Permalänk
Medlem

Ny skärm - G-Sync vs Freesync

Hej!

Då min andraskärm har stendött är det dags för en ny.

Tanken är att köpa en 1440p-skärm på 144hz eller mer som i framtiden ska bli min primära spelskärm. Sitter idag på 2st 1080p-skärmar varav en 144Hz och en 60Hz.

Är tveksam på att grafikkortet jag har idag (ett 970) kommer klara av rimlig fps i 1440p, därför får den nya skärmen agera andraskärm tills den dagen jag får tummen ur för ett nytt grafikkort/ny dator.

Jag kan såklart inte köpa något nytt utan att nörda ner mig till en rimlig nivå. Har därför lite frågor för fördjupad kunskap!

Först undrar jag, G-sync vs Freesync - Spelar detta någon roll? Med den 144hz skärmen jag har idag så märker jag ingen tearing alls och då har skärmen ändå inte G-sync.

Jag vet inte idag vilken typ av grafikkort jag får tag på när tiden väl kommer, måste jag göra det valet nu när jag köper skärm, eller kan man köra båda formerna av sync så länge skärmen har stöd för en av dem? När jag läste på lite så förstod jag det som att G-sync är hårdvara i skärmen som möjliggör tekniken, medan Freesynk endast är mjukvarubaserat Innebär detta att alla G-sync skärmar även är Freesync kompatibla?

I övrigt undrar jag kring paneltyp. Har fram till idag kört olika typer av VA-paneler på mina gamingskärmar, men min senaste TV hade IPS-panel, vilket jag tycker har klara fördelar gentemot VA. Jag spelar mest olika MMO/fps-spel, jag antar att IPS är the way to go nu för tiden?

Tack!

Permalänk
Medlem

Bara för att den nya skärmen är 1440p behöver du inte maxa grafikinställningarna i spelet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bara för att den nya skärmen är 1440p behöver du inte maxa grafikinställningarna i spelet.

1080p max settings är personligen inte lika snyggt som 1440p medium/high. Men det beror på skärmyta och hur långt från man sitter också såklart.

TS
Du behöver en skärm som stödjer Gsync. Det kan vara freesync med stöd eller Gsync (chip) men då är det oftast dyrare och inte ofta dem har det idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag hart haft en G-sync skärm innan jag köpte min FreeSync. Jag kan säga att jag märker ingen skillnad alls, det man däremote måste tänka på är något jag missade helt när jag bytte till FreeSync är att det fungerar inte med HDR... Därför blev jag arg o tänkte att Freesync fungerar skit dåligt för det var inte alls samma upplevelse som med G-sync, men så fort jag stängde av HDR så fungerar det precis som vanligt.

Kolla i specsen noga om det är stöd för HDR och Freesync, de flästa skärmar verkar inte ha det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

1080p max settings är personligen inte lika snyggt som 1440p medium/high. Men det beror på skärmyta och hur långt från man sitter också såklart.

Det skrev jag inte heller utan syftade på OPs inlägg, som jag svarade på, där han skriver:

"Är tveksam på att grafikkortet jag har idag (ett 970) kommer klara av rimlig fps i 1440p, därför får den nya skärmen agera andraskärm tills den dagen jag får tummen ur för ett nytt grafikkort/ny dator.".

Jag tolkade det som att OP tror att han måste höja grafiken för att han köper en skärm med annan upplösning vilket inte stämmer.

Visa signatur

Permalänk

Nej, alla skärmar är inte freesync kompatibla. Däremot kan du använda freesync tekniken via ett Nvidia kort.
Nvidia har en lista med skärmar som ska "fungera" men det är alltid bra att kolla upp en recension: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Personligen så hade jag varit uppmärksam på så kallat "ghosting" på den nya spelskärmen. Dem större spelskärmarna med bla. "VA" panel kan ha lite quirks. IPS är vad jag föredrar.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tro mig, med ett 970 i dagens läge maxar man i princip ingenting.

Min slutsats är att 1440p är tyngre att driva än 1080p, varpå om jag kör 1080p på lägsta inställningar med precis acceptabel fps inte kommer kunna köra samma titel i 1440p med bibehållen acceptabel fps.
Funkar det kommer jag såklart köra 1440p-skärmen som primär skärm från början

Hur som är poängen med min tråd huruvida jag ska sikta på en skärm med G-sync, freesync eller om det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

@Jeebentoft: Sweclockers har en artikel om "synksoppan" som kanske kan vara till hjälp för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Jeebentoft: Sweclockers har en artikel om "synksoppan" som kanske kan vara till hjälp för dig.

Exakt något sådant jag letat efter, tack!

Permalänk
Medlem

Freesync premium pro funkar med "hdr" signal.
Beroende på budget osv, hade jag själv föredragit en skärm med en äkta g-sync modul, då kan du vara ganska säker på att du får bästa möjliga flyt över hela VRR spannet pga att den sköter overdriven (variable overdrive).
Vissa freesync har också variable overdrive men väldigt få.

Majoriteten har en fast overdrive som kanske funkar jättebra i exempel 120-144 hz, men får eftersläp när fps'en dippar ner lägre, vilket många upplever störande, jag gillar det inte alls^^. Det finns lite workarounds folk kör med för att slippa det på såna skärmar, typ höja minimum VRR rangen så LFC kickar in tidigare, så skärmen inte dippar ner så lågt, men sånt slipper man med äkta g-sync.

Det verkar som skärmar med V2 (alltså den nyare) Gsync modulen ska funka på AMD kort också, har inte testat det själv och hittade inte så mycket info om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Tro mig, med ett 970 i dagens läge maxar man i princip ingenting.

Min slutsats är att 1440p är tyngre att driva än 1080p, varpå om jag kör 1080p på lägsta inställningar med precis acceptabel fps inte kommer kunna köra samma titel i 1440p med bibehållen acceptabel fps.
Funkar det kommer jag såklart köra 1440p-skärmen som primär skärm från början

Hur som är poängen med min tråd huruvida jag ska sikta på en skärm med G-sync, freesync eller om det inte spelar någon roll.

Det är ju bara att sätta den nya skärmen på 1080?

G-sync är bättre och dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gsync compatible är freesync skärmar som är certifierade för att fungera med nvidia grafikkort. Det är vanligt och funkar bra imo men 970 är dock inte kompatibelt utan det krävs grafikkort från 10 serien eller nyare om jag inte minns helt fel.

edit: dock funkar förstås skärmen i övrigt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är ju bara att sätta den nya skärmen på 1080?

G-sync är bättre och dyrare.

1080p är inte jämnt skalbart på en 1440p-skärm, vilket resulterar i onödigt suddig bild.

Permalänk
Bildexpert 📺

För ett GTX970 är "Freesync" ett icke-relevant begrepp av flera orsaker:

(1) "Freesync" är AMD:s beteckning på antingen VESA Adaptive Sync (via DP) eller AMD:s egna variant för HDMI. Det senare fungerar inte med Nvdia-kort. Men VESA Adaptive/DP fungerar med lite nyare Nvidia-kort – dock inte GTX9xx. Då kallar Nvidia detta för "G-Sync Compatible", men det är inte alltid tydligt på skärmar vilken sorts G-Sync-typ det är. Men VESA Adaptive Sync används på någonstans 95+ procent av alla nya spelskärmar så den snabba slutsatsen är ofta den rätta slutsatsen.

(2) Du behöver Nvidia 1xxx-korten och nyare för VESA Adaptive Sync. Ditt GTX970 hanterar alltså inte VESA Adaptive Sync. Oavsett om det kallas "Freesync" eller "G-sync" i skärmens spec.

