Apple döms att tillåta extern betalning i applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nu var ju frågan om fallet skulle tas upp igen. Men som sagt hennes personliga åsikt är ganska irrelevant, hon dömer efter hur hon tolkar lagen. Om någon annan bestämmer sig för att stämma Apple angående storleken på avgiften så kommer hon att fatta samma beslut. Att det är Epic eller någon annan som stämmer borde inte spela någon roll på utfallet.

Det är inte irrelevant då det kan ge andra avvägningar, att lagen är skriven på ett sätt idag betyder inte att lagen eller tolkningen inte ändras av högre instans etc. Du får samma i både politiska och juridiska saker i Sverige där folk med avvikande åsikt om utfallet ger sin ståndpunkt, detta sker i flera led och även i saker som högsta domstolen beslutar i och speciellt i USA. Domare i USA har en enorm frihet i tolkning och uttryck, de lägger inte helt sällan personliga kommentarer i fall oavsett om det är för att förstärka domen eller visa sitt missnöje med att de inte ville ta det beslutet men var tvungna etc.
Personliga kommentarer kan exempelvis visa för en politiker att ändrar man detta så kommer denna domaren (som ofta sitter på livstid) döma på det sätt du kanske vill, det ger även alternativ för lagstiftare att se på hur de kanske vill att det ska vara osv.

Så påverkan just idag har hennes personliga åsikter mindre påverkan men det betyder inte att de kan komma att väga tungt senare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast vad som inte riktigt klargjorts är ju någon sorts exakt definition av hur det ska bestämmas hur mycket Apple ska få.
Ta tex GeForce now, som kostar 49 i månaden för premium, jag sitter nu på android, och betalar det via PayPal.
Ponera att jag skaffar en iPhone 13 och loggar in på mitt GFN-konto där, utan att ändra min prenumeration.
Har Apple nu rätt till en procent av min prenumeration? inte enligt den gamla modellen.
Därmed räcker det ju inte ens med att man kollar köp gjorda av ios-användare, utan man måste kunna se exakt vilka köp som gjorts på iOS-enheter (via appen?).

Där är så många frågetecken om hur detta ska fungera i praktiken att det nog inte alls går att säga något om hur det kommer bli innan aktörerna har fått säga sitt.

Där tillkommer ju dessutom frågetecken kring om det är någon skillnad mot om appmakaren länkar till en betalsida i webbläsaren, eller om jag öppnar en betalsida själv i webbläsaren på en ios-enhet, vad händer om appmakaren länkar till en sida med länkar till olika betalningsalternativ (typ, klicka här för PayPal, här för Visa, här för Swish) som sen öppnar en ny sida?

Absolut kanske det blir något i mjukvaran som hälsar hem, som med unreal engine, men att hålla koll på hur många spel som säljs med en viss motor är lite skillnad mot det här fallet. Det räcker ju liksom inte med att mjukvaran rapporterar att någon klickat på en länk till en betalsida, om den betalsidan är utanför Apple så finns det ju inget som berättar om ett köp har gjorts eller inte.
Tänk dessutom om man öppnat en sådan länk, kopierar den och öppnar på PC/android istället, gör köpet och får grejerna på sin iPhone, har Apple fortfarande rätt till pengarna?

Yup, instämmer helt. Finns så många problem som uppstår.

Vad skulle exempelvis hända om jag om jag bara öppnar webbläsaren, går till www.fortnite.com och köper V-Bucks utan att ens ha Fortnite-appen nedladdad. Ska Apple få ersättning här också, trots att jag aldrig ens nyttjade App Store för ändamålet?

Det är inte helt ovanligt att personer som spelar på konsol väljer att genomföra sina köp i mobilen istället för att det är smidigare att fylla i uppgifterna.

Dessutom gäller det också för utvecklarna att ta höjd för avgiften som Apple kräver. Så man måste ha något som automatisk känner igen att personen är inne på en iPhone och automatisk höjer prislappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Yup, instämmer helt. Finns så många problem som uppstår.

Vad skulle exempelvis hända om jag om jag bara öppnar webbläsaren, går till www.fortnite.com och köper V-Bucks utan att ens ha Fortnite-appen nedladdad. Ska Apple få ersättning här också, trots att jag aldrig ens nyttjade App Store för ändamålet?

Det är inte helt ovanligt att personer som spelar på konsol väljer att genomföra sina köp i mobilen istället för att det är smidigare att fylla i uppgifterna.

Dessutom gäller det också för utvecklarna att ta höjd för avgiften som Apple kräver. Så man måste ha något som automatisk känner igen att personen är inne på en iPhone och automatisk höjer prislappen.

Köp i safari har aldrig ’skattats’ förr, så det tror jag inte det kommer göra nu heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Från andra sidan: om någon bygger upp en ny plattform, säg en ny konsol, under flera år av utveckling av hårdvara och mjukvara, varför skulle inte denna få välja hur den tjänar pengar på den

Den logiken fungerar inte med Android-användare, de står uppenbarligen över demokratin och den fria marknaden och ska bestämma över precis allting så det är dem till lags. De måste nämligen grina publikt tills lagändringar görs så allt passar deras världsbild. För hur ska ankan i dammen, som programmerat miniräknare på 90-talet och dessutom haft en router med extern firmwire som alla uppenbarligen ska ha väldigt intresse i, kunna leva med att det finns ett företag som tydligen har mage att bestämma hur deras plattform vars hårdvara sålts i över 2,2 miljarder enheter (iPhones, iPad inte ens inräknat) ska skötas. Det räcker alltså inte att söka sig till mer öppna alternativ utan det måste föras konstant krigföring mot ett sådant företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är inte irrelevant då det kan ge andra avvägningar, att lagen är skriven på ett sätt idag betyder inte att lagen eller tolkningen inte ändras av högre instans etc. Du får samma i både politiska och juridiska saker i Sverige där folk med avvikande åsikt om utfallet ger sin ståndpunkt, detta sker i flera led och även i saker som högsta domstolen beslutar i och speciellt i USA. Domare i USA har en enorm frihet i tolkning och uttryck, de lägger inte helt sällan personliga kommentarer i fall oavsett om det är för att förstärka domen eller visa sitt missnöje med att de inte ville ta det beslutet men var tvungna etc.
Personliga kommentarer kan exempelvis visa för en politiker att ändrar man detta så kommer denna domaren (som ofta sitter på livstid) döma på det sätt du kanske vill, det ger även alternativ för lagstiftare att se på hur de kanske vill att det ska vara osv.

Så påverkan just idag har hennes personliga åsikter mindre påverkan men det betyder inte att de kan komma att väga tungt senare.

Lagändringar i USA kommer från toppen och styrs i stor utsträckning i hur valsystemet fungerar. Oftas är det den kandidat som samlat ihop mest pengar till sin kampanj som kommer att partiets stöd och i slutändan bli valda. Det är inte ovanligt att politikerna spenderar 70-80% av deras arbetstid till att samla in kampanjpengar. De största bidragarna till kampanjerna är diverse företag. De saknar också statliga organisationer med anställda experter som vi har i Sverige/Europa utan lutar sig mot experter som ofta tillhandahålls från lobbyverksammheten. Vilket ger dem en enorm makt när nya lagar ska stiftast. Det har gjorts undersökningar som visar att vem du röstar på har 0% korrelation med vilka lagar som stifftas. Att en enskild domare personliga åsikt (vilket inte ens uttrycks i klartext utan man måste gissa sig till) i en ganska låg instans skulle leda till en lagändring är väldigt osannolik. Sen så har jag för mig att det bara är de "federala" domarna som sitter på livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Den logiken fungerar inte med Android-användare, de står uppenbarligen över demokratin och den fria marknaden och ska bestämma över precis allting så det är dem till lags. De måste nämligen grina publikt tills lagändringar görs så allt passar deras världsbild. För hur ska ankan i dammen, som programmerat miniräknare på 90-talet och dessutom haft en router med extern firmwire som alla uppenbarligen ska ha väldigt intresse i, kunna leva med att det finns ett företag som tydligen har mage att bestämma hur deras plattform vars hårdvara sålts i över 2,2 miljarder enheter (iPhones, iPad inte ens inräknat) ska skötas. Det räcker alltså inte att söka sig till mer öppna alternativ utan det måste föras konstant krigföring mot ett sådant företag.

Problemet uppstår när Apple inför regler som påverkar andra platformar som t.ex prissätningen på andra plattformar. Eftersom Apple store är den största marknaden så blir det ekonomisk självmord att gå imot Apple och riska att bli bannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Problemet uppstår när Apple inför regler som påverkar andra platformar som t.ex prissätningen på andra plattformar. Eftersom Apple store är den största marknaden så blir det ekonomisk självmord att gå imot Apple och riska att bli bannad.

Detta är ju dock ingenting unikt för Apple och ingenting som berättigar att de öppnar upp sin egna affär och dessutom göra det utan att kunna ta någonting betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Lagändringar i USA kommer från toppen och styrs i stor utsträckning i hur valsystemet fungerar. Oftas är det den kandidat som samlat ihop mest pengar till sin kampanj som kommer att partiets stöd och i slutändan bli valda. Det är inte ovanligt att politikerna spenderar 70-80% av deras arbetstid till att samla in kampanjpengar. De största bidragarna till kampanjerna är diverse företag. De saknar också statliga organisationer med anställda experter som vi har i Sverige/Europa utan lutar sig mot experter som ofta tillhandahålls från lobbyverksammheten. Vilket ger dem en enorm makt när nya lagar ska stiftast. Det har gjorts undersökningar som visar att vem du röstar på har 0% korrelation med vilka lagar som stifftas. Att en enskild domare personliga åsikt (vilket inte ens uttrycks i klartext utan man måste gissa sig till) i en ganska låg instans skulle leda till en lagändring är väldigt osannolik. Sen så har jag för mig att det bara är de "federala" domarna som sitter på livstid.

