Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Hittade följande review på projektor som liknar H6523BD:
H6502BD

Ibland skiljer namnet i olika regioner så det kan vara samma projektor.

Blev själv lite sugen på H6502BD för 4000kr. Har en gammal Full HD LCD projektor (TW3200) men jag är missnöjd med svärtan. Kör den i ett mörkt rum i eco-läge. Köpte den 2010-12-11 och nu har lampan gått ~1800 timmar. Jag tittar inte mycket på TV eller film...
Har aldrig bytt lampan.

Epson TW-3200? En sådan jag hade. Den var grym. Dock som du säger, ljusstark som faen.
Tekniken har gått framåt så en nyare modell av Epson lär vara bättre.
Jag var grymt nöjd med min TW-32, mycket p.g.a den lampgaranti de hade då.
Jag, flickvän och barnen körde den minst 10-12 timmar per dygn.

Du vet ungarna var full on crazy när de såg Svamp-Bob eller Byggare Bob på 90" vid en meter.
Det var som det var IRL. Härliga tider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MerLox:

Kastar mig in med lite erfarenhet, är inne på min tredje projektor.
Usb uppspelning är inget jag sett på "film/bio" projektorer endast på kontors modeler, men dom är just tänkta till att visa still bilder med text, ingen film, som man vill se från en sådan i a f. Och högtalare i projektor... dom är skit, och varför vill någon ha ljudet ovan/bakom sig när bilden är framför, det blir inte så coolt.

Tyvärr så gör dom flesta fel, jag själv inkluderat när man tänker projektor, du få bättre bild med en bra duk och en billigare projektor än med en kass duk eller ingen duk alls, med en dyr projektor, tråkigt men sant, det är inga spända lakan längre, det är prismor, som är speciellt gjorda för att inte ta in släpljus, och att endast skicka ljuset rakt back igen, riktat alltså för att få så bra bild som möjligt, de är även ofta mörkare grå, för att sänka svärtan så mycket som möjligt.

Projektorer låter, inte mycket men det är där, min nästa uppgradering blir troligen inte en projektor, på grund av omständigheten, med mörkläggning, buller från den, lamptimmar, och tråkigaste av allt damm, har inte dammigare än någon annan, men gemensamt för alla projektorer är den stora risken att damm letar sig in i optiken, under garanti tiden kan man få det åtgärdat beroende på fabrikat, men det kommer bli ett problem mer eller mindre.

Du motiverade med att en tv är ful, det är projektorn med, och det finns tv apparater som är mer diskreta än en duk, priset på båda är lite vad som kan vara trist dock. men en tv är fortfarande "enklare" bara an 10 m hdmi som ska klara allt man tycker en kabel ska klara tenderar att bli lite dyrare, köpte först en random 500kr kabel, men fick ingen bild, 1000kr bild i bland, landade på en supra kabel för nästan 2 tusen, perfect bild alltid..men en utgift till man kanske inte hoppades behöva.

Ett tips är att titta på det live, så du vet vad du ska förvänta dig, min första kostade 10 tusen, jag var nöjd, den jag har nu kostar nästan dubbelt det, och innan den kom duken, och jag funderar ändå på tv i framtiden

Tack för att du delar med dig.

Bara visa bilder från USB, inte filmer? Hur gör man om man vill visa en film (egenfilmad) utan att ladda upp den på t.ex. YouTube? Kanske bara öppna filmen i webbläsaren på datorn och casta till Chromecast (gjort förr). Känns lite omständligt dock.

Låter tråkigt med buller och damm även om du samtidigt skriver att projektorer inte låter mycket. Allt är ju relativt. Blir tokig av datorers fläktljud då jag inte kan koncentrera mig (speciellt äldre datorer men även nya under belastning). Att mörklägga är däremot inget omständligt för mig då jag föredrar att kolla när det är mörkt men under sommartider behöver jag ändå mörklägga då min nuvarande TV reflekterar saker vid ljus. Vill även ha mörkläggningsgardiner då jag gillar när det är helt mörkt.

En TV är inte bara "ful" men tar också mycket plats. Tycker projektorer ser söta ut men det är ju en högst subjektiv åsikt. Däremot tar en TV onekligen plats. Speciellt om man ska ha större bildyta. Om man som jag inte kollar så hemskt mycket heller så har man en konstant stor svart ruta i inredningen som ska stå i centrum. Nästan så jag överväger att bara kolla på datorn fast då får jag sitta närma då den är för liten annars (25-tum).

Annars instämmer jag i att TV-apparater är oproblematiska. Är dock skeptisk till smart-TV vilket alla är idag verkar det som. Hört allt från att de har inbyggda kameror, mikrofoner och sensorer till inbyggd reklam. Känns bättre att använda Chromecast också än ett inbyggt OS som kanske inte får uppdateringar längre (vet inte om det fungerar så?). Finns det kanske dumma TV-apparater fortfarande?

Permalänk
Inaktiv

Det där med lampgaranti verkar inte finnas idag. Sökt på det men får bara upp gamla modeller från Epson som då hade 3 års lampgaranti. Kan inte läsa något om lampgaranti på nya modeller oavsett märke. Bara förväntad livslängd.

Hemmabiobutiken lämnar en egen lampgaranti på 1 år (om inte tillverkaren har en generösare lampgaranti) https://www.hembiobutiken.se/kundtjanst/garantier/

Får sova på saken. Krångligare än vad jag tänkte att köpa projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för att du delar med dig.

Bara visa bilder från USB, inte filmer? Hur gör man om man vill visa en film (egenfilmad) utan att ladda upp den på t.ex. YouTube? Kanske bara öppna filmen i webbläsaren på datorn och casta till Chromecast (gjort förr). Känns lite omständligt dock.

Låter tråkigt med buller och damm även om du samtidigt skriver att projektorer inte låter mycket. Allt är ju relativt. Blir tokig av datorers fläktljud då jag inte kan koncentrera mig (speciellt äldre datorer men även nya under belastning). Att mörklägga är däremot inget omständligt för mig då jag föredrar att kolla när det är mörkt men under sommartider behöver jag ändå mörklägga då min nuvarande TV reflekterar saker vid ljus. Vill även ha mörkläggningsgardiner då jag gillar när det är helt mörkt.

En TV är inte bara "ful" men tar också mycket plats. Tycker projektorer ser söta ut men det är ju en högst subjektiv åsikt. Däremot tar en TV onekligen plats. Speciellt om man ska ha större bildyta. Om man som jag inte kollar så hemskt mycket heller så har man en konstant stor svart ruta i inredningen som ska stå i centrum. Nästan så jag överväger att bara kolla på datorn fast då får jag sitta närma då den är för liten annars (25-tum).

Annars instämmer jag i att TV-apparater är oproblematiska. Är dock skeptisk till smart-TV vilket alla är idag verkar det som. Hört allt från att de har inbyggda kameror, mikrofoner och sensorer till inbyggd reklam. Känns bättre att använda Chromecast också än ett inbyggt OS som kanske inte får uppdateringar längre (vet inte om det fungerar så?). Finns det kanske dumma TV-apparater fortfarande? Fast nä, inte sugen på en TV, dum eller smart.

Tänk på projektorn som en bild visare, vilket den faktiskt är, den tar emot bild signal, dom har inget i sig för uppspelning från usb eller liknande, endast "färdig" video data.
Det brukar lösa sig ändå, för alla behöver ljud, typ hemmabio, och från den kan man i flera fall spela upp från exempelvis usb.

Igen se om du kan titta på lösningar någonstans, för duk är verkligen behövligt, det är lite som att ha en riktigt grym tv eller skärm på datorn, men förstöra bilden med en smutsig plast film framför den, du får bild, ja, men den kan var så mycket livligare och skarpare.
Projektorn kastar en bild som ska studsa tillbaka till dina ögon, är väggen inte helt slät, förvränger du den, med "vanlig" vägg färg förvränger du färg återgivningen, och så vidare.

Det krävdes en hel del för att bli nöjd, även om du är en bråkdel så känslig. Svart är svårast, kan du leva med att det är mera mörk grå som bäst än en djup svärta som du kanske är van vid från en plasma tv, tja kör hårt, där är ett argument för kvalitet över kvantitet, det är najs med 100 " + men dålig bild är dålig bild, oavsett storlek.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MerLox:

Tänk på projektorn som en bild visare, vilket den faktiskt är, den tar emot bild signal, dom har inget i sig för uppspelning från usb eller liknande, endast "färdig" video data.
Det brukar lösa sig ändå, för alla behöver ljud, typ hemmabio, och från den kan man i flera fall spela upp från exempelvis usb.

Igen se om du kan titta på lösningar någonstans, för duk är verkligen behövligt, det är lite som att ha en riktigt grym tv eller skärm på datorn, men förstöra bilden med en smutsig plast film framför den, du får bild, ja, men den kan var så mycket livligare och skarpare.
Projektorn kastar en bild som ska studsa tillbaka till dina ögon, är väggen inte helt slät, förvränger du den, med "vanlig" vägg färg förvränger du färg återgivningen, och så vidare.

Det krävdes en hel del för att bli nöjd, även om du är en bråkdel så känslig. Svart är svårast, kan du leva med att det är mera mörk grå som bäst än en djup svärta som du kanske är van vid från en plasma tv, tja kör hårt, där är ett argument för kvalitet över kvantitet, det är najs med 100 " + men dålig bild är dålig bild, oavsett storlek.

Vad betyder "ljud typ hemmabio" som man kan spela upp från exempelvis USB?

Ja, jag börjar tvivla på om projektor blir bra trots att jag har velat ha det länge. Det som skrämmer mig mest är livslängden (lampan). Sen vet jag inte hur mycket tid eller pengar jag vill lägga på att hitta en duk.

Vår nuvarande TV har liksom hållit i 10-15 år trots att den bara kostade 4000 kr. Visst, den tillhör inte toppskiktet men den duger. Ska jag betala lika mycket eller mer för en projektor vars lampa går sönder efter nått år eller mer så kanske det inte är värt det. I varje fall inte om lampan är svindyr.

Får fundera vidare. Hade annars ställt in mig på att köpa under BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad betyder "ljud typ hemmabio" som man kan spela upp från exempelvis USB?

Ja, jag börjar tvivla på om projektor blir bra trots att jag har velat ha det länge. Det som skrämmer mig mest är livslängden (lampan). Sen vet jag inte hur mycket tid eller pengar jag vill lägga på att hitta en duk.

Vår nuvarande TV har liksom hållit i 10-15 år trots att den bara kostade 4000 kr. Visst, den tillhör inte toppskiktet men den duger. Ska jag betala lika mycket eller mer för en projektor vars lampa går sönder efter nått år eller mer så kanske det inte är värt det. I varje fall inte om lampan är svindyr.

Får fundera vidare. Hade annars ställt in mig på att köpa under BF men kanske avvaktar. Har sett flera filmer och serier på så litet som en 13-tums laptop utan att klaga. Fast då står den rakt framför mig förstås.

Hemmabio, reciver och högtalare, knutpunkten för bild och ljud, som man kopplar in DVD, Blu-Ray, spel konsoler, och så vidare, i , som i sin tur skickar bild till projektorn.

Hängde upp mig på livslängden på lampan med i början, men det är inte ett så stort problem, dock så kommer den inte klara 10-15 år utan byten, men jag tror inte projektorn kommer leva så länge, fläkten i sig själv, värmen internt som "sliter" , dammfilter med mera, det är flera saker som kommer att behöva tittas på med tiden.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad betyder "ljud typ hemmabio" som man kan spela upp från exempelvis USB?

Ja, jag börjar tvivla på om projektor blir bra trots att jag har velat ha det länge. Det som skrämmer mig mest är livslängden (lampan). Sen vet jag inte hur mycket tid eller pengar jag vill lägga på att hitta en duk.

Vår nuvarande TV har liksom hållit i 10-15 år trots att den bara kostade 4000 kr. Visst, den tillhör inte toppskiktet men den duger. Ska jag betala lika mycket eller mer för en projektor vars lampa går sönder efter nått år eller mer så kanske det inte är värt det. I varje fall inte om lampan är svindyr.

Får fundera vidare. Hade annars ställt in mig på att köpa under BF.

Har du varit o kollat på någon TV de senaste 2-3 åren?
Du pratar som om det vore en koloss, dagens apparater är tunna och ligger smack mot väggen.
Kan eller vill du inte ha den på en vägg så finns det stativ som ser ut som en alta tavla.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/golv-ochbo...

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Det verkar inte vara samma modell. Den du länkar verkar äldre men osäker om H6523BD är ersättaren. Finns ju flera modeller.

