Permalänk
Medlem

CRT-Skärm hur, var?

Hej har nu lagt ganska mycket möda på att försöka fåtag på en Crt-skärm av större storlek(21 tum eller större)Facebook, blocket och även mindre sidor samt forum.

Har ni som försökt lyckats , isåfall hur?
Hade ju varit fränt med widescreen som vissa har, men de verkar dock ovanliga.

Permalänk
Medlem

Håll utkik på tradera är mitt tips.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Kolla Myrorna och dylika ställen, kanske prata med personalen och säga att du letar så de tar emot dem (gissar att de kanske inte längre gör det annars), lämna tfn/mail, antar att du även bör kalla det för en "stor tv för att vara tjock tv" så de vet vad du pratar, tum har de förhoppningsvis koll på, men CRT säger inte så mycket för de flesta.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Sony GDM-FW900, en drömskärm jag alltid ville ha.
Nog den bästa CRT skärmen som någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Kolla Myrorna och dylika ställen, kanske prata med personalen och säga att du letar så de tar emot dem (gissar att de kanske inte längre gör det annars), lämna tfn/mail, antar att du även bör kalla det för en "stor tv för att vara tjock tv" så de vet vad du pratar, tum har de förhoppningsvis koll på, men CRT säger inte så mycket för de flesta.

Har lämnat in en lapp på de flesta loppisar samt frågat lite företag

Tjockskärm har jag skrivit med bilder , får hoppas de förstår

Permalänk
Bildexpert 📺

Glöm inte att den retronostalgi som finns runt CRT-skärmar bygger på survivorship bias. Det finns en hel del hyllningsvideor på internet där man är lyrisk över CRT-skärmar. Men berättar inte att dessa modeller för sin tid kostade kanske 20 000–50 000 kronor styck (eller upp emot en kvarts miljon när det är yrkesmonitorer) och var extremt välbyggda modeller som ofta har behandlats bra genom åren tack vare ansvarsfulla ägare. Kanske även restaurerats med ny fosfor.

Den absoluta majoriteten CRT-skärmar var inte i närheten av den kvaliteten utan du kan räkna med låg upplösning med flimrig bild, bleka färger, släpig fosfor och klen ljusstyrka. Finner du en tjock-skärm på en sopstation finns det antagligen en god anledning till att den står just på en sopstation.

Permalänk
Medlem

Hade en viewsonic 19 tum som var bra. Även samsung-skärmarna var bra. Alltså är den 21 tum eller större och efter 2003 så iaf jag hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sony GDM-FW900, en drömskärm jag alltid ville ha.
Nog den bästa CRT skärmen som någonsin gjorts.

Verkar vara den enda widescreenen?
Inte helt ful heller

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla på CRT's avsedda för arkadmaskiner, där finns en hel del trevligt.

Permalänk
Medlem

kom på att du även har https://www.bortskankes.se/ även om det antagligen är är väldigt slumpad kvalitet/livslängd kvar på dessa

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

kom på att du även har https://www.bortskankes.se/ även om det antagligen är är väldigt slumpad kvalitet/livslängd kvar på dessa

https://www.bortskankes.se/goteborg/dator-och-tillbehor/hp-de...
"HP Deskjet 6980 skrivare med bläckpatroner bortskänkes det kostar 500kr"

Man får nog dubbelkolla att det verkligen är gratis på den sidan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

https://www.bortskankes.se/goteborg/dator-och-tillbehor/hp-de...
"HP Deskjet 6980 skrivare med bläckpatroner bortskänkes det kostar 500kr"

Man får nog dubbelkolla att det verkligen är gratis på den sidan också

Klart folk gör sånt, fast OP har ju också sökt på blocket m.m. så det är väl inget problem i sig

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Hittade tyvärr inget som var inom ramen för de jag söker tyvärr.

Tack för tipset iaf

Permalänk
Medlem

Har hittat endel men tyvärr ingen som är 21 tum eller större, känner att de ändå behövs för att kunna se något.

Ingen annan som har haft lycka på annat vis?

Permalänk
Bildexpert

Jag skulle inte rekommendera CRT-skärm idag för datorbruk, bortsett från om man använder äldre datorer eller spelar äldre datorspel. Alternativt om man har en Dreamcast med VGA-box så blir bilden ofta mycket bra även med enklare modeller. Hade tidigare en FW900 som jag använde för modernt datorbruk fram till i fjol men efter att ha uppgraderat till en Eizo EV3285 saknar jag den faktiskt inte det minsta. Delar till stor del Ringblixts beskrivning.

Har en Sony CDP-G520 ståendes som jag är lite osäker på vad jag ska göra med den. Vore kul att prova WinDAS på den men vet inte om jag någonsin kommer orka med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag skulle inte rekommendera CRT-skärm idag för datorbruk, bortsett från om man använder äldre datorer eller spelar äldre datorspel. Alternativt om man har en Dreamcast med VGA-box så blir bilden ofta mycket bra även med enklare modeller. Hade tidigare en FW900 som jag använde för modernt datorbruk fram till i fjol men efter att ha uppgraderat till en Eizo EV3285 saknar jag den faktiskt inte det minsta. Delar till stor del Ringblixts beskrivning.

Har en Sony CDP-G520 ståendes som jag är lite osäker på vad jag ska göra med den. Vore kul att prova WinDAS på den men vet inte om jag någonsin kommer orka med det...

är bara mysigare o spela cs på en crt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Har hittat endel men tyvärr ingen som är 21 tum eller större, känner att de ändå behövs för att kunna se något.

Ingen annan som har haft lycka på annat vis?

Det var ju i princip de största skärmarna man kunde ha och många hann säkert blir rätt slutkörda, om de inte åkte i återvinningen ändå. Jag hade en 20 eller 21" (minns inte riktigt) Sony som stått på SvD och senare en 22" Viewsonic (LG-rör, har jag för mig). Den senare hade 20" synligt, så det var 2" svinn mot ofta 1". Sonyn hade om jag minns rätt det typiska Trinitron-stuket med ett rör som böjde åt ett håll och den andra var ett helt platt rör. Sonyn höll garanterat bättre med tanke på att den innan stått på SvD, men började bli lite strulig till slut. Viewsonicen var nära nog slutkörd när jag bytte till en plattskärm. Reglagen tog så att säga slut...

Man slipper mycket olater med moderna platta skärmar, men den stora fördelen med bildrör var att man kunde byta upplösning lite hursomhelst utan att få en massa ful skalning. Mycket så dock rätt skräpigt ut. Jag hade en 17" HP innan Sonyn och mot Sonyn såg den ju redigt risig ut även bortsett från storleksskillnaden. Bäst fungerade de större skärmarna när jag matade dem via BNC-kontakterna f.ö.

Permalänk

En bvm är uppe just nu. En av de bättre.

https://www.tradera.com/item/512813371

Permalänk
Medlem

Kollade facebook grupper för retrodatorer.

Jag byggde ihop en dator för att vara med på retrolan häromåret i Halmstad. Lyckades med det genom att prata med folk till någon nämnde en "samlare" som jag fick kontakt med.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Var sälja crt?

Omvända frågan: Om man har en GDM-FW900 att sälja, var skall man annonsera?

Blocket ger en del svar, men inte många seriösa intressenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnotherDilbert:

Omvända frågan: Om man har en GDM-FW900 att sälja, var skall man annonsera?

Blocket ger en del svar, men inte många seriösa intressenter.

Tradera/eBay

Permalänk
Skrivet av ripan_:

Tradera/eBay

Tackar.

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden, med allt vad det innefattar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hej, fick tag i en 21" skärm med 142khz hsync..
Har två äldre jag nog skänker i marknaden sen..

mer
Visa signatur

<3

Permalänk

Det bästa CRT-skärmarna av de alla en Nokia 447 eller 446X Pro! Tänka sig att Nokia en gång i tiden gjorde riktigt bra skärmar.

Permalänk
Bildexpert

FW900 är ju riktigt feta grejer så det låter konstigt att den vore svårsåld? Marknaden i Sverige är kanske lite mer snäv efter all PVM-hysteri och det är svårt samt riskabelt att skicka dessa bjässar.

Tradera är nog det som ger dig mest pengar i slutändan. Det finns en helt ok Facebookgrupp för köp/sälj av CRTs i Sverige också. En BVM-D24 fick nytt hem därigenom förra veckan.

Jag hade med mig min G520 till DH i vintras för lite DOS och 3dfx. Riktigt trevligt, men aningens för ambitiöst. Ska nog reservera tjockskärmen och MMX-burken för dedikerade retroevent och satsa på något mer kompakt i Jönköping framöver…

Permalänk
Medlem

Vad jag ångrar att jag för 12 år sedan slängde min Eizo flexscan t962. Det var en robust skärm. Köpte den begagnat 2006.

Tyvärr hade man lite plats då och det var många som dumpade sina gamla grejer då... Annars är jag en jävel på att spara allt möjligt.

Kommer ihåg att just den skärmen hade jag läst en recension på 1998 i Maxidata. Tror den hade kostat 15000 kr ny då. Själv på den tiden hade man som de flesta andra en 17" av något snikmärke (i mitt fall Hyundai, Aoc var väl också rätt vanligt). En sån kostade väl ca 3000 kr då. Vissa hade en 19" hemma, men då var det dyrare. 21" hade nästan ingen för privat bruk, ingen av mina kompisar iaf.

Permalänk

Tack för alla tips!

Skrivet av Nissling:

FW900 är ju riktigt feta grejer så det låter konstigt att den vore svårsåld?

Det finns intresse, men inte så många "jag kommer nu"-intresserade.

Skrivet av Nissling:

Tradera är nog det som ger dig mest pengar i slutändan.

Ack, jag hade hoppats undvika auktionsträsket. Går folk dit och kollar, eller måste man annonsera sin auktion på annat sätt?

Skrivet av Nissling:

Det finns en helt ok Facebookgrupp för köp/sälj av CRTs i Sverige också.

Jag tar inte i "social spyware" med tång. Synd att de tar över mer och mer funktioner. Jaja, det är mitt problem.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av AnotherDilbert:

Ack, jag hade hoppats undvika auktionsträsket. Går folk dit och kollar, eller måste man annonsera sin auktion på annat sätt?

Folk verkar gå dit och kolla regelbundet vad jag har förstått det som. Möjligt att det har stannat av lite de sista månaderna iom jul och dylikt.

Får man fråga var skärmen finns? Jag bor i västra Stockholm och kanske är intresserad. Vore ju kul att ha FW900 igen.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Får man fråga var skärmen finns? Jag bor i västra Stockholm och kanske är intresserad. Vore ju kul att ha FW900 igen.

Stockholm, Bromma.