Tips på grafikkort med passiv/vatten-kylning och fler HDMI-utgångar samt en Displayport

Permalänk

Tips på grafikkort med passiv/vatten-kylning och fler HDMI-utgångar samt en Displayport

Hej!
Jag letar efter ett eller fler grafikkort med passiv kylning (fläktlöst) som kan driva 4 st. separata skärmar med upplösningen 1920x1080 via HDMI plus ytterligare en skärm med upplösningen 5120x1440 via Displayport. Totalt 5 skärmar.

Jag har inga särskilda behov av 3D (ingen gamingdator) utan endast enklare videoredigering, foto, kontorsarbete och Zoom/Teams.

Idag kör jag på en laptop med Nvidia Quadro RTX 4000 som duger bra bortsett från att den sjunger på sista versen.
Nu ska jag ersätta denna laptop med en stationär dator och fler skärmar och önskar då fläktlösa grafikkort.
Bästa lösningen är helt fläktlöst grafikkort men kort med vattenblock från fabrik går bra också då den nya riggen är vattenkyld.

Det går bra att stoppa in fler kort för att lösa behovet men jag vill gärna slippa DVI-adaptrar och liknande. Så jag letar efter kort med minst en Displayport och totalt fyra eller fler HDMI-utgångar direkt på kortet/korten.
Ström och kortplatser finns så det räcker om det krävs fler kort och chassie är en fullhöjds ATX.

Jag ska inte bygga en videovägg utan behöver bara kunna hantera separata skärmar som identifieras unikt i Windows.

Budget upp till 14.000 Kr och helst Nvidia.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-GT-710-2GB-GDD...

^Detta kortet och sedan ett till bättre för Displayport skärmen?

Permalänk
Medlem

Nvidias 30-serie har som standard fan stop, så de är helt ljudlösa upp till en någorlunda rimlig belastning även om de har fläkt. Jag har dock inte sett något kort som har fyra HDMI-utgångar. Gigabytes Aorus Master-kort har 3DP+3HDMI, men du kan bara använda 4 utgångar åt gången, så du är fortfarande en HDMI kort.

Permalänk
Medlem

Varför inte välja en processor med iGPU? Köra en skärm på den och de fyra andra på din GPU?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Varför inte välja en processor med iGPU? Köra en skärm på den och de fyra andra på din GPU?

För att de attraktivaste processorerna just nu saknar igpu?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-GT-710-2GB-GDD...

^Detta kortet och sedan ett till bättre för Displayport skärmen?

Röstar också på det alternativet. Blir nog svårt att hitta ett ensamt kort som fixar allt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För att de attraktivaste processorerna just nu saknar igpu?

Behovet är ju:

Jag har inga särskilda behov av 3D (ingen gamingdator) utan endast enklare videoredigering, foto, kontorsarbete och Zoom/Teams.

Då torde en 5600G vara overkill men ändå kunna prestera bra i spel om man ändrar sig.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Skrivet av anon228747:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-GT-710-2GB-GDD...

^Detta kortet och sedan ett till bättre för Displayport skärmen?

Ja, tack för det. Exakt vad jag letade efter! Det löser HDMI-delen. Ett separat kort med DP är helt OK.
Konstigt att webhallen har typ samma kort, åtminstone till namnet, men bilden hos dem visar ett annat kort med DVI-I eller liknande som utgång.

Skrivet av krfsm:

Nvidias 30-serie har som standard fan stop, så de är helt ljudlösa upp till en någorlunda rimlig belastning även om de har fläkt. Jag har dock inte sett något kort som har fyra HDMI-utgångar. Gigabytes Aorus Master-kort har 3DP+3HDMI, men du kan bara använda 4 utgångar åt gången, så du är fortfarande en HDMI kort.

Bägge låter som intressant alternativ. Har du en länk till några specifika kort?
Jag sökte men kan inte se någon uppgift om vilka kontakter de har eller hur många separata skärmar de kan driva.

Skrivet av Squish:

Varför inte välja en processor med iGPU? Köra en skärm på den och de fyra andra på din GPU?

Helt enkelt för att jag redan har processor och moderbord och vill komplettera med grafikkort nu.

Skrivet av Squish:

Behovet är ju:

Jag har inga särskilda behov av 3D (ingen gamingdator) utan endast enklare videoredigering, foto, kontorsarbete och Zoom/Teams.

Då torde en 5600G vara overkill men ändå kunna prestera bra i spel om man ändrar sig.

Men detta går väl emot grundkravet på fläktlöst och dessutom är det inte Nvidia? Eller missförstod jag?
Spel kommer inte bli aktuellt men lite overkill är dock helt ok för min del så länge det ryms inom budgeten.
Tack för tipset i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalla Kåre:

Bägge låter som intressant alternativ. Har du en länk till några specifika kort?
Jag sökte men kan inte se någon uppgift om vilka kontakter de har eller hur många separata skärmar de kan driva.

Det verkar inte gå att driva mer än 4 skärmar på något 30-seriekort (även de som har 6 utgångar), så det är lika bra att köpa kortet fumped rekommenderade, och sedan kan du köpa det billigaste kortet du hittar i 30-serien eftersom alla har minst en DP-utgång. När jag kollade prisjakt just nu var det här det billigaste:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Det kortet har fan stop, dp1.4a och klarar upplösningen du var ute efter.