Testpilot: Komplett a245 Epic Gaming PC – ett välbyggt monster

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett a245 Epic Gaming PC – ett välbyggt monster

Vad får du egentligen när du köper dig fri från byggandet? Testpiloten Björn "Deriveh" Höjing Burle tar sig an Kompletts a245 Epic Gaming PC

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vad heter ifixit-kittet du använde?

Permalänk
Medlem

Helt galet pris, flera månaders sparande av nöjespengar för underskriven, och då är det bara datorn. Jag börjar nog bli gammal men... det var bättre förr.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Gör ont i själen att se priset på det där grafikkortet.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som regerar på att PSUn är lite väl klen för denna dator?
Borde man inte åtminstone satt in en 850 wattare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Gör ont i själen att se priset på det där grafikkortet.

*Läser din kommentar* -går tilbaka för att leta efter GPUpriset, -sätter nästan saliv i halsen när jag utbrister priset tyst för mig själv. Du får en inte dålig speldator för det priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Är det bara jag som regerar på att PSUn är lite väl klen för denna dator?
Borde man inte åtminstone satt in en 850 wattare?

Det kan så klart diskuteras, 750w bör dock räcka för systemet. Själva kört på 750 agg med både 3080 och 3080ti utan problem. Docm inte nu längre.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vad heter ifixit-kittet du använde?

Kitet är Ifixit Manta, jäkligt nöjd med det måste jag säga tåler bra med misshandel. Hehe

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Hade varit nice om det hade funnits några hotswap platser för lagring också.

Permalänk
Medlem

35k och saknar en fläkt bak. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

35k och saknar en fläkt bak. -_-

Öh, den har ju två fläktar i taket som suger ut? Sätter du en fläkt bak utöver det finns ju risk för undertryck, vilket man VERKLIGEN inte vill ha...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Är det bara jag som regerar på att PSUn är lite väl klen för denna dator?
Borde man inte åtminstone satt in en 850 wattare?

Jag hade nog valt ett 850watt om jag skulle gå för 3080 eller uppåt, kör ett 850W platinum för mitt 3090 och fungerar väldigt bra.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Öh, den har ju två fläktar i taket som suger ut? Sätter du en fläkt bak utöver det finns ju risk för undertryck, vilket man VERKLIGEN inte vill ha...

Med tre fläktar fram har jag extremt svårt att se att så skulle bli.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

35k och saknar en fläkt bak. -_-

42k, det är bara rea nu i samband med recensionen (gissningsvis) ...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Väl skriven recension, kul att läsa!

Allt känns så otroligt icke prisvärt nuförtiden när det gäller elektronik. Känns som varenda komponent har blivit dyrare de senaste åren.

Tråkigt för alla systembyggare där ute, stora som små.

Byggde en dator till en släkting för 6månader sen, kändes så otroligt knäppt att bygga en dator för över 20k med "bara" ett 3060 kort i.

Jag undrar när vi kommer få se "prisvärt" som + i recensioner och tester igen...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Komplett a245 Epic Gaming PC – ett välbyggt monster - sponsrat av komplett... ??? Slutade läsa efter rubriken 🤣

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Öh, den har ju två fläktar i taket som suger ut? Sätter du en fläkt bak utöver det finns ju risk för undertryck, vilket man VERKLIGEN inte vill ha...

Va?!
Toppfläktarna sitter ju på en radiator som begränsar deras flöde rejält. Dessutom så har den tre frontfläktar.

Permalänk
Medlem

Priset är på samma gång upplyftande och förskräckande.
* Upplyftande för att Komplett inte verkar ha något märkbart prispåslag över vad komponenterna kostar att köpa separat.
* Förskräckande för att det ger en bild av vad en prestandadator, som ändå bara är "näst bäst", faktiskt kostar i nuläget.

Citat:

Tyvärr hittar jag dock inga andra medföljande möjligheter att styra fläktkurvan än att gå in i BIOS, något som jag ändå hade planerat eftersom jag behöver aktivera XMP-profilen för minnena. Att ha en fläktkurva som kräver ändringar i BIOS är nog inte det bästa, särskilt inte för ett färdigbyggt koncept i den övre prisklassen. Om kunden inte har tid eller kunskap till att bygga själv gissar jag att klagomålen kring en högljudd dator kan komma att bli några stycken.

Var inte XMP-profilen aktiverad vid leverans? Större minus än ostyrda fläktar! Underpresterande dator är värre än högljudda fläktar när man inte vill röra BIOS.

Citat:

Fördelar
* Ingen bloatware samt väl uppdaterad

Väl uppdaterad?
Hårdvaran är av senaste modell, men mjukvaran?
Jag ser varken BIOS-version eller version av installerade drivrutiner omnämnas i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Va?!
Toppfläktarna sitter ju på en radiator som begränsar deras flöde rejält. Dessutom så har den tre frontfläktar.

Grejen är snarare att man vill att frisk luft ska dras in framifrån och upp genom toppen så att man får så mycket kall luft genom radiatorn som möjligt. Det ger ingenting att sätta ett utsug på den vanliga platsen i chassits bakkant.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Priset är på samma gång upplyftande och förskräckande.
* Upplyftande för att Komplett inte verkar ha något märkbart prispåslag över vad komponenterna kostar att köpa separat.
* Förskräckande för att det ger en bild av vad en prestandadator, som ändå bara är "näst bäst", faktiskt kostar i nuläget.

Var inte XMP-profilen aktiverad vid leverans? Större minus än ostyrda fläktar! Underpresterande dator är värre än högljudda fläktar när man inte vill röra BIOS.