Sant det är bara Federala men domaren är federal, sitter på livstid och lagarna styrs av de som sitter inom politiken, de ändrar lagar och tolkningar.
Låg instans vet jag inte heller, det är en av 4 federala domare i Kalifornien som sedan överklaganden går till Ninth Circuit som sedan isf ska gå till Supreme Court om de ens tar det.

Pengar styr ja men här är två olika viljor med pengar som slåss Apple vs Epic (+alla andra som vill knocka Apple från tronen), därav är en åsikt av vikt även när den inte är det som avgör för den öppnar dörrar. Sedan är det som sagt standard att uttrycka sina åsikter om de inte följer beslutet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

PC exklusivitet är ingenting nytt, det har funnits Steam exklusiva titlar och diverse publishers har också exklusiva titlar på deras egna plattformar. Det enda som är nytt att det är ytligare en plattform med exklusiva titlar.

Sen att de helt skulle sluta konkurrera med Steam, etc när de når ett visst antal användare är nog inte särskilt troligt. Det är inte så de fungerar i andra branscher så jag ser inte varför det skulle vara så i det här fallet.

Mjo fast det är ju en sanning med modifikation. Det är väldigt stor skillnad på att en utvecklare väljer att släppa sitt spel endast på Steam exempelvis. Jämfört med det Epic sysslar med, vilket är att betala utvecklare för att släppa spelet endast på EGC. Det är inget som funnits på PC tidigare, och är vad jag snackar om.

Sa aldrig att de skulle sluta konkurrera med Steam? Vart läser du det?
Däremot sa jag att de kommer sluta med gratistitlar när det inte längre behövs. Anledningen till att dom gör så nu är ju som jag sa, för att öka antalet användare. När de är tillräckligt stora så kommer de lägga ner den taktiken, 100%, eftersom det är en ganska dyr väg att gå. Deras mål är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, det gör man inte genom att ge bort spel gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köp i safari har aldrig ’skattats’ förr, så det tror jag inte det kommer göra nu heller

Vad skulle då hindra utvecklare från att bara lägga en länk i appen för att undgå skatten? Om man ser till hur det fungerar på Android idag så märker användaren knappt att man är på en webbsida för att fylla i uppgifterna. När man är klar blir man automatisk omdirigerad till appen. Lite som hur BankID fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad skulle då hindra utvecklare från att bara lägga en länk i appen för att undgå skatten? Om man ser till hur det fungerar på Android idag så märker användaren knappt att man är på en webbsida för att fylla i uppgifterna. När man är klar blir man automatisk omdirigerad till appen. Lite som hur BankID fungerar.

Du svarar på din egna fråga. Du länkar från appen, du kommer tillbaka till appen. Ganska trivialt att motivera att köpet gjorts från appen. Det är lite som när du klickar på en affiliatelänk till t.ex. Amazon, du måste inte köpa något exakt där och då, du har associerats med produkten och ett köp senare kommer att räknas (inom vissa parametrar). Du kan liksom inte öppna en hemsida från en app utan att gå via Apples API:er
Allting som görs i en webview från en app har Apple full koll på (om dom vill), även att länka externt till Safari innebär brödsmulor.

Sen är det inte en skatt, företag tar inte ut skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kul med lite ny luft.
Var du med i Steams begynnelse? Då var man tvungen att välja Steam. Och hela PC världen blev steam exklusiv. Kul med valfrihet var det någon som sa?

Blizzard har förvisso kört sitt eget race med WoW.
EA tröttnade på Steamtax efter ett tag och drog igång Origin.
Ubisoft hakade på trenden och startade Uplay för att slippa steamtax. Långt senare föddes några udda kor som GoG m.m. men de har alltid varit nichade.

Vi behöver en till butik där det är en rimlig avgift. Steam har täljt guld alldeles för länge med stundtals vidriga villkor för spelskapare.

Även om Epic tycls vara usel nu så var steam även usel i 10+ år.
Jag kan vänta en stund på att de kommer ikapp, om man nu suktar efter meningslösa achivements och minispel att plöjja ner irl pengar som mtx-marknaden...

Jag hade hållit med dig om de faktiskt konkurrerade med priser och funktioner. När man istället tvingar in kunder med exklusivitet. Nej, då är det inte kul.

Japp jag var med under Steams begynnelse. Minns det framförallt eftersom det var då man helt plötsligt inte kunde lira CS med en vanlig crackad version längre (multiplayer). Så nej, jag var inte ett fan av Steam på den tiden. ^^ Men det var ju initialt Half-Life + mods på Steam, inte mycket annat. Så att man över en natt blev tvingad att använda Steam för alla spel stämmer ju inte. Så har det egentligen aldrig varit, Steam har varit ett alternativ inget annat.

Japp EA tröttnade på att betala Valve och körde igång Origin. Sedan insåg man att det inte fungerade att ha en värdelös launcher som man inte ville lägga pengar på att förbättra, och vips så är EA-titlar tillbaka på Steam.
Jag säger inget om att Steams avgift på 30% är för hög. Det kan jag hålla med om. Men lösningen är inte att tvinga användare att byta genom exklusivitet. Det är inte konkurrens.

Sedan kan du ju glömma att Epic på något sätt är ute efter att göra livet bättre för varken utvecklare eller kunder. Anledningen till att de kör med 12% avgift är för att försöka toppa Steam och bli mer attraktiv som plattform, för att på sikt tjäna mer pengar. Det är det enda man är intresserad av att göra. Med tanke på vilka fula metoder de använder så vill jag verkligen inte att Epic lyckas. Tänk dig en framtid där alla titlar är exklusiva till sin egna plattform, där du som kund inte kan välja att köpa dina spel vart du vill utan blir tvingad att använda skitlaunchers som EGS eller liknande. Nej sorry, det är inget jag vill vara med om iaf.

Sedan tycker jag det är lite fult att peka på negativa aspekter av Steam från 15-20 år tillbaka i tiden. Du får ju göra en korrekt jämförelse för hur de är idag eller eventuellt de senaste 5 åren. Steam har gjort så sjukt mycket för PC-världen och framförallt utvecklare. Det har aldrig varit enklare för en indie-studie att släppa ett spel som det är idag, och det är helt och hållet tack vare Steam och Valve. För att inte tala om andrahandsförsäljningen av fysiska titlar som var ett extremt stort problem.

Sedan så saknar EGS långt långt mer än minispel och achivements. De har ju ffs inte ens en kundvagn.. Du kan i dagsläget bara köpa ett spel åt gången. cloudsaving, dedikerade servrar, betygsättning, forum, osv osv. Jag såg en A4 uppradat med massor av punkter för en tid sedan men orkar inte leta nu. Jag menar, hade Epic haft någon som helst önskan om att faktiskt konkurrera med Steam och göra EGS till en bra launcher för sina användare så hade man börjat där. Inte med att fulköpa exklusiva titlar och tvinga in folk som vill ha sina spel samlade på ett och samma ställe. Vidrigt företag tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du svarar på din egna fråga. Du länkar från appen, du kommer tillbaka till appen. Ganska trivialt att motivera att köpet gjorts från appen. Det är lite som när du klickar på en affiliatelänk till t.ex. Amazon, du måste inte köpa något exakt där och då, du har associerats med produkten och ett köp senare kommer att räknas (inom vissa parametrar). Du kan liksom inte öppna en hemsida från en app utan att gå via Apples API:er
Allting som görs i en webview från en app har Apple full koll på (om dom vill), även att länka externt till Safari innebär brödsmulor.

Sen är det inte en skatt, företag tar inte ut skatt.

Fast det jag menar är att "brödsmulor" inte kommer räcka, om appen länkar externt till safari, säger vi, och APIt kan säga det (användaren har gått till en sida på safari), hur ska Apple kunna påvisa att ett köp har genomförts där och då?
Och vad händer om den länken bara tar dig till en sida med en till knapp "Här kan du köpa dina xxx-bucks" som sen leder till en webb-store, räknas det fortfarande som IAP då?
Troligen är det upp till Apple att kunna påvisa när och hur många köp som gjorts och till vilket belopp för att de ska kunna ta ut sin avgift

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Du svarar på din egna fråga. Du länkar från appen, du kommer tillbaka till appen. Ganska trivialt att motivera att köpet gjorts från appen. Det är lite som när du klickar på en affiliatelänk till t.ex. Amazon, du måste inte köpa något exakt där och då, du har associerats med produkten och ett köp senare kommer att räknas (inom vissa parametrar). Du kan liksom inte öppna en hemsida från en app utan att gå via Apples API:er
Allting som görs i en webview från en app har Apple full koll på (om dom vill), även att länka externt till Safari innebär brödsmulor.

Sen är det inte en skatt, företag tar inte ut skatt.

