåer till mellandagsrean.

Priserna på TV-apparater är numera väldigt förutsägbart (med undantag för de lägre modellerna och de mindre storlekarna som knappt rabatteras alls). Under Black Week eller mellandagarna är de bästa tillfällena att köpa om man vill vara hyfsat säker på att kunna få tag på en. Senare under vår/sommar året efter reas de sista exemplaren ut för att tömma lagren. Då kan priset vara ännu något lägre ibland (normalt väldigt små skillnader dock), men risken att helt missa den modell man är ute efter är då desto större.

2020-modellerna blir på samma sätt bara billiga om tillverkaren väljer att köra kampanj på dem. Butikerna har inte ens i närheten av sådana marginaler att de själva kan ge sådana rabatter utan att göra rejäl förlust på varje exemplar de säljer.

God Jul! 🎅🏻 Ok, då har jag en relevant fråga nu när mellanrean har börjat. De modeller (och nuvarande billigaste priser) jag är ute efter är som följer:

706: 13 990 kr

806: 17 990 kr

856: 16 990 kr

Jag vill helst ha 856 pga. bordsstativet. Om inte är 806:ans fyrsidiga Ambilight och bättre kontroll att föredra över 706:an. Dock är min budget runt 13 000 kr och i nuläget är det endast 706:an som ligger i det spannet.

Min fråga: Är det ens troligt att 856 eller 806 hamnar i det spannet eller ska jag bara köra på 706?

Sen undrar jag bara ifall det är bäst att vänta in i det sista innan mellanrean försvinner att köpa i hoppet att priset sjunker lite till eller är det bara att slå till nu?