Microsoft: "Windows 11 fungerar inte med Apple M1"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det kom väl inte direkt som en överraskning eller ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Det kom väl inte direkt som en överraskning eller ??

Nej, om de (Microsoft) är beredda att överge en betydande del av pc-populationen är det väl inte helt förvånade att Mac behandlas på samma sätt? Budskapet är troligen detsamma: fortsätt köra Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Thekai:

Vilka då? Den enda som kommer i närheten idag är Dell XPS-lineup, men där har Dell uppenbarligen valt att ha bristande kvalitetskontroll. Det är extremt få, om ens någon, bra PC-laptops som ens kommer i närheten av den generella kvalitet som Apple erbjuder med sina Macbooks.

Apple folk har alltid berömt deras hårdvara tills nästa version kommer, för först då får man börja klaga på de gamla. Det finns många brister de gamla har haft, de nya har det säkert också och snart får vi höra dem. Det var få som erkände tagenbordet var skit för ett tag sedan på macar med butterflymodellen etc.

Men för ta en väldigt populär prenium dator så Lenovo x1 carbon. Den är inte på något sätt felfri, dockan suger. Men frågan är om den suger mer eller mindre än applevarianten med deras docka? Grundproblemet är att en thunderbolts kontakt egentligen inte har bandbredden som krävs. Dockan skulle egentligen behöva matas med dubbla thunderbolt för att driva skärmarna för den som ställer lite högre krav.

Permalänk
Testpilot

Ser inte att detta ska vara några konstigheter alls faktiskt.

Apple har ju inte officiellt haft stöd för Windows typ... Någonsin, åtminstone utanför Bootcamp. Ännu värre att försöka sig på att installera MacOS på annan hårdvara än deras egna (Hackintosh), där får man förlita sig på 3.e part som meckat ihop ful-drivare och annat för att få det att rulljera.

Känns därmed fullt rimligt att Microsoft inte lägger krut på att få saker och ting att fungera på Apples M1, speciellt om de inte får direkt tillgång till allt de behöver i form av API:er, dokumentation och dylikt direkt från Apple.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det finns många dyrare Windows laptops med exklusivare material än vad Apple åstadkommer.

Har du exempel? Har hittills inte sett någon Windows-laptop under 40000:- som ens kommer i närheten av en enkel MacBook Air kvalitetsmässigt.

Lenovo X1 Carbon, HP ZBook och Dell XPS ser jag som fuskbyggen med bristande kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem

Känns som att listan med saker man inte får göra med Windows 11 börjar bli lång.

Är inte Microsoft intresserade av att öka sin användarbas?

Kommer en "nej så här får du inte göra" med jämna mellanrum.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Microsoft fick inte ens tills en bra upplevelse på sina egna ARM devices...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Känns som att listan med saker man inte får göra med Windows 11 börjar bli lång.

Är inte Microsoft intresserade av att öka sin användarbas?

Kommer en "nej så här får du inte göra" med jämna mellanrum.

De verkar mer intresserade av att styra vad deras användare kan och inte kan göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Äppelanvändare får väl hoppa på Windows365 om de vill ha "Win11" för jag skulle bli förvånad om MS inte införlivar 11an där.
https://www.microsoft.com/sv-se/windows-365/business/compare-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du exempel? Har hittills inte sett någon Windows-laptop under 40000:- som ens kommer i närheten av en enkel MacBook Air kvalitetsmässigt.

Lenovo X1 Carbon, HP ZBook och Dell XPS ser jag som fuskbyggen med bristande kvalitetskontroll.

Sedan ser som oftast vanliga laptops ut som skit, design avdelningen till dom olika producenterna har fortfarande mycket att lära.
Är design viktigt? Mja, kanske inte, men det skadar inte att något ser åtminstone ok ut.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Microsoft vill nog få till stöd så småningom men behöver garanterat en hel del assistans av Apple. Windows 11 år 2021 kan också ses som en testfas. Ingen mening att jäkta fram.

Permalänk
Medlem

Windows 11 känns helt rätt!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag "kör" Windows 11 på jobbdatorn; i Paralells! Fungerar smidigt när man behöver något windows-native såsom Internet explorer... Nej juste det finns ju inte i Windows 11, fick installera W10 ARM istället.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du exempel? Har hittills inte sett någon Windows-laptop under 40000:- som ens kommer i närheten av en enkel MacBook Air kvalitetsmässigt.

Lenovo X1 Carbon, HP ZBook och Dell XPS ser jag som fuskbyggen med bristande kvalitetskontroll.

Senast jag hade en Dell XPS i jobbet (intel gen 8 cpu) så värme throttlade den för minsta lilla sak man gjorde, knappast trevligt när man hör en fläkt ändra varvtal ständigt. Nuvarande MacBook Pro M1 som jag haft ett halvår och inte ännu hört fläkten på den. Så håller med ovan om fuskbyggen.