Lite som jag skrev här då. Punkt 2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Mjo fast det är ju en sanning med modifikation. Det är väldigt stor skillnad på att en utvecklare väljer att släppa sitt spel endast på Steam exempelvis. Jämfört med det Epic sysslar med, vilket är att betala utvecklare för att släppa spelet endast på EGC. Det är inget som funnits på PC tidigare, och är vad jag snackar om.

För att kunna konkurrera med en aktör som har ~90% av marknaden räcker det inte att bara ha lägre avgifter. Epic skulle kunna ha 0% avgift och producenterna skulle ändå släppa spelen på Steam så länge användarbasen är så mycket högre på Steam. Det skulle vara en fullustaffär för dem. En bättre användarupplevelse skulle heller inte räcka eftersom de inte skulle finnas några spel på plattformen. För att få bollen i rullning måste Epic lägga pengar på att locka till sig utvecklare och användare för att växa.

Det har visst funnits platformar som betalar för kontent. Kan ta activision som betalade för att få Destiny som exempel. EA har också en drös med titlar.

Skrivet av Ness:

Sa aldrig att de skulle sluta konkurrera med Steam? Vart läser du det?
Däremot sa jag att de kommer sluta med gratistitlar när det inte längre behövs. Anledningen till att dom gör så nu är ju som jag sa, för att öka antalet användare. När de är tillräckligt stora så kommer de lägga ner den taktiken, 100%, eftersom det är en ganska dyr väg att gå. Deras mål är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, det gör man inte genom att ge bort spel gratis.

OK, tolkade dit inlägg fel då, men låt mig fråga dig vad specifikt som får dig att dra slutsatsen att de kommer att sluta ge bort spel och inte låt oss säga betala utvecklare för exlussivitet eller andra taktiker de kör med nu? Epic verkar ju tycka att det är värt det för att växa användarbasen och få dem att stanna på platformen. Varje år så tillkommer de ju tiotals miljoner möjliga kunder som man kan försöka locka till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det jag menar är att "brödsmulor" inte kommer räcka, om appen länkar externt till safari, säger vi, och APIt kan säga det (användaren har gått till en sida på safari), hur ska Apple kunna påvisa att ett köp har genomförts där och då?
Och vad händer om den länken bara tar dig till en sida med en till knapp "Här kan du köpa dina xxx-bucks" som sen leder till en webb-store, räknas det fortfarande som IAP då?
Troligen är det upp till Apple att kunna påvisa när och hur många köp som gjorts och till vilket belopp för att de ska kunna ta ut sin avgift

Ganska enkelt för apple att helt enkelt testa och göra ett köp och se om det registreras?

Känns som någon som sitter och tänker på dessa lösningar på heltid kan komma på långt bättre system än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nu var ju frågan om fallet skulle tas upp igen. Men som sagt hennes personliga åsikt är ganska irrelevant, hon dömer efter hur hon tolkar lagen. Om någon annan bestämmer sig för att stämma Apple angående storleken på avgiften så kommer hon att fatta samma beslut. Att det är Epic eller någon annan som stämmer borde inte spela någon roll på utfallet.

Jag tog upp det för att jag tyckte att det var intressant eftersom det kan komma andra fall till samma domare senare, eftersom hon redan har hanterat ett antal Apple-fall.

Citat:

Epic är i beroendeställning, väldigt många utvecklare som använder deras programvara och det skulle få stora effekter om de blev bannade från Ios. Vilket Apple gjorde men som de senare blev tvungna att ta tillbaka efter domstolsbeslut.

Apple bannade kontot för Fortnite, och ingen tvingade dem att ta tillbaka det. Apple bannade inte kontot för Unreal Engine. Så länge fallet pågick blockerades de från att göra det, men de kan göra det nu om de vill.

Citat:

De är inte rättvist att jämföra Nvidia med Epic. Nvidia tjänade mindre än 5,000$ från Ios. Epic drar säkert in över miljarden när man räknar in licenskostnader. Bara för att de tjänar pengar på andra plattformar också betyder inte att de inte är i beroendeställning.

Filmen påpekade att över 90% av Epics intäkter från Fortnite kommer från andra OS än iOS. De har dessutom en massa andra intäkter. Har svårt att se att de är i beroendeställning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det jag menar är att "brödsmulor" inte kommer räcka, om appen länkar externt till safari, säger vi, och APIt kan säga det (användaren har gått till en sida på safari), hur ska Apple kunna påvisa att ett köp har genomförts där och då?
Och vad händer om den länken bara tar dig till en sida med en till knapp "Här kan du köpa dina xxx-bucks" som sen leder till en webb-store, räknas det fortfarande som IAP då?
Troligen är det upp till Apple att kunna påvisa när och hur många köp som gjorts och till vilket belopp för att de ska kunna ta ut sin avgift

