Permalänk

Slumpmässiga omstarter

Hej! Jag är ny här och är väl ingen dunderexpert på datorer och komponenter även om jag byggt ihop mina två senaste datorer helt själv.

För ungefär en månad sedan så köpte jag en hel del nya komponenter (köpte bland annat ny processor, nytt RAM-minne och nytt moderkort) för att få en mer kraftfull dator då jag skriver filmmusik i synnerhet och musik allmänhet och då krävs mycket kraft. Det som hänt sen jag köpt komponenterna och monterat ihop allt är att datorn har börjat göra ett klickande ljud (en gång) likt det ljudet som också klickar när jag startar datorn och sedan startas den om. Detta händer inte vid något specifikt tillfälle utan både vid 0% användande av datorns resurser men även när jag använder datorn lite mer. Har en misstanke om att det kan vara nätaggregatet som spökar och inte riktigt pallar med de nya komponenterna. Dels då det är en av de delarna som jag INTE uppgraderade när jag gjorde min stora uppgradering och även för att jag testat en mängd olika andra saker (felsökt minnet, uppdaterat drivrutiner osv.).

Här har ni min nuvarande PC: https://pcpartpicker.com/list/X46rK3

Har jag glömt säga något så får ni fråga.

Tacksam för råd/tips/svar på vad det skulle kunna vara och hur man kan felsöka datorn!

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara PSU som är gammalt, har du ett annat PSU kan det vara värt att testa det, men först skulle jag nog dubbelkolla alla sladdar för glapp och att RAM stickorna sitter i ordentligt, samt stänga av eventuell överklockning av CPU och RAM, det inkluderar XMP.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack för snabbt svar! Ja jag ska dubbelkolla sladdarna och kanske flytta runt RAM-minnena i de olika slotsen, finns det någon föredragen ordning de ska sitta i? Kör ingen OC men har XMP igång (dock så förekom detta även innan jag hade XMP igång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoullers:

Tack för snabbt svar! Ja jag ska dubbelkolla sladdarna och kanske flytta runt RAM-minnena i de olika slotsen, finns det någon föredragen ordning de ska sitta i? Kör ingen OC men har XMP igång (dock så förekom detta även innan jag hade XMP igång).

Japp, kolla manualen vilka slots som ramminnena ska sitta i. Det är lite olika beroende på hur många man har.
Uppdatera även bios! Jag hade problem med slumpmässiga omstarter i början på grund av XMP/DOCP och det försvann sedan med en bios uppdatering.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Manualen för moderkortet då antar jag?

Permalänk
Skrivet av MrLoullers:

Hej! Jag är ny här och är väl ingen dunderexpert på datorer och komponenter även om jag byggt ihop mina två senaste datorer helt själv.

För ungefär en månad sedan så köpte jag en hel del nya komponenter (köpte bland annat ny processor, nytt RAM-minne och nytt moderkort) för att få en mer kraftfull dator då jag skriver filmmusik i synnerhet och musik allmänhet och då krävs mycket kraft. Det som hänt sen jag köpt komponenterna och monterat ihop allt är att datorn har börjat göra ett klickande ljud (en gång) likt det ljudet som också klickar när jag startar datorn och sedan startas den om. Detta händer inte vid något specifikt tillfälle utan både vid 0% användande av datorns resurser men även när jag använder datorn lite mer. Har en misstanke om att det kan vara nätaggregatet som spökar och inte riktigt pallar med de nya komponenterna. Dels då det är en av de delarna som jag INTE uppgraderade när jag gjorde min stora uppgradering och även för att jag testat en mängd olika andra saker (felsökt minnet, uppdaterat drivrutiner osv.).

Här har ni min nuvarande PC: https://pcpartpicker.com/list/X46rK3

Har jag glömt säga något så får ni fråga.

Tacksam för råd/tips/svar på vad det skulle kunna vara och hur man kan felsöka datorn!

Kolla även loggen i Windows. Det brukar hamna en felkod där som kan ge en fingervisning om vad som gått snett.
Jag skulle också gissa på att det är psu som spökar, men bara en killgissning.

Permalänk

Kollade loggboken igår, glömde bara skriva det här. Fick händelse-ID 41 och kategori 63 vilket verkar tyda på nätagget.

Permalänk

Har dubbelkollat så RAM-minnet sitter i rätt slots, det gjorde dem. Har också kollat efter glapp och hittade inget sådant. Felsökte alla hårddiskarna också och enligt felsökaren så stod det att en av hårddiskarna hade ett fel så det åtgärdade jag så att alla hårddiskar nu står som helt utan fel (får se om det hjälper). Såg att det också kommit en ny uppdatering till BIOS så ska testa att uppdatera den och se om även det gör det mer stabilt.

Permalänk
Medlem

@MrLoullers Hur ofta får du omstarterna, är det frekvent så blir det ju lättare att felsöka.

En snabb googling säger att GTX670 har en rekommenderad PSU på 550W, och där är ju vart du ligger. Sen har du ju dock en PSU som har en ganska låg effektivitet(bronze) så jag vet inte om det kan vara så att du tillfälligt kanske belastar de lite väl mycket.

En potential bov skulle väl kunna vara att PBO för din processor tillfälligt kräver lite mycket ström och att det triggar något överslagsskydd eller dyl på dit nätagg/moderkort. Testa att stänga av PBO för processorn och se ifall den fortsätter starta om då.

Permalänk

Alltså det är ju väldigt slumpmässigt, vissa dagar är det flera gånger på en kväll och sen kan det gå tre-fyra dagar och sedan återkommer det.

Ja det skulle ju kunna vara det kanske, jag börjar mer och mer tro att det är PSU:et som spökar (förvisso slumpmässigt som satan men ändå).

Har inte PBO aktiverat vad jag vet (för det är väl by default inte aktiverat?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoullers:

Alltså det är ju väldigt slumpmässigt, vissa dagar är det flera gånger på en kväll och sen kan det gå tre-fyra dagar och sedan återkommer det.

Ja det skulle ju kunna vara det kanske, jag börjar mer och mer tro att det är PSU:et som spökar (förvisso slumpmässigt som satan men ändå).

Har inte PBO aktiverat vad jag vet (för det är väl by default inte aktiverat?).

Tror det är aktiverat by default på de flesta moderkort. Kan inte säga att jag är 100% säker dock.

Permalänk

Nu hände det igen efter mer än två veckor utan någon slumpmässig omstart. Jag förstår verkligen inte vad det är som spökar.