Permalänk
Medlem

Bygga nytt gigabitnätverk i villa

Jag kommer inom kort flytta till ett hus där det är draget nätverkskablar från ett "mediarum" (läs kabel/proppskåp) till samtliga rum samt att det finns uttag uppsatta.
Anslutningen in är fiber till stadsnät där jag kan få olika leverantörer.

Det jag är ute efter är nätverk som klarar av gigabit uppkoppling, jag är trött på att damen gnäller på att laggar på netflix samtidigt som jag tankar ned något spel, det streamas väldigt mycket och stor mängd data används både privat och i arbete via samma nät.

Jag har tidigare kört med Unifi setup med USG, Cloud key, PoE switch samt UAP-AC-PRO. Det var smutt att se statistik osv men jag upplevde jag att USG inte klarade av trycket om man kör med DPI samt IDS/IPS vilket jag personligen anser är viktigt.

Jag har sneglat lite på Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro men den är rätt stor och får inte plats i skåpet men en lösning är att mounta den på väggen med: 1u rack wall mount
WiFi accesspunkt tänkte jag mig Ubiquiti UniFi UAP-NanoHD via PoE från en unifi switch jag redan har.

Om man känner att man vill ha en firewall som klarar av gigabit utan att throttla och att det inte behöver vara unifi produkter vad rekommenderas då?

Ett alternativ är att köpa en router från: teklager och köra pfsense. Vilken router bör man välja om man vill ha förberett för gigabit nätverk och som klarar av trycket?

Ber ödmjukast om hjälp

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Den lär ju sakna eller ha en halvkackig DPI så jag skulle nog säga att gör som jag och kör på DM pro.
Oavsett vad du slår på så kroknar den inte förrens runt 3.5ish har jag för mig?
Har bara en dålig 500/500 så kan inte testa

Ska kolla om man kan vrida öronen 90 grader så slipper du köpa ett extra fäste

kosta gratis:

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle tro du klarar 800-1000Gbps med en UDM Pro.
Rackmontera är trevligt om man kan det och speciellt om man ska ha fler saker man vill ha centraliserat.

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är värt att köra med UDM Pro. Den hamnar ändå i tvättstugan

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Spiffman:

Den lär ju sakna eller ha en halvkackig DPI så jag skulle nog säga att gör som jag och kör på DM pro.
Oavsett vad du slår på så kroknar den inte förrens runt 3.5ish har jag för mig?
Har bara en dålig 500/500 så kan inte testa

Ska kolla om man kan vrida öronen 90 grader så slipper du köpa ett extra fäste

kosta gratis:
https://i.ibb.co/D83cyct/IMG-3602.jpg

Smart att vinkla öronen för et väggfäste!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig köpt UDM Pro. Ubiquiti har blivit mycket sämre de senaste åren när det gäller brandvägg. TekLager har väldigt bra routers. Räcker säkrt med den billigaste. AP skulle jag välja UniFi lite 6 eller lr 6. WiFi är ubiquiti bra tycker jag. Kan också rekommendera MikroTik rb 5009. Vet ej om den är tillgägnlig än. Fördelen med dessa mindre brandvägg är ju också att du ej behöver en rackmount för de. Nackdelen är att du behöver lite koll på hur man ställer in de men det finns ju gott om tutorials. Och hos teklager kan du ju välja t.ex. openWRT, vilket är enkelt att använda.

Permalänk
Medlem

Känner några med Ubiquiti UniFi och alla är missnöjda för Ubiquiti ändrar UI osv hela tiden och saker slutar fungera. Alla har börjat titta på nya produkter för att slippa problemen med UniFi.

Så är ju värt att kolla lite mer nyare recensioner osv innan köp. Företaget lever mycket på gammalt rykte just nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Känner några med Ubiquiti UniFi och alla är missnöjda för Ubiquiti ändrar UI osv hela tiden och saker slutar fungera. Alla har börjat titta på nya produkter för att slippa problemen med UniFi.

Så är ju värt att kolla lite mer nyare recensioner osv innan köp. Företaget lever mycket på gammalt rykte just nu.

alltså det där känner jag igen, har hänt efter ett par uppdateringar att man blev tvungen att frabriksåterställa produkterna för att de skulle komma igång.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

alltså det där känner jag igen, har hänt efter ett par uppdateringar att man blev tvungen att frabriksåterställa produkterna för att de skulle komma igång.

Tyvärr kan jag hålla med där. Deras AP:s har blivit sämre med uppdateringarna. Kan inte uppdatera min AC PRro för då funkar inte hälften av enheterna som behöver nå den AP:n. Men på AC Lite fungerar det bättre. Så det har riktigt wonky på senaste. Men när det väl fungerar som det ska är det inga problem att maxa min 500/500 lina även på wifi med stadig svarstid.

Edit: Jag vet att LTT och har en video på det här. Där han kastar ut unfi för Ruckus.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Räcker säkrt med den billigaste. AP skulle jag välja UniFi lite 6 eller lr 6. WiFi är ubiquiti bra tycker jag.

Det verkar som att deras WiFi 6 enheter är rätt bra, finns en short och en long range:
Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point
Ubiquiti Networks UniFi 6 Long Range

Skrivet av Djayy:

Kan också rekommendera MikroTik rb 5009. Vet ej om den är tillgägnlig än. Fördelen med dessa mindre brandvägg är ju också att du ej behöver en rackmount för de. Nackdelen är att du behöver lite koll på hur man ställer in de men det finns ju gott om tutorials. Och hos teklager kan du ju välja t.ex. openWRT, vilket är enkelt att använda.

Jag har använt pfsense tidigare och jag tycker själv att mecka och ställa in grejer är rätt underhållande.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Mikrotik RB4011 som router / firewall. Det är ett monster! Krånglig att hantera om man inte är professionell nätverkstekniker men det vägs upp av prestanda och obegränsad funktionalitet. Lite som Win vs linux.

Vad gäller APs kör jag Omada hemma. 3st EAP245, OC200 samt en utomhusmodul (EAP225 outdoor tror jag den heter). Haft lite strul med dom. Superenkla att konfigurera men strulat med enklare IOT enheter som t.ex ESP8266 chip.

Permalänk
Medlem

hur brukar det funka med fiber in till villa från stadsnät, brukar det vara en SFP kontakt som kommer in? eller är det en vanlig rj45?

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

infra-Leverantören brukar nästan alltid installera en mediaomvandlare (som dom äger) i din fastighet som omvandlar fibern till ett RJ45. Det går att peta in fibern direkt i din router men det är inget som leverantören godkänner eller supportar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

infra-Leverantören brukar nästan alltid installera en mediaomvandlare (som dom äger) i din fastighet som omvandlar fibern till ett RJ45. Det går att peta in fibern direkt i din router men det är inget som leverantören godkänner eller supportar.

tack för informationen

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram