Permalänk
Inaktiv

Val av projektor

Ska köpa min första projektor men vet inte vilken. Funderar på Acer Full-HD H6523BD https://www.webhallen.com/se/product/335984-Acer-Full-HD-H652... (priset har varit nere på 3990 kr så tänker det kan hända igen, ev. under Black Friday).

En recension nämner att den låter en del men inte i eco-läge vilket dock verkar göra den mindre ljusstark. För 3990 kr har jag dock svårt att se att jag skulle bli missnöjd.

Elgigantens köpguide:
https://www.elgiganten.se/cms/projektor-vilken-ska-man-valja/...

Budget gärna under 5000 kr men kan gå högre. Är dock villig att invänta erbjudanden och reor. Viktigast är att Webhallen säljer den då jag har presentkort där, se deras utbud här https://www.webhallen.com/se/category/4307-Projektor

Önskar en stationär projektor (ej batteridriven), full HD och HDMI. HDMI verkar alla ha. Däremot har inte alla USB (inte den jag länkar) men hur fungerar USB på projektor? Kan jag spela upp filmer direkt från en USB-sticka?

Övriga önskemål är väl ljusstark, tystgående och lång livslängd. Hört att lampan är det som går sönder först och där har LCD kortare livslängd. LCD ska generellt vara ljusstarkare än DLP men jag antar att DLP upp mot 4000 lumen eller mer är ljusstarkt också?

Får nog satsa på mörkläggningsgardiner oavsett. Föredrar att titta under kvällstid och nattetid, men under sommaren är det ljust ute länge. Något rum utan fönster har jag inte.

Något annat jag bör tänka på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Övriga önskemål är väl ljusstark, tystgående och lång livslängd. Hört att lampan är det som går sönder och där har LCD kortare livslängd. LCD ska generellt vara ljusstarkare än DLP men jag antar att DLP upp mot 4000 lumen eller mer är ljusstarkt också?

LCD och DLP är den teknik som bygger bilden. Lampan är separat från detta och man bygga en ljusstark DLP och en ljussvag LCD. Och tvärtom såklart. Tekniken är i sig inte avgörande utan det ändamål produkten är byggd för. Specificerad ljusstyrka i lumen säger ingenting om den faktiska ljusstyrkan man får när man tittar på film med filmfärger. En DLP kan med rätt typ av färghjul kan producera ganska hög ljusstyrka. Fast då är hela bilden ofta kraftigt blågrön.

Det finns också ett samband med att ljusstark lampa kräver mer kylning och därför riskerar bli en mer bullrig produkt.

Ingen UHP-lampa är extra långlivad än någon annan. Specarna kan säga 4000 timmar eller 8000 timmar eller något annat. Men det finns inga regler för vilket skick lampan ska vara i efter den tiden. 50% av ljusstyrkan? 10% av ljusstyrkan? 100% av färgomfånget? 80% av färgomfånget?

Som tumregel har de flesta UHP-lampor jag haft möjlighet att mäta mot tappat 30–50% av ljusstyrkan efter 1000 timmar. Oavsett vad som står på pappret i specen. Där är laserbaserade ljuskällor mycket mer driftstabila och ger minst 10 000+ timmar av snarlik ljusstyrka och färgomfång. Men kostar också därefter.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding Tack för ditt inlägg.

Jag kommer främst att streama film/serier (Chromecast) men har även önskemål att kunna spela upp filmer från USB (eget material). Fast det är kanske inte jätteviktigt med USB, lite osäker på hur det fungerar ens.

Lät kanske inte jättebra med en ljusstark lampa om det kräver mer kylning som resulterar i mer buller. Har ingen aning om hur en projektor kan låta dock. En TV låter ju inte alls.

Är det bara att köpa valfri projektor baserat på specifikationer eller finns det någon att rekommendera?

Permalänk
Bildexpert 📺

Om du förväntar dig en TV så rekommenderar jag en TV. Även en budget-TV i 75 tum kommer att ge högre bildkvalitet än den här typen av projektorer och dessutom vara mycket enklare att sköta. Utan att tänka på installationer, dukar, fästen, långa HDMI-kablar och att bilden faktiskt inte blir usel så fort du tänder en lampa.

Projektor idag är ett specialintresse där man för att matcha en enklare TV måste ha en ganska ordentlig budget och dedicerade rum. Det var ju en annan sak för tio år sedan när 50-tum TV var dyrare och sällan bättre än en projektor med 90-tumsduk.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Thomas i denna fråga. Projektorns enda fördel är att kunna få en stor bildyta till rimlig peng. Allt annat i princip gör en modern TV bättre.

Jag har lite mentalt börja planera för ett blivande biobygge i källaren och där är valet projektor just nu med den enkla anledningen att en TV >100" kostar galet mycket. En projektor kräver väldigt mycket omtanke när det kommer till ljusinsläpp, omgivande material och sen så krävs en bra, och ofta dyr duk för att det ska bli riktigt bra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk

Nja säger kör på en Epson EH-TW7000. visst kostar lite kör med den i vardags rummet. Behöver bara dra ner för fönstret vid duken. Sen har jag två fönster vid projektorn dom drar jag aldrig förr. Funkar hur bra som hälst.

Duk köpte jag från ett företag i småland som gör åt skolor och företag. Köpte bara duk 137tum 21.9 format gav 1200kr minsta lika bra som en märkes duk. Gjorde ram själv. Men som sagt lägg minst 10 000kr något under det då kan du lika gärna köpa en tv.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Om du förväntar dig en TV så rekommenderar jag en TV. Även en budget-TV i 75 tum kommer att ge högre bildkvalitet än den här typen av projektorer och dessutom vara mycket enklare att sköta. Utan att tänka på installationer, dukar, fästen, långa HDMI-kablar och att bilden faktiskt inte blir usel så fort du tänder en lampa.

Projektor idag är ett specialintresse där man för att matcha en enklare TV måste ha en ganska ordentlig budget och dedicerade rum. Det var ju en annan sak för tio år sedan när 50-tum TV var dyrare och sällan bättre än en projektor med 90-tumsduk.

TV är uteslutet då jag inte vill ha en TV. De tar stor plats och är fula. Jag vill ha en projektor för att den tar liten plats och inte syns när den är avstängd samt för en annorlunda upplevelse.

Vi har inte ens en modern TV idag. Vår TV är minst 10 år gammal, säkert 15 år. En gammal 42-tums LG TV med plasmaskärm och inte ens full HD (LG 42PQ1000). När den köptes kostade den 4000 kr kanske så inte ens på tiden tillhörde den toppskiktet. Den fungerar trots det utmärkt. Det enda jag stör mig på är att stillbilder kan fastna så undvika stillbilder. Kom på att den faktiskt reflektera ljus mycket så redan nu måste jag dra för fönstren.

Kände att det var viktigt att poängtera detta då de flesta verkar ha högre/andra krav än vad jag har. Bara jag kan se hyfsat bra så är jag nöjd. Därför tror jag att en projektor kan tillfredsställa mig. Det enda jag oroar mig lite för nu är ev. oljud.

Vad är det för installationer du syftar på och fästen? Menar du takfäste och liknande? Sett de som bara placerar den på något t.ex. en hylla och visa direkt på vitmålad vägg. Detta är något jag kommer att testa innan jag ens köper en duk. Hur lång HDMI-kabeln behöver vara beror väl på om du har den i taket eller ej och var närmsta uttag är. Förlängningskablar är inget som stör mig dock, bara de dras rätt.

Att en projektor är känslig för ljus är jag dock införstådd med. Enligt Elgigantens guide skulle dock LCD vara mer ljusstark och bättre för ljusare miljöer t.ex. för presentationer. DLP skulle istället ge bättre svärta (jämförbar med plasma och OLED TV) vilket lämpar sig bättre för bioupplevelse. Nu menar du att det inte är så, själv vet jag inte. Det verkar som att de flesta är DLP-projektor oavsett.

Skrivet av Schluug:

Jag håller med Thomas i denna fråga. Projektorns enda fördel är att kunna få en stor bildyta till rimlig peng. Allt annat i princip gör en modern TV bättre.

Jag har lite mentalt börja planera för ett blivande biobygge i källaren och där är valet projektor just nu med den enkla anledningen att en TV >100" kostar galet mycket. En projektor kräver väldigt mycket omtanke när det kommer till ljusinsläpp, omgivande material och sen så krävs en bra, och ofta dyr duk för att det ska bli riktigt bra.

Som jag skrev ovan ser jag fler fördelar med en projektor än bildytan. Dessutom jämför jag inte med en modern TV. Det betyder inte att jag inte vet hur moderna TV-apparater kan se ut. Har bekanta med 55-tum och större och visst ser de mycket bättre ut än min 10-15 år gamla TV, fast inte det minsta sugen på en ändå.

Ja, det känns som att det är mest nördar som ska bygga hemmabio som satsar på projektor. Jag har trots det sett vanligt folk ha en projektor i vardagsrummet och de verkar nöjda. Alla har olika krav helt enkelt. Tycker inte om att slösa bort för mycket tid framför film och serier, men ibland vill jag ändå kolla och inte behöva sitta framför datorn eller en liten surfplatta. Speciellt inte om fler än jag ska titta.

Skrivet av Sundberg_90:

Nja säger kör på en Epson EH-TW7000. visst kostar lite kör med den i vardags rummet. Behöver bara dra ner för fönstret vid duken. Sen har jag två fönster vid projektorn dom drar jag aldrig förr. Funkar hur bra som hälst.

Duk köpte jag från ett företag i småland som gör åt skolor och företag. Köpte bara duk 137tum 21.9 format gav 1200kr minsta lika bra som en märkes duk. Gjorde ram själv. Men som sagt lägg minst 10 000kr något under det då kan du lika gärna köpa en tv.

Tack för tipset. För dyr för mitt ändamål dock. Läste en recension som sa att den inte var tyst heller. Slår nog bara till på en och upptäcker själv. Det enda jag funderar på är om jag måste ha USB eller ej.

Angående duk och TV så se mina svar ovan.

Permalänk
Inaktiv

Ska kanske påpeka att det inte är något fel att vara nörd. Bara det att det blir lite svårt att få hjälp av nördar ibland. Ungefär som när man ber om råd på en fotosida om vilken kamera man ska välja som nybörjare. Då kan det komma personer som påstår att man ska köpa en fullformatskamera. Helt ologiskt att rekommendera en nybörjare eller hobbyfotograf att köpa en fullformatskamera för 30 000 kr eller mer exkl. objektiv. Det är som att vissa inte lever i verkligheten. Inte alla kan eller har intresse att spendera så höga summor. Det är av en anledning att det finns billigare modeller som säljer bra.

Tackar ändå för alla tips och råd. Får se vad det slutar i.

Permalänk

har/hade en projektor flera år men köpte en budget 86 tum tv och ja det är "tyst" och jag slipper dra för gardinerna. rekommenderar en tv helt klart även om det var kul med en projektor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Vi har inte ens en modern TV idag. Vår TV är minst 10 år gammal, säkert 15 år. En gammal 42-tums LG TV med plasmaskärm och inte ens full HD (LG 42PQ1000). När den köptes kostade den 4000 kr kanske så inte ens på tiden tillhörde den toppskiktet. Den fungerar trots det utmärkt. Det enda jag stör mig på är att stillbilder kan fastna så undvika stillbilder. Kom på att den faktiskt reflektera ljus mycket så redan nu måste jag dra för fönstren.

Fun fact. Innan vi hade denna TV hade vi en tjock TV på 22-tum eller nått. Inte ens då brydde jag mig. Fast det var helt klart värt det att köpa en 42-tums "platt" TV. Vi hade egentligen en större tjock TV men det var ett dåligt (begagnat) köp som resulterade i en död TV. Efter det försvann allt intresse för begagnad elektronik från fars sida.

22-tummaren var dock odödlig. Vi bytte aldrig ut den för att den gick sönder och den hade åkt i golvet flera gånger utan en skråma! Helt fantastiskt egentligen. När vi köpte plasma TV så fick man inte ens luta den sas det. Vilket skit. Den håller än idag dock men den har aldrig fallit såklart och har stått orörd på samma plats i 10-15 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormwall:

har/hade en projektor flera år men köpte en budget 86 tum tv och ja det är "tyst" och jag slipper dra för gardinerna. rekommenderar en tv helt klart även om det var kul med en projektor.

Kommer inte köpa en TV så det blir projektor eller inget alls. Kollar ibland på datorn fast det finns en TV. Dock alltid ensam.

Dra för gardinerna är inga problem, gör det ständigt som det är. Däremot ljudet ska bli intressant att höra. Önskar jag kunde få höra hur högt de olika modellerna låter för att få en uppfattning. Det kanske står decibel i specifikationerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Du vill ha stor bild, bara för att.
Helt ok, då lägger vi ingen mer värdering i det.

Jag har själv haft en projektor för flera år sedan med en 90" duk.
Då hette den Epson TW-3200, 1080p proj.
Helt underbar så länge du matade den med bra signal, d.v.s fullhd, jag spelade både BF3 och tittade på bluray.
Samt givetvis fotboll och hockey via parabol på den tiden, sjukt nice!

Några frågor;
1. Tittavstånd.(d.v.s var kommer du sitta, i meter svarat)
2. Hur långt ifrån dig kan du ha projektorn, kan den vara flera meter bakom dig eller måste den vara 50 cm ovanför dig.

Vissa projjar har short-distance throw, d.v.s du kan blåsa upp en bild på bara en meters avstånd, därav frågorna.
SDT tenderar dock enligt min tidigare erfarenhet vara knappt godkända.

Sen är det stor skillnad på "vit" vägg, en enkel duk från Kingpin eller dyrare dukar.
Den vita väggen är antagligen inte vit, om den inte är nymålad vit.
Vill man då ha en vit vägg för proj?

I ditt fall så duger det antagligen, för du vill bara ha stor bild.

Det finns gråa dukar för 30-40k+
Varför det finns orkar jag inte förklara i text nu, då det är irrelevant för dig.

Säger bara att det är skillnad på olika väggar och dukar, stor skillnad.
En riktigt vit och "bra" vägg är långt sämre än en billig duk.

Dagens hint;
Vitt sumpar kontrast och därmed svärta därav finns gråa dukar.

Jag skulle i din sits köpa den billigaste full-hd projektorn du hittar och inte lägga pengar på något bättre eller 4k.
Duken och allt ljus runtomkring är den viktigaste faktorn för en bra bild.

Ett bra rum med 720p proj knäcker en 4k i ett dåligt rum.
Samma som med högtalare, ett par sämre högtalare knäcker värsta högtalaren om rummet är skit.(akustik)

Var bor du JaneDoe? Åk till butik och lyssna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Du vill ha stor bild, bara för att.
Helt ok, då lägger vi ingen mer värdering i det.

Jag har själv haft en projektor för flera år sedan med en 90" duk.
Då hette den Epson TW-3200, 1080p proj.
Helt underbar så länge du matade den med bra signal, d.v.s fullhd, jag spelade både BF3 och tittade på bluray.
Samt givetvis fotboll och hockey via parabol på den tiden, sjukt nice!

Några frågor;
1. Tittavstånd.(d.v.s var kommer du sitta, i meter svarat)
2. Hur långt ifrån dig kan du ha projektorn, kan den vara flera meter bakom dig eller måste den vara 50 cm ovanför dig.

Vissa projjar har short-distance throw, d.v.s du kan blåsa upp en bild på bara en meters avstånd, därav frågorna.
SDT tenderar dock enligt min tidigare erfarenhet vara knappt godkända.

Sen är det stor skillnad på "vit" vägg, en enkel duk från Kingpin eller dyrare dukar.
Den vita väggen är antagligen inte vit, om den inte är nymålad vit.
Vill man då ha en vit vägg för proj?

I ditt fall så duger det antagligen, för du vill bara ha stor bild.

Det finns gråa dukar för 30-40k+
Varför det finns orkar jag inte förklara i text nu, då det är irrelevant för dig.

Säger bara att det är skillnad på olika väggar och dukar, stor skillnad.
En riktigt vit och "bra" vägg är långt sämre än en billig duk.

Dagens hint;
Vitt sumpar kontrast och därmed svärta därav finns gråa dukar.

Jag skulle i din sits köpa den billigaste full-hd projektorn du hittar och inte lägga pengar på något bättre eller 4k.
Duken och allt ljus runtomkring är den viktigaste faktorn för en bra bild.

Ett bra rum med 720p proj knäcker en 4k i ett dåligt rum.
Samma som med högtalare, ett par sämre högtalare knäcker värsta högtalaren om rummet är skit.(akustik)

Var bor du JaneDoe? Åk till butik och lyssna.

Tackar så mycket för ditt inlägg.

Avståndet blir ungefär samma för mig som för projektorn då jag tänkte ha den strax bakom mig (ovanför) eller bredvid mig beroende på vilken vägg jag väljer. Avståndet bli lite mer än 2 meter (sovrum med ett fönster). Vardagsrummet har ännu längre avstånd men den ska vara i mitt rum. När jag flyttar hamnar den i vardagsrum dock (vet inte avstånd på framtida bostad dock).

50 cm ovanför mig funkar (om du menar ovanför mitt huvud sittandes), då hamnar den ev. på översta hyllplanet (går att justera hyllplanen).

Tack för tipset om duk. Det är nymålat men svårt att säga om det är korrekt "vit". Däremot kan jag köpa en duk om det inte blir för dyrt. Funderar mest på hur man ska fästa den då vi har betongvägg (med strukturtapet) som är jobbiga att fästa saker på. Tack för tipset om grå duk. Antar det är en speciell grå färg?

Tror du har rätt i att rumsmiljön har större betydelse än valet av projektor. Ska satsa på mörkläggningsgardiner och ev. en duk. Högtalare har jag inte tänkt på, vill höra hur det inbyggda låter först men är inte främmande för att köpa externa högtalare bara det håller rimlig prisnivå också. Har ju varit nöjd med inbyggda TV-ljudet trots att jag vet att vissa ska ha externt ljud även där.

Bor i Halmstad. Kanske ska åka till Elgiganten och lyssna. Någon annan butik känner jag inte till. Undrar om de har projektorer framme dock? Känns som att halva butiken upptas av TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "ljud", jag trodde du menade surret/buller från fläkten i projektorn, när du pratade om ljud.

Något ljud att prata om från en projektor är sämre än dagens telefoner, så det kan du glömma direkt.

Bor du i Halmstad så säger jag; https://www.ljudcenter.se/butiken
Lita inte på snacket;
titta, lyssna och gå hem. Köp billigaste 1080p du kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "ljud", jag trodde du menade surret/buller från fläkten i projektorn, när du pratade om ljud.

Något ljud att prata om från en projektor är sämre än dagens telefoner, så det kan du glömma direkt.

Bor du i Halmstad så säger jag; https://www.ljudcenter.se/butiken
Lita inte på snacket;
titta, lyssna och gå hem. Köp billigaste 1080p du kan.

Jaha, jag som misstolkade. Trodde du snackade om ljudet och inte bullret. Då förstår jag.

Det lät inte bra, får bli ett par högtalare då. Finns ju så många i alla möjliga prisklasser.

Tack för butikstipset. Känner till dem. Får göra ett besök där. Köper självklart inget på plats (gör aldrig) utan går alltid hem och tänker. Brukar bli billigast online och speciellt under BF.

Då lär den jag länkade för 3990 kr under rea duga. Det enda jag saknar på den är USB-port.

Tack igen.

Permalänk
Inaktiv

@Falcon Kikade på Ljudcenters projektorer och det var helt andra märken än Webhallen.

Billigaste de hade var denna:
https://www.ljudcenter.se/bild/projektorer/projektorer/optoma...

Noterar att den har hela 10 W högtalare, de på Webhallen har bara 2-3 W (för max 7000 kr). Måste ju vara skillnad på ljudet då tänker jag.

Edit: Det var inte full HD. Bättre med externa högtalare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jaha, jag som misstolkade. Trodde du snackade om ljudet och inte bullret. Då förstår jag.

Det lät inte bra, får bli ett par högtalare då. Finns ju så många i alla möjliga prisklasser.

Tack för butikstipset. Känner till dem. Får göra ett besök där. Köper självklart inget på plats (gör aldrig) utan går alltid hem och tänker. Brukar bli billigast online och speciellt under BF.

Då lär den jag länkade för 3990 kr under rea duga. Det enda jag saknar på den är USB-port.

Tack igen.

Som jag skrev; du har ett krav, stor bild. Köp billigaste 1080p du kan.
Du kommer få mersmak av detta och alla pengar komma gå till detta framöver om du fastnar, tro mig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Som jag skrev; du har ett krav, stor bild. Köp billigaste 1080p du kan.
Du kommer få mersmak av detta och alla pengar komma gå till detta framöver om du fastnar, tro mig...

Haha, det låter ju inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Falcon Kikade på Ljudcenters projektorer och det var helt andra märken än Webhallen.

Billigaste de hade var denna:
https://www.ljudcenter.se/bild/projektorer/projektorer/optoma...

Noterar att den har hela 10 W högtalare, de på Webhallen har bara 2-3 W (för max 7000 kr). Måste ju vara skillnad på ljudet då tänker jag.

Skit i watt och ljud nu, du får inget ok ljud från en projektor punkt slut

Den du länkar till är WXGA 1280x800, inget jag hade valt för de pengarna, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Haha, det låter ju inte bra.

Vi är alla nybörjare, någon gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Skit i watt och ljud nu, du får inget ok ljud från en projektor punkt slut

Den du länkar till är WXGA 1280x800, inget jag hade valt för de pengarna, nej.

Redigerade inlägget men du var för snabb. Upptäckte också att det inte var full HD så verkligen inte prisvärd. Bättre med externa högtalare då helt klart. Bilden ska man ju leva med. Ljudet går alltid att förbättra.

Permalänk
Medlem

En solklar instegare:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/305100...

Obs!
Kastavstånd meter Dukstorlek tum
2 55 – 60
2.5 68 – 75
3 82 – 90
3.5 96 – 105
4 110 – 120
4.5 123 – 136
5 137 – 151

D.v.s denna är inte short-throw.
Det krävs 2 meter för 60" och 4 meter för 120"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Redigerade inlägget men du var för snabb.

Det säger min fru nästan alltid...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

En solklar instegare:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/dlp/305100...

Obs!
Kastavstånd meter Dukstorlek tum
2 55 – 60
2.5 68 – 75
3 82 – 90
3.5 96 – 105
4 110 – 120
4.5 123 – 136
5 137 – 151

D.v.s denna är inte short-throw.
Det krävs 2 meter för 60" och 4 meter för 120"

Tack för tipset och info om dukstorlek. Såg att info om dukstorlek framgick av länken också.

Vill helst köpa projektor på Webhallen då jag har presentkort där. Funderar som sagt på denna när den kommer på rea igen https://www.webhallen.com/se/product/335984-Acer-Full-HD-H652... Var nere på 3990 kr nyligen vilket känns prisvärt.

Den du länkar verkar lite bättre dock. 20 000 tusen timmar lamptid och 3 års garanti. Den jag länkar har 5000 timmar lamptid och 2 års garanti. Å andra sidan om den går ner till 3990 så blir den 2000 kr billigare (fast Netonnet säljer den du länkar för 5490 kr också).

Får ta och fundera lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Det säger min fru nästan alltid...

Då stämmer det nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Den du länkar verkar lite bättre dock. 20 000 tusen timmar lamptid och 3 års garanti. Den jag länkar har 5000 timmar lamptid och 2 års garanti. Å andra sidan om den går ner till 3990 så blir den 2000 kr billigare (fast Netonnet säljer den du länkar för 5490 kr också).

Får ta och fundera lite.

@laxpudding skrev det bra tidigare, stirra inte dig blind på brinntider och garanti.
Ta reda på fakta, när jag hade min Epson TW-3200 gav de 2 års garanti på lampan, oavsett brinntid.
Jag tror "oavsett brinntid" idag är rätt ovanligt, men jag kan ha fel, det är som sagt minst 5-6 år sedan jag hade denna Epson.
Jag plockade ut 2-3 lampor av Epson utan vidare.

Så ta reda på vad som gäller, smäller lampan eller blir dassig efter 2000 timmar.
Vad gäller? Ta reda på det innan köp och få det på papper.

Garantin på 2 år är nästan garanterat exklusive just det som går sönder, d.v.s lampan.
Den lampan är ingen E14 man köper på IKEA heller utan vi pratar dyrt, dyrt.
Därför vill du ha garanti på lampan, inte själva enheten...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

@laxpudding skrev det bra tidigare, stirra inte dig blind på brinntider och garanti.
Ta reda på fakta, när jag hade min Epson TW-3200 gav de 2 års garanti på lampan, oavsett brinntid.
Jag tror "oavsett brinntid" idag är rätt ovanligt, men jag kan ha fel, det är som sagt minst 5-6 år sedan jag hade denna Epson.
Jag plockade ut 2-3 lampor av Epson utan vidare.

Så ta reda på vad som gäller, smäller lampan eller blir dassig efter 2000 timmar.
Vad gäller? Ta reda på det innan köp och få det på papper.

Garantin på 2 år är nästan garanterat exklusive just det som går sönder, d.v.s lampan.
Den lampan är ingen E14 man köper på IKEA heller utan vi pratar dyrt, dyrt.
Därför vill du ha garanti på lampan, inte själva enheten...

https://assets.ellosgroup.com/i/ellos/b?$eg$&$emr$&$ep$&$ed$&n=ell_1605433-01_Fs&mw=750&rw=750&qlt=80

Det har du helt rätt i. Hur tar man reda på vad som gäller och hur mycket lampan kostar? Kanske fråga återförsäljaren?

Permalänk

Hittade följande review på projektor som liknar H6523BD:
H6502BD

Ibland skiljer namnet i olika regioner så det kan vara samma projektor.

Blev själv lite sugen på H6502BD för 4000kr. Har en gammal Full HD LCD projektor (TW3200) men jag är missnöjd med svärtan. Kör den i ett mörkt rum i eco-läge. Köpte den 2010-12-11 och nu har lampan gått ~1800 timmar. Jag tittar inte mycket på TV eller film...
Har aldrig bytt lampan.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Kastar mig in med lite erfarenhet, är inne på min tredje projektor.
Usb uppspelning är inget jag sett på "film/bio" projektorer endast på kontors modeler, men dom är just tänkta till att visa still bilder med text, ingen film, som man vill se från en sådan i a f. Och högtalare i projektor... dom är skit, och varför vill någon ha ljudet ovan/bakom sig när bilden är framför, det blir inte så coolt.

Tyvärr så gör dom flesta fel, jag själv inkluderat när man tänker projektor, du få bättre bild med en bra duk och en billigare projektor än med en kass duk eller ingen duk alls, med en dyr projektor, tråkigt men sant, det är inga spända lakan längre, det är prismor, som är speciellt gjorda för att inte ta in släpljus, och att endast skicka ljuset rakt back igen, riktat alltså för att få så bra bild som möjligt, de är även ofta mörkare grå, för att sänka svärtan så mycket som möjligt.

Projektorer låter, inte mycket men det är där, min nästa uppgradering blir troligen inte en projektor, på grund av omständigheten, med mörkläggning, buller från den, lamptimmar, och tråkigaste av allt damm, har inte dammigare än någon annan, men gemensamt för alla projektorer är den stora risken att damm letar sig in i optiken, under garanti tiden kan man få det åtgärdat beroende på fabrikat, men det kommer bli ett problem mer eller mindre.

Du motiverade med att en tv är ful, det är projektorn med, och det finns tv apparater som är mer diskreta än en duk, priset på båda är lite vad som kan vara trist dock. men en tv är fortfarande "enklare" bara an 10 m hdmi som ska klara allt man tycker en kabel ska klara tenderar att bli lite dyrare, köpte först en random 500kr kabel, men fick ingen bild, 1000kr bild i bland, landade på en supra kabel för nästan 2 tusen, perfect bild alltid..men en utgift till man kanske inte hoppades behöva.

Ett tips är att titta på det live, så du vet vad du ska förvänta dig, min första kostade 10 tusen, jag var nöjd, den jag har nu kostar nästan dubbelt det, och innan den kom duken, och jag funderar ändå på tv i framtiden

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kdk_warhead:

Hittade följande review på projektor som liknar H6523BD:
H6502BD

Ibland skiljer namnet i olika regioner så det kan vara samma projektor.

Blev själv lite sugen på H6502BD för 4000kr. Har en gammal Full HD LCD projektor (TW3200) men jag är missnöjd med svärtan. Kör den i ett mörkt rum i eco-läge. Köpte den 2010-12-11 och nu har lampan gått ~1800 timmar. Jag tittar inte mycket på TV eller film...
Har aldrig bytt lampan.

Det verkar inte vara samma modell. Den du länkar verkar äldre men osäker om H6523BD är ersättaren. Finns ju flera modeller.

Den du länkar:
https://www.komplett.se/product/922430

Du kan jämföra de på Acers hemsida:

H6502BD
https://www.acer.com/ac/en/NZ/content/model/MR.JN111.009

H6523BD
https://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/MR.JT111.004