Dator för cirka 10k utan grafikkort, vad borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Dator för cirka 10k utan grafikkort, vad borde jag köpa?

Hej!

Tänkte bygga en stationär dator utan grafikkort på grund av bristen osv så moderkortet behöver ha ett inbyggt till jag köper ett senare.

Jag tänkte spendera max 10k men har fruktansvärt dålig koll på hårdvara nu för tiden, så jag frågar forumet nu: vad borde jag köpa?

Har redan ett nätaggregat av märket Corsair på 520w som jag antar räcker fortfarande? Har även en dvd-läsare så det är inte heller något man behöver ha med i beräkningen.

Vill gärna att hårddisken åtminstone är på cirka 1TB, SSD givetvis.

Tack på förhand!

Glömde en detalj
Permalänk
Medlem

Användningsområde? Spel, annat?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Användningsområde? Spel, annat?

Absolut,jag spelar en del, vill att den ska klara alla spel på low settings åtminstone utan grafikkort. Om det är möjligt det vill säga! Givetvis högre settings med grafikkort senare.

Men jag tittar mest på serier och filmer Studerar också så jag använder office programvara mycket kommer göra det i yrket också.

Tillägg
Permalänk
Inaktiv

Nåt sånt kanske? Hoppas jag inte glömt nåt ^^
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ELfuAJ4Ec-2DDThKhwUsPYsOfmQ/namnlos

Permalänk
Medlem

Som jag sa så behöver jag inget nätaggregat 520 räcker väl?

Gillar att du tog ett MSI chassi, älskar det märket!

Tillägg
Permalänk
Medlem

Hade helt klart köpt nytt (gold+) nätagg till ny dyr burk. No gambling with old PSU:s.

Valet av PSU är helt korrekt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hade helt klart köpt nytt (gold+) nätagg till ny dyr burk. No gambling with old PSU:s.

Valet av PSU är helt korrekt.

Håller med. Ett bra nätagg är grunden till ett stabilt bygge. Med det sagt så har jag haft ett Seasonic "80+ Titanium" som havererade :'D Så man kan aldrig vara helt säker...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hade helt klart köpt nytt (gold+) nätagg till ny dyr burk. No gambling with old PSU:s.

Valet av PSU är helt korrekt.

Skrivet av Azureye:

Håller med. Ett bra nätagg är grunden till ett stabilt bygge. Med det sagt så har jag haft ett Seasonic "80+ Titanium" som havererade :'D Så man kan aldrig vara helt säker...

Låter som jag behöver köpa ett nätaggregat ändå då? Fan, trodde det skulle vara dugligt nog...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Hade helt klart köpt nytt (gold+) nätagg till ny dyr burk. No gambling with old PSU:s.

Valet av PSU är helt korrekt.

Tänkte precis så jag med...är säkert ett gammalt Corsair HX520

Skrivet av Brandt90:

Som jag sa så behöver jag inget nätaggregat 520 räcker väl?

Gillar att du tog ett MSI chassi, älskar det märket!

Men då kan du ta ett MSI-moderkort också då antar jag...
https://www.inet.se/produkt/1903294/msi-mag-b550-tomahawk t ex

Permalänk
Medlem

Just ja! Glömde nämna att jag gärna har en tyst dator

Permalänk

Tyckte första alternativet var bra så jag bygger vidare och ger ett alternativ.

11400f är en grym cpu med likvärd prestanda men utan integrerad grafik.
Min tanke är att man borde kunna få tag i en begagnad gpu med bättre prestanda än den integrerade med mellanskillnaden.
Tänker mig exempelvis ett 1070 som där finns ett par av i marknaden nu, exemelvis: #19246440

Dessutom kan du då sälja den "gamla" gpu:n igen när du väl får tag i ett nytt.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Tyckte första alternativet var bra så jag bygger vidare och ger ett alternativ.

11400f är en grym cpu med likvärd prestanda men utan integrerad grafik.
Min tanke är att man borde kunna få tag i en begagnad gpu med bättre prestanda än den integrerade med mellanskillnaden.
Tänker mig exempelvis ett 1070 som där finns ett par av i marknaden nu, exemelvis: #19246440

Dessutom kan du då sälja den "gamla" gpu:n igen när du väl får tag i ett nytt.

https://komponentkoll.se/bild/ypBqh.png

Ah, så du menar att jag kan ta ett billigare moderkort då och köpa ett budget-grafikkort? Så långt har jag inte tänkt

Men är det verkligen nödvändigt med den där fläkten ?

Tillägg
Permalänk
Skrivet av Brandt90:

Ah, så du menar att jag kan ta ett billigare moderkort då och köpa ett budget-grafikkort? Så långt har jag inte tänkt

Men är det verkligen nödvändigt med den där fläkten ?

Ungefär så! Främst processorn där prisskillnaden är cirka 2000kr.

Bra processorkylning är aldrig fel och kan oftast återanvändas när du i framtiden behöver uppgradera.

Där kommer med en fläkt i boxen till 11400f som du kan använda tillsvidare och sen köpa om du märker att datorn exempelvis underpresterar efter långa sittningar och så.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Tyckte första alternativet var bra så jag bygger vidare och ger ett alternativ.

11400f är en grym cpu med likvärd prestanda men utan integrerad grafik.
Min tanke är att man borde kunna få tag i en begagnad gpu med bättre prestanda än den integrerade med mellanskillnaden.
Tänker mig exempelvis ett 1070 som där finns ett par av i marknaden nu, exemelvis: #19246440

Dessutom kan du då sälja den "gamla" gpu:n igen när du väl får tag i ett nytt.

https://komponentkoll.se/bild/ypBqh.png

Knappast likvärdig med 5700G, t ex har den två fler kärnor.
Tog den för att den skulle vara vettig att ha kvar även när GPU införskaffas.
Annars kan man lika gärna ta en 5600G och spara en tusing men fortfarande ha IGP.

@Brandt90: Skulle inte rekommendera att använda medföljande fläkten, nej. Blir varmt och högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandt90:

Ah, så du menar att jag kan ta ett billigare moderkort då och köpa ett budget-grafikkort? Så långt har jag inte tänkt

Men är det verkligen nödvändigt med den där fläkten ?

Vill du ha en tyst dator borde du titta på chassi som är ljuddämpat och absolut köpa till en CPU kylare av större modell som går långsamt så får du en tyst dator. Allt som rör sig i datorn fortplantar ljud. En liten kylare måste ha högre varv på fläkten för att kyla ordentligt. Noctau är ett utmärkt märke att välja, men det finns fler där ute som också är bra.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Inaktiv

Du har valt apslöa minnen, btw.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Knappast likvärdig med 5700G, t ex har den två fler kärnor.
Tog den för att den skulle vara vettig att ha kvar även när GPU införskaffas.
Annars kan man lika gärna ta en 5600G och spara en tusing men fortfarande ha IGP.

@Brandt90: Skulle inte rekommendera att använda medföljande fläkten, nej. Blir varmt och högljutt.

Absolut, den är snabbare på flerkärniga belastningar.
Men som jag förstod det skulle det mest handla om gaming och office-program vilket inte borde påverkas särskilt mycket.

Userbenchmark har fått en del kritik för viktningen av deras "Average" men kollar man närmre så är det en ok jämförelsesite.
CPU: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-11400F-vs...

GPU: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1070-vs-AMD-...

FPS-test: https://www.youtube.com/watch?v=pqFmm0Ij2xg

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du har valt apslöa minnen, btw.

haha, fair, jag hade 10400f i åtanke som inte stödjer mer än 2666Mhz.

11400f stödjer upp till 3200Mhz så det hade kunnat vara en idé att köpa snabbare minnen, även om det kanske inte påverkar prestandan något nämnvärt.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rrfuAMiBWC3NDFlNuxFW7Ga0s-c/dator

Kan vidarebygga denna med att byta processor och kasta in en gpu alt enbart en "riktig" gpu istället för APU.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

haha, fair, jag hade 10400f i åtanke som inte stödjer mer än 2666Mhz.