Du gör ett för stort problem av detta, du vill räkna cent, Apple räknar dollar. Åter igen, detta är sedan hur länge sedan som helst ett löst problem, om du ingår ett avtal med Apple (som du gör som utvecklare för att få publicera på App Store) är det din skyldighet att rapportera försäljning som sker via appen (om det är en del av licensen, vilket revenuebaserade licenser tenderar att ha, så det är inte det idag, men kommer med stor sannolikhet att vara). Då är det din skyldighet att rapportera inkomst via app och betala bestämd provision på detta, det är verkligen inget konstigt eller udda.
Kommer du kunna fuska, absolut, kommer det kosta mer än det smakar om du blir påkommen, ja, med råge. Åter igen, Apple skiter blankt i om dom inte får in varenda dollar från varenda liten kotte på App Store, däremot dom miljontals dollarna från Epic, dom kommer dom bevaka betydligt bättre.

Det är så här Skatteverket fungerar också förresten, det fanns t.ex. ett väldigt populärt glasshak där jag pluggade, dom sålde så in i helv*etes mycket med glass. Någon på Skatteverket tyckte inte siffrorna stämde så dom satte sig helt sonika utanför en dag och räknade på antalet sålda glassar och kunde därmed styrka att dom rapporterade siffrorna var alldeles för låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite som jag skrev här då. Punkt 2

Nej, Apple behöver inga affiliatelänkar, det var ett exempel på hur dom kan mäta aktiviteten (för att verifiera). Det krävs egentligen noll teknik för att lösa detta, se mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska enkelt för apple att helt enkelt testa och göra ett köp och se om det registreras?

Känns som någon som sitter och tänker på dessa lösningar på heltid kan komma på långt bättre system än så

Jag håller helt med, det är inget snack om saken att Apple kommer säkerställa att dom får betalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nej, Apple behöver inga affiliatelänkar, det var ett exempel på hur dom kan mäta aktiviteten (för att verifiera). Det krävs egentligen noll teknik för att lösa detta, se mitt tidigare inlägg.

Jag kunde ha uttryckt mig lite tydligare och mer ingående, men tankegången var och är den samma som din. Jag inser också att jag skrev aningen snabbt eftersom det saknas ord i inlägget. Ber om ursäkt för detta.

Skrivet av tozz:

Du gör ett för stort problem av detta, du vill räkna cent, Apple räknar dollar. Åter igen, detta är sedan hur länge sedan som helst ett löst problem, om du ingår ett avtal med Apple (som du gör som utvecklare för att få publicera på App Store) är det din skyldighet att rapportera försäljning som sker via appen (om det är en del av licensen, vilket revenuebaserade licenser tenderar att ha, så det är inte det idag, men kommer med stor sannolikhet att vara). Då är det din skyldighet att rapportera inkomst via app och betala bestämd provision på detta, det är verkligen inget konstigt eller udda.
Kommer du kunna fuska, absolut, kommer det kosta mer än det smakar om du blir påkommen, ja, med råge. Åter igen, Apple skiter blankt i om dom inte får in varenda dollar från varenda liten kotte på App Store, däremot dom miljontals dollarna från Epic, dom kommer dom bevaka betydligt bättre.

Det är så här Skatteverket fungerar också förresten, det fanns t.ex. ett väldigt populärt glasshak där jag pluggade, dom sålde så in i helv*etes mycket med glass. Någon på Skatteverket tyckte inte siffrorna stämde så dom satte sig helt sonika utanför en dag och räknade på antalet sålda glassar och kunde därmed styrka att dom rapporterade siffrorna var alldeles för låga.

Absolut, jag instämmer. Jag personligen har inte motsatt mig till något av det du nämner.

Dock som jag har nämnt tidigare, är den i särklass största förlusten för Apple att man inte längre får förbjuda utvecklare att skriva om skatten (som det kallas av många, men som egentligen är en avgift ja).

Exempelvis kan man istället för att länka till en betalningslösning istället länka till en informationssida. På informationssidan så kanske det framgår att Apple har en avgift på 30% men om du gör "så här" så slipper du betala avgiften. Jag vet inte exakt hur det ska gå till eftersom man ju redan då är i webbläsaren men förmodligen så kommer man väl behöva starta om webbläsaren eller något för att det ska gå. Detta är ju inget som Apple kan förhindra, om man väljer en sådan provisionsmodell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

För att kunna konkurrera med en aktör som har ~90% av marknaden räcker det inte att bara ha lägre avgifter. Epic skulle kunna ha 0% avgift och producenterna skulle ändå släppa spelen på Steam så länge användarbasen är så mycket högre på Steam. Det skulle vara en fullustaffär för dem. En bättre användarupplevelse skulle heller inte räcka eftersom de inte skulle finnas några spel på plattformen. För att få bollen i rullning måste Epic lägga pengar på att locka till sig utvecklare och användare för att växa.