(3) Däremot: G-sync med skärmar vilka har Nvidias G-Syncmodul fungerar för ett GTX970. Finns på ett fåtal, ofta påkostade skärmar, och Nvidia listar vilka i det som tidigare länkats: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Så gott som alla spelskärmar lanserade efter 2015 (förutom de skärmar med G-Syncmodul som fungerar med ditt GTX970) använder VESA Adaptive Sync kommer att kallas för "Freesync" eller "G-Sync" beroende på om tillverkaren kramats med AMD eller Nvidia i fråga om vilka logotyper som ska synas på kartongen och nämnas i reklamen. Även skärmar där man inte tecknar avtal om logotyper kommer ofta kallas för "Freesync" i folkmun och forum. Därför att gamla vanor sällan dör.

För dig i dagsläget är "Freesync", "VESA Adaptive" och "G-Sync Compatible" begrepp vilka inte har någon betydelse så länge som du kör ditt GTX970. Att du inte har problem med tearing idag beror antagligen på att du kör med V-sync: ON idag.

Det som är betydande är ifall du planerar ett nyare kort inom nära framtid OCH även vill ha garanterat fungerande adaptiv synk. Där är den ett ovanför länkande listan över Nvidia-certifierade över skärmar den säkraste tillgången på skärmar som fungerar väl. AMD:s Freesync-certifiering intygar endast att funktionerna finns där. Ingenting om hur bra det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

1080p är inte jämnt skalbart på en 1440p-skärm, vilket resulterar i onödigt suddig bild.

Hur är det med 4K-skärmar, ser de bättre ut att köra i 1440p ? Jag tänkte ifall man skulle skaffa en av de där 4K 144hz skärmarna med vill ha hög fps i skjutarspel och därför skulle sänka upplösningen då, men annars köra 4K?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hur är det med 4K-skärmar, ser de bättre ut att köra i 1440p ? Jag tänkte ifall man skulle skaffa en av de där 4K 144hz skärmarna med vill ha hög fps i skjutarspel och därför skulle sänka upplösningen då, men annars köra 4K?

4K-skärmar har tillräckligt hög upplösning för att 1440p och 1080p ska fungera dugligt, det blir inte perfekt men rejält mycket bättre än att köra t.ex. 1080p på en 1440p-skärm. 1080p skalar förstås i teorin perfekt till 4K, men få datorskärmar drar nytta av det i min erfarenhet. TV-apparater är bättre på den punkten.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som skapar extra förvirringen är att Freesync = AMD:s sätt att olla skärmarna och G-Sync = Nvidia som ollat skärmen. Fast då med lite mer finess. Finess som i att det garanterar att det faktiskt fungerar. Tekniken är fortfarande VESA Adaptive ifall vi talar om Displayport. Men vinstdrivande företag vill gärna banka in sina varumärken. Det är viktigare än tydlighet mot konsument.

Eftersom AMD tidigt mutade in "Freesync" används Freesync-begreppet synonymt om alla skärmar med VESA Adaptive. Vilket är nästan alla skärmar förutom de med G-Syncmodul. Och det fungerade som en tydligt vattendelare mellan AMD och Nvidia fram till CES 2019 när Nvidia till slut insåg att deras GPU:er inte kan använda en funktion som finns inbyggd i princip alla nya spelskärmar. Tusentalet spelskärmar vid den tidpunkten.

Trots att detta är snart tre år sedan lever den gamla vattendelaren med Freesync/G-Sync och AMD/Nvidia kvar. Återkommer hela tiden som att "du kan inte använda XXX för du kör YYY". Gamla vanor har svårt att dö.