Avskyr Apple av andra anledningar men deras M1 serie MacBooks är överlägsna allt på marknaden just nu i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du exempel? Har hittills inte sett någon Windows-laptop under 40000:- som ens kommer i närheten av en enkel MacBook Air kvalitetsmässigt.

Lenovo X1 Carbon, HP ZBook och Dell XPS ser jag som fuskbyggen med bristande kvalitetskontroll.

Ditt argument är poänglöst, eftersom du omöjlgit kan veta? Det är bara känslor och väderingar du har om Apple.

Det är som att säga, min Samsung S21 har bäst kvalitet av alla telefoner. Låter det vettigt?
Ingen säger detta, för det är dels en smakfråga vad man värderar och för den delen omöjlgit att säga.

Magnesium och kolfiberchassin är exlsusiva material finns bland flera tillverkare laptops för att uppnå en lätt dator tex.
Vad du "känner" att det ska vara är inte viktigt sålänge du inte har källa på dina påståendet.
Googla får du göra själv om du är intresserad på riktigt.

Sen behöver du definiera vad du anser är kvalitet (Stort begrepp) eftersom du är så säker på din sak om överlägsenheten kring detta.

Permalänk
Medlem

Förstår inte oron det här kommer givetvis att lösa sig, troligen i år.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Senast jag hade en Dell XPS i jobbet (intel gen 8 cpu) så värme throttlade den för minsta lilla sak man gjorde.

Har själv en liknande Dell XPS (i7-8565U) som jag lyckats tygla i både GNU/Linux (intel-undervolt) och Windows (ThrottleStop).

Har även en Apple MacBook Air M1 sedan årsskiftet och kvaliteten på skärm, chassi, högtalare och trackpad är bland det bästa jag sett (och hört) i en Ultrabook, medan XPS:en känns allmänt "meh" bortsett från den tunna ramen runt skärmen.

Ratade själv MacBooks tidigare tills min sambo skaffade sig en MacBook 12" för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtidigt satsar microsoft mycket på office till macos och ios.

Jag tror mer på att windows 11 har extrema krav med tpm 2.0. Och vi är många som bra har datorer som ej uppfyller detta. Kanske blir nästa Apple dator kompatibel vi får se.

Det som har hänt är att folk jobbar annorlunda idag på flera sätt och behovet av windows appar lokalt har minskat.

Skulle inte överdriva och säga att Microsoft satsar på MacoOS för Office.

Grundläggande funktionalitet kanske.

Men beta-versionen av Outlook är ju så hemskt buggig, helt värdelös ärligt talat. Den saknar 90% av funktionerna av den äldre klienten och den saknar 99% av vad Windows Outlook har.

Officepaketet på Mac är en nödlösning.. listan är lång på basic funktionalitet Outlook på PC haft i 10 år+ och jag är rädd för att paritet aldrig kommer komma. Macprogram får samma behandling som appar på mobiltelefoner, fördummande och förenklande.

Läsa mail o skriva wordfiler kan du göra, men när man börjar gräva sig ner i excel och outlook så inser man hur jävla B det är på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Sedan ser som oftast vanliga laptops ut som skit, design avdelningen till dom olika producenterna har fortfarande mycket att lära.
Är design viktigt? Mja, kanske inte, men det skadar inte att något ser åtminstone ok ut.

Då tror jag inte du ansträngt dig att leta faktiskt.
Jag hoppas du inte går in till Elgiganten och tror att det är ett komplett utbud med exklusiva datorer från PC-marknaden, för det är det inte. Det är till största delen budgetinriktade datorer som ställs ut.

Tex är tunna skärmkantar en tydligt snygghets-faktor för mig. Där leder defintivt inte Apple.
Jag gillar raka rena linjer och mörka eller vita chassin, det har inte Apple.
Sen vinner de i orginalitet och helhets intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Köp inte en Mac om du vill köra Windows helt enkelt. Varför skulle Microsoft fokusera på att få sitt operativ att fungera på någon anns plattform? Alla som klagar är säkert baskerklädda lattedrickande mac-användare.

Microsoft tillverkar mjukvara, varför skulle dom inte vilja få sitt operativsystem på så många plattformar som möjligt och ta andelar från andra?
Givetvis är det mac-användare som drabbas om dom nu behöver köra Windows, det är ju det hela artikeln handlar om. Varför skulle pc-användare klaga?
Förövrigt fånigt att överhuvudtaget säga "baskerklädda lattedrickande mac-användare".
----------------

Själv kör jag både mac OS och Windows på olika datorer och anledningen till att jag köper mac är pga operativsystemet, vill inte köra Windows på mina macar. Så för min del gör det inget att det inte går att köra Windows 11. Macar har bra byggkvalitet och riktigt bra os, synd att installera Windows på den.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Halva syftet med att köpa en Mac är väl för att köra Mac OS? Annars finns de ju gott om andra bra laptops.