Det har visst funnits platformar som betalar för kontent. Kan ta activision som betalade för att få Destiny som exempel. EA har också en drös med titlar.

Fast det är ju så konkurrens fungerar. Olika aktörer spelar på samma villkor på en öppen marknad. Självklart går det att komma in med en låg användarbas och växa med bra funktioner, billiga priser och dyl. Liknande resor sker hela tiden på andra marknader. Grejen när det kommer till Steam är att det är en extremt bra plattform. Valve gör ett grymt bra jobb och således har andra aktörer inte lyckats konkurrera. Det är inte för att spelmarknaden på PC på något vis är unik utan för att Valve är framgångsrika. Samtidigt som exempelvis EA och Ubisoft lanserar konkurrerande plattformar som är klappkassa. Att Steam fortsatt är herre på täppan är inget konstigt, tvärtom.

Skrivet av Johan.ka:

OK, tolkade dit inlägg fel då, men låt mig fråga dig vad specifikt som får dig att dra slutsatsen att de kommer att sluta ge bort spel och inte låt oss säga betala utvecklare för exlussivitet eller andra taktiker de kör med nu? Epic verkar ju tycka att det är värt det för att växa användarbasen och få dem att stanna på platformen. Varje år så tillkommer de ju tiotals miljoner möjliga kunder som man kan försöka locka till sig.

Du nämner ovan att det skulle vara en förlustaffär för Epic ifall de bara konkurrerade med bättre priser och bra funktioner. Jag kontrar med att säga, nej, det skulle det inte vara. Däremot är det en förlustaffär så som de gör nu. Av alla deras exklusivitetsdeals så är det endast EN som gått med vinst för Epic och det var Satisfactory. Alla andra har varit förlustaffärer. Alla gratisspel är givetvis också förlustaffärer. Även om jag inte tror att Epic hade räknat med att det skulle gå så pass mycket back, och att PC-spelare var så trogna Steam så är det mer eller mindre beräknat och det är ju för att man på sikt hoppas kunna gå med vinst pga en stor kundbas som man fått via just dessa gratisspel och exklusivitetsdeals. Men jo absolut, ifall det fortsätter att fungera jättebra och även i framtiden ger Epic många kunder så kanske man fortsätter? Vem vet?

Personligen har jag dock svårt att tro det. Det är en kostnad man kan ta nu medans Fortnite drar in extrema mängder cash. Hade man inte haft de pengarna att röra sig med så skulle man inte vara lika frikostig med utgifter som man är nu. Hur länge cash-flödet ser ut som det gör via Fortnite och hur många betalande/aktiva kunder som EGS hunnit dra till sig känns avgörande för hur framtiden ser ut. Men personligen tror jag inte att det kommer fortsätta, någon gång planerar man ju att EGS ska göra vinst och släpper man en konstant ström av gratisspel så lär det aldrig hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Välidgt mycket snack om att man ska länkas till en informationssida där man berättar att Apple minsann är dumma och vill ha betalt men om man gör si och så, så kan man komma undan! Eller att man länkas ut till Safari för att göra en betalning.

Användarvänlighet, någon? För varje hinder man sätter upp, desto större chans är det att köpet inte blir av. Klickar jag på köp förväntar jag mig att jag bekräftar med mitt faceID och klart. Om jag skulle klicka på köp, och Safari öppnas med en text om hur jag ska göra för att komma förbi Apples priser, så försvinner intresset ganska snabbt för mig att göra ett köp.

Det är sånt här jag blir irriterad på. När externa parter lägger sig i och vill förstöra det som är bra med ios: användarvänligheten. För dom som ser det som nackdel så finns Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Välidgt mycket snack om att man ska länkas till en informationssida där man berättar att Apple minsann är dumma och vill ha betalt men om man gör si och så, så kan man komma undan! Eller att man länkas ut till Safari för att göra en betalning.

Användarvänlighet, någon? För varje hinder man sätter upp, desto större chans är det att köpet inte blir av. Klickar jag på köp förväntar jag mig att jag bekräftar med mitt faceID och klart. Om jag skulle klicka på köp, och Safari öppnas med en text om hur jag ska göra för att komma förbi Apples priser, så försvinner intresset ganska snabbt för mig att göra ett köp.

Det är sånt här jag blir irriterad på. När externa parter lägger sig i och vill förstöra det som är bra med ios: användarvänligheten. För dom som ser det som nackdel så finns Android.

Detta. Och som nämnts innan, att bara behöva lämna ut sina kortuppgifter till Apple. Enkelhet och trygghet. Det får gärna kosta en slant. Men vill man jaga det sista öret så finns det alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Detta. Och som nämnts innan, att bara behöva lämna ut sina kortuppgifter till Apple. Enkelhet och trygghet. Det får gärna kosta en slant. Men vill man jaga det sista öret så finns det alternativ.

