Permalänk
Medlem

Missat en del idag, blev det någon bestraffning utdelad? På verstappen/ Hamilton.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Exempel på det?

2x Albon?
Ham har ju dragit på sig en hel del penalty-points senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast om alla kliver åt sidan (som Max förväntar sig hela tiden) kommer det bara fortsätta. Tycker det är bra att någon är hård tillbaka mot Max men då händer sånt här såklart.

Jag säger inte att Hamilton ska parkera och vinka förbi honom eller på något sätt göra det onödigt lätt för honom, lämna honom maximalt 1 bilbredd och utnyttja hans dåliga ingång/utgång för att enkelt slå honom på raksträckan istället. Jag tycker bara Hamilton inte agerar speciellt smart eller med erfarenhet av en sjufaldig mästare med sikte på en åttonde.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Missat en del idag, blev det någon bestraffning utdelad? På verstappen/ Hamilton.

Borde väl blivit parkeringsböter på Verstappen i alla fall

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sidde:

2x Albon?
Ham har ju dragit på sig en hel del penalty-points senaste åren.

Om man ska vara väldigt petig så hade Albon fortfarande plats på banan vilket är det jag menade. Sen att det inte fanns någon plats mellan bilarna med Albon är Hamiltons fel, helt klart

Permalänk
Medlem

Nu blir det fart i tråden

Skrivet av Mieriola:

Varken Max eller Lewis vägrar ge sig i närkamperna. Likt Silverstone så hade bägge kunnat göra annorlunda, rättvist då att bägge fick bryta denna gången.

Riktigt kul med vinst för Riccardo! Trippel-shoey!

Det är inte alls jämförbart med Silverstone dock. Där lämnade Max betydligt mer än en bilbredd på insidan men Hamilton understyrde kraftigt och plöjde in i Max. Lyckades inte hålla sin linje för fem öre, dvs. helt och hållet Hamiltons fel.

I dagens incident så handlar det mer om man bedömer att Max hade rätt till en bilbredd eller inte. Jag tycker att Max var tillräckligt långt jämsides för att ha det, Brundle verkade hålla med under sändningen i alla fall.

Eftersom Hamilton kunde fortsätta på Silverstone och plocka viktiga poäng så hade det "rättvisa" varit att Max hade kunnat fortsätta idag medan Hamilton blev stående.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Exempel på det?

https://www.youtube.com/watch?v=R4mKUFtf418

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Som jag skrev tidigare, det är inte riktigt samma grej. Albon har fortfarande plats kvar på banan men Hamilton gör ju helt klart en felbedömning och petar av Albon. Det är inte riktigt samma sak som att inte lämna utrymme som Verstappen ofta gör

Permalänk
Medlem

Verstappen kommer få en 3 place grid penalty I Ryssland

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Microapple:

Verstappen kommer få en 3 place grid penalty I Ryssland

Jepp! 3 platser och 2 poäng på sin licens.
https://twitter.com/F1/status/1437096587394797570
https://twitter.com/wearetherace/status/1437095948199542790

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men stor översikt vid Silverstone... Tröttsamt att det ska vara så inkonsekvent.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

"Självklart"

Max gjorde inget fel, nej. Citera gärna regeln som stödjer ditt påstående.

Prejudikaten är ganska tydliga i detta tillfälle. Man måste som minst vara jämnsides eller framför för att ha rätt till spåret. Om du kollar på ingången i kurvan tycker jag det är tydligt att Hamilton ”äger” kurvan och Verstappen får duktig vänta på sin tur. Max skulle börjat köra rally istället. Där skulle han alltid kunna ladda till 100% utan att sabba andras lopp.

Vad tyckte du om Hamiltons försök på Max under varv ett, finns det några skillnader?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Prejudikaten är ganska tydliga i detta tillfälle. Man måste som minst vara jämnsides eller framför för att ha rätt till spåret. Om du kollar på ingången i kurvan tycker jag det är tydligt att Hamilton ”äger” kurvan och Verstappen får duktig vänta på sin tur. Max skulle börjat köra rally istället. Där skulle han alltid kunna ladda till 100% utan att sabba andras lopp.

Vad tyckte du om Hamiltons försök på Max under varv ett, finns det några skillnader?

Det var en klassisk Verstappen manöver. Han sätter oftast andra i situationen att de måste backa ur eller krascha. Denna gången vek sig inte föraren i den andra bilen (Hamilton) som de brukar göra.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av firstofmay:

Men stor översikt vid Silverstone... Tröttsamt att det ska vara så inkonsekvent.

Det är olika stewards varje gång så är ganska självklart, sen tror jag att Hamilton också hade fått 3-placeringar för Silverstone om han inte var kvar i racet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Verstappen kommer få en 3 place grid penalty I Ryssland

Har en känsla av att det har mer att göra med den farliga situationen som uppstod efter snarare än själva incidenten. Skönt att halon gjorde sitt jobb, även om det kanske borde diskuteras mer om man borde ha helt täckt cockpit med tanke på att Hamilton fick däcket på huvudet. Åtminstone utöka halon på något sätt om möjligt.

Skrivet av Noob I am:

Prejudikaten är ganska tydliga i detta tillfälle. Man måste som minst vara jämnsides eller framför för att ha rätt till spåret. Om du kollar på ingången i kurvan tycker jag det är tydligt att Hamilton ”äger” kurvan och Verstappen får duktig vänta på sin tur. Max skulle börjat köra rally istället. Där skulle han alltid kunna ladda till 100% utan att sabba andras lopp.

Det är dock skillnad på att ha rätt till racing line och rätt till utrymme. Jämför med Silverstone där Hamilton aldrig var uppe jämsides men ändå hade rätt till en bilbredd, vilket han fick med råge. Där lyckades han dock inte hålla sin linje för fem öre och plöjde in i Max och var därmed vållande.

Här är Max tillräckligt långt uppe jämsides för att ha rätt till en bilbredd i mina ögon i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Exakt samma sak hände på Imola T1. Tyvärr så var inte Max på insidan denna gången. Lider med Hamilton faktiskt, Max borde ha styrt undan.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

"Självklart"

Max gjorde inget fel, nej. Citera gärna regeln som stödjer ditt påstående.

F1 domarna lyckades tydligen hitta en regel för att bestraffa Verstappen för att ha orsakat krocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har en känsla av att det har mer att göra med den farliga situationen som uppstod efter snarare än själva incidenten. Skönt att halon gjorde sitt jobb, även om det kanske borde diskuteras mer om man borde ha helt täckt cockpit med tanke på att Hamilton fick däcket på huvudet. Åtminstone utöka halon på något sätt om möjligt.

Det är dock skillnad på att ha rätt till racing line och rätt till utrymme. Jämför med Silverstone där Hamilton aldrig var uppe jämsides men ändå hade rätt till en bilbredd, vilket han fick med råge. Där lyckades han dock inte hålla sin linje för fem öre och plöjde in i Max och var därmed vållande.

https://i.imgur.com/xZ6EkrX.jpg

Här är Max tillräckligt långt uppe jämsides för att ha rätt till en bilbredd i mina ögon i alla fall.

Jag och domarna håller inte med dig. Det är väldigt ointressant att kolla så långt in i kurvan. Man måste vara vid rätt avstånd vid turn in punkten. Kolla hur de båda förarna ligger till där.

Nu är jag väldigt intresserad att höra din åsikt om skillnaden mellan incidenten och della Roggia på varv ett.

Edit tycker detta sammanfattar det hela bra. https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-verstappe...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tycker det är så konstiga regler i chikanerna. I alla försök i princip så skyddar ledande bilen, om de går typ lika in så trycker denna bil av den attackerande bilen.
Om den attackerande bilen går över curbsen så måste denne lämna tillbaka till försvarande.
Om denne attackerande bil ligger kvar på banan (max i detta fall ) och det leder till olycka för denne inte fick plats så är det straff på han som inte fick plats.

