Bilder antyder nya referenskylare med Intel "Alder Lake"

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande rätt taniga ut jämfört med amd varianterna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Påminner om klassikern Thermaltake Chrome Orb. En helt värdelös kylare som, om man tog bort fläkten, var snygg som värmeljushållare.

Permalänk
Medlem

Nytt och nytt.. verkar snarare vara samma aluminumskräp som Intel sänt med till deras processorer i över 20 års tid vid det här laget. Skillnaden verkar snarare ligga i en modifierad fläkt på toppen. I alla fall om man pratar om RS1 och RM1 på den bilden.

RH1 verkar mestadels fått högre fenor på kylflänsen.

Även om AMD är bättre med sina kylare så är de fortfarande relativt skräp och åker upp i ett skåp alt. kastas som skrot efter montering av datorn.

Skrivet av anon201296:

Varför måste all teknik ha denna djävulska belysning idag?!

Varför måste man ha svarta/vita/gråa/blå PCBs? Varför inte köra med de klassiska och smått billigare gröna kretskorten?

Som svar på din fråga. Estetiska orsaker. Nästan varenda chassi idag har en genomskinlig sida antingen av akryl, plexi eller rent glas. Och då vill många att deras datorer skall se snyggt ut på insidan.

Personligen gillar jag RGB. Så länge man kan kontrollera dess färg och intensitet. Vilket även oftast innebär att man kan stänga av den om man inte vill ha RGB.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kör med stock kylare I min server idag på min 5600x.

Problemet är att man inte får i så mycket i ett 4U chassi men funderar på en:
https://www.inet.se/produkt/5323444/be-quiet-pure-rock-slim-2

Är den så mycket bättre tro?

Skrivet av Sorten:

Jag kan tycka det är lite märkligt AMD och Intel inte säkerställer att deras fläktar håller en så pass hög nivå att det inte finns behov av några andra kylare. AMD och Intel borde ju vilja att det givna alternativet ska vara och använda deras fläktar och inte köpa tredjepartsfläktar från andra tillverkare tänker jag att AMD och Intel borde eftersträva.

Jag använder stock kylarna som kom med Ryzen 7, den med RGB till några av mina 3400G, till det duger dom...men aldrig att jag använder stock kylarna som kom med Mina G processorer...de är för klena...en Coolermaster 212 kostar ju bara 399:-
Lite lustigt att kosta på en stockkylare som är undermålig till ex 3700X som blir rätt varm även med lite bättre kyllösning...
Bättre att dra av någon hundring på priset...de flesta köper ändå en annan kylare när dom bygger...

Jag körde en H100 vattenkylare i min ITX Core 500...den fick plats...det är ingen stor låda...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

För att många tycker det är snyggt? Går ju dessutom oftast att stänga av.

Jag som inte vill ha RGB vill absolut inte ha någon skit software installerad för att kunna stänga av skiten. Ursäkta ifall tonen känns uppretad men RGB är ett känsligt ämne för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag som inte vill ha RGB vill absolut inte ha någon skit software installerad för att kunna stänga av skiten. Ursäkta ifall tonen känns uppretad men RGB är ett känsligt ämne för mig.

Jag gillar RGB...men det är väl åldern...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Jag som inte vill ha RGB vill absolut inte ha någon skit software installerad för att kunna stänga av skiten. Ursäkta ifall tonen känns uppretad men RGB är ett känsligt ämne för mig.

Okej, som tur är finns det gott om kylare utan RGB så du ska nog kunna klara dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Okej, som tur är finns det gott om kylare utan RGB så du ska nog kunna klara dig.

Visst men min kommentar var betydligt bredare än bara kylare. Ska man bygga en dator utan glaspanel och utan RGB har man tyvärr inte mycket komponenter att välja mellan

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att grejerna borde vara lättare att koppla ur eller stänga av. Mitt Strix kort t.ex. har en On/off switch vid backplate som är ganska smutt. Däremot nollas det ju varje omstart. Men något sånt enkelt borde dom kunna integrera på komponenterna. Borde inte vara några större summor.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Om man inte ansluter RGB kontakten så lyser det ju inte...
Det är ändå Sällan jag använder original fläkten till till kylaren iallafall...
Om man inte gillar lyse så kan man ju alltid klippa kabeln till lyset...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...