Fast här handlar det väl i första hand om att det är säljaren som vill jaga det sista öret och därför önskar att kunden ska runda Apple.

Dvs, i det som nyheten (åtminstone direkt) handlar om är det ju inte i första hand kunden som vill ha alternativ utan säljaren som vänder sig till Ios-användare som vill ha alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Fast här handlar det väl i första hand om att det är säljaren som vill jaga det sista öret och därför önskar att kunden ska runda Apple.

Dvs, i det som nyheten (åtminstone direkt) handlar om är det ju inte i första hand kunden som vill ha alternativ utan säljaren som vänder sig till Ios-användare som vill ha alternativ.

Ibland vill köparen ha en bättre deal.
Köpa paramount++ abonnemang genom Apple så kostar den en visst summa och man kan endast använda abonnemanget på en Apple enhet. Köpa samma abonnemang utanför och det kostar exakt samma summa, men man kan använda abonnemanget på i stort sett vilka maskiner man vill.

Och det blir liknande med allt.. Man kan fixa bättre deal utan att blanda in någon mellanhand. Jag vet mobiltjänster som kostar tusenlappar i månaden att ha, dessa tjänster finns både på Android och iOS och ingen av dessa tillverkare får ett skit och det är helt moralisk rätt. På samma sätt som man kan göra sälja tjänster till windows utan Microsoft ska ha betalt.
Detta går fint när produkten är riktad till en väldigt liten skara användare, men det blir problem när det är fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ibland vill köparen ha en bättre deal.
Köpa paramount++ abonnemang genom Apple så kostar den en visst summa och man kan endast använda abonnemanget på en Apple enhet. Köpa samma abonnemang utanför och det kostar exakt samma summa, men man kan använda abonnemanget på i stort sett vilka maskiner man vill.

Och det blir liknande med allt.. Man kan fixa bättre deal utan att blanda in någon mellanhand. Jag vet mobiltjänster som kostar tusenlappar i månaden att ha, dessa tjänster finns både på Android och iOS och ingen av dessa tillverkare får ett skit och det är helt moralisk rätt. På samma sätt som man kan göra sälja tjänster till windows utan Microsoft ska ha betalt.
Detta går fint när produkten är riktad till en väldigt liten skara användare, men det blir problem när det är fler.

Jag menade inte att någon sådan önskan aldrig existerar, bara att det är en sekundär effekt om det möjliggörs och inte egentligen vad nyheten handlar om.

Just det där om priset är lägre eller ej handlar väl mycket om huruvida detta blir ett (typiskt) krångligare alternativ eller det enda alternativet, i det senare fallet så finns ju ingen anledning att sänka priset om det inte är till följd av konkurrens från andra aktörer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett flertal personer har i tråden länkat till en video med en advokat och dennes analys av domen, eller hävdat saker utifrån den.

Har ni funderat på varför ingen av de stora nyhetssidorna skriver om det som advokaten hävdar, ingen av de stora tekniksidorna heller, om vad jag sett ingen av de stora apple-sidorna.

Hmmm.

...det kan ju vara så enkelt att advokaten i videon har fel. Och därmed, att vad ni skriver och hävdar också är fel...

Det finns ju redan i tråden på macrumors som @Orchid fick det hela ifrån kritik mot advokatens analys, tex här. Med den informationen kanske inte var lika intressant att ta till sig...

Permalänk
Medlem

Detta artikeln sammanfattar nog ganska bra.

https://www.svd.se/borsslakt--men-apple-gick-segrande-ut-stri...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Naturligt??
Du är för ung eller för glömsk.

Valve lyckades genom sitt förvärv av gratismodden CS till Halflife tvinga in "alla" på hela internet som tävlade i spel i sin plattform.
Där började resan till den ehandels och mtx gigant för spel Steam är idag.
I början (mitt minne säger 1+år) var belöningen att steam overlay krashade helt åtminstonde någon gång per kväll och då blev man utkastad från sitt spel även om man hade en egen dedikerad server på egen hårdvara... stor lycka när man tävlade.
Ibland räckte det att starta om steam, ibland fick man starta om datorn. Och omstarter tog sin tid med gamla mekaniska hårddiskar....

Att Epicstore bjuder på gamla trippel-a titlar och enstaka tidsexklusiv titel är småpotatis.

Vill minnas att jag var lite sådär lagom glad på Steam när Half-Life 2 släpptes iom. att jag fortfarande satt med dial-up på den tiden.

Med det sagt tycker jag det är en sak att göra sina egna titlar exklusiva till sin plattform, och en annan att muta till sig exklusivitet från andra annars helt orelaterade utvecklare/utgivare, något som, så vitt jag vet, Valve aldrig gjort

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti