Permalänk

Nod kompatibel med Asus Lyra?

Jag har ett Asus Lyra Mesh-nätverk som fungerar bra. Nu har sonen flytta ut i lillstugan och jag behöver bygga ut nätverket med en nod till. Dessvärre har Lyra-"puckarna" slutat säljas och jag är osäker på vad som är kompatibelt. Jag är helt ointresserad av dyra "fancypants"-lösningar utan vill bara bygga ut mitt svensson-nätverk lite grann. Vad ska jag satsa på för att enkelt bygga ut nätverket med 1-2 noder till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apotekarnes:

Jag har ett Asus Lyra Mesh-nätverk som fungerar bra. Nu har sonen flytta ut i lillstugan och jag behöver bygga ut nätverket med en nod till. Dessvärre har Lyra-"puckarna" slutat säljas och jag är osäker på vad som är kompatibelt. Jag är helt ointresserad av dyra "fancypants"-lösningar utan vill bara bygga ut mitt svensson-nätverk lite grann. Vad ska jag satsa på för att enkelt bygga ut nätverket med 1-2 noder till?

Vet inte om de nyare produkterna är kompatibla med Lyra, AI-mesh är inte det vad jag vet.
Sen beror det ju på om du kan ansluta med kabel eller det måste vara trådlöst?

Skippar du mesh oh ansluter alla AP med kabel får du större valmöjlighet.

Edit: Verkar som dom löst kompatibiliteten mellan Lyra och AI mesh med fw uppdatering.
https://www.asus.com/support/FAQ/1038071/

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vet inte om de nyare produkterna är kompatibla med Lyra, AI-mesh är inte det vad jag vet.
Sen beror det ju på om du kan ansluta med kabel eller det måste vara trådlöst?

Skippar du mesh oh ansluter alla AP med kabel får du större valmöjlighet.

Edit: Verkar som dom löst kompatibiliteten mellan Lyra och AI mesh med fw uppdatering.
https://www.asus.com/support/FAQ/1038071/

Jag fick tag på ett par Lyra Mini som låg och skämdes på Jula. De behövde uppdateras så att alla hade samma FW men sen gick det fint. Men bra att veta att det går att köra med lite vad som helst så länge det är AI Mesh-kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apotekarnes:

Jag fick tag på ett par Lyra Mini som låg och skämdes på Jula. De behövde uppdateras så att alla hade samma FW men sen gick det fint. Men bra att veta att det går att köra med lite vad som helst så länge det är AI Mesh-kompatibelt.

Nja inte riktigt vad som helst, kör du AI mesh skall det vara kompatibelt med det.
Men kör du vanlig router och ansluter noderna som vanliga AP då kan du blanda mer.

Permalänk
Medlem

Har också Asus lyra hemma med 5 puckar sammanlagt men ville gärna utöka med kanske en vanlig asus router osså....skulle det funka ?? isf hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirra:

Har också Asus lyra hemma med 5 puckar sammanlagt men ville gärna utöka med kanske en vanlig asus router osså....skulle det funka ?? isf hur?

Finns väl 2 vägar att gå.

1. Uppdatera Lyra så att det stödjer AI mesh och använda routern som huvudenhet med AI mesh aktiverat, samtliga Lyra använder du som AP.

2. Köra samtliga Lyra som vanliga AP och routern som huvudenhet (inte AI mesh aktiverat), då behövs ingen uppdatering av Lyra.
Dock tror jag du måste koppla alla Lyra med kabel i detta fallet, visserligen bör du göra det även med AI mesh aktiverat.

Permalänk
Medlem

Men funkar det att använda "huvud" lyra som en AI MESH AP???
Samtliga är uppdaterade till senaste FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirra:

Men funkar det att använda "huvud" lyra som en AI MESH AP???
Samtliga är uppdaterade till senaste FW

Nu har jag inte kollat så många Lyra men det brukar gå att ändra "operation mode" på alla noderna och med senaste FW skall Lyra vara kompatibelt med AI mesh.

Permalänk
Skrivet av shirra:

Men funkar det att använda "huvud" lyra som en AI MESH AP???
Samtliga är uppdaterade till senaste FW

Det är jag ganska säker på att du kan. Själv hade jag 3x Lyra, en huvudlyra + 2 AIMESH-enheter. Jag köpte till ett 2-pack (där ju den ena är en "huvudlyra") och det var inga problem att köra båda som AP när väl FW var uppdaterat. Jag behövde bara köra igång de 2 nya som ett eget nätverk först för att kunna uppdatera. När det väl var gjord kunde jag konfigurera dem som AP i AI-meshnätverket.

Permalänk
Medlem

Låter ju kanon
Kör en huvud lyra o 4 puckar.
Har även extra huvud lyra liggandes som inte funkar just nu som en sekundär puck.
Får väl skaffa en AI mesh router billigt.

Permalänk
Skrivet av shirra:

Låter ju kanon
Kör en huvud lyra o 4 puckar.
Har även extra huvud lyra liggandes som inte funkar just nu som en sekundär puck.
Får väl skaffa en AI mesh router billigt.

Asus rekommenderar maximalt 5 enheter inklusive routern I ett AI-Mesh system om man kör trådlöst. Om du har backhaul över kabel går det att använda fler noder.