Ersätta Telias router (önskar mindre modell)

Permalänk

Ersätta Telias router (önskar mindre modell)

Har ett mediaskåp som ta mig tusan knappt rymmer något. Ingen plats att ha Telias koloss till router heller. Djupet med foten är helt förödande. Verka som den inte går att ta bort heller. I vilket fall är den för stor.

Behöver en ersättare som funkar med Telia - men som ändå är kraftfull nog att täcka i ett radhus, två våningar. Gipsväggar iofs.

Några tips och vad behöver jag göra hos Telia om jag byter? Är det meckigt med att få spel (pc, xbox, wii) att funka online med andra spelare? Har funkat bra med Telias router.

Tack och bock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur många trådade enheter har du? Vill du leka nätverkstekniker?

Alla stora hemmamärken som D-Link, Asus, TP-Link, Linksys och Netgear kommer du kunna ställa in från din telefon och har givetvis UPNP o.s.v. som är det som gör att dina spel funkar utan portforwarding.

Vill du ha separata accesspunkter och lite mer åt proffshållet har Ubiquiti och Aruba fina modeller, TP-Link har också deras Omada/EAP-serie.

Vad du har för leverantör har ingen betydelse, har du fiber så kommer allt vara dynamiskt, Telia kör inte några speciallösningar. Läs manualen så är det inga problem.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur många trådade enheter har du? Vill du leka nätverkstekniker?

Alla stora hemmamärken som D-Link, Asus, TP-Link, Linksys och Netgear kommer du kunna ställa in från din telefon och har givetvis UPNP o.s.v. som är det som gör att dina spel funkar utan portforwarding.

Vill du ha separata accesspunkter och lite mer åt proffshållet har Ubiquiti och Aruba fina modeller, TP-Link har också deras Omada/EAP-serie.

Vad du har för leverantör har ingen betydelse, har du fiber så kommer allt vara dynamiskt, Telia kör inte några speciallösningar. Läs manualen så är det inga problem.

Hade för några år sedan en ASUS där jag fick göra en DMZ för att - till slut - få onlinespelandet med vårt Wii att funka ö h t. Kändes ju som en rätt grov lösning. Därav min fråga. Vilka tillverkares gränssnitt är lättast och där man kan ställa in saker snabbt och smidigt och där man INTE behöver vara....."nätverkstekniker".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hade för några år sedan en ASUS där jag fick göra en DMZ för att - till slut - få onlinespelandet med vårt Wii att funka ö h t. Kändes ju som en rätt grov lösning. Därav min fråga. Vilka tillverkares gränssnitt är lättast och där man kan ställa in saker snabbt och smidigt och där man INTE behöver vara....."nätverkstekniker".

Kan inte med gott samvete rekommendera något som ska täcka ett helt hus på två våningar.

Asus har inte något problem med UPNP och det är den funktionen som gör att du inte behöver ställa in något i din Teliarouter. Vill du inte ha Asus funkar någon av de andra märkena jag nämnt. Ingen tillverkare är svår om du läser tillverkarens instruktioner.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha en WiFi acesspunkt/router innuti ett mediaskåp oavsett hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har ett mediaskåp som ta mig tusan inte rymmer Telias koloss till router

Det är bara bra!
I alla fall om du vill använda dig av nåt som kallas WIFI till mobiler/plattor/datorer/spelkonsoller/etc.

För OM du stoppar en router med WIFI i ett plåtskåp så stoppar du den till 95% i en farradaybur.
Faradaybur är till för att stoppa radiosignaler!
Och WIFI är? Ja just det radio signaler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Du kan stoppa en router i ett skåp MEN du behöver då flytta ut WIFI antennerna utanför skåpet med hjälp av kablar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det är bara bra!
I alla fall om du vill använda dig av nåt som kallas WIFI till mobiler/plattor/datorer/spelkonsoller/etc.