Jag kör MacOS kanske 90% av tiden, kanske 95%, men någon gång per dag, eller åtminstone några gånger i veckan, måste jag köra något Windows-program. Det löser sig genom Windows i virtuell maskin, ibland måste jag dock boota datorn från Windows-partitionen så då räcker MacOS inte alls. Jag tror inte att jag är ensam. Ett alternativ kan ju vara att ha 2 datorer, en undangömd liten Windowsburk som man kör Remote, men det gör jag ganska sällan numera.

MacOS är för mig största anledningen att köpa Mac, speciellt efter att Microsoft tokbombade med Windows 8, fast jag kör MacOS mestadels på PC. Ibland måste man (jag) dock som sagt sparka igång Windows eller någon Linux också.

Om man inte ens kan köra Windows 11 i en virtuell maskin på Apple M1 är det ganska dåligt och ett tvärsäkert icke-köp för min del (Windows 11, och M1 tills vidare). Men jag tror det löser sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag äger ett gäng Thinkpads med magnesiumchassi samt en XPS med kolfiber. Men dessa maskiner innehåller även väldigt mycket plast (därav fuskbyggen i mina ögon).

Komponenterna i sig är även ibland från budgetmärken som Realtek och Killer Network. Detsamma gäller skärmarna som i de flesta fall (på företagsdatorer) både är ljussvaga och lågupplösta. Har även fått returnera både Lenovo och Dell som DOA (Dead On Arrival). Så min "känsla" bygger på min egna erfarenhet.

När jag kontaktade MacForum i min oro att mötas av döda pixlar, clouding, tryckskador m.m. på skärmen, så var de helt oförstående i luren. Så bra kvalitetskontroll har Apple!

Hade du förresten något exempel på en bättre PC? Eller svider det lite att de två bästa laptoparna (Best Ultra-Portable Notebook) hos Notebookcheck är Mac?

https://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Subnoteb...

Men vad vet jag... Jag går ju bara på "känsla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Köp inte en Mac om du vill köra Windows helt enkelt. Varför skulle Microsoft fokusera på att få sitt operativ att fungera på någon anns plattform? Alla som klagar är säkert baskerklädda lattedrickande mac-användare.

Så du menar att windows endast ska fungera på surface-laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så du menar att windows endast ska fungera på surface-laptops?

Tror hen menar att man bör köpa en PC om intentionen är att köra Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Så du menar att windows endast ska fungera på surface-laptops?

Är det bara Surface laptops Windows funkar på menar du? Självklart menar jag PC och det vet du med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tror hen menar att man bör köpa en PC om intentionen är att köra Windows.

Skrivet av anon14781:

Är det bara Surface laptops Windows funkar på menar du? Självklart menar jag PC och det vet du med.

Det känns som ett gammaldags synsätt på vad en PC är. Det är inte 1996 längre.

Anser ni även att office inte ska finnas på mac os?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det känns som ett gammaldags synsätt på vad en PC är. Det är inte 1996 längre.

Anser ni även att office inte ska finnas på mac os?

Varför skulle jag anse någonting om det, jag la fram vad jag trodde personen menade? Sluta lägg ord i våra munnar, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19251249" userid="277569" name="Thekai"]
Microsoft being Microsoft.

De borde inte ha något att förlora på att samarbeta med exempelvis Apple här och göra Windows 11 användbart i Macs med M1-processor.

Var det inte Thorwalds som sade att han aldrig kommer att medverka till att porta Linux till m1 eftersom Apple inte släpper några specifikationer? Arm-ariketektur är ju känd, men Apple har säkert lagt till specialregister och annat.
Antar att Microsoft sitter i samma båt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Halva syftet med att köpa en Mac är väl för att köra Mac OS? Annars finns de ju gott om andra bra laptops.

Fel.

Många program kan bara köras i Windows-miljö - vilket gör det här extremt fjantigt.
MS skjuter sig själva i foten, ännu en gång.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulwur:

[quote postid="19251249" userid="277569" name="Thekai"]
Microsoft being Microsoft.

De borde inte ha något att förlora på att samarbeta med exempelvis Apple här och göra Windows 11 användbart i Macs med M1-processor.

Var det inte Thorwalds som sade att han aldrig kommer att medverka till att porta Linux till m1 eftersom Apple inte släpper några specifikationer? Arm-ariketektur är ju känd, men Apple har säkert lagt till specialregister och annat.
Antar att Microsoft sitter i samma båt.

Kommer nog snart: https://www.tomshardware.com/news/apple-m1-debian-linux

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?