11400f stödjer upp till 3200Mhz så det hade kunnat vara en idé att köpa snabbare minnen, även om det kanske inte påverkar prestandan något nämnvärt.

Så du menar att min 6700k inte klarar snabbare minnen än 2133Mhz bara för att det står så i specifikationerna? 😊 XMP säger något annat.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Så du menar att min 6700k inte klarar snabbare minnen än 2133Mhz bara för att det står så i specifikationerna? 😊 XMP säger något annat.

Jag säger bara att hastigheten på ram knappast är nyckelfrågan för bygget.

Men för sakens skull, här är uppdaterat med 3200Mhz minnen.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Denna skulle kunna vara aktuell,
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
när det är dags att byta upp sig så kan man sälja datorn och grafikkort separat eller behålla något av dem.

Permalänk
Medlem

10 laxar efter rabatt. Kanske har du ännu bättre rabatter på HP som student via Mecenat?

Då får du ett grafikkort som inte är helt hopplöst och iaf ger stadiga 60+ fps över lag och typ 200 fps i CS GO
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=2H6R1EA&opt=UUW...

Annars brukar det ju stadigt komma rabatter på HP Store mellan 10 och 20% lite beroende på högtid. Just nu firar dem att hösten är här...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

10 laxar efter rabatt. Kanske har du ännu bättre rabatter på HP som student via Mecenat?

Då får du ett grafikkort som inte är helt hopplöst och iaf ger stadiga 60+ fps över lag och typ 200 fps i CS GO
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=2H6R1EA&opt=UUW...

Annars brukar det ju stadigt komma rabatter på HP Store mellan 10 och 20% lite beroende på högtid. Just nu firar dem att hösten är här...

Bra tips! Glömmer ofta bort fördelarna med att vara student

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag säger bara att hastigheten på ram knappast är nyckelfrågan för bygget.

Men för sakens skull, här är uppdaterat med 3200Mhz minnen.

https://komponentkoll.se/bild/TEXyo.png

Är det något som möjligtvis som kan bytas till det bättre? Får ju trots allt kosta max 10k. Inte för att jag säger nej till 7k men vill vara säker på att jag får en bra dator som samarbetar bra med mitt framtida grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandt90:

Är det något som möjligtvis som kan bytas till det bättre? Får ju trots allt kosta max 10k. Inte för att jag säger nej till 7k men vill vara säker på att jag får en bra dator som samarbetar bra med mitt framtida grafikkort.

Såhär, försökte spendera nära 10k (9925:-)

Ditt nuvarande PSU bör dock duga tills du skaffar ett grafikkort och då kan du dimensionera PSU efter GPU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Såhär, försökte spendera nära 10k (9925:-)
https://komponentkoll.se/bild/JYqio.png
Ditt nuvarande PSU bör dock duga tills du skaffar ett grafikkort och då kan du dimensionera PSU efter GPU.

Då tyckte jag mitt paket med 5700G var bättre
Hör gärna anledningar till om det inte skulle vara det dock 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Då tyckte jag mitt paket med 5700G var bättre
Hör gärna anledningar till om det inte skulle vara det dock 😁

Det är bra det också. Tyvärr tror jag inte ditt chassi blir så tyst (270X är tystare i den prisklassen) och 32GB RAM håller nog längre än bättre timings.
8 kärnor är dock bättre än 6 och större cache på Kingston disken är inte fel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tja,

Vad tror du om denna? Sen kan du ju välja lite rgb om du vill snygga till det?

https://komponentkoll.se/bygg/HCcQo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är bra det också. Tyvärr tror jag inte ditt chassi blir så tyst (270X är tystare i den prisklassen) och 32GB RAM håller nog längre än bättre timings.
8 kärnor är dock bättre än 6 och större cache på Kingston disken är inte fel.

Lade inte ens märke till att det var 32GB i ditt paket. Mycket bra pris på dom minnena 👍