Väl uppdaterad?
Hårdvaran är av senaste modell, men mjukvaran?
Jag ser varken BIOS-version eller version av installerade drivrutiner omnämnas i texten.

Vad gäller XMP profilen så var de minnena inte "standard" minnena som skickas med. Där fanns en disclaimer om att vid val av minnen som kräver XMP så får man aktivera själv i BIOS.

Vad gäller mjukvaran var jag kanske otydlig i i min text. Drivrutiner och BIOS var av senaste version, det var vad jag menade med "Väl uppdaterad". Jag hamnade inte i en bunke uppdatering ASAP förutom någon lättare Windows 10 uppdatering.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Väl skriven recension, kul att läsa!

Allt känns så otroligt icke prisvärt nuförtiden när det gäller elektronik. Känns som varenda komponent har blivit dyrare de senaste åren.

Tråkigt för alla systembyggare där ute, stora som små.

Byggde en dator till en släkting för 6månader sen, kändes så otroligt knäppt att bygga en dator för över 20k med "bara" ett 3060 kort i.

Jag undrar när vi kommer få se "prisvärt" som + i recensioner och tester igen...

Tack! Jag håller med, priserna är helt vansinniga för att få den senaste tekniken. Haft samma känsla när jag hjälpt vänner och bekanta med deras byggen.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Artikeln har rätt i att Komplett inte gör några större påslag på deras färdiga paket, även om komponentpriserna är hutlöst dyra just nu överlag. Det man däremot får se upp med är vad som händer om man väljer att ändra komponenter i paketen. Där brukar det smyga sig in mycket högre prismarginaler.

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag att jag var lite ”crazy” som köpte ett 690 för x antal år sen! Nu kostar det näst-bästa kortet 17 lök 😂 Vet inte om jag ska skratta, spy eller gråta 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Deriveh:

Det kan så klart diskuteras, 750w bör dock räcka för systemet. Själva kört på 750 agg med både 3080 och 3080ti utan problem. Docm inte nu längre.

Hur fungerade fläkten på nätagget? (konstig formulering)
Förstår att ljudfrågan är svår att recensera men av egen erfarenhet så låter PSU fläktarna ganska mycket när man komponenterna börjar nå max på aggregaten.

Finns utrymme för överklockning i systemet utan att behöva uppgradera kylare och PSU?

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Hur fungerade fläkten på nätagget? (konstig formulering)
Förstår att ljudfrågan är svår att recensera men av egen erfarenhet så låter PSU fläktarna ganska mycket när man komponenterna börjar nå max på aggregaten.

Finns utrymme för överklockning i systemet utan att behöva uppgradera kylare och PSU?

Tjena!

Jag hörde inte av PSUn alls med datorn bredvid mig på skrivbordet. Inte i maxlast heller för den delen.

Jodå, där bör finnas kräm för en viss överklockning. Dock ska inga monster resultat förväntas från ett 3080ti eller Ryzen 9 5900X då de är ganska så optimerade från början. Som jag nämnde i artikeln så var skillnaden på det här systemet och mitt eget överklockade marginellt. (Mitt eget är snarlikt, RTX 3080ti dock med en i7 10900k. Inget som jag märkte någon skillnad på ens med en fps mätare igång. (Dock gjorde jag ingen "korret" statistisk jämförelse som jag presentera).

Kylaren är nog inte det första som sätter käppar i hjulet, en 240mm AIO fixar rätt mycket innan den går på knäna och chassit har ett fint luftflöde.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Testpilot

Trevlig läsning och bra tillhörande video!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Deriveh:

Tjena!

Jag hörde inte av PSUn alls med datorn bredvid mig på skrivbordet. Inte i maxlast heller för den delen.

Jodå, där bör finnas kräm för en viss överklockning. Dock ska inga monster resultat förväntas från ett 3080ti eller Ryzen 9 5900X då de är ganska så optimerade från början. Som jag nämnde i artikeln så var skillnaden på det här systemet och mitt eget överklockade marginellt. (Mitt eget är snarlikt, RTX 3080ti dock med en i7 10900k. Inget som jag märkte någon skillnad på ens med en fps mätare igång. (Dock gjorde jag ingen "korret" statistisk jämförelse som jag presentera).

Kylaren är nog inte det första som sätter käppar i hjulet, en 240mm AIO fixar rätt mycket innan den går på knäna och chassit har ett fint luftflöde.

Grymt, tack för svar. Verkar vara en grym stationär dator dem satt ihop. Nu får vi bara hoppas priserna kan vandra åt rätt håll för kommande uppgraderingar.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte moderkortet programvara (som hämtas hem från armory crate) för att styra fläktkurvan inne i OS? Alla mina ASUS moderkort har haft det. Tror det heter AI Suite 3 eller liknande.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Grejen är snarare att man vill att frisk luft ska dras in framifrån och upp genom toppen så att man får så mycket kall luft genom radiatorn som möjligt. Det ger ingenting att sätta ett utsug på den vanliga platsen i chassits bakkant.

En fläkt bak hjälpte mycket för mig. Den tar bort varmluften från grafikkortet. Sänkte processorn/vattentemp med flera grader

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Halvmånen:

Artikeln har rätt i att Komplett inte gör några större påslag på deras färdiga paket, även om komponentpriserna är hutlöst dyra just nu överlag. Det man däremot får se upp med är vad som händer om man väljer att ändra komponenter i paketen. Där brukar det smyga sig in mycket högre prismarginaler.

Det beror på, byggde en till min bror och det blev till och med billigare än deras andra paket med samma specs.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none