I kronor och ören på ett ungefär. Vad kostar det att ha en dator igång?

Permalänk
Medlem

I kronor och ören på ett ungefär. Vad kostar det att ha en dator igång?

Jag och matematik går inte hand i hand. Vi är inte i samma världsdel ens.

På ett ungefär. Vad kostar det att ha en dator igång? Säg med ett 3090kort i och "innehåll" anpassat för det. (Är Datoranalfabet).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

I idle brukar det ju inte dra så mycket men då allas maskiner är olika så behöver du räkna ut det. Alternativt mäta upp användandet med hjälp av tex nåt sånt här. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...
Sedan ser du hur mycket watt din dator drar i idle och användande.
1000W i en timme är 1kwh
Sedan tar du din elräkning och kollar vad du betalar per kilowatt/h, både som nätavgift och till ditt elbolag om du har separata.
Därefter kan du räkna ut din kostnad i kronor och ören.

Om du redan vet exakt hur mycket effekt din dator drar kan du räkna ut med denna sida. https://www.infoom.se/elkostnad_kwh_watt/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Räkna 100 W tomgångseffekt (räknat från väggen, inte efter nätagget), dvs att datorn är på, inloggad men att inga program arbetar, mer än Windows och enstaka bakgrundsprogram.

El kostar väl totalt runt 2 kr/kWh med alla avgifter och annat inräknat, så ett dygn med 100 W kostar då ca fem kr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige

För att fylla ut ovanståendes beräkning så har du vid spelande lite mer belastning.

Du kan då alltså räkna med en full-last effekt om 500 W (i överkant möjligtvis) så använder du 12 kW-h per 24 timmar spelande/arbetande. Dvs 24 KR per dygn vid full last. En dator drar förstås inte 500 W när den bara står, utan du kan räkna med 50-100 W när den är idle.

För att räkna ut hur mycket pengar någonting drar kan du göra såhär;

I detta exempel har vi en TV som drar 100 W.
Den är igång dygnet runt och förbrukar alltid 100 W.
100 W är 0.1 kilo-Watt.
TV:n drar då alltså 0.1 kW-h ( i timmen)
På ett dygn har vi 24 timmar. 24 timmar gånger 0.1 kW-h blir 2.4 kW-h.
Så TV:n förbrukar 2.4 kW-h per 24 timmar.
2.4 kW-h gånger vad du betalar i kronor per kW-h (för räknandes skull säger vi 2 KR) = 4.8 KR per dygn

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Det är bra exempel i tråden men det är inte riktigt så illa som de siffrorna säger. Väldigt få datorer drar 100W i idle. Min jobblaptop är ganska fet exempelvis, sexkärnig i7, 32GB RAM, två snabba m2-diskar och Quadra-grafik, reseadaptern är på 65W (den andra på 230) och den kan inte driva allt det vid belastning men den räcker gott och väl till att ladda samtidigt som jag gör saker så länge de inte är så tunga. Grafikkort är ju väldigt strömkrävande dock så ett 3090 kan ju dra närmare 400W själv vid tung belastning, men vid spel är det inte så illa förstås, och resten av datorn drar inte så mycket ens sammanslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är bra exempel i tråden men det är inte riktigt så illa som de siffrorna säger. Väldigt få datorer drar 100W i idle. Min jobblaptop är ganska fet exempelvis, sexkärnig i7, 32GB RAM, två snabba m2-diskar och Quadra-grafik, reseadaptern är på 65W (den andra på 230) och den kan inte driva allt det vid belastning men den räcker gott och väl till att ladda samtidigt som jag gör saker så länge de inte är så tunga. Grafikkort är ju väldigt strömkrävande dock så ett 3090 kan ju dra närmare 400W själv vid tung belastning, men vid spel är det inte så illa förstås, och resten av datorn drar inte så mycket ens sammanslaget.

Min dator, se signatur, drar ca 130-140 W på tomgång, från väggen. Man kan inte jämföra med bärbara, som ju är byggda för att inte dra mycket, så de har processorer som underklockas brutalt och sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Som sagt, är megatilt på matematik. Skulle inte klara lågstadiets lektioner ens. Så att räkna ut själv = nepp.

Har en mätare jag kan programmera in som mäter och ger kostnad, köpt på Jula men den är så dretdj-vla knepig att "programmera" så jag klarar det inte.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar. Som sagt, är megatilt på matematik. Skulle inte klara lågstadiets lektioner ens. Så att räkna ut själv = nepp.

Har en mätare jag kan programmera in som mäter och ger kostnad, köpt på Jula men den är så dretdj-vla knepig att "programmera" så jag klarar det inte.......

Hur klarar du dig ute i samhället i övrigt då?
Grundläggande räknekunskaper används ju dagligen av de flesta.
En del är lite rädda för matematik och låter då deras (obefogade) rädsla säga att de inte kan.

Men frågeställningen som sådan är inte alls orimlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är bra exempel i tråden men det är inte riktigt så illa som de siffrorna säger. Väldigt få datorer drar 100W i idle. Min jobblaptop är ganska fet exempelvis, sexkärnig i7, 32GB RAM, två snabba m2-diskar och Quadra-grafik, reseadaptern är på 65W (den andra på 230) och den kan inte driva allt det vid belastning men den räcker gott och väl till att ladda samtidigt som jag gör saker så länge de inte är så tunga. Grafikkort är ju väldigt strömkrävande dock så ett 3090 kan ju dra närmare 400W själv vid tung belastning, men vid spel är det inte så illa förstås, och resten av datorn drar inte så mycket ens sammanslaget.

Min drar också 100-120 W i idle, maxar nästan 600 W vid tunga spel.

10850K och 3080 Ti Strix OC. Ser förbrukningen i realtid på nätagget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kollade faktiskt idag vad en dator med all utrustning drar, dvs en 49" Samsung en 27" rog swift och tillbehören som tamgentbord,headset,mus samt 4st Philips Hue lampor till datorn.
Mätt med en smart plug vad det levererar direkt ur väggen så att säga

Datorn:
3080
I7-10700k i 5.2ghz
64gb ram i 4800mhz
Rog swift 1000W
3st m.2 diskar
3st ssd'er
1 HDD
7 fläktar som ligger runt 1500+ rpm
Samt en studio mic
Vattenkylning

I idle drar det 150-250w
Och 600W i load (som max)
elen kostar cirka 2-4kr kwh beroende på tiden på dygnet.
Skulle då få betala cirka 480kr om jag använde datorn 12tim per dag,
Eller 880kr ish om datorn skulle va igång 24/7 i en månad. Och då räknar jag på att den ligger max 600w konstant

Just nu betalar jag dock inte för elen då den ingår i hyran så har inte vart intresserad av det, men nu i slutet på feb har jag köpt hus så ville kolla vad detta kommer att kosta mig,

Dock jobbar jag borta på veckodagar och kommer hem på torsdag,
Men använder bara datorn på torsdagar oftast så kommer inte få betala mer en 100kr i månaden ish.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av venomze:

Kollade faktiskt idag vad en dator med all utrustning drar, dvs en 49" Samsung en 27" rog swift och tillbehören som tamgentbord,headset,mus samt 4st Philips Hue lampor till datorn.
Mätt med en smart plug vad det levererar direkt ur väggen så att säga

Datorn:
3080
I7-10700k i 5.2ghz
64gb ram i 4800mhz
Rog swift 1000W
3st m.2 diskar
3st ssd'er
1 HDD
7 fläktar som ligger runt 1500+ rpm
Samt en studio mic
Vattenkylning

I idle drar det 150-250w
Och 600W i load (som max)
elen kostar cirka 2-4kr kwh beroende på tiden på dygnet.
Skulle då få betala cirka 480kr om jag använde datorn 12tim per dag,
Eller 880kr ish om datorn skulle va igång 24/7 i en månad. Och då räknar jag på att den ligger max 600w konstant

Just nu betalar jag dock inte för elen då den ingår i hyran så har inte vart intresserad av det, men nu i slutet på feb har jag köpt hus så ville kolla vad detta kommer att kosta mig,

Dock jobbar jag borta på veckodagar och kommer hem på torsdag,
Men använder bara datorn på torsdagar oftast så kommer inte få betala mer en 100kr i månaden ish.

Självklart betalar du för elen, bara inte separat elräkning.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en billig energimätare så får du exakt svar på vad det kostar
hålla på o gissa watt hit o dit är helt meningslöst.

Och programmera dom behöver man inte.
Kolla vad din burk drar på en månad. Ta total summan på elräkningen / total använt kWH så har du faktiska kWh priset.

Sen bara det x antal kWh du använt datorn den månaden.

Enklare och mer precist kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför inte bara köpa en billig energimätare så får du exakt svar på vad det kostar
hålla på o gissa watt hit o dit är helt meningslöst.

Och programmera dom behöver man inte.
Kolla vad din burk drar på en månad och ta total summan på elräkningen / total använt kWH så har du faktiska kWh priset.

Sen bara det X antal kWh du använt datorn den månaden.

Enklare och mer precist kan det inte bli.

Bland de första orden i frågan var "ungefär". Jag tror inte att ett superexakt svar efterfrågades, utan mer en ungefärlig förbrukning. Har man ingen koll kanske man inte vet om en dator drar 1 kWh per månad eller 30 kWh per dygn. Att då få ett svar som högst sannolikt är inom en faktor två från det verkliga räcker förmodligen fint.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Kollade faktiskt idag vad en dator med all utrustning drar, dvs en 49" Samsung en 27" rog swift och tillbehören som tamgentbord,headset,mus samt 4st Philips Hue lampor till datorn.
Mätt med en smart plug vad det levererar direkt ur väggen så att säga

Datorn:
3080
I7-10700k i 5.2ghz
64gb ram i 4800mhz
Rog swift 1000W
3st m.2 diskar
3st ssd'er
1 HDD
7 fläktar som ligger runt 1500+ rpm
Samt en studio mic
Vattenkylning

I idle drar det 150-250w
Och 600W i load (som max)
elen kostar cirka 2-4kr kwh beroende på tiden på dygnet.
Skulle då få betala cirka 480kr om jag använde datorn 12tim per dag,
Eller 880kr ish om datorn skulle va igång 24/7 i en månad. Och då räknar jag på att den ligger max 600w konstant

Just nu betalar jag dock inte för elen då den ingår i hyran så har inte vart intresserad av det, men nu i slutet på feb har jag köpt hus så ville kolla vad detta kommer att kosta mig,

Dock jobbar jag borta på veckodagar och kommer hem på torsdag,
Men använder bara datorn på torsdagar oftast så kommer inte få betala mer en 100kr i månaden ish.

Fast det du skriver är ju helt omöjligt att det händer med din antal kWh. Så rätt meningslöst uträkning. Det kostar inte i närheten några 880kr realistiskt att ha igång en dator 24/7 så länge du inte har allt igång, skärm tillbehör osv och kör någon benchmark 24/7 i 1 månad i sträck

Om du har elmätare så är det ju löjligt enkelt o se vad de kostar bara se vad du använt realistiskt efter 1 månad

Förstår inte varför folk ska göra det så sjukt komplicerat och orealistiskt när de ska kolla vad X saker kostar i el

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min dator, se signatur, drar ca 130-140 W på tomgång, från väggen. Man kan inte jämföra med bärbara, som ju är byggda för att inte dra mycket, så de har processorer som underklockas brutalt och sånt.

Låter som en brutalt hög förbrukning vid tomgång. Har inte mätt vid väggen men enligt HWMonitor verkar jag ligga på ca 50 W förbrukning vid idle. Min CPU klockar ner sig så lågt som under 100 MHz ibland enligt Ryzen Master.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bland de första orden i frågan var "ungefär". Jag tror inte att ett superexakt svar efterfrågades, utan mer en ungefärlig förbrukning. Har man ingen koll kanske man inte vet om en dator drar 1 kWh per månad eller 30 kWh per dygn. Att då få ett svar som högst sannolikt är inom en faktor två från det verkliga räcker förmodligen fint.

Och ungefär här i tråden är av vissa helt orealistiska ungefär så länge du inte driver en mining rigg kanske

Sen har Ts även köpt energimätare vilket gör det enkelt att kolla vad det kostar för hans rigg i hans realistiska scenario.
Och sen beror det ju på vart man bor i landet med elpriser osv. Därför enda vettiga alternativet är att kolla sin faktura och dividera det med vad din rigg eller vad man nu vill mäta för något den månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Låter som en brutalt hög förbrukning vid tomgång. Har inte mätt vid väggen men enligt HWMonitor verkar jag ligga på ca 50 W förbrukning vid idle. Min CPU klockar ner sig så lågt som under 100 MHz ibland enligt Ryzen Master.