För OM du stoppar en router med WIFI i ett plåtskåp så stoppar du den till 95% i en farradaybur.
Faradaybur är till för att stoppa radiosignaler!
Och WIFI är? Ja just det radio signaler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Du kan stoppa en router i ett skåp MEN du behöver då flytta ut WIFI antennerna utanför skåpet med hjälp av kablar.

Koncist. Vi tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har ett mediaskåp som ta mig tusan knappt rymmer något. Ingen plats att ha Telias koloss till router heller. Djupet med foten är helt förödande. Verka som den inte går att ta bort heller. I vilket fall är den för stor.

Behöver en ersättare som funkar med Telia - men som ändå är kraftfull nog att täcka i ett radhus, två våningar. Gipsväggar iofs.

Några tips och vad behöver jag göra hos Telia om jag byter? Är det meckigt med att få spel (pc, xbox, wii) att funka online med andra spelare? Har funkat bra med Telias router.

Tack och bock.

Routern(Accesspunkten åtminstonde) bor bäst i vardagsrummet så du får bäst trådlös surf när du degar i soffan.
Har du dubbeluttag, så kopplar du enkelt internetsladden till ena uttaget i vardagsrummet där du kopplar in den i routerns wan.

Sedan kopplar du en av LAN-portarna från routern tillbaka till mediaskåpet. Har du några lan önskande enheter i TVbänken så kopplar du med fördel in dessa direk i routern.

I mediaskåpet placerar du en liten TP link switch (eller motsvarande) med lämpligt antal portar för att patcha vidare nät till resten av lägenhetenhuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan inte med gott samvete rekommendera något som ska täcka ett helt hus på två våningar.

Asus har inte något problem med UPNP och det är den funktionen som gör att du inte behöver ställa in något i din Teliarouter. Vill du inte ha Asus funkar någon av de andra märkena jag nämnt. Ingen tillverkare är svår om du läser tillverkarens instruktioner.

Placering mitt i huset och/eller nära trappan kan nog funka utmärkt, men det beror ju på material i väggar och golv.
Vi pratar om ett radhus, så korta avstånd och sannolikt gipsväggar, så inte så svår miljö.

Permalänk
Medlem

En edgerouter "väldigt liten" och POE "ström via tp-kabeln med en Ubiquiti Unifi 6 Lite Wifi är ju nice.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Placering mitt i huset och/eller nära trappan kan nog funka utmärkt, men det beror ju på material i väggar och golv.
Vi pratar om ett radhus, så korta avstånd och sannolikt gipsväggar, så inte så svår miljö.

Spelar ju ingen roll då vi inte vet vilka klienter som ska användas eller vilka krav på stabilitet och hastighet TS har, eller vad grannarna har för grejer som kan störa. Rekommendationer folk kan ge är mest för att stärka sitt egna samvete om att de har gjort ett bra köp, för folk kommer rekommendera det de har själva oavsett om de har en helt annan miljö, helt andra prylar de använder med WiFi och helt andra förutsättningar.

Onödigt att rekommendera något för 4000 kr om det inte finns några speciella krav och onödigt att rekommendera något för 500 kr om det finns speciella krav som kanske inte kan fyllas där.

Permalänk
Medlem

Ja i övrigt, vill du köra router i ett mediaskåp med plåtdörr så är det nog bättre att köra den utan WiFi och köra AP/APs på andra ställen i hemmet. De funkar dock helt okej med WiFi om det är plastskåp eller plastdörr.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av soujiro:

En edgerouter "väldigt liten" och POE "ström via tp-kabeln med en Ubiquiti Unifi 6 Lite Wifi är ju nice.

Dock inte om man inte vill vara nätverkstekniker tänker jag.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tomas_protectera:

Dock inte om man inte vill vara nätverkstekniker tänker jag.

Man konfiggar DHCP en gång, sen flyter allt på. Det enda som kan krävas är att man använder statisk IP första gången man startar upp den, sålänge en DHCP inte redan finns.