Apple uppdaterar Watch-serien med större skärm och snabbare laddning

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Watch-serien med större skärm och snabbare laddning

Motståndare till edge-skärmar lär bli besvikna på Watch Series 7, som rundar skärmglaset för att sudda ut kanten och öka ytan med 20 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt grym inget direkt att klaga på när det gäller den. Personligen brukar jag föredra klassisk utseende, men nu ser den bättre ut.
Guldarmband plus guldhölje hade jag jag föredragit. Men titanarmband går fint det också. Typ denna: https://www.klockmagasinet.com/nomad-titanium-band-silver-arm...
(jag har aldrig handlat från denna butik)

Permalänk

Tycker den gröna är riktigt stilig!
Guldklocka lite för vräkigt enligt min åsikt (som jag vet inte är objektiv).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var snyggt!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har en Series 4. Använder den mycket som pulsklocka. Tycker det suger att man måste ha en Iphone för att synca träningsaktiviteter med träningsappar. Tur att jag har en liggandes.

Det värsta med iWatch, som tyvärr inte blivit bättre är batteritiden. Varför kan de inte fixa detta?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är definitivt motståndare till edge-skärmar och är dessutom även motståndare till att ha klocka på armen, inte direkt något för mig.
Men däremot så skulle jag inte haft någonting alls emot en edge-skärm på en smartwatch om jag var en sån som använde dom. På mobilen ska man hålla i kanterna och kanske ha ett case runt kanterna. Men en klocka varken har man ett case på eller håller man i handen eftersom den såklart håller fast sig själv på handleden. Så största anledningarna till att edge-displayer suger gäller inte här, utan skulle nog snarare säga att detta är det fallet som dom faktiskt skulle kunna vara någonting nice. Dessutom så är det bara positivt med lite större skärm på klockan för att få plats med mer information. På en mobil så gör en millimeter eller två större skärm inte direkt någon skillnad och det är bara irriterande om kanterna på filmer och videor ser konstiga ut.

Permalänk
Medlem

Känns som denna skärm hade de kunnat haft för flera år sedan, men då fanns det nog med annat att förbättra så de inte behövde en kille feature till. Sedan skruvas det några procent per år för att få bra rubriker med förbättringar överallt...

Nog om detta; vad har folk dessa klockor till? Nig för att jag har mobilen tillgänglig, men att gå så långt att man har notiserna på sig utan att enkelt kunna lägga bort? Jag skulle bli galen, som att gå jour för sociala medier och jobbet hela tiden...

Permalänk

Jag har en Amazfit Neo för att jag gillar designen och tyckte den hade lovande egenskaper inom puls, steg, träning och sov. Den synkroniserar smidigt med IOS Health app som sedan uppdaterat den hälsoappen jag använder mest så jag känner att den fyller behovet jag hade iaf.

Någon som kan motivera varför jag skulle skaffa en Apple Watch? Känns inte som jag att jag är målkonsument, men kanske är massa grejer jag inte tänker på som jag skulle gilla, men jag kan inte riktigt se de själv ^^

Permalänk
Medlem

Hade velat ha stöd för ANT+ eller åtminstone blåtandstillbehör som foot pods.
"Tyvärr" får jag fortsätta vara låst till Garmin för att få det.

Permalänk
Medlem

Föredrar mindre avancerade smartklockor om de istället erbjuder ordentlig batteritid. Ser de även ut som en vanlig klocka så är det också ett plus. Nöjd med en Huawei GT som jag kanske mest köpte för att den även kunde mäta syrehalten i blodet.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Känns som denna skärm hade de kunnat haft för flera år sedan, men då fanns det nog med annat att förbättra så de inte behövde en kille feature till. Sedan skruvas det några procent per år för att få bra rubriker med förbättringar överallt...

Nog om detta; vad har folk dessa klockor till? Nig för att jag har mobilen tillgänglig, men att gå så långt att man har notiserna på sig utan att enkelt kunna lägga bort? Jag skulle bli galen, som att gå jour för sociala medier och jobbet hela tiden...

Min smartklocka ligger nu i en låda för att jag jobbar hemifrån. Men innan denna så använde jag den jämnt, jag läste mail där utan att ta upp telefonen. Klockan automatisk registrerade vissa övningar som cykling, roddbåt, löpning etc.
Att kunna ta emot samtal utan ha med mobilen är inte fel osv.

Det jag störde mig på min (en android) var att det inte fanns någon koppling mellan de olika emailklienterna. Först plingar det till i datorn att man har fått ett mail, en stund senare plingar det till i min mobil att jag har fått samma mail, en stund senare plingar och vibrerar det till i min smartklocka att jag har fått samma mail igen. Och dagar jag får 40st jobbmail så var det för mig bara stänga av mail till smartklockan.
Jag vet inte hur de ska lösa detta på något bra sätt och misstänker samma problem finns på Apple såvida man inte kör en macdator som kan se till så att iPhone inte meddelar osv.

*edit*
Det är ett svårt problem att lösa. Sitter jag vid datorn och får ett mail och har ej tid, så ska det finns en intelligens som vet om att jag har noterat mailet men ej läst det, därför ska mailet bara tyst utan notation gå vidare till de andra enheterna.

Permalänk
Medlem

På smarta klockor är Apple överlägsna. Finns inga andra som gör smarta klockor bra. Som har de flesta appar samt som känns gedigna. Där är andra väldigt låsta.

Tex på Samsung att bruka andra träningsappar än deras egna är ett rent helsike att få till.

Permalänk
Medlem

18.. timmars batteritid.
Det är som om man stannat i utvecklingen.

Kan lika bra behålla min Garmin Fenix 6x Sapphire. Hade fått ladda annars 4 gånger per dygn när man cyklar och tränar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Sambon köpte nu en SE 44 mm efter att ha sett vad 7an kom med. Inte värt prisskillnaden tycker varken jag eller hon.

Själv har jag bara använt Samsungs S3 och den tyckte jag var lite meh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som denna skärm hade de kunnat haft för flera år sedan, men då fanns det nog med annat att förbättra så de inte behövde en kille feature till. Sedan skruvas det några procent per år för att få bra rubriker med förbättringar överallt...

Nog om detta; vad har folk dessa klockor till? Nig för att jag har mobilen tillgänglig, men att gå så långt att man har notiserna på sig utan att enkelt kunna lägga bort? Jag skulle bli galen, som att gå jour för sociala medier och jobbet hela tiden...

Träning.

Tidigare när jag jobbade på kontor så fick jag notiser rätt ofta. Då vibrerade mobilen rätt mycket på bordet och jag själv upplevde det som störande.

Köpte en Apple Watch 4 och det löste problemet. Ställde in vad jag ville ha för notiser och kunde se om jag behövde agera eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

18.. timmars batteritid.
Det är som om man stannat i utvecklingen.

Kan lika bra behålla min Garmin Fenix 6x Sapphire. Hade fått ladda annars 4 gånger per dygn när man cyklar och tränar hela tiden.

Sen ser Garmins klocka ut som om du tänkte ta en runda i Grand Canyon, medans AW smälter in i vardagen.

Permalänk
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Träning.

Tidigare när jag jobbade på kontor så fick jag notiser rätt ofta. Då vibrerade mobilen rätt mycket på bordet och jag själv upplevde det som störande.

Köpte en Apple Watch 4 och det löste problemet. Ställde in vad jag ville ha för notiser och kunde se om jag behövde agera eller inte.

Kan du ställa in så du vill ha notis för mail på smartklockan endast när du vill ha detta?
Alltså är jag ute och går så vill jag att smartklockan ska vibrera när jag får ett email. När jag sitter vid den dator som jag har outlook på så, vill jag att klockan endast ska vibrera om jag inte redan har observerat emailet i outlook.

Att just stänga av email helt och hållet. Ja då har en stor del av poängen med att ha en strömkrävande smartklocka försvunnit.

*edit*
I mitt fall så fick jag 40 email om dagen, 120st pliggningar tillsammans i min dator, mobil, smartklocka för att informera mig om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sen ser Garmins klocka ut som om du tänkte ta en runda i Grand Canyon, medans AW smälter in i vardagen.

Smaksak helt enkelt, tycker en AW på ett gym eller på en löpare ser ut som om ett barn som har en leksak på handen.

Tycker dock om armbanden, tycker om det nyare utseende, gillar IOS.. men 18 timmar är inte ens en dag. Hur gör man ANT+, multipla bluetooth enheter så som pulsband samt hörlurar? Hur länge håller den då? 1 timme?

Om man nu säger man läger fokus på fitness så bör man ändå se efter vad konkurenterna jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Smaksak helt enkelt, tycker en AW på ett gym eller på en löpare ser ut som om ett barn som har en leksak på handen.

Tycker dock om armbanden, tycker om det nyare utseende, gillar IOS.. men 18 timmar är inte ens en dag. Hur gör man ANT+, multipla bluetooth enheter så som pulsband samt hörlurar? Hur länge håller den då? 1 timme?

Om man nu säger man läger fokus på fitness så bör man ändå se efter vad konkurenterna jobbar med.

Har en Series 3 som också marknadsfördes med 18 timmars batteritid, men jag har snarare legat på upp till 2,5 dagar mellan laddningar. Vet inte hur det är med de nya modellerna, men upplever att man får pressa den ganska hårt för att bara få 18 timmar.

Loggar jag träningspass sköter telefonen GPS och musik till exempel, förlitar man sig på enbart klockan så slukar det såklart batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du ställa in så du vill ha notis för mail på smartklockan endast när du vill ha detta?
Alltså är jag ute och går så vill jag att smartklockan ska vibrera när jag får ett email. När jag sitter vid den dator som jag har outlook på så, vill jag att klockan endast ska vibrera om jag inte redan har observerat emailet i outlook.

Att just stänga av email helt och hållet. Ja då har en stor del av poängen med att ha en strömkrävande smartklocka försvunnit.

*edit*
I mitt fall så fick jag 40 email om dagen, 120st pliggningar tillsammans i min dator, mobil, smartklocka för att informera mig om detta.

Finns något som heter Focus som kommer med iOS 15, tror även det kommer till WatchOS 8.

Där kan du ställa in rätt mycket. Skapa ett fokus för typ "promenad" eller "inte vid datorn". Då kan du se till att du får notiser från outlook-appen. När du är vid datorn så kan du sätta igång ett annat fokus som kanske heter "jobb" eller "vid datorn". Då kan du blockera notiser från outlook.

https://www.macrumors.com/guide/ios-15-focus-mode/

Permalänk
Medlem

Smartklockor är intressanta, men batteri och utseende förstör för mig.

En så pass dyr pryl vill jag ha i minst fem år och då måste batteriet hänga med bra den tiden. Har avstått true wireless hörlurar bla pga detta, då batterierna verkar slitas för snabbt.

Permalänk
Medlem

Det här med att t.ex registrera sömn, hur går det ihop med att man verkar behöva ladda typ varje natt?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har en Series 3 som också marknadsfördes med 18 timmars batteritid, men jag har snarare legat på upp till 2,5 dagar mellan laddningar. Vet inte hur det är med de nya modellerna, men upplever att man får pressa den ganska hårt för att bara få 18 timmar.

Loggar jag träningspass sköter telefonen GPS och musik till exempel, förlitar man sig på enbart klockan så slukar det såklart batteri.

Om du använder enbart klockan, hur länge håller den då, tror du?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har en Series 4. Använder den mycket som pulsklocka. Tycker det suger att man måste ha en Iphone för att synca träningsaktiviteter med träningsappar. Tur att jag har en liggandes.

Det värsta med iWatch, som tyvärr inte blivit bättre är batteritiden. Varför kan de inte fixa detta?

Min anledning till apple watch är spotify offline + hörlurar när jag är ute o springer, slipper ha med en telefon för o njuta av musik utan o krångla.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det här med att t.ex registrera sömn, hur går det ihop med att man verkar behöva ladda typ varje natt?

Slänger min på laddaren när jag duschar och gör mig redo så är det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Om du använder enbart klockan, hur länge håller den då, tror du?

Inte den blekaste, situationen har inte uppstått under de 3,5 år jag haft den. Förresten lär väl cellular-modellen vara värre också, jag kör med WiFi.

Permalänk
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Finns något som heter Focus som kommer med iOS 15, tror även det kommer till WatchOS 8.

Där kan du ställa in rätt mycket. Skapa ett fokus för typ "promenad" eller "inte vid datorn". Då kan du se till att du får notiser från outlook-appen. När du är vid datorn så kan du sätta igång ett annat fokus som kanske heter "jobb" eller "vid datorn". Då kan du blockera notiser från outlook.

https://www.macrumors.com/guide/ios-15-focus-mode/

Intressant. Min åsikt är att något behöver till för att samordna det bättre. Jag är tveksam till att få till det perfekt., men bättre är bättre. Sedan vill jag att de ska skötas autoamtisk. Precis som agens smartklockor kan lista ut när jag cyklar och automatisk rapportera denna aktivitet. Så borde en smartklocka kunna lista ut att nu sitter personen vid sin egen dator, ge då tusan att vibrera 1 minut efter att personen redan har fått in mailet i datorn.

det jag främst störde mig på, jag fick ett mail läste detta jobba vidare, sedan kommer både telefon och smartklockan som dumburkar och säger, du har fått ett mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inte den blekaste, situationen har inte uppstått under de 3,5 år jag haft den. Förresten lär väl cellular-modellen vara värre också, jag kör med WiFi.

Ok, tack. Får googla lite efter hur folk upplever det.

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt problem med att få batteriet att räcka en full dag. Jag har haft series 2, 4 och har nu en series 6. Jag har behövt boosta batteriet vid några tillfällen, typiskt vid långa flygresor när jag inte har haft vettig dygnsvila. Normalt räcker det långt med 10-15 min laddning för att klara åtskilliga timmar till.

Batteriet är den svaga punkten tycker jag på Apple Watch men för mig som inte har på mig klockan när jag sover är det inget stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har en Series 4. Använder den mycket som pulsklocka. Tycker det suger att man måste ha en Iphone för att synca träningsaktiviteter med träningsappar. Tur att jag har en liggandes.

Det värsta med iWatch, som tyvärr inte blivit bättre är batteritiden. Varför kan de inte fixa detta?

För att de siktar på en viss nivå av batteritid enligt sina tester, och sedan gör klockan så tunn de kan efter de uppnått det målet. När de sedan uppdaterar utan att ändra yttermåtten kryper batteritiden upp lite, så då tar de ner den igen genom att göra den tunnare vid nästa omdesign. Din Series 4 är den med absolut sämst batteritid, eftersom den är den första efter en uppdatering, medan Series 3 är mycket bättre.

Detta sagt förbättras batteritiden markant om man ser till att ha telefonen inom Bluetooth-avstånd hela tiden.

Skrivet av medbor:

Känns som denna skärm hade de kunnat haft för flera år sedan, men då fanns det nog med annat att förbättra så de inte behövde en kille feature till. Sedan skruvas det några procent per år för att få bra rubriker med förbättringar överallt...

Nog om detta; vad har folk dessa klockor till? Nig för att jag har mobilen tillgänglig, men att gå så långt att man har notiserna på sig utan att enkelt kunna lägga bort? Jag skulle bli galen, som att gå jour för sociala medier och jobbet hela tiden...

Skaffade den primärt för att kunna få notiser och lite snabb info på urtavlan (typ var jag skall vara på nästa möte). När jag väl har den använder jag den till träning, framförallt att den pushar mig på dagar när jag varit lat. Det har många gånger blivit en kort promenad framåt kvällen för att jag ser att jag inte rört mig, och det märks faktiskt i vitalparametrarna (vilopuls etc).

Skrivet av superapan:

Det här med att t.ex registrera sömn, hur går det ihop med att man verkar behöva ladda typ varje natt?

Man behöver bara ladda en kortare period, för ett litet batteri laddas snabbt. Medan man duschar räcker bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så borde en smartklocka kunna lista ut att nu sitter personen vid sin egen dator, ge då tusan att vibrera 1 minut efter att personen redan har fått in mailet i datorn.

Där har du en poäng. MS Teams kan sköta det - om jag sitter vid datorn plingar den inte om alla nya meddelanden, men är jag inte där så låter den. Ingen aning om det går att göra samma med Outlook, jag har alla notiser för jobbmailen avstängda.

Visa signatur

5900X | 6700XT