Den du länkar:
https://www.komplett.se/product/922430

Du kan jämföra de på Acers hemsida:

H6502BD
https://www.acer.com/ac/en/NZ/content/model/MR.JN111.009

H6523BD
https://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/MR.JT111.004

Du har rätt. Det är inte samma modell:
H6523BD är större, tyngre, mer ljus, kraftigare lampa med drar mindre ström. Har sämre kontrast (enligt spec). Nyare. Lite annorlunda lins. Dubbla livslängden på lampan. Sämre garanti.

H6523BD H6502BD
Standard Mode Brightness
3500 lm 3400 lm
Contrast Ratio
10,000:1 20,000:1
Throw Ratio
1.47 to 1.62 (1562.10 mm@2000 mm) 1.49 to 1.64 (2540 mm@3.30 m)
Minimum Lens Aperture
F/2.1 F/2.56
Maximum Lens Aperture
F/2.31 F/2.68
Minimum Focal Length
15.59 mm 22 mm
Maximum Focal Length
17.14 mm 24.10 mm
Maximum Projection Distance
9.76 m 9.90 m
Lamp Type
??? UHP
245 W 220 W
Normal Mode Lamp Life
5000 Hour 3500 Hour
Economy Mode Lamp Life
10000 Hour 5000 Hour
ExtremeEco Mode Lamp Life
12000 Hour 6500 Hour

Interfaces/Ports
Number of USB Ports
Inga?? En på bilden 1
Total Number of HDMI Portss
Två på bilden men inga is spec??? 2

Speaker Output Power
3 W 10 W
Operating Power Consumption
290 W 368 W

Physical Characteristics
Weight (Approximate)
2.90 kg 2.40 kg
Height Height
113.7 mm 86 mm
Width Width
313 mm 308 mm
Depth Depth
240 mm 211 mm
Miscellaneous
Lamp (MC.JS411.002) Lamp (MC.JM911.001)
Warranty
(2 Years Carry-in - Lamp 1 year) 2 years mail in warranty

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MerLox:

Hemmabio, reciver och högtalare, knutpunkten för bild och ljud, som man kopplar in DVD, Blu-Ray, spel konsoler, och så vidare, i , som i sin tur skickar bild till projektorn.

Hängde upp mig på livslängden på lampan med i början, men det är inte ett så stort problem, dock så kommer den inte klara 10-15 år utan byten, men jag tror inte projektorn kommer leva så länge, fläkten i sig själv, värmen internt som "sliter" , dammfilter med mera, det är flera saker som kommer att behöva tittas på med tiden.

Jaha, du menar så.

Redan för 10-15 år sedan hörde jag att lampan var det som gick sönder och var dyrt att byta. Tänkte att det var bättre idag men kanske inte.

Lång livslängd talar med andra ord för en TV. Jag får ser hur jag gör. Blev lite mindre sugen på projektor nu. Synd då jag gillar konceptet. Alltid tyckt det ser häftigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Hemmabio, reciver och högtalare, knutpunkten för bild och ljud, som man kopplar in DVD, Blu-Ray, spel konsoler, och så vidare, i , som i sin tur skickar bild till projektorn.

Hängde upp mig på livslängden på lampan med i början, men det är inte ett så stort problem, dock så kommer den inte klara 10-15 år utan byten, men jag tror inte projektorn kommer leva så länge, fläkten i sig själv, värmen internt som "sliter" , dammfilter med mera, det är flera saker som kommer att behöva tittas på med tiden.

Ja, man köper inte proj för livslängden. Även om det är just lampan som tar mest stryk.
Det andra är lätt enkelt att åtgärda;
fläkt går att byta(den lär dock inte dö innan fem lampbyten) och är det så dammigt att filtret hindrar luftflödet så är du i en industrilokal och bör satsa på en IP5x proj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Ja, man köper inte proj för livslängden. Även om det är just lampan som tar mest stryk.
Det andra är lätt enkelt att åtgärda;
fläkt går att byta(den lär dock inte dö innan fem lampbyten) och är det så dammigt att filtret hindrar luftflödet så är du i en industrilokal och bör satsa på en IP5x proj.

Du får mig att bli sugen lika snabbt igen med dina uttalanden. Måste ta reda på mer om lampan och vad den kostar att byta eftersom lampgarantin verkar ytterst begränsad idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Du får mig att bli sugen lika snabbt igen med dina uttalanden. Måste ta reda på mer om lampan och vad den kostar att byta eftersom lampgarantin verkar ytterst begränsad idag.

Skaffa en TV istället, kolla på dagens apparater.
Det är inga 32" CRTs å 60KG längre.

Tunna, slimmade och rätt mot väggen.
Annars finns det sjukt snygga stativ, som jag länkade ovan.

Bekymmersfritt, ljudlöst och med inbyggda dugliga högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

(2 Years Carry-in - Lamp 1 year) 2 years mail in warranty

Jag kan nästan garantera dig att lampan inte har ett års garanti.
Det är ett år eller x antal timmar. Och de timmarna är lågt räknade så den garantin är, mest troligt värdelös.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Skaffa en TV istället, kolla på dagens apparater.
Det är inga 32" CRTs å 60KG längre.

Tunna, slimmade och rätt mot väggen.
Annars finns det sjukt snygga stativ, som jag länkade ovan.

Bekymmersfritt, ljudlöst och med inbyggda dugliga högtalare.

Missade ditt inlägg om stativ. Det är inte tjockleken som jag ogillar utan att det är en svart ruta. Sen vill jag inte ha inbyggda mikrofoner, kameror eller reklam. Fast det kanske inte är så på alla modeller med smarta funktioner. Har ingen koll alls på utbudet eller nånting.

Hur som helst. Får överväga TV, ful eller ej. Däremot behöver jag förstå mer vilka smarta funktioner alla modeller har. Inget jag måste köpa just nu dock. Det var mer en projektor jag kunde klämma in i mitt rum direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Missade ditt inlägg om stativ. Det är inte tjockleken som jag ogillar utan att det är en svart ruta. Sen vill jag inte ha inbyggda mikrofoner, kameror eller reklam. Fast det kanske inte är så på alla modeller med smarta funktioner. Har ingen koll alls på utbudet eller nånting.

Hur som helst. Får överväga TV, ful eller ej. Däremot behöver jag förstå mer vilka smarta funktioner alla modeller har. Inget jag måste köpa just nu dock. Det var mer en projektor jag kunde klämma in i mitt rum direkt.

Kameror i TVn, aldrig hört talas om eller sett.
Reklam får du ju oavsett du visar det på en projektor eller på en TV.

Mikrofoner; möjligt(plausible) men vad är det värsta du och frugan kan säga eller stöna?

Har du en schyst TV på det stativet jag länkade så kommer det inte vara en "svart ruta".

Och nej, du ska inte bry dig om "smarta funktioner" i en TV, för det är raka motsatsen, ren skit.
Skaffa en Chromecast eller Apple-TV, då blir den "smart" och du är hemma.

Permalänk
Medlem

`Vet inte om nån har skrivit... men om man köper en projektor i den prisklassen. Då gäller det att man har det "bio mörkt" när man ska använda projektorn. Annars kommer allt se grått och färglöst ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

`Vet inte om nån har skrivit... men om man köper en projektor i den prisklassen. Då gäller det att man har det "bio mörkt" när man ska använda projektorn. Annars kommer allt se grått och färglöst ut.

Det är det jag och @laxpudding försökt med.
Nu vill TS "bara ha stor bild" och då får vi arbeta från det

Jag försöker övertala hen att skaffa en bättre TV istället, du får gärna haka på.

Permalänk
Medlem

Köp något liknande denna, 75 problemfria, tysta tum med en livslängd bra mycket längre än en projektors:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/samsu...

Denna är såklart en TV som landar i budgetsegmentet, men gissar att du inte är superkräsen då du letade projektorer i 5k-klassen.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Vad är det för installationer du syftar på och fästen? Menar du takfäste och liknande? Sett de som bara placerar den på något t.ex. en hylla och visa direkt på vitmålad vägg. Detta är något jag kommer att testa innan jag ens köper en duk. Hur lång HDMI-kabeln behöver vara beror väl på om du har den i taket eller ej och var närmsta uttag är. Förlängningskablar är inget som stör mig dock, bara de dras rätt.

Detta hör jag ofta. Risken är att den som ser dessa bilder på snygga installationer sedan köper en projektor, ställer den på en hylla och förvånat frågar i forumet varför bilden hamnar i taket.

Orsaken till att någon lyckas placera en projektor på en hylla och kan få bilden som de önskar beror på att just den projektor har en lens-shift-optik som kan ställas om på det just det sätt man önskar. Det är optik som leder till dyrare produkter och även sämre bildkvalitet när lens-shift används flitigt. Brukar finnas på en del projektorer i klassen typiskt med startpriser runt 10 000 kr. Den nämnda Epson EH-TW7000 har en förhållandevis generös lens shift. Men det är inte en magisk funktion utan lens-shift fungerar väldig olika på olika modeller. I den mån det ens finns. Många gånger säger reklamen "lens shift" när det i själva verket är en justeringsmån på ett par decimeter i höjd.

En projektor är inte att bara ställa och peka där man vill ha bilden. Varje projektor har sitt specifika projiceringssätt och för att få en bild i en viss storlek på ett visst avstånd är det i praktiken ganska stora restriktioner var projektorn ska placeras. De enkla 4000-kronorsmodellerna du tittar på kommer kräva att du hänger den upp och ned i taket i ett fäste på ett specifikt avstånd baserat på bildens bredd. Sedan ska du dra ström och HDMI-kabel (eller kablar) längs med tak och väggar.

Vitmålad vägg kan förstås fungera ifall man inte ställer några krav. Men som tidigare skrivet så är en även budgetduk bättre än en vägg.

Allt detta är förstås görbart, bara en fråga om hur mycket extra tid, pengar och energi man vill lägga ned på projektet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att ta detta med kontrast på projektor igen. Riktigt bra modeller som JVC:s D-ILA och Sonys SXRD-modeller (typisk 50 000–200 000 kronor) kan visa upp mätbara kontrastförhållanden kring 10 000:1. Då är man i en situation där en person med vit skjorta i rummet påverkar mätningarna. Ljus som tränger in från springan i dörren har betydelse.

Siffror som 40.000:1 och liknande på budgetmodeller är helt plockade ur någons röv. De flesta budgetmodeller visar upp ett konrastförhållande på runt 500–1 000:1 i ett komplett mörkt rum och vid sekventiella mätningar. Det vill säga först helt vitt och sedan helt svart. Mäter man simultant med både svart och vitt i bilden kommer det minska ytterligare. Har man dessutom vita väggar som reflekterar tillbaka ljus på väggen minskar så satans mycket mer. Kanske 100–200:1 i bästa fall i ett annars släckt rum. Ja, helt beroende på hur rummet ser ut och hur nära den vita väggen är.

Tänder man minsta lika mysbelysning i projektorrumet är det i stort omöjligt att nå över 100:1 i kontrastförhållande. Dagsljus och annat är det extremt sällan man når över 10:1. Kanske 15:1 med persienner.

Finns därför specialdukar (kostar typiskt tiotusentals kronor) och där brukar tillverkarna skryta med siffror som 90:1 i upplysta konferensrum och liknande.

Precis en sådan sak man inte behöver tänka på med en TV. Där är väl snarare problemet att många förväntar sig att reflexfiltret ska trolla bort solens existens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Kameror i TVn, aldrig hört talas om eller sett.
Reklam får du ju oavsett du visar det på en projektor eller på en TV.

Mikrofoner; möjligt(plausible) men vad är det värsta du och frugan kan säga eller stöna?

Har du en schyst TV på det stativet jag länkade så kommer det inte vara en "svart ruta".

Och nej, du ska inte bry dig om "smarta funktioner" i en TV, för det är raka motsatsen, ren skit.
Skaffa en Chromecast eller Apple-TV, då blir den "smart" och du är hemma.

Angående kameror i Smart-TV:
https://chadwilken.com/sv/var-%C3%A4r-kameror-mikrofoner-g%C3...
https://nyheter24.se/nyheter/874728-din-tv-kan-se-dig

Reklam får jag oavsett? Om du menar på t.ex. YouTube eller liknande så självklart. Syftar mer på inbyggt. Tror det var Samsung som börjat visa reklam i själva operativsystemet.

Jag är vare sig man eller har en fruga, men jag vill inte ha potentiella övervakningsprylar i mitt hem.

En TV är ju alltid en svart ruta när den är avstängd. Fast jag kan leva med det ändå. I varje fall om alternativet är att lägga för mycket tid och pengar på en projektor. Trodde det skulle vara enklare än så faktiskt.