Back in the day, alltså 2018 och äldre, använde Nvidia inte VESA Adaptive i spelskärmar för adaptiv synk. Från början en teknik för att spara ström i framför allt bärbara skärmar genom att sömlöst växla till en lägre frekvens. AMD ville kontra Nvidias slutna hårdvarubaserade system med G-Sync-modul och tog till VESA Adaptive för att i teorin åstadkomma samma sak. AMD pinkade in sitt revir genom att kalla tekniken för "AMD Freesync" och menade att deras teknik är just "Free". Fri som i att det faktiskt var en existerande öppen och licensfri VESA-standard som därför implementerades i så gott som alla kretsuppsättningar till skärmar. VESA Adaptive finns redan i alla skärmar mer eller mindre automatiskt.

Men det saknas kvalitetskontroll. Och låt mig säga att jag spenderat alldeles för många veckor av mitt liv med att bekräfta att det verkligen inte alls fungerade på vissa skärmar. Medan det fungerar väldigt väl på andra skärmar.

Och när en skärm är märkt "AMD Freesync" i någon form är det alltså ingen kvalitetskontroll. Bara en beskrivning att funktionen finns där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bakwetu:

Det blir ofta något mjukare än att köra 1440p native. Samtidigt kommer en 4K-skärm med en tätare pixelstruktur ha just en tätare struktur och man slipper 1440p native-skärmars synliga rutnät/screen door med synlig struktur. Med nya spel som kör DLSS-skalning och liknande minskar de här skillnaderna till fördel för 4K-skärmen.

Permalänk
Medlem

Efter mycket funderande så blir det den här för mig.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg32vq1br...
Mest för att den är hälften så dyr jämfört med det som rekommenderas och de reviews jag sett så är det lite ghosting så hoppas på lotteri här.
Var inne på en samsung odyssey 5 först men sen efter den här videon ändrade jag mig:
https://youtu.be/b_N0irrC9-4

Från google:
"VA panels produce a much bigger color space than TNs and have the most contrast of any LCD variety. ... They're the ultimate jacks-of-all-trades so, if you're a gaming enthusiast with wide-ranging interests in different genres, a VA's for you. You'll get good performance and excellent image quality no matter what you play."

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Punnisher:

"VA panels produce a much bigger color space than TNs and have the most contrast of any LCD variety. ... They're the ultimate jacks-of-all-trades so, if you're a gaming enthusiast with wide-ranging interests in different genres, a VA's for you. You'll get good performance and excellent image quality no matter what you play."

Den informationen är i högsta grad alldeles fel och i lägre grad en fråga om vad man föredrar.

"bigger color space" har inte direkt med IPS, VA eller TN utan baseras på belysningen i skärmen. Med traditionella vita lysdioder ger IPS, VA eller TN i grunden samma färgomfång. Skillnaden är att IPS-panelen kommer hålla färgerna så fort du flyttar lite på huvudet. VA kommer tappa färgomfång och TN tappa ännu mer färgomfång i vinkel.

Stämmer att VA-paneler har högre grundläggande kontrastförhållande vilket kan märkas i rätt situation, särskilt i milt belysta rum. Svart ser svartare ut när två skärmar lyser med samma ljusstyrka. I ljusa rum med matta reflexfilter lär man däremot inte märka så mycket av den fördelen dock.

TN och IPS är ungefär snarlika i fråga om kontrastförhållande ≈1000:1. Skillnaden är att TN tappar kontrast och ändrar toningen i bilden så fort man flyttar huvudet. IPS behåller kontrast och toning i vinklar. Men kan ha sekundär effekter som IPS Glow där det kryper in en ljus hinna mot svart i vinkel.

VA-paneler brukar ge de kraftigaste eftersläpen, särskilt mot mörka nyanser. Samsungs moderna G-modeller har lyckats ändra detta i stor grad. TN-paneler och de nyaste IPS-spelpanerna? Ja, debatten pågår vilka som är bäst på eftersläp.

VA-paneler har ofta annorlunda subpixelstrukturer med olika segmenteringar vilket leder till att text och grafik renderas olika. Text kan uppfattas om oskarp. Detta påverka också halvtoner, något flera av Samsung skärmar har problem med.

Därför med VA: man vet inte innan man testat om det är tydliga eftersläp och ifall pixelstrukturen är framträdande. Vissa skärmar har problem med både eftersläp och pixelstruktur. Ofta är det antingen eller. Samsung G-serie har som skrivet lyckats bra med eftersläpen, men visar fortfarande upp påverkade halvtoner likt hur Youtube-knappen ser ut i bilden ovan.

Permalänk
Medlem

Många skärmar har både och. T.ex. min 1440p skärm. Står bara g sync pp MSIs hemsida men recensioner nämnde freesync fungerar och det gör det.

Än så länge trivs jag väldigt bra med min MSI Monitor Optix-MAG274QRF-QD 1440p och 165hz. Tänk på kolla recensioner för Hz är inte allt. T.ex. min Samsung 240hz 1080p är på pappret snabbare med 240hz men den har problem med ghosting medan MSI inte har det och har snabbare responstid på panelen. Samsungen borde egentligen vara 120hz då den inte är snabbare än så om man tittar på responstid.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Många skärmar har både och. T.ex. min 1440p skärm. Står bara g sync pp MSIs hemsida men recensioner nämnde freesync fungerar och det gör det.

Än så länge trivs jag väldigt bra med min MSI Monitor Optix-MAG274QRF-QD 1440p och 165hz. Tänk på kolla recensioner för Hz är inte allt. T.ex. min Samsung 240hz 1080p är på pappret snabbare med 240hz men den har problem med ghosting medan MSI inte har det och har snabbare responstid på panelen. Samsungen borde egentligen vara 120hz då den inte är snabbare än så om man tittar på responstid.

Det är skillnad på "äkta" g-sync med en gsync-modul, och en som din ovan som är "g-sync compatible", det är ju basically en "freesync"/vesa adaptive sync-skärm som nvidia tycker håller standarden för att kunna kallas "G-sync compatible". Alltså den har inte g-sync hårdvaran i sig.

Snurrigt, för många tillverkare/butiker skriver det som gsync. Typ Samsungs G9 har en G-sync klisterlapp på framsidan, även fast den inte har en g-sync modul och "bara" är g-sync compatible.

Sen även fast en skärm inte står med på nvidias lista över g-sync kompatibla skärmar kommer det troligtvis ändå gå sätta på "G-sync compatible" i nvidias kontrollpanel om den stödjer adaptive sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Det är skillnad på "äkta" g-sync med en gsync-modul, och en som din ovan som är "g-sync compatible", det är ju basically en "freesync"/vesa adaptive sync-skärm som nvidia tycker håller standarden för att kunna kallas "G-sync compatible". Alltså den har inte g-sync hårdvaran i sig.

Snurrigt, för många tillverkare/butiker skriver det som gsync. Typ Samsungs G9 har en G-sync klisterlapp på framsidan, även fast den inte har en g-sync modul och "bara" är g-sync compatible.

Sen även fast en skärm inte står med på nvidias lista över g-sync kompatibla skärmar kommer det troligtvis ändå gå sätta på "G-sync compatible" i nvidias kontrollpanel om den stödjer adaptive sync.

Jo men "äkta" g sync känns mer eller mindre dött. Nästan alla nu är g sync compatible. Så länge de klarar sig bra i hela omfånget så behövs väl inte modulen. Att jag tog min var framförallt för Hardware Unboxed nämnde att den klarar allt från 60 till 165hz utan problem med en inställning. Gamla g sync och g sync ultimate mm är väldigt dyrt. Jag tycker min skärm var dyr nog ca 5k mot de andra 1440p som många fanns för 3k. För de andra flesta skärmar under 10k så är det numera g sync compatible/freesync som gäller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den informationen är i högsta grad alldeles fel och i lägre grad en fråga om vad man föredrar.

"bigger color space" har inte direkt med IPS, VA eller TN utan baseras på belysningen i skärmen. Med traditionella vita lysdioder ger IPS, VA eller TN i grunden samma färgomfång. Skillnaden är att IPS-panelen kommer hålla färgerna så fort du flyttar lite på huvudet. VA kommer tappa färgomfång och TN tappa ännu mer färgomfång i vinkel.

Stämmer att VA-paneler har högre grundläggande kontrastförhållande vilket kan märkas i rätt situation, särskilt i milt belysta rum. Svart ser svartare ut när två skärmar lyser med samma ljusstyrka. I ljusa rum med matta reflexfilter lär man däremot inte märka så mycket av den fördelen dock.

TN och IPS är ungefär snarlika i fråga om kontrastförhållande ≈1000:1. Skillnaden är att TN tappar kontrast och ändrar toningen i bilden så fort man flyttar huvudet. IPS behåller kontrast och toning i vinklar. Men kan ha sekundär effekter som IPS Glow där det kryper in en ljus hinna mot svart i vinkel.

VA-paneler brukar ge de kraftigaste eftersläpen, särskilt mot mörka nyanser. Samsungs moderna G-modeller har lyckats ändra detta i stor grad. TN-paneler och de nyaste IPS-spelpanerna? Ja, debatten pågår vilka som är bäst på eftersläp.

VA-paneler har ofta annorlunda subpixelstrukturer med olika segmenteringar vilket leder till att text och grafik renderas olika. Text kan uppfattas om oskarp. Detta påverka också halvtoner, något flera av Samsung skärmar har problem med.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/83524?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODM1MjQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiMWRjM2Y1ZmFiY2YzZDVlOTAzZWNmYzA2ZmZlZTg0ZDcifQ%3D%3D

Därför med VA: man vet inte innan man testat om det är tydliga eftersläp och ifall pixelstrukturen är framträdande. Vissa skärmar har problem med både eftersläp och pixelstruktur. Ofta är det antingen eller. Samsung G-serie har som skrivet lyckats bra med eftersläpen, men visar fortfarande upp påverkade halvtoner likt hur Youtube-knappen ser ut i bilden ovan.

Det verkar lite som att mitt första val var bättre då, Samsung LC32G55TQWUXEN. Problemet jag märkte var att mediamarkt hade annonserade den för 3800:- fast de var helt slut i lager och de skulle inte få in fler och den är dyrare på netonnet 4490:-, jag tänkte hålla mig under 4k. Sen har den 1000r i böjning så man måste sitta på ett visst sätt för att det ska vara optimalt men jag har iofs inte provat. Svårt val då Asus skärmen är billigare, har fått okej betyg för sitt pris och då den har mindre böjning vilket jag tror är bättre ?
edit. Förtydligande.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jo men "äkta" g sync känns mer eller mindre dött. Nästan alla nu är g sync compatible. Så länge de klarar sig bra i hela omfånget så behövs väl inte modulen. Att jag tog min var framförallt för Hardware Unboxed nämnde att den klarar allt från 60 till 165hz utan problem med en inställning. Gamla g sync och g sync ultimate mm är väldigt dyrt. Jag tycker min skärm var dyr nog ca 5k mot de andra 1440p som många fanns för 3k. För de andra flesta skärmar under 10k så är det numera g sync compatible/freesync som gäller.

Ja till viss del, vilket är lite tråkigt, ska bli kul om de kommer med en ny modul med hdmi 2.1 o allt annat så framtida mer krävande skärmar kan använda den.

Men det är ju fortfarande lite gamble om man är van vid "äkta" g-sync att köpa en utan, vissa funkar nog helt okej men många inte.
även många 10.000kr+ skärmar utan modulen lider av kass overdrive tuning.

Sen är de ju inte helt dött, kommer fortfarande många ehh kalla det toppskärmar med g-sync modul, lg's nya flaggskepps 34" ultrawide, acers nya x34s osv, vars modell innan , x34gs just fått mycke klagomål på eftersläpningar.