Telia vs Ownit som öppen villa fiber leverantör?

Permalänk
Medlem

Telia vs Ownit som öppen villa fiber leverantör?

Jag flyttade till nytt ställe i Januari, och har nu mer öppen villa fiber.
Skaffade Ownit när jag flyttade in, och har 500/500mbit och är väll generellt nöjd med det.
Har inte haft något strul egentligen mer än någon enstaka gång.

500/500mbit kostar dock 499kr hos Ownit, jag har inte fått en enda räkning än dock, har ingen aning om varför men jag antar kanske att den kommer på årsbasis? (någon med ownit får gärna fylla i här hur det är för dom, känns jätte konstigt iaf. Har kollat mina sidor på ownit massor av gånger, men ingen räkning alls än så länge. Jag utgår iaf från att det kommer en räkning för eller senare)

Jag hade dock tänkt sänka min hastighet till 250mbit, för 500 är inte riktigt nödvändigt känner jag, men nu fick jag dock ett erbjudande från telia att ha 500/500 från dom i ett år för 299kr i månaden. (bindningstid 12mån, 1mån uppsägning)
Jag har haft Telia för några år sen, på telia låst fiber i min förra lägenhet och var nöjd med dom då, det var väldigt bra ping vid spelande osv tex. (dom hade iaf då väldigt bra routing)
Har dock upplevt rätt liknande ping med ownit.

Min fråga blir helt enkelt, är det något jag inte tänker på. Eller är det värt att byta från ownit till telia?
Det viktigaste för mig är stabilitet och så låg ping som möjligt vid online spel.
Skillnaden i pris är ändå 2400kr om året för samma uppkoppling.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Min fråga blir helt enkelt, är det något jag inte tänker på. Eller är det värt att byta från ownit till telia?
Det viktigaste för mig är stabilitet och så låg ping som möjligt vid online spel.
Skillnaden i pris är ändå 2400kr om året för samma uppkoppling.

Någon som jobbar med detta får gärna rätta mig, men jag kan inte se att det skulle vara någon egentlig skillnad mellan Telia och andra operatörer ovanpå Telias infrastruktur i Öppen Fiber, så jag utgår från att ett byte till Telia där är pengar rätt i dass om de inte har konkurrenskraftiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Någon som jobbar med detta får gärna rätta mig, men jag kan inte se att det skulle vara någon egentlig skillnad mellan Telia och andra operatörer ovanpå Telias infrastruktur i Öppen Fiber, så jag utgår från att ett byte till Telia där är pengar rätt i dass om de inte har konkurrenskraftiga priser.

Jag sitter alltså inte på något fiber som telia installerat i dagsläget, förut gjorde jag det. Men då kunde jag också bara välja Telia som leverantör. Nu har jag öppen fiber och kan välja vad som helst.

Men skillnaden blir routingen.
Som ett exempel så kan du med en leverantör göra 15hopp för att ansluta till en server i nederländerna tex. (siffror tagna ur luften)
Medans en annan så gör du 10hopp.
Varje hopp påverkar din ping, dels med distansen, men också med servern som skickar dig vidare i "kedjan".
Så anslutningen kan ta olika vägar helt enkelt för att hamna på rätt ställe.
Telia har iaf förr varit ledande på den här punkten i sverige, och har haft riktigt bra routing.
Jag kommer ihåg förr när jag spelade mycket CoD2 och jag hade teamates som betalade typ 200kr extra i månaden för 1mbit ADSL från telia istället för 10mbit BBB anslutning. För att Telia hade bättre routing än BBB, och pingen var betydligt lägre.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Min fråga blir helt enkelt, är det något jag inte tänker på. Eller är det värt att byta från ownit till telia?
Det viktigaste för mig är stabilitet och så låg ping som möjligt vid online spel.
Skillnaden i pris är ändå 2400kr om året för samma uppkoppling.

Det är en drive dom har kört hela sommaren där dom erbjuder ett riktigt bra paket med tv och bredband för förhållandevis låga siffror. Det är kortfattat "bra deal" med en liten varning om att när bindningstiden löper ut är priset mycket högre. Min högst personliga åsikt är att det har gjorts över sommaren så att folk till nästa semesterperiod ska ha hunnit glömma av att säja upp det/förlänga etc. En siffra som jag inte riktigt kan minnas vart jag såg var att det skulle kosta 690kr-något i månaden sedan, så bäst att du kollar upp det isf.

Telia har robust routing och bra peering med andra nät, du kommer att få stabil uppkoppling och låga latenstider (generellt), beroende lite på var du tänker spela någonstans. Ownit är också bra, inget snack... men priset kanske styr.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Min gissning är att du kommer inte märka nån skillnad.
Så vill du byta för att spara pengar så är det bara byta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Forumledare

@zOlid: Jag gjorde ett liknande byte för drygt 1 år sedan.

Hade ownit 250 och gick till Telia 500 för ungefär samma erbjudande som du fått nu.

Jag märker inte direkt någon skillnad på bredbandet i sig men visst har Telia något bättre ping ut i världen men inget jag märker någon faktisk skillnad på.

Telias kundtjänst är lite blandad kompott med ömsom bra support och ömsom horribel.
Där är min erfarenhet av ownit sjukt mycket mer stabil på i princip bara positiva sidan.

Är du beroende av en bra support så kör på ownit.
Är priset viktigare, kör på telia

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har ownit, får räkning varje månad (har abonnemang utan bindningstid), känns konstig att du inte inte fått någon räkning?
Sedan kan jag inte säga om ownit eller telia är bättre. Jag valde ownit för de var de ända som inte skulle envisas med att skicka ut en router som jag ändå inte kommer använda och de flesta leverantörer låg ungefär på samma prisklass för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag har ownit, får räkning varje månad (har abonnemang utan bindningstid), känns konstig att du inte inte fått någon räkning?
Sedan kan jag inte säga om ownit eller telia är bättre. Jag valde ownit för de var de ända som inte skulle envisas med att skicka ut en router som jag ändå inte kommer använda och de flesta leverantörer låg ungefär på samma prisklass för mig.

Ja visst är det konstigt?
Jag har inte någon bindningstid heller, och jag har anmält E-Faktura, och alla mina uppgifter osv stämmer på deras hemsida.
Det finns liksom inte en enda räkning i deras system på min användare.
Men som sagt, jag utgår efter att jag kommer få betala, så jag utgår från att det kostar mig 499kr i månaden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa byta kan du ju kolla om Ownit prismatchar mot att du binder dig?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Om du vill slippa byta kan du ju kolla om Ownit prismatchar mot att du binder dig?

Sant! Bra förslag, ska kika på det

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die