Har redan Chromecast sen länge och lär fortsätta med det. Så ja, några "smarta funktioner" behöver jag inte. Såg att det fortfarande finns "osmarta" TV-apparater på marknaden för en billig peng. Kanske bli en sån istället. Tror en ny TV för 2500-4000 kr är bättre än vår 10-15 år gamla TV (som gick för 4000 kr då). Får se om jag köper en redan nu eller om jag väntar dock.

Skrivet av zogez:

`Vet inte om nån har skrivit... men om man köper en projektor i den prisklassen. Då gäller det att man har det "bio mörkt" när man ska använda projektorn. Annars kommer allt se grått och färglöst ut.

Just den delen är jag faktiskt minst oroad över. Jag föredrar när det är riktigt mörkt när jag tittar, projektor eller ej. Det är andra faktorer som fått mig att inse att projektor kanske är en dum idé. Mörkläggningsgardiner och biomörkt kan det nog bli ändå, för jag gillar det.

Skrivet av Falcon:

Det är det jag och @laxpudding försökt med.
Nu vill TS "bara ha stor bild" och då får vi arbeta från det

Jag försöker övertala hen att skaffa en bättre TV istället, du får gärna haka på.

Nja, inte bara stor bild. Större än min datorskärm, absolut. Fast mest var det utrymmet ihop med hur diskret en projektor är.

Är nog redan övertalad om att en TV är bättre nu faktiskt.

Skrivet av Schluug:

Köp något liknande denna, 75 problemfria, tysta tum med en livslängd bra mycket längre än en projektors:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/samsu...

Denna är såklart en TV som landar i budgetsegmentet, men gissar att du inte är superkräsen då du letade projektorer i 5k-klassen.

11k är inte budget för mig. Kanske är det budget för 75-tum men vill absolut inte spendera så mycket pengar på en TV. Behöver inte 75-tum heller. Har 42-tum idag och det är helt okej storlek men kan tänka mig gå upp lite i storlek. Kanske 50-55-tum. Risken finns annars att den inte får plats eller att avstånd blir för kort. 50-55 tum känns dock som att det kan passa de flesta rum/avstånd. Ska kika på rekommenderade tum/avstånd.

Vill undvika OLED också då jag vill slippa inbränningar.

Skrivet av Laxpudding:

En projektor är inte att bara ställa och peka där man vill ha bilden. Varje projektor har sitt specifika projiceringssätt och för att få en bild i en viss storlek på ett visst avstånd är det i praktiken ganska stora restriktioner var projektorn ska placeras. De enkla 4000-kronorsmodellerna du tittar på kommer kräva att du hänger den upp och ned i taket i ett fäste på ett specifikt avstånd baserat på bildens bredd. Sedan ska du dra ström och HDMI-kabel (eller kablar) längs med tak och väggar.

Allt detta är förstås görbart, bara en fråga om hur mycket extra tid, pengar och energi man vill lägga ned på projektet.

Förstått det nu. Får skrota min dröm om en projektor och satsa på en vanlig TV helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips och råd. Ni kanske räddade mig från att slänga pengarna i sjön ändå. Då stryker jag projektor.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Tack för alla tips och råd. Ni kanske räddade mig från att slänga pengarna i sjön ändå. Då stryker jag projektor.

Det är så många som med projektor tänker på projektorn och enbart projektorn. Lockande med 5.000 kronor för 100 tum bild. Men projektor är också mängder med annat som kräver planering och en hel del pengar i slutändan. Allt detta är hanterbart med tillräcklig nivå av engagemang. Bara det att många inte greppar hur mycket man faktiskt kan behöva engagera sig:

  • Rummet

  • Ljusinsläppen

  • Duken

  • Projicering och optik

  • Fästen och montering av dessa

  • Kablarna

  • Ljudet (till film etc.)

  • Bullret från fläktar

  • Lampan (som försvagas sakta men säkert varje timme)

Trenden har ju verkligen gått nedåt för projektorer sedan 10-talet. Det som kommer är Ultra-short-throw-projektorer man placerar nära väggen på en bänk och så skjuter de uppåt. Det kan fortfarande vara ett alternativ, men de löser egentligen bara problemen med placeringen, