UV-strålningen från lysrör?

Permalänk
Avstängd

UV-strålningen från lysrör?

Tjo! Jag har ett par lysrör som lyser vitt dagsljus i syftet för videoproduktion hemma.

För ett par veckor sedan så jag videoklipp med ElectroBOOM som berätta om olika ljuskällor och att lysrör friger UV-strålning till viss måtta. Läser då här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamps_and_health#Ul...

Frågan är hur mycket detta är i motsvarande vanligt solljus på ett avstånd (dvs., från lysrör till hud) på 2-3 meter? Och sprids UV-strålning från lysrör på liknande sätt som ljud, dvs., som x^2 så att det blir kvadratiskt mindre strålning på längre avstånd?

Varför det berör mig är att jag först och främst nästan är lika vit som en albin och har haft solbränna när jag var 12 år (i ryggen pga. barnpersonal sket blanka fan i mig flera timmar i solen när jag lekte med andra barn) samt en gång i vuxen ålder när jag råka sola konstant en timme i solen utan solskydd så det nästan började "koka" under huden.

Enligt sådana "tidigare solbrännor" och "vit som en ryss" så ligger jag i högriskzonen för hudcancer vilket är den mest svårbehandlade formen av cancer så rätt onödigt att öka sina risker då? Fast om jag kan ta reda på UV-strålningen från lysrör på avstånd såsom 2-3 meter och hur mycket det motsvarar att vara ute i dagligt ljus så kan jag fatta egna risker.

Ja, jag vet, jag kommer dö en dag jag också, men det är onödigt att dö i förtid om man kan undvika det med vettiga livsbeslut!

Högst troligt kommer jag att göra mig av dessa lysrör eftersom de är 5+ år gamla och det finns ju kvicksilver inuti dem? Dock är de redigt ickeanvända så jag vet inte hur det är med kvicksilvrets förfallande då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

The report states that at 3 cm distance, the recommended daily exposure to ultraviolet radiation for skin and eye damage (if looking directly at the lamp) was attained between 50 minutes and 5 hours depending on the type of lamp.

Sitter du och tittar direkt in i lampan dagarna i ända? Annars lär du inte märka någon som helst skillnad av dina lysrör bara för att du har sett en YouTubefilm och läst en artikel på Wikipedia. Lampor och lysrör skickar väl inte ens ut samma typ av UV som solen, det är väl UVA snarare än UVB om jag inte kommer ihåg fel.
Du borde ta hjälp för all din ångest istället för att skapa nya trådar här ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Ja, det är exponentiellt avtagande med avståndet. Kvicksilvret är inuti rören, så det behöver du inte oroa dig för heller om du nu inte tänkt slå sönder dem...

Permalänk
Medlem

TS är den där snubben här på swec som skapat flera hypokondrikertrådar om allt från luft till ljus. Nu får du ta och lugna ner dig och boka möte med psykolog, ett lysrör kommer inte att ge dig hudcancer.

Permalänk
Medlem

KBT, Google it. Det hjälpte min vän extremt mycket med hans liv

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Du använder alltså wikipedia med påståenden utan källa?

Nu börjar dina trådar bli löjligt på riktigt. Du får väl släcka alla lampor och aldrig vistas utomhus. Foliehatt på också!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Navicula:

TS är den där snubben här på swec som skapat flera hypokondrikertrådar om allt från luft till ljus. Nu får du ta och lugna ner dig och boka möte med psykolog, ett lysrör kommer inte att ge dig hudcancer.

THIS. O gör som han föreslår TS

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

En Halogenlampa utan UV-skydd ger (mycket) mer UV än ett lysrör och lysrör handlar om enstaka, ja delar av % av vad det är utomhus en solig dag. man kan säga så här - får du inte solbränna av lysrör så är dosen UVA från rören mycket låg och det är UVA som ger pigmenten som ger solbränna.

Vad jag vet är det inte känt att man blir solbränd av inomhus-lysrör och på solarier är det speciella lysrör och nära huden som ger mycket UVA för att bilda pigment och solbränna, medans det är UVB (vilket solarier inte ger) som ger D-vitamin i huden , det räcker med 15 minuter i ansikte och armar för ljushylt person sommardagtid för att mätta vad som kan tillverkas i huden för dagen, och att stanna längre ger inte mer D-vitamin utan för länge så få man istället solsveda och upprepande gånger så tjocknar huden lite för att skydda sig bättre då pigment (solbränna) ensam räcker inte. Solariebrun är inte alls lika tåligt (och skydd mot cancer) som solbränna förvärvad utomhus med arbete och aktiviteter utomhus.