Alla förare klagar på att inte får plats, speciellt i chikanerna men när de väl är kvar så får de straff ändå.
Var är incitamentet för försvarande bil att inte tränga ut attackerande?
Störde mig på det redan innan denna incidenten.
Om nu Hamilton stannat kvar på max utsida på det första varvet när max trängde ut Hamilton, ska då Hamilton får bestraffning?
Bestraffar man inte uttryckande ska man inte bestraffa att bli uttryckt på korvcurben.

Hade max klarat kurvan om han inte stutsat på curben? Oklart men nu hade han inte en chans för bilen gick rakt fram så fått max styrde in för bilen lyfte på korven, och krokar bakhjul.

Jag hade sagt No incident pga hur alla tidigare chikan incidenter hittils lett till nfa

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tycker det var en solklar race incident.

Permalänk
Medlem

Om man jämför Hamilton/Verstappen med Bottas/Perez så var det stor skillnad, Bottas/Perez kämpade också, men utan några allvarliga konsekvenser. Verkar som om Bottas nu när han skall lämna Mercedes inte längre behöver bekymra sig om att kontraktet skall fallera för att han drar poäng från Hamilton. Litet IDGAF mode så att säga. Så länge han inte skapar några krascher så är det OK.

Kul för Ricciardo och Norris, verkar som om McLaren är starkt på uppåtgående nu när det gäller formen. Litet sent på säsongen, men ändå. Det är inte ofta man ser två McLaren på pallen. Ser ut som om senast var det 2014 med Kevin Magnussen/Jenson Button. Men en 1+2 var det senast 2010 med Hamilton/Button.

Kul för Russell också att få poäng i en Williams, det är inte så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag och domarna håller inte med dig. Det är väldigt ointressant att kolla så långt in i kurvan. Man måste vara vid rätt avstånd vid turn in punkten. Kolla hur de båda förarna ligger till där.

Nu är jag väldigt intresserad att höra din åsikt om skillnaden mellan incidenten och della Roggia på varv ett.

Edit tycker detta sammanfattar det hela bra. https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-verstappe...

Det är ju ungefär vid turn in till andra kurvan i chikanen. Som sagt, det är en bedömningsfråga om han är tillräckligt långt jämsides eller inte. Kommer säkert komma fler analyser.

Angående första varvet tycker jag att Hamilton hade rätt till mer utrymme än han fick. Det är dock ganska typiskt en sådan situation där man kommer undan med att trycka ut bilen på utsidan eftersom Max har insidan och är först in i kurvan, plus att det är första varvet och finns en avåkningszon. Två fel gör inte ett rätt dock.

Hade gärna sett att det ställdes högre krav på att lämna utrymme överlag med tanke på hur förbannat svårt det är att köra om med dagens bilar. Ska man vara minst 100% jämsides vid turn in för att ens ha rätt till utrymme hade ju inte Hamilton det på första varvet heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Vad är den han inte klarar av menar du? Det är tydligt att Max har full kontroll men att den linje han vill ta försvinner när Hamilton svänger in i kurva 2.

Fast FIA har ju sagt rätt klart (iom tyskracet) att du måste lämna utrymme för en bil annars åker du på straff.

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Usch vad det ser otäckt ut. Halon var kontroversiell när den kom, men skulle någon vilja ha bort den nu?

Samma olycka utan halon och Lewis hade förmodligen inte levt idag. När man såg första reprisen verkade det inte så ”farligt” men sen när man fick se superslowmotion i rätt vinkel var det tydligt att det kunde gått riktigt illa.

När det gäller Verstapen vs Lewis kan jag tycka att det skulle räknas som en racing incident, bägge kunde gjort bättre ifrån sig och bägge fick betala priset.

Var det nån här som ens i sin vildaste fantasi kunde tänka sig Ricciardo och Norris som 1:à och 2:a? Helt sjukt, men så kul för dem. Stackars Norris fick kämpa hela sprinten med en flåsande Lewis i nacken och igår lite blandat men aldrig en lugn stund. Riktiga skils att ta Leclerc som han gjorde vid restarten 👍🏼

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Var det nån här som ens i sin vildaste fantasi kunde tänka sig Ricciardo och Norris som 1:à och 2:a? Helt sjukt, men så kul för dem. Stackars Norris fick kämpa hela sprinten med en flåsande Lewis i nacken och igår lite blandat men aldrig en lugn stund. Riktiga skils att ta Leclerc som han gjorde vid restarten 👍🏼

Man höll ju tummar och tår för att Riccardo skulle lyckas sluta på pallen, helst även vinna, men en 1-2 för McLaren var lite för osannolikt för att hoppas på. Riktigt imponerande dock att det möjligtvis skulle kunnat sluta med en 1-2 även om Lewis och Max inte hade kraschat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Samma olycka utan halon och Lewis hade förmodligen inte levt idag. När man såg första reprisen verkade det inte så ”farligt” men sen när man fick se superslowmotion i rätt vinkel var det tydligt att det kunde gått riktigt illa.

När det gäller Verstapen vs Lewis kan jag tycka att det skulle räknas som en racing incident, bägge kunde gjort bättre ifrån sig och bägge fick betala priset.

Var det nån här som ens i sin vildaste fantasi kunde tänka sig Ricciardo och Norris som 1:à och 2:a? Helt sjukt, men så kul för dem. Stackars Norris fick kämpa hela sprinten med en flåsande Lewis i nacken och igår lite blandat men aldrig en lugn stund. Riktiga skils att ta Leclerc som han gjorde vid restarten 👍🏼

Sam Pekinpah visade redan på 60-talet att slowmo är att få mer känsla av att det är farligt.

https://www.youtube.com/watch?v=rnwvoQ5laig

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det som frustrerar mest kring hela situationen i kurvan är att den faktiskt går att undvika av båda förarna. Max har bättre temperatur i sina däck och racefarten uppe, om han skulle ta det lite lugnt igenom första chikanen så får han troligen chans på omkörning strax därefter på samma sätt som Norris senare i loppet.

Samtidigt som Hamilton kämpar allt han kan för att komma fram till första kurvan för att äga ingången så vet han om att Max har högre fart. När han väl tar första kurvan gör han inget för att släppa fram Max - rätt eller fel, jag tycker nog att domarna fick till det ganska bra tillslut.

Men framförallt så hoppas jag på en rejäl uppsträckning av de båda förarna hur de agerade omedelbart efter kraschen.
För det första så begriper jag inte varför Max inte kollar läget med Hamilton, att ha sin bil parkerad uppe på en annan och knappt bry sig om konsekvenserna är inte bra. För det andra så är det otroligt farligt att Hamilton försöker köra iväg med sin bil medan Max ska hoppa ner från sin.

Edit: Jag är också lite fundersam på varför de har de höga curbs på insidan av den kurvan. Med en normal curb hade det troligen inte blivit något mer än att Max fått lämna tillbaka positionen för att ha genat.

Permalänk
Medlem

La min åsikt om att det borde varit race incident på max/lewis.

Tänkte flika in och kolla hur vi/ni tror mclaren, främst Ricciardo kommer prestera resten av säsongen. Monza var riktigt bra för dem, verkar ha en bra bil för denna banan. Ricciardo har tidigare haft problem att styra in bilen med sin körstil vilket inte direkt är ett problem på monza för chikanerna är så långsamma och de andra är nästan flat.
Känns som detta var lite av en one off för Ricciardo. Hoppas att han presterar liknande som lando men är orolig så fort de kommer tillbaka till andra banor igen där mclarens beteende märks mer så kommer Ricciardo droppa ner igen.
Gillar Ricciardo men den mclarren verkar rätt speciell och svårhanterlig från hans sida, vet att han är duktig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14