Ipad Mini föräras knapplös design och ny systemkrets

Permalänk
Melding Plague

Ipad Mini föräras knapplös design och ny systemkrets

Därutöver stannar Ipad-familjens enklaste medlem kvar i det gamla skalet, men får uppgraderad systemkrets och 64 GB lagring som standard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag kan komma på hur många gånger som helst då denna har optimal storlek. Det är fel att enbart kolla på tum utan denna är väldigt mycket bredare än en större mobil. Problemet är att ibland vill man ha en större. Samma sak råder såklart åt motsats håll.
Om jag är på gymmet och springer på löpband så får jag nog inte ställa en vanlig surfplatta på löpbandet, men kanske hade jag fått haft en iPad mini?

Permalänk

Vanliga ipaden är ju precis lagom enligt mig

Permalänk

Ser helt klart intressant ut. Jag tycker Apple är bäst på surfplattor och denna har ett pris man inte lider av när man köpt den :9

Permalänk
Medlem

Även om jag egentligen gillar Android mer så börjar det bli svårt att ignorera iPad som en möjlig nästa surfplatta när det är dags för köp, synd bara att "vanliga" iPad inte fick usb-c också.

Permalänk
Medlem

Perfekt format men 6000 är ungefär 2000 mer n jag bekvämt skulle betala för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Perfekt format men 6000 är ungefär 2000 mer n jag bekvämt skulle betala för den.

Dags att krypa ur skalet och vara 2000 kronor obekväm. Bli riktigt rebelliskt mörkrädd och lägg till en andra generationens Apple Pencil för 1495 kronor.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Beställde en 256GB iPad Mini åt kära mor inför födelsedagen. Den sved lite i plånboken den, men vet hennes är vääldigt välanvänd vid det här laget. Gen 4 beställd vid lansering 2015 och den har nog använts bokstavligen varje dag sedan dess, men A8 och 2GB RAM börjar visa sina begränsningar. Hur batteriet ens klarat av det till att fortfarande vara godtyckligt fattar jag ej

Sen vet jag att hon kommer avsky att helt plötsligt ha en annan kontakt än lightning som såklart telefonen har, så beställde tredjepartskablar med ”snörad” och avtagbar lightning/USB-A kontakt på respektive ände.

Sjukt sugen på en till mig själv också, men det finns inte direkt prestandaproblem hos min mini 5, så jag får hålla mig.. till jag ger upp vid jul eller så

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Även om jag egentligen gillar Android mer så börjar det bli svårt att ignorera iPad som en möjlig nästa surfplatta när det är dags för köp, synd bara att "vanliga" iPad inte fick usb-c också.

Känns som den är, fortsatt, väldigt riktad mot EDU sektorn och i det fallet är det väldigt skönt att alla gamla laddare, skal och andra tillbehör fortsätter att fungera likadant.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Oj vad jobbigt det blev, nu vill pengarna användas 😬

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att de inte kan sätta in telefondel i minin.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för aspect ratio på mini ? Läste 14:9 någonstans.

Behöver en ersättare till min 1 gen Mi Pad, men denna lär vara för dyr.

Permalänk
Medlem

Vilka snygga kanter runt skärmen. Minimala.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

De här skärmkanterna är helt otroliga Det finns så mycket schystare alternativ

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket bättre än Mini 5, blev till att beställa en för att byta ut den jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoardBum:

Någon som vet vad det är för aspect ratio på mini ? Läste 14:9 någonstans.

Så gott som,
13,7:9. Eller väldigt nära 3:2.

Skrivet av Json_81:

Att de inte kan sätta in telefondel i minin.

Fast det har de ju. Enligt specifkation finns "nano sim tray"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Känns som den är, fortsatt, väldigt riktad mot EDU sektorn och i det fallet är det väldigt skönt att alla gamla laddare, skal och andra tillbehör fortsätter att fungera likadant.

Men helt sjukt att de håller liv i den där värdelösa gen 1 pennan. Anledningen till det (som jag ser det) är att de inte kan snäppa fast pennan för laddning direkt på iPaden som den är designand nu. De kunde väll bara gjort en liten separat plastpryl med lightningkontakt för laddning.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vilka snygga kanter runt skärmen. Minimala.

Ser väl ut ungefär som på min LG-platta från 2013. Men nya ipaden lär väl vara runt 20-30 gånger snabbare än min gamla relik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Så gott som,
13,7:9. Eller väldigt nära 3:2.

Fast det har de ju. Enligt specifkation finns "nano sim tray"

Tror han menar att han vill kunna ringa från den. Det har aldrig gått med iPad. Nano SIM tray är för surf, inte samtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

2021 och ingen OLED?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Så gott som,
13,7:9. Eller väldigt nära 3:2.

Det är värt att påpeka att detta INTE är samma format som iPad Air, som den annars liknar väldigt mycket. iPad Air 4 har förhållandet 1:1,43, vilket är mycket nära de 1:1,41 som är ett A4-ark. iPad Pro ligger på nästan precis 1:1,41. Den här är som sagt 1:1,52, och om jag inte minns fel så är det den iPad som kommit närmast widescreen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men helt sjukt att de håller liv i den där värdelösa gen 1 pennan. Anledningen till det (som jag ser det) är att de inte kan snäppa fast pennan för laddning direkt på iPaden som den är designand nu. De kunde väll bara gjort en liten separat plastpryl med lightningkontakt för laddning.

Vad jag förstår handlar det om att själva digitizern i paddan är dyrare om man skall stödja Pencil 2. Den nya lågpris-paddan stöder också Logitech Crayon, som är en lågpris-variant av pennan som inte paras med en specifik enhet. Den är tydligt gjord för klassrum där man inte vill hålla ordning på vilken penna som hör till vilken padda. Det ser ut som om Apple egentligen bara vill ha stöd för Crayon, men då får man stöd för den gamla pennan på köpet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Ser helt klart intressant ut. Jag tycker Apple är bäst på surfplattor och denna har ett pris man inte lider av när man köpt den :9

Skrivet av Mieriola:

Även om jag egentligen gillar Android mer så börjar det bli svårt att ignorera iPad som en möjlig nästa surfplatta när det är dags för köp, synd bara att "vanliga" iPad inte fick usb-c också.

Jag är normalt en "android kille" även om jag är öppen för förändring.
Men jag köpte en Ipad PRO för 8-9 månader sedan och den står ju helt utan konkurrens.
Jäklar vad bra den paddan är, jag hade gärna haft en Android padda som motsvarade pro så jag slipper köpa allt igen men det finns inget på marknaden.
Apple är "tyvärr" överlägset bäst på paddor, kan tyvärr inte säga samma sak om telefoner när dom inte ens har USB-C men paddor är en helt egen division.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast det har de ju. Enligt specifkation finns "nano sim tray"

För data ja, inte röstsamtal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag är normalt en "android kille" även om jag är öppen för förändring.
Men jag köpte en Ipad PRO för 8-9 månader sedan och den står ju helt utan konkurrens.
Jäklar vad bra den paddan är, jag hade gärna haft en Android padda som motsvarade pro så jag slipper köpa allt igen men det finns inget på marknaden.
Apple är "tyvärr" överlägset bäst på paddor, kan tyvärr inte säga samma sak om telefoner när dom inte ens har USB-C men paddor är en helt egen division.

Det som blir problemet tycker jag och det som fått mig att gå tillbaka till iOS igen varje gång jag gått över till Android på telefonsidan. Plattorna är så pass mycket bättre så det blir mitt självklara val och om jag då kör Android som telefon tappar jag väldigt mycket trevlig integration mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Dags att krypa ur skalet och vara 2000 kronor obekväm. Bli riktigt rebelliskt mörkrädd och lägg till en andra generationens Apple Pencil för 1495 kronor.

Absolut, och fodralet och Apple Care så är vi uppe i nästan 9000 för nåt som jag bara skulle läsa serietidningar på😅

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Beställde en 256GB iPad Mini åt kära mor inför födelsedagen. Den sved lite i plånboken den, men vet hennes är vääldigt välanvänd vid det här laget. Gen 4 beställd vid lansering 2015 och den har nog använts bokstavligen varje dag sedan dess, men A8 och 2GB RAM börjar visa sina begränsningar. Hur batteriet ens klarat av det till att fortfarande vara godtyckligt fattar jag ej

Sen vet jag att hon kommer avsky att helt plötsligt ha en annan kontakt än lightning som såklart telefonen har, så beställde tredjepartskablar med ”snörad” och avtagbar lightning/USB-A kontakt på respektive ände.

Sjukt sugen på en till mig själv också, men det finns inte direkt prestandaproblem hos min mini 5, så jag får hålla mig.. till jag ger upp vid jul eller så

Hah, kul med fler i samma sits. Köpte en iPad mini generation 2 åt min mor i julklapp år 2014. Det var då lite drygt ett år sedan lansering så den var nedsatt till ca 2500kr. Hon har använt den i princip dagligen sedan dess. Nu har tyvärr iOS slutat att uppdateras så vissa appar vill inte fungera, och den är rejält trött. Tror det bara är att bita i det sura äpplet och köpa den nya.

Till alla som klagar på hur dyrt Apple alltid är så säger jag bara att 2500kr fördelat över nästan 7 års daglig användning är inte många ören per timme i kostnad. Skulle inte bli förvånad om den dessutom går att sälja för några hundralappar vilket gör värdeminskningen ännu lägre.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För data ja, inte röstsamtal.

Det lär fungera om man har en iPhone också, och ställer in den rätt. Om det är en iPad med SIM-plats behöver man inte ha telefonen med sig. Du kan köpa en gammal iPhone 6 eller SE med trasig skärm och uselt batteri och lägga hemma i lägenheten och ha paddan med dig.

OBS att jag inte provat själv, men Apple beskriver att det skall fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det lär fungera om man har en iPhone också, och ställer in den rätt. Om det är en iPad med SIM-plats behöver man inte ha telefonen med sig. Du kan köpa en gammal iPhone 6 eller SE med trasig skärm och uselt batteri och lägga hemma i lägenheten och ha paddan med dig.

OBS att jag inte provat själv, men Apple beskriver att det skall fungera.

Så fungerar det inte, och det var inte det jag efterfrågade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror han menar att han vill kunna ringa från den. Det har aldrig gått med iPad.

Det är synd att det inte går tycker jag, och då med headset förstås. Det känns som en artificiell begränsning för att de ska kunna sälja fler enheter.

Jag kanske är ovanlig men jag använder platta mycket oftare än smartphone. Alla telefonfunktioner borde funka med headset och smart klocka, utan att behöva "knappa" på "basenheten" vare sig det är en "telefon" eller platta.
Sen att en platta har större skärm och större batteri är också plus för plattan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.