PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ser inte poängen mot att grilla istället för att göra på sten i ugn? känns mycket svårare att få bra resultat.

Alltid roligare att laga mat med eld:)

Permalänk
Avstängd

På tal om pizzans hemligheter så har jag upptäckt förstahand något viktigt (troligen mest "duh! kommit in i matchen nu?!" ) vilket är att vissa pizzerior (eller kanske alla?) som är aktiva på foodora har högre priser där än om du besöker dem IRL.

Var på en pizzeria där jag kunde köpa en vuxen kebabpizza för runt 65 SEK medan den på nätet via foodora med samma ingredienser istället kostar 90 SEK. Är detta vanlig företeelse för pizzeror som hänger på foodora och andra matbeställningsportaler?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På tal om pizzans hemligheter så har jag upptäckt förstahand något viktigt (troligen mest "duh! kommit in i matchen nu?!" ) vilket är att vissa pizzerior (eller kanske alla?) som är aktiva på foodora har högre priser där än om du besöker dem IRL.

Var på en pizzeria där jag kunde köpa en vuxen kebabpizza för runt 65 SEK medan den på nätet via foodora med samma ingredienser istället kostar 90 SEK. Är detta vanlig företeelse för pizzeror som hänger på foodora och andra matbeställningsportaler?

Har reflekterat över det nån gång, måste väl få in avgifterna på något sätt antar jag, lite fult är det ju

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

Har reflekterat över det nån gång, måste väl få in avgifterna på något sätt antar jag, lite fult är det ju

Aha, så du har också sett det hos någon pizzeria? Grejen är att jag beställt så mycket deg på nätet att jag trodde det automatiskt var "standardpriserna" tills att jag besökte denna pizzeria som visade sig ha helt okej priser. 65 SEK för en kebabpizza utan feferoni (gillar ej det) är inte fel det!

Blev sugen på en nu, och jag bor bara typ 200 meter från pizzerian, inte bra!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Aha, så du har också sett det hos någon pizzeria? Grejen är att jag beställt så mycket deg på nätet att jag trodde det automatiskt var "standardpriserna" tills att jag besökte denna pizzeria som visade sig ha helt okej priser. 65 SEK för en kebabpizza utan feferoni (gillar ej det) är inte fel det!

Blev sugen på en nu, och jag bor bara typ 200 meter från pizzerian, inte bra!

Det gäller, säkert med något undantag såklart, alla restauranger som använder dessa tjänster. Foodora/Wolt/hemkört.

Bara tänk själv vad det skulle kostat att ha någon som kör hem en beställning mat egentligen, mot vad utkörning faktiskt kostar (typ 30-50 kr oftast?). Även om de tjänar asdåligt så är det på tok för billigt, väldigt ofta gratis leverans också, men för just pizzerior kör de ganska ofta ut maten själva har jag märkt (här i Västerås iaf, via Foodora).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På tal om pizzans hemligheter så har jag upptäckt förstahand något viktigt (troligen mest "duh! kommit in i matchen nu?!" ) vilket är att vissa pizzerior (eller kanske alla?) som är aktiva på foodora har högre priser där än om du besöker dem IRL.

Var på en pizzeria där jag kunde köpa en vuxen kebabpizza för runt 65 SEK medan den på nätet via foodora med samma ingredienser istället kostar 90 SEK. Är detta vanlig företeelse för pizzeror som hänger på foodora och andra matbeställningsportaler?

Grejen med Foodora och andra likande tjänster är att de tar x% av pengarna som kunden betalar, och tillåter inte restaurangen att ha dyrare priser för specifika leveranssätt. Då blir det som du säger, en del höjer rakt av, en del har bra priser för direkthandel, men alla måste vara samma över nätet (lite som apple gör med appstore)

Permalänk
Medlem

Första pizzan gräddad i min nya ugn!

Tur att det finns förbättringspotential, för det hade ju varit tråkigt att kunna baka ätbar pizza direkt...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Första pizzan gräddad i min nya ugn!

https://i.imgur.com/SdQMLDS.jpeg

Tur att det finns förbättringspotential, för det hade ju varit tråkigt att kunna baka ätbar pizza direkt...

Den ser väl inte oätlig ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den ser väl inte oätlig ut?

I valet mellan degig deg eller akrylamid så väljer jag att kasta pizzan.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Första pizzan gräddad i min nya ugn!

https://i.imgur.com/SdQMLDS.jpeg

Tur att det finns förbättringspotential, för det hade ju varit tråkigt att kunna baka ätbar pizza direkt...

Min första pizza i nya ugnen, 350c.
Rätt nöjd med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Första pizzan gräddad i min nya ugn!

https://i.imgur.com/SdQMLDS.jpeg

Tur att det finns förbättringspotential, för det hade ju varit tråkigt att kunna baka ätbar pizza direkt...

Jädrar vad ojämn värme. Antar att du inte snurrade pizzan något? Hur lång tid gräddade du?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jädrar vad ojämn värme. Antar att du inte snurrade pizzan något? Hur lång tid gräddade du?

Ja, det var lite svalare utanför ugnen. 😀 Vet inte, eftersom det var ett misslyckande från första början så hade jag inte koll på tiden.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ja, det var lite svalare utanför ugnen. 😀 Vet inte, eftersom det var ett misslyckande från första början så hade jag inte koll på tiden.

Aha, så en del av pizzan var utanför ugnen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Min första pizza i nya ugnen, 350c.
Rätt nöjd med båda.
https://i.ibb.co/J5spvLw/241801380-531486874581550-9099845714277022765-n.jpg

Tjusigt!

Skrivet av Jumpcut:

Aha, så en del av pizzan var utanför ugnen?

Japp, handhavandefel.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Min första pizza i nya ugnen, 350c.
Rätt nöjd med båda.
https://i.ibb.co/J5spvLw/241801380-531486874581550-9099845714277022765-n.jpg

Vilken ugn är det?

Permalänk
Medlem

Såg att dom där fryspizzorna inte rekommenderar en varmluftsugn, vad gör man då!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Såg att dom där fryspizzorna inte rekommenderar en varmluftsugn, vad gör man då!?

Struntar i att använda varmluftsfunktionen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Struntar i att använda varmluftsfunktionen.

Oj, går den att stänga av? O_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj, går den att stänga av? O_O

Haha ja du väljer ju varmluft när du sätter reglaget på fläkten. Välj i stället "över under värme" som betecknas av två streck på reglaget.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Haha ja du väljer ju varmluft när du sätter reglaget på fläkten. Välj i stället "över under värme" som betecknas av två streck på reglaget.

Perfekt! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj, går den att stänga av? O_O

yes sir

Det gör för övrigt ganska stor skillnad på fryspizzor hur man tillagar dom i ugnen. Min pizzaugn från Sage har ett speciellt fryspizzaläge och det blir betydligt bättre än i vanlig ugn och extremt mycket bättre än varmluftsläget på en varmluftsugn som jag tycker torkar ut pizzabotten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

yes sir

Det gör för övrigt ganska stor skillnad på fryspizzor hur man tillagar dom i ugnen. Min pizzaugn från Sage har ett speciellt fryspizzaläge och det blir betydligt bättre än i vanlig ugn och extremt mycket bättre än varmluftsläget på en varmluftsugn som jag tycker torkar ut pizzabotten.

Shit, nu har man lärt sig grejor!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Shit, nu har man lärt sig grejor!!

Varje dag på SweC, en ny lärdom!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Varje dag på SweC, en ny lärdom!

Skrivet av Zachtionman:

Haha ja du väljer ju varmluft när du sätter reglaget på fläkten. Välj i stället "över under värme" som betecknas av två streck på reglaget.

Min varmluft verkar inte stängas av? Jag har alltid använt "Över under" läget, men även i dom andra lägena så fortsätter luften att blåsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Min varmluft verkar inte stängas av? Jag har alltid använt "Över under" läget, men även i dom andra lägena så fortsätter luften att blåsa...

Är det verkligen fläkten i ugnens bakvägg som blåser? Eller känner du att det blåser vid luckan när den är stängd? Är det vid luckan så handlar det om spisens kylfläkt och den går alltid när du använder ugnen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Är det verkligen fläkten i ugnens bakvägg som blåser? Eller känner du att det blåser vid luckan när den är stängd? Är det vid luckan så handlar det om spisens kylfläkt och den går alltid när du använder ugnen.

Jahaa... Okay... Börjar misstänka att jag faktiskt inte ens har en varmluftsugn i så fall xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jahaa... Okay... Börjar misstänka att jag faktiskt inte ens har en varmluftsugn i så fall xD

Sitter det en synlig fläkt i bakväggen? Om inte så saknar du varmluftsfunktion på din ugn.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Vilken ugn är det?

Wiltec 2000W

Permalänk
Medlem

Jag har börjat lära känna pizzaugnen nu. Vi kommer överens för det mesta. Den största utmaningen för tillfället är att tajma jäsningen med de frekventa temperaturskiftningarna som hör årstiden till.

Ugnen är en Surriento.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@fetakniven

Fasen vad tjusig! Bra jobbat 👍