Så vi har läget att UV-strålning måste vi ha för D-vitaminbildning om det inte fullt ut kan ersättas med kosten (vilket är problematiskt om man är vegan och vegetarian om man inte tar tillskottsvitaminer då A/D-vitamin finns typiskt i kött, fisk, fågel (ägg) och dåligt med det det som tas från växtriket (i Sverige tillsätts dock D-vitaminer i mjölkprodukter och vegetabiliska matfetter/magarin från rapsoljor mm.) - men också att det är hudskadande och finns risk för hudcancer, men samtidig krävs exponering av UVA/UVB för att också öka tåligheten mot detta!.

Detta med cancer var inte ett problem om medellivslängden var 36 år under mörka medeltiden då risken att dö av ett knivstick eller vid barnafödande och olika sjukdomar (som smittkoppor, pest) var dominerande - detta är bara oroande om man försöker bli gammal

Permalänk
Rekordmedlem

Är det vanliga lysrör är det mikroskopisk risk, har du skaffat solarierör eller rör gjorda för desinficering ska du inte överdosera med dem men de brukar inte ha särskilt dagsljuslikt ljus så du lär inte ta fel på dem.
De flesta plaster filtrerar uvstrålning så har du plastskivor för ljusspridningen framför dina lysrör på videobelysningen lär det inte vara mycket uv strålning som kommer igenom. Solglasögon i plast har alltså inbyggd filtrering i linsmaterialet medan de i glas kan sakna "tillsatta" filter så köper man billiga solglasögon i glas så kan de vara luriga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag har ett par lysrör som lyser vitt dagsljus i syftet för videoproduktion hemma.

För ett par veckor sedan så jag videoklipp med ElectroBOOM som berätta om olika ljuskällor och att lysrör friger UV-strålning till viss måtta. Läser då här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamps_and_health#Ul...

Frågan är hur mycket detta är i motsvarande vanligt solljus på ett avstånd (dvs., från lysrör till hud) på 2-3 meter? Och sprids UV-strålning från lysrör på liknande sätt som ljud, dvs., som x^2 så att det blir kvadratiskt mindre strålning på längre avstånd?

Varför det berör mig är att jag först och främst nästan är lika vit som en albin och har haft solbränna när jag var 12 år (i ryggen pga. barnpersonal sket blanka fan i mig flera timmar i solen när jag lekte med andra barn) samt en gång i vuxen ålder när jag råka sola konstant en timme i solen utan solskydd så det nästan började "koka" under huden.

Enligt sådana "tidigare solbrännor" och "vit som en ryss" så ligger jag i högriskzonen för hudcancer vilket är den mest svårbehandlade formen av cancer så rätt onödigt att öka sina risker då? Fast om jag kan ta reda på UV-strålningen från lysrör på avstånd såsom 2-3 meter och hur mycket det motsvarar att vara ute i dagligt ljus så kan jag fatta egna risker.

Ja, jag vet, jag kommer dö en dag jag också, men det är onödigt att dö i förtid om man kan undvika det med vettiga livsbeslut!

Högst troligt kommer jag att göra mig av dessa lysrör eftersom de är 5+ år gamla och det finns ju kvicksilver inuti dem? Dock är de redigt ickeanvända så jag vet inte hur det är med kvicksilvrets förfallande då?

Du behöver inte oroa dig det är så pass små mängder. Håll dig borta från information som kommer från youtube och wikipedia.
Har sett personer gå in konspiratorisk dvala och sedan vägrat tro på vedertagen fakta.

Det kostar mycket energi att gå och oroa sig hela tiden. Kan rekommendera KBT. Har själv gått på sådant för stresshantering, väldigt bra!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För guds skull, TS, sök vård! För din egen skull, om inte för vår. Det kan inte vara kul att gå runt och oroa sig om allt mellan himmel och jord dagarna i ända.

Eller är dina trådar en symptom av Münchhausens syndrom?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Att undvika ljus är inte bra, behövs för att reglera flera funktioner i kroppen.

Nej från det du beskrivit så skulle nog inte läkare klassa dig som högrisk, sen är ju grejen den att man drar nytta av solen även med solskydd och fullt klädd, så gå ut och gå en stund mitt på dagen!

Att sitta inne i en grotta utan ljus är så mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det är exponentiellt avtagande med avståndet.

Kanske lite off-topic, men det avtar med kvadraten på avståndet, alltså x^2. Detta är inte exponentiellt (ett exponentiellt avtagande är av formen e^-x).

Permalänk
Medlem

Det UV-ljus som eventuellt kommer ut är en oönskad biprodukt. Funktionssättet i ett lysrör är att det uppstår UV-ljus inne i röret som omvandlas till synligt ljus av beläggninen på insidan av rörets glas. Det lilla som skulle kunna leta sig ut är därmed en förlust precis som den värme som bildas.

Lysrör ska lämnas till en återvinningsstation eller motsvarande vare sig de är använda eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazeur:

Kanske lite off-topic, men det avtar med kvadraten på avståndet, alltså x^2. Detta är inte exponentiellt (ett exponentiellt avtagande är av formen e^-x).

Japp, exponentiellt ≠ kvadratiskt, även om båda innehåller så kallade "exponenter". Eller har jag missförstått matematik C-matten nu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du kommer att hamna på sjukan med hypokondrikersjukan till slut. Hur gör du för att undvika det?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag har ett par lysrör som lyser vitt dagsljus i syftet för videoproduktion hemma.

För ett par veckor sedan så jag videoklipp med ElectroBOOM som berätta om olika ljuskällor och att lysrör friger UV-strålning till viss måtta. Läser då här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamps_and_health#Ul...

Frågan är hur mycket detta är i motsvarande vanligt solljus på ett avstånd (dvs., från lysrör till hud) på 2-3 meter? Och sprids UV-strålning från lysrör på liknande sätt som ljud, dvs., som x^2 så att det blir kvadratiskt mindre strålning på längre avstånd?
Högst troligt kommer jag att göra mig av dessa lysrör eftersom de är 5+ år gamla och det finns ju kvicksilver inuti dem? Dock är de redigt ickeanvända så jag vet inte hur det är med kvicksilvrets förfallande då?

Hallå där! Jag själv jobbar inom El och det stämmer utmärkt med det du säger.

Hur ett lysrör fungerar kort: Äldre lysrör innehåller en liten mängd Kvicksilver och argon gas (oftast) samt fosfor. När elektroner färdas i ett lysrör värms argongasen upp och börjar leda elektroner men också kvicksilvret värms upp och blir till gas (från pulver). Nu kommer elektronerna att krocka med kvicksilvret och bilda just det du säger UV-ljus som vi inte kan se. Men med hjälp av fosforbeläggningen på ytan av lysröret kan vi tolka dessa UV-strålningar som just ljus!

Eftersom alla elektriska apparater/utrustning inom EU måste vara CE märkta (dvs godkända för europeisk standard) så är de testade och klara för bruk. Men det är precis som du beskriver det, äldre lysrör ger ut en viss mängd UV strålning. Dessa lysrör fasas ut och allt kommer att gå mot LED-armaturer och LED-lampor då de är ännu mer energisnåla och bättre för miljön. Jag själv jobbar dagligen med lysrör bland annat men också andra elektriska apparater så som transformatorer, generatorer, el centraler osv... och mår bra samt att jag gör läkarundersökningar vart annat år (ett måste pga mitt arbete kräver det). Hade jag varit i situation så hade jag byt till LED-lampor om du kan

**I min mening är det farligare att andas in kvicksilvret m.m. om ett lysrör går sönder än mängden UV-strålning som vi utsätts för från lysrör som vi i EU ändå håller på att fasas ut och sen när det gäller information på nätet får du ta med en nypa salt. Wikipedia är inte den bästa källan**

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Wikipedia är inte den bästa källan**

Jag vet att man matas med det i skolan men det är inget fel på Wikipedia, ofta finns det fler källhänvisningar än på många andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vet att man matas med det i skolan men det är inget fel på Wikipedia, ofta finns det fler källhänvisningar än på många andra ställen.

Då är inte Wikipedia källan längre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då är inte Wikipedia källan längre.

Det finns undantag men generellt sett är Wikipedia inte källan till information, Wikipedia fungerar som en encyklopedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag har ett par lysrör som lyser vitt dagsljus i syftet för videoproduktion hemma.

För ett par veckor sedan så jag videoklipp med ElectroBOOM som berätta om olika ljuskällor och att lysrör friger UV-strålning till viss måtta. Läser då här: https://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamps_and_health#Ul...

Frågan är hur mycket detta är i motsvarande vanligt solljus på ett avstånd (dvs., från lysrör till hud) på 2-3 meter? Och sprids UV-strålning från lysrör på liknande sätt som ljud, dvs., som x^2 så att det blir kvadratiskt mindre strålning på längre avstånd?

Varför det berör mig är att jag först och främst nästan är lika vit som en albin och har haft solbränna när jag var 12 år (i ryggen pga. barnpersonal sket blanka fan i mig flera timmar i solen när jag lekte med andra barn) samt en gång i vuxen ålder när jag råka sola konstant en timme i solen utan solskydd så det nästan började "koka" under huden.

Enligt sådana "tidigare solbrännor" och "vit som en ryss" så ligger jag i högriskzonen för hudcancer vilket är den mest svårbehandlade formen av cancer så rätt onödigt att öka sina risker då? Fast om jag kan ta reda på UV-strålningen från lysrör på avstånd såsom 2-3 meter och hur mycket det motsvarar att vara ute i dagligt ljus så kan jag fatta egna risker.

Ja, jag vet, jag kommer dö en dag jag också, men det är onödigt att dö i förtid om man kan undvika det med vettiga livsbeslut!

Högst troligt kommer jag att göra mig av dessa lysrör eftersom de är 5+ år gamla och det finns ju kvicksilver inuti dem? Dock är de redigt ickeanvända så jag vet inte hur det är med kvicksilvrets förfallande då?

Seriöst! Du är ju rädd för allting. Du borde nog träffa en psykolog.

Jag kan som elektroingenjör säga att du inte behöver vara det minsta orolig (om du nu inte har köpt special lysrör som SKA avge UV-ljus)

I ett vanligt ljusrör som genereras UV-strålning (som är osynlig). Med en beläggning sänker man energinivån så att det blir vanligt synligt ljus (ofarligt i de flesta fall). Så det kommer inte ut nån UV-strålning från ett vanligt lysrör.

Det finns dock special lysrör med annan beläggning som avger UV-ljus för reptiler i fångenskap. Då de inte får dagsljus behöver de få UV-ljus artificiellt.

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/302/uvb-belysning

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Äldre lysrör innehåller en liten mängd Kvicksilver

Finns det verkligen lysrör utan kvicksilver (annat än LED-baserade ersättningsprodukter som ju använder en helt annan teknik)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186265:

Hallå där! Jag själv jobbar inom El och det stämmer utmärkt med det du säger.

Hur ett lysrör fungerar kort: Äldre lysrör innehåller en liten mängd Kvicksilver och argon gas (oftast) samt fosfor. När elektroner färdas i ett lysrör värms argongasen upp och börjar leda elektroner men också kvicksilvret värms upp och blir till gas (från pulver). Nu kommer elektronerna att krocka med kvicksilvret och bilda just det du säger UV-ljus som vi inte kan se. Men med hjälp av fosforbeläggningen på ytan av lysröret kan vi tolka dessa UV-strålningar som just ljus!

Eftersom alla elektriska apparater/utrustning inom EU måste vara CE märkta (dvs godkända för europeisk standard) så är de testade och klara för bruk. Men det är precis som du beskriver det, äldre lysrör ger ut en viss mängd UV strålning. Dessa lysrör fasas ut och allt kommer att gå mot LED-armaturer och LED-lampor då de är ännu mer energisnåla och bättre för miljön. Jag själv jobbar dagligen med lysrör bland annat men också andra elektriska apparater så som transformatorer, generatorer, el centraler osv... och mår bra samt att jag gör läkarundersökningar vart annat år (ett måste pga mitt arbete kräver det). Hade jag varit i situation så hade jag byt till LED-lampor om du kan

**I min mening är det farligare att andas in kvicksilvret m.m. om ett lysrör går sönder än mängden UV-strålning som vi utsätts för från lysrör som vi i EU ändå håller på att fasas ut och sen när det gäller information på nätet får du ta med en nypa salt. Wikipedia är inte den bästa källan**

Tack för svaret!

Det är detta lysrör jag har:

Vad jag förstått så kan vissa lysrör då komma med särskilda höljen som har just syftet att minska på mängden UV-strålning från dem.

Detta verkar vara samma som denna: https://www.scandinavianphoto.se/fotobestway/dagsljus-spiral-... Jag köpte min på ScandinavianPhoto men typ för 5+ år sedan och har inet använt den särskilt mycket alls. Jag antar då att det skall vara från tillräckligt godkänd OEM och inte någon random OEM-nisse.

Upptäckte nu när jag kika att den bara har 82 CRI vilket är lite lågt för att anses vara till videoproduktion. Skall nog slå till på en LED-variant med 96 CRI istället! Kan kvicksilvret läcka ur med tiden om den ej används eller måste man slå sönder den för det?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Nu kommer elektronerna att krocka med kvicksilvret och bilda just det du säger UV-ljus som vi inte kan se. Men med hjälp av fosforbeläggningen på ytan av lysröret kan vi tolka dessa UV-strålningar som just ljus!

Detta är fel! Man kan inte tolka UV-strålning som synligt ljus.
Kan man se ljus är det synligt ljus och inte UV-strålning.

Ett lysrör genererar UV-ljus som exciterar atomer i fosforskiktet i lysröret. När de exiteras skickar de ut synligt ljus.

Både skiktet och glaset stoppar UV-strålning från att komma ut. Kan tänka mig att det kan finnas några "standard lysrör" med ett minimalt läckage som är helt försumbart.

"Solen producerar UV-strålning av alla våglängder. UVC och den största delen av UVB-strålningen absorberas av ozonlagret. Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraviolett_str%C3%A5lning

Det är UVB och C som är farliga.

Det finns dock speciella lysrör där målet är att få ut UV-ljus. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/302/uvb-belysning
"Eftersom UV-ljus inte kan passera genom exempelvis ett täckglas eller ett alltför tätt galler så måste man ofta placera hela armaturen inne i ett terrarium, då måste man se till så att avståndet mellan lampan och den tänkta solplatsen blir tillräckligt stort. Dessutom måste armaturen monteras på ett sådant sätt så att djuret inte kommer i kontakt med vare sig lampa eller armatur då de ofta blir heta. Välj gärna en armatur med skyddsgaller.

Ytterligare en aspekt på denna typ av belysning, och egentligen på alla lampor som avger UV-ljus, är att dess effekt minskar med tiden. Därför är det nödvändigt att byta ut lampan med ca 1 års mellanrum."

Därför kan man vara ännu mindre orolig för gamla lysrör.

Att man vill gå ifrån Lysrör och CFLs är för att de innehåller kvicksilver som är giftigt och kostsamt att ta hand om vid återvinning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Tack för svaret!

Det är detta lysrör jag har: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/241803999_1721163734759301_373555706362179796_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-5&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=EGAiBWBHmHgAX-d8Psl&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=dddf15096297d3553b1d4a110e381f29&oe=61667CD3

Vad jag förstått så kan vissa lysrör då komma med särskilda höljen som har just syftet att minska på mängden UV-strålning från dem.

Detta verkar vara samma som denna: https://www.scandinavianphoto.se/fotobestway/dagsljus-spiral-... Jag köpte min på ScandinavianPhoto men typ för 5+ år sedan och har inet använt den särskilt mycket alls. Jag antar då att det skall vara från tillräckligt godkänd OEM och inte någon random OEM-nisse.

Upptäckte nu när jag kika att den bara har 82 CRI vilket är lite lågt för att anses vara till videoproduktion. Skall nog slå till på en LED-variant med 96 CRI istället! Kan kvicksilvret läcka ur med tiden om den ej används eller måste man slå sönder den för det?

1. Inget lysrör utan en CFL-lampa. Snarlikt, men inte samma grej.
2. Glasen är förseglade, de läcker varken in eller ut bara du lägger dem på en låda utan du måste bryta glaset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Tack för svaret!

Det är detta lysrör jag har (bild)

Vad jag förstått så kan vissa lysrör då komma med särskilda höljen som har just syftet att minska på mängden UV-strålning från dem.

Detta verkar vara samma som denna: https://www.scandinavianphoto.se/fotobestway/dagsljus-spiral-... Jag köpte min på ScandinavianPhoto men typ för 5+ år sedan och har inet använt den särskilt mycket alls. Jag antar då att det skall vara från tillräckligt godkänd OEM och inte någon random OEM-nisse.

Upptäckte nu när jag kika att den bara har 82 CRI vilket är lite lågt för att anses vara till videoproduktion. Skall nog slå till på en LED-variant med 96 CRI istället! Kan kvicksilvret läcka ur med tiden om den ej används eller måste man slå sönder den för det?

Den du har är en variant på ett lysrör, de kallas även för lågenergilampa/lysrörslampa (CFL). Dessa använder jag dagligen i olika former och storlekar.

Ang att utsättas för kvicksilver så behöver du inte vara orolig. Det är mer om du slår sönder X-antal styckna med dina kompisar i ett litet utrymme med star wars tema.

Gör det lätt för dig, köp en LED-lampa så tjänar både du och miljön på det, och återvinn den gamla på en återvinning någonstans!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Detta är fel!

Då citerar jag mig och understrycker det du har missat.

Citerar mig:
Nu kommer elektronerna att krocka med kvicksilvret och bilda just det du säger UV-ljus som vi inte kan se.

Nu citerar jag dig:
Man kan inte tolka UV-strålning som synligt ljus.

Citerar mig:
Men med hjälp av fosforbeläggningen på ytan av lysröret kan vi tolka dessa UV-strålningar som just ljus

Citerar dig:
Ett lysrör genererar UV-ljus som exciterar atomer i fosforskiktet i lysröret. När de exiteras skickar de ut synligt ljus.

Slutsats: Vi har skrivit om samma saker. Skillnaden är att du har gått in mer på djupet och valt andra ord. För övrigt heter det floucera om jag minns rätt som betyder "självlysande" när elektroner krockar med kvicksilver atomerna. Tack för en trevlig läsning.

Föresten, vi har skrivit imprincip likartat. varför får du fler gilla markeringar? Är det pga den färgglada bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Då citerar jag mig och understrycker det du har missat.

Citerar mig:
Nu kommer elektronerna att krocka med kvicksilvret och bilda just det du säger UV-ljus som vi inte kan se.

Nu citerar jag dig:
Man kan inte tolka UV-strålning som synligt ljus.

Citerar mig:
Men med hjälp av fosforbeläggningen på ytan av lysröret kan vi tolka dessa UV-strålningar som just ljus

Citerar dig:
Ett lysrör genererar UV-ljus som exciterar atomer i fosforskiktet i lysröret. När de exiteras skickar de ut synligt ljus.

Slutsats: Vi har skrivit om samma saker. Skillnaden är att du har gått in mer på djupet och valt andra ord. För övrigt heter det floucera om jag minns rätt som betyder "självlysande" när elektroner krockar med kvicksilver atomerna. Tack för en trevlig läsning.

Föresten, vi har skrivit imprincip likartat. varför får du fler gilla markeringar? Är det pga den färgglada bilden?

Jag hade inte gjort denna förklaring om det inte var för att TS valde att citera ditt inlägg.
Han väljer den information som passar med hans idéer och åsikter.
Mitt mål här i tråden är att få TS att sluta noja och förklara att han inte blir utsatt av UV-ljus från ett normalt lysrör eller CFL.

UV ljus != synligt ljus.
Ögonen ser inte uv-ljus. Det är vanligt icke-UV ljus som emitterats från fosforskiktet i lysröret som ögonen ser eller "tolkar".
Du citerade mig som citerade dig med "tolka UV-strålning som synligt ljus". Detta är ditt uttryck och inte mitt.
Det är aldrig nån UV-strålning som ens behöver "tolkas", den går inte att se. Ett normalt lysrör skickar ej ut uv-ljus, det absorberas av fosforskiktet och glaset. (men kan som tidigare nämnt tänka mig att det finns enstaka som läcker försumbara mängder uv-ljus)

Om det inte är ett terrarierör och solarierör som nämnts ovan som är gjorda för att generera och släppa igenom UV-ljus.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Mitt mål här i tråden är att få TS att sluta noja och förklara att han inte blir utsatt av UV-ljus från ett normalt lysrör eller CFL.

Det kommer inte hända. Han behöver söka professionell hjälp. Om han inte får det kommer han bara fortsätta starta trådar där han är orolig över hur *nytt inbillat problem* kommer påverka hans hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kommer inte hända. Han behöver söka professionell hjälp. Om han inte får det kommer han bara fortsätta starta trådar där han är orolig över hur *nytt inbillat problem* kommer påverka hans hälsa.

Varför så otrevliga svar? Hans frågeställning är inte helt orimlig. Se t.ex. https://www.scientificamerican.com/article/can-compact-fluorescent-lightbulbs-damage-skin/