Har aldrig legat under 100 W med nån dator jag byggt (sen jag skaffade mätarna, ja jag har två av olika märken och båda visar i stort sett samma), och då har det varit allt från en enklare Intel 8600K med ett GTX 2070, till det jag har nu, 5900X med RTX 4080. 4080-bytet drog upp det med ca 20 W, och då är det jämfört med ett 3080 (primära) och ett 2080 Ti i samtidigt. Nu enbart 4080.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig legat under 100 W med nån dator jag byggt (sen jag skaffade mätarna, ja jag har två av olika märken och båda visar i stort sett samma), och då har det varit allt från en enklare Intel 8600K med ett GTX 2070, till det jag har nu, 5900X med RTX 4080. 4080-bytet drog upp det med ca 20 W, och då är det jämfört med ett 3080 (primära) och ett 2080 Ti i samtidigt. Nu enbart 4080.

Klockar din GPU och CPU ner sig ordentligt? Min GPU ligger bara runt 20 W i idle och CPU:n strax under 30 W.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Självklart betalar du för elen, bara inte separat elräkning.

Är ju ingående el, och kan bruka precis hur mycket jag vill utan att behöva betala mer så att säga, är ju en fast summa (hyran) varje månad,
Hade jag betalat för elen så hade jag säkert legat på cirka 10k i månaden i bara el. Då precis allt står på 24/7 oh då är de 5 tv apparater, 3 datorer, ps5 alla lampor u name it. Stänger aldrig av det så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Är ju ingående el, och kan bruka precis hur mycket jag vill utan att behöva betala mer så att säga, är ju en fast summa (hyran) varje månad,
Hade jag betalat för elen så hade jag säkert legat på cirka 10k i månaden i bara el. Då precis allt står på 24/7 oh då är de 5 tv apparater, 3 datorer, ps5 alla lampor u name it. Stänger aldrig av det så att säga

Stäng av din skit när du inte använder den för fan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska även definiera vad man avser, bara datorn eller ett komplett datorsystem med monitor och av annan kringutrustning och gäller det när prylarna är i standby eller maxlast eller nått genomsnitt.
Skillnaderna i effektförbrukning blir ju ganska stora beroende på vilken förbrukning man avser men har man en mätare så koppla en grendosa i den och anslut allt i dosan och mät de olika typerna av belastning och för ett genomsnitt ska man mäta länge, en månad eller mer för att få ett rättvisande värde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av venomze:

Är ju ingående el, och kan bruka precis hur mycket jag vill utan att behöva betala mer så att säga, är ju en fast summa (hyran) varje månad,
Hade jag betalat för elen så hade jag säkert legat på cirka 10k i månaden i bara el. Då precis allt står på 24/7 oh då är de 5 tv apparater, 3 datorer, ps5 alla lampor u name it. Stänger aldrig av det så att säga

Elen är inte gratis, när din värd/styrelse inser att ni brukar mer el kommer hyran höjas😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Är ju ingående el, och kan bruka precis hur mycket jag vill utan att behöva betala mer så att säga, är ju en fast summa (hyran) varje månad,
Hade jag betalat för elen så hade jag säkert legat på cirka 10k i månaden i bara el. Då precis allt står på 24/7 oh då är de 5 tv apparater, 3 datorer, ps5 alla lampor u name it. Stänger aldrig av det så att säga

Vad är det med värmlänningar och el?

https://www.hemhyra.se/nyheter/stromlos-datanord-gar-lottlos-...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jisses vilket jävla stolpskott...

"Datanörd"? Bra, beblanda dig inte med oss datORnördar tack...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Stäng av din skit när du inte använder den för fan.

Varför? Ser absolut ingen andligen till att göra de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Elen är inte gratis, när din värd/styrelse inser att ni brukar mer el kommer hyran höjas😂

Säkert men inget jag lider av så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bra fråga, elen är ganska billig här överlag så ingen bryr sig speciellt mycket tror jag faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Varför? Ser absolut ingen andligen till att göra de?

Miljön, påverkan på elmarknaden, livslängden på dina prylar m.m..

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Miljön, påverkan på elmarknaden, livslängden på dina prylar m.m..

Miljön är nog det minsta jag bryr mig om, elmarknaden ser ut som den gör pga av att Sverige ska föröka leka duktig ang miljön, prylarna är förbrukningsvara, går det sönder köper man nytt.

Hur skulle världen sett ut om alla försökte anpassa sig efter vad andra tycker och tänker, skulle vart riktigt tråkig värld att leva i