Ny prisvärd router för WiFi med hygglig räckvidd för ett gym?

Permalänk
Medlem

Ny prisvärd router för WiFi med hygglig räckvidd för ett gym?

Har lovat hjälpa till att byta ut en äldre wifi router på ett mindre gym. Har ni något tips på en prisvärd wifi router med bra antenner för god räckvidd? Och samtidiga användare är nog bara 1-3 st mobilanvändare kan jag tänka mig.

Mer, när man sätter upp en wifi router i "offentlig" miljö. Hur gör man för att routern ska "glömma" användarna efter en dag eller så? Vet inte om jag skriver rätt men på mitt hemmanätverk så kommer alltid nätverket ihåg dom som en gång "loggat" in. Och i offentlig miljö så är det nog inte lämpligt?

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur stor yta vi pratar om? Jag skulle titta lite på Ubiquiti, brukar vara bra och stabila.
Sedan är det inte själva Wi-fi:et som kommer ihåg användarna utan användarna som kommer ihåg Wi-fi:et. Så det sparas inget data om användarna i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Hm, i mitt hemmanätverk så behöver jag aldrig uppge löseord på nytt. Men på gymmet måste jag ange lösenord varje dag, därav min fråga. Känner till Ubiquiti men jag tror att önskemålet är att ligga på en hårdvarukostnad drygt 1000.-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LJN:

Hm, i mitt hemmanätverk så behöver jag aldrig uppge löseord på nytt. Men på gymmet måste jag ange lösenord varje dag, därav min fråga. Känner till Ubiquiti men jag tror att önskemålet är att ligga på en hårdvarukostnad drygt 1000.-

Det är inte så att du ansluter till ett öppet gästnätverk via en captureportal ? Då bruka man ofta få ange lösen eller godkänna vilkor varje gång man ska ansluta sig till nätet men det sker via att webbinterface och inte som en wifinyckel (nätet i sig är inte låst)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, så kan det vara. Och ska man inte ha så på ett "offentligt/kommersiellt" gym?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LJN:

Ja, så kan det vara. Och ska man inte ha så på ett "offentligt/kommersiellt" gym?

Jo om man vill. Gästnät brukar innebära att klienterna inte kan nå varandra utan bara internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha, så det gäller att routern har "mjukvarufunktionen" under inställningar/setup "Guest Network" ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LJN:

Aha, så det gäller att routern har "mjukvarufunktionen" under inställningar/setup "Guest Network" ?

Nja, det går att göra på andra sätt också men de är oftast mer komplicerade eftersom det krävs fler apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@LJN Det är inte riktigt så att ditt hemnätverk kommer ihåg dig och därför släpper in dig igen och igen.

Tekniskt sett är det snarare så att din mobil kommer ihåg wifinamn och lösenord på nätverket. Nätverket kan vara rensat på loggar och inte ha en aning om att du varit inloggad tidigare. Har din mobil rätt lösenord för rätt wifi så kommer man in igen ändå.

Vill man jämföra det med en portvakt så släpper denna portvakt in alla som kan uppge rätt kod. Porvakten behöver däremot inte känna igen någon för att släppa in dem igen.
Ja det kan man såklart ha som en egen inställning också - men det är ett sidospår som inte är så relevant för den frågan du ställer.

Så frågan är om det är så viktigt att man ska behöva skriva in lösenordet varje gång. Det behöver inte vara en eftersträvansvärd funktion. Att tömma användarloggar kan göras - och att användaren ändå inte behöver skriva in lösenord varje gång. Så länge deras egen mobil kommer ihåg wifilösenordet så kan de autoansluta igen.

Det du önskar ha är tillräckligt bra routermjukvara för att kunna ställa in automatisk tömning av användarloggar verkar det som. Jag tror inte det är standard riktigt. Inte för gym iaf. Så du behöver inte gå så långt. Men det är en chysst tanke oavsett!

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som är bäst val för ett sådant önskemål. Kanske att en dator agerar router med lite mer avancerad mjukvara. Fast möjligt att ubiquity har färdriga grejer som kan göra detta också.

Rckvidden då?
Ja den begränsas av fysikens lagar - och av svea rikes lagar ;).
Det är lagkrav på sändningsstyrka på routers. De får inte sända starkare än en viss nivå vilket även de billigaste routrarna klarar av. Det i sin tur ger ganska liknande räckvidd oavsett router.
Det man får med dyrare routrar är snarare bättre bandbredd och möjlighet att ha fler enheter uppkopplade där det väl finns täckning. Desstuom bättre mjukvara och kanske snabbare ethernetportar.
Är det så att en router inte räcker för att täcka in ytan ordentligt så är det accesspunkter du vill ha (inte repeaters). Det är typ en antenn kan man väl säga som kan sättas på annat ställe. Ansluts med sladd så att man kan sätta ut fler områden som ger wifitäckning.

Jag hade likt andra föreslagit antagligen kollat på ubuquitys grejer för ändamålet när det ska användas för komersiell verksamhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack för Era råd och input!