Prisuppgifter för Intel Arc smiter ut på webben – i nivå med Geforce RTX 3070

Permalänk
Medlem

beror väl lite på hur man tolkar bilden också, kan ju välja att tolka det som att priset kommer ligga mellan 300-499 om man vill. Tror själv att Intel kommer lägga sig lite under, men kanske inte så mycket som många hoppas på. Sen kanske det räcker förutsatt att dom klarar utav att lev. det dom lovar, både i prestanda och i antal kort till utlovat pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Intel hade behövt ligga en prestandanivå över för samma pris med denna generation, eller en prisnivå under med samma prestanda

Varför chansa på ett oprövat kort med samma prestanda och pris? Lär väl sälja ändå förstås som det ser ut idag. Ligger inte användarupplevelsen i paritet med konkurenterna och det strular med drivrutiner mm så kommer de som köpt Intel minnas det tills nästa gång. Det är som upplagt för att skaffa sig dåligt rykte inför framtida modeller.
Har man fått lite mer prestanda för mindre peng så kan man stå ut med betydligt mer.

Sliden känns fake dessutom så vi kanske inte ska spekulera ihjäl oss

Sliden är kanske fake.
Men då inte kan sälja datorer med på både CPU och GPU från dem själva, så tror jag inte de kommer att ha några problem.
De har ju lyckats sälja iGPU:er som inte fungerar bra i flera decennier utan att gemene man klagar. Har inte heller hört en massa klagomål på de XE iGPU de har i deras bärbara i dagsläget.
Jag har för övrigt inga stora förhoppningar med bra drivrutiner vid start.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Lustigt med perspektiv,som linux användare är intel grafik det enda jag är intresserad av att köpa pga deras utmärkta drivrutiner och långsiktiga samarbete med communityt.
Har ett Nvidia kort i min bärbara men använder bara intel igpu pga kompatibilitetsproblem mellan Nvidia och min 5k2k skärm, något som intel redan fixat i sin open source drivrutin

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Enda chansen att kunna få tag på ett till ”lågt” pris är om dom är dåliga för mining och eller sämre i spel än motsvarande tillgängliga kort från konkurenterna vid en viss prispunkt. Då kommer dom vara kvar på lagerhyllorna.

Är dom bättre och billigare än konkurenterna vid en viss prispunkt så kommer de inte kunna leverera tillräckligt. Styr Intel MSRP dithän (och butikerna kan/måste hålla det) så har vi scalpers som vill lägga vantarna på mellanskillnaden på det värdet. Så tokigt är det just nu tyvärr.

Är dom bara ”lika bra” vid samma pris så kommer det nog sälja ändå just nu. Med tanke på att det är helt nytt så kommer det inte vara en smärtfri upplevelse för många gamers tror jag. Risken är att man drar på sig dålig publicitet inför framtiden om man inte levererar i paritet med priset. För att komma undan med lite strul så borde man lägga sig strax under i pris. Men vi snackar ju intel Dom har ju fattat konstigare beslut än så förut…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Njaaa, varför ska jag betatesta Intels kort om det kostar ungefär lika mycket som de två drakarna i branschen?
Om jag ska testa Intel får de allt erbjuda riktigt bra pris/prestanda, minst 30% bättre än konkurrenterna.
Varför ta risken annars liksom...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet