Bilder antyder nya referenskylare med Intel "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Bilder antyder nya referenskylare med Intel "Alder Lake"

AMD:s halvkompetenta referenskylare för Ryzen-familjen kan i höst få sällskap på Intel-sidan. Förrymda bilder visar tre modeller och inbyggd belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som alla vet sänker blå LED-belysning temperaturerna med minst 5 grader C.

Permalänk

Jippy mer eskrot.
Min tolkning är att laptops säljs bara mer och mer för varje år. De som ändå köper en desktop idag är framförallt gamers. Om då inte fläkten presterar bra så blir det eskrot.
Men det finns en logik i att de som köper de billigaste cpuerna troligen inte har så höga krav, de som betalar långt över 5000kr för cpun, ja då de nog ofta en bra kylare till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jippy mer eskrot.
Min tolkning är att laptops säljs bara mer och mer för varje år. De som ändå köper en desktop idag är framförallt gamers. Om då inte fläkten presterar bra så blir det eskrot.
Men det finns en logik i att de som köper de billigaste cpuerna troligen inte har så höga krav, de som betalar långt över 5000kr för cpun, ja då de nog ofta en bra kylare till.

Tidigare har intel enbart skickat med sina kylare till de billigare cpuerna, så de kommer nog fortsätta med att entusiaster får lov att bistå med sina egna kyllösningar

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Viking
Skrivet av Ostbullen:

Tidigare har intel enbart skickat med sina kylare till de billigare cpuerna, så de kommer nog fortsätta med att entusiaster får lov att bistå med sina egna kyllösningar

Det är väll alla icke-K CPUer som det medföljer kylare till. Tror det ingår i en 11900 t.o.m.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kör en Noctua D15 för tillfället men New World slog hårdare än jag trodde på min dator så nu funderar jag på att uppgradera till AIO om jag inte lyckats få ner värmen på annat sätt snart.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som alla vet sänker blå LED-belysning temperaturerna med minst 5 grader C.

Det viktiga är ju att det ser coolt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är väll alla icke-K CPUer som det medföljer kylare till. Tror det ingår i en 11900 t.o.m.

Hm bannemig det verkar så! Nåväl, kan deras nya kylare hålla intels non-k processorer svala utan att låta som att den ska flyga iväg så är det ju bättre än de gamla kylarna, det återstår dock att se!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av JonasT:

Som alla vet sänker blå LED-belysning temperaturerna med minst 5 grader C.

När jag såg kylarna tänkte jag direkt på ett gasolkök.

Och det vet ju alla att ju varmare luft som kommer ur kylaren, ju effektivare är den, så de verkar väldigt effektiva

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Isch, blir bara påmind om den gamla hög med medföljande skitkylare jag ofrivilligt samlat på mig över åren, och som jag inte kastat bort pga allmän aversion att kassera saker som inte är trasiga.

Jag är glad att de senaste cpu:er jag köpt har varit kylarbefriade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Isch, blir bara påmind om den gamla hög med medföljande skitkylare jag ofrivilligt samlat på mig över åren, och som jag inte kastat bort pga allmän aversion att kassera saker som inte är trasiga.

Jag är glad att de senaste cpu:er jag köpt har varit kylarbefriade.

Först och främst håller jag med dig, men jag tycker ändå att kylarna som följer med är rätt så bra till DIY projekt. Men visst, kan de ta bort ett par hundringar på priset så prioriterar jag det.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Inaktiv

Varför måste all teknik ha denna djävulska belysning idag?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Varför måste all teknik ha denna djävulska belysning idag?!

För att många tycker det är snyggt? Går ju dessutom oftast att stänga av.

Permalänk
Medlem

Min tanke när jag ser kylarna är:
"Utmärkt! Med såna usla medföljande kylare kan i alla fall inte alla Adler Lake-CPUs vara särskilt strömtörstiga!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som alla vet sänker blå LED-belysning temperaturerna med minst 5 grader C.

Absolut då blått ljus är kallt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vem använder stock kylare?
AMD har alltid skickat med kylare...har hur många som helst oöppnade...kanske till en streamingdator...eller nått
Man bör ju minst ha en Coolermaster 212 eller nått...
Jag tyckte att det var bra att intel inte skickade med elskrot, som någon sa...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vem använder stock kylare?
AMD har alltid skickat med kylare...har hur många som helst oöppnade...kanske till en streamingdator...eller nått
Man bör ju minst ha en Coolermaster 212 eller nått...
Jag tyckte att det var bra att intel inte skickade med elskrot, som någon sa...

Kör med stock kylare I min server idag på min 5600x.

Problemet är att man inte får i så mycket i ett 4U chassi men funderar på en:
https://www.inet.se/produkt/5323444/be-quiet-pure-rock-slim-2

Är den så mycket bättre tro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Kör en Noctua D15 för tillfället men New World slog hårdare än jag trodde på min dator så nu funderar jag på att uppgradera till AIO om jag inte lyckats få ner värmen på annat sätt snart.

En AIO kommer inte göra någon skillnad om det inte är någon riktigt dyr 360mm du har siktet inställt på.
Annars blir den enda skillnaden, så gott som alltid, att din dator kommer låta högre.

Är chassit någorlunda välventilerat?
Har du fläktar överallt där du kan ha fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vem använder stock kylare?
AMD har alltid skickat med kylare...har hur många som helst oöppnade...kanske till en streamingdator...eller nått
Man bör ju minst ha en Coolermaster 212 eller nått...
Jag tyckte att det var bra att intel inte skickade med elskrot, som någon sa...

Jag kan tycka det är lite märkligt AMD och Intel inte säkerställer att deras fläktar håller en så pass hög nivå att det inte finns behov av några andra kylare. AMD och Intel borde ju vilja att det givna alternativet ska vara och använda deras fläktar och inte köpa tredjepartsfläktar från andra tillverkare tänker jag att AMD och Intel borde eftersträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag kan tycka det är lite märkligt AMD och Intel inte säkerställer att deras fläktar håller en så pass hög nivå att det inte finns behov av några andra kylare. AMD och Intel borde ju vilja att det givna alternativet ska vara och använda deras fläktar och inte köpa tredjepartsfläktar från andra tillverkare tänker jag att AMD och Intel borde eftersträva.

Det finns ingen kyllösning som passar alla, vissa gillar stora luftkylare som NH-D15 medan andra gillar t.ex. små chassin med AIO-kylare. Om något så bör de göra tvärtom och helt sluta skicka med kylare, likt Intel gör nu för tiden med K-modellerna, för vad de än skickar med så kommer en andel av deras kunder ändå använda tredjepartskylare.

Permalänk
Medlem

Kunde inte brytt mig mindre. De här lär fortfarande vara på tok för för klena för att ens kyla en i3 med schysst ljudnivå. Nä, Be Quiet Pure Rock eller CM 212 mfl är fortfarande en självklarhet för bara ett par hundralappar...

Men som svar på frågan så jag sitter på en custom loop sen några år tillbaka. Så sjukt skönt att ha fläktar som inte passerar 700 rpm ens under full load

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

För ju tankarna till gamla, gamla (20år sedan nu) Thermaltake Dragon Orb 3 med sin 7000rpm fläkt...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

En AIO kommer inte göra någon skillnad om det inte är någon riktigt dyr 360mm du har siktet inställt på.
Annars blir den enda skillnaden, så gott som alltid, att din dator kommer låta högre.

Är chassit någorlunda välventilerat?
Har du fläktar överallt där du kan ha fläktar?

360 är tanken men jag vet inte vad sådana kostar men nånstans norr om tusenlappen tänker jag mig väl, om det nu blir så.

Ska ställa om chassiet så det är mindre saker ivägen nästa helg eller så och kanske sätta in några fläktar som flyttar mer luft än mina gamla noctua. Har några slipstream i gamla datorn som inte används längre som jag tänkte flytta in in i toppen och se om det gör skillnad. Har mina misstankar om att det kan vara grafikkortet som värmer upp så kanske en fläkt i botten kan göra skillnad också.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns ingen kyllösning som passar alla, vissa gillar stora luftkylare som NH-D15 medan andra gillar t.ex. små chassin med AIO-kylare. Om något så bör de göra tvärtom och helt sluta skicka med kylare, likt Intel gör nu för tiden med K-modellerna, för vad de än skickar med så kommer en andel av deras kunder ändå använda tredjepartskylare.

Den enda poängen med en kylare är ju att den ska kyla tillräckligt väl för att hålla processorn sval och i bra temperatur oavsett storlek eller design och hade man då haft en jättebra kylare direkt med processorn som passar i chassi ner till MATX exempelvis då tror jag faktiskt väldigt många hade bara struntat i och köpa eftersom de har en tillräckligt bra kylare med CPU sen finns det absolut entusiaster som inte hade nöjt sig med den lösning som kom med CPU eller de som vill göra extrem överklockning men väldigt många hade gjort det tror jag om den kylt tillräckligt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

För ju tankarna till gamla, gamla (20år sedan nu) Thermaltake Dragon Orb 3 med sin 7000rpm fläkt...

https://images.anandtech.com/reviews/cooling/roundups/9-8-2001/dragonorb.jpg

Jag tycker de mer påminner om de gamla Zalman-kylarna, du vet typ denna fast de hade såklart inte RGB och allt sånt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag tycker de mer påminner om de gamla Zalman-kylarna, du vet typ denna fast de hade såklart inte RGB och allt sånt

https://cdn-bbcpm.nitrocdn.com/SgNTverElKDHimpvzWWbvdcSixCmbBKZ/assets/static/optimized/rev-0d5e9ce/wp-content/uploads/2003/07/z70001.jpg

Den kom ju med grönt och blått ljus iaf.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag tycker de mer påminner om de gamla Zalman-kylarna, du vet typ denna fast de hade såklart inte RGB och allt sånt

https://cdn-bbcpm.nitrocdn.com/SgNTverElKDHimpvzWWbvdcSixCmbBKZ/assets/static/optimized/rev-0d5e9ce/wp-content/uploads/2003/07/z70001.jpg

Den där har man haft ett par av. Satan vilken design.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Den kom ju med grönt och blått ljus iaf.

Ja justfan, cirkeln är sluten! Eller vi kanske måste ta en vända med UV-ljus också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Intrycket jag får är att det mest handlar om en ändring av fläktarna, med tillägg av dekorativa plastdetaljer.
Titta närmre på bilden av RS1 så ser man ganska tydligt själva kylaren, av traditionell modell, skymta fram mellan fläktbladen.
Om de yttre plast(?)dekorationerna gör något annat än stör luftflödet och försämrar kyleffekten återstår att se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ja justfan, cirkeln är sluten! Eller vi kanske måste ta en vända med UV-ljus också

Haha gamla Cold Cathode lysrör på det också så är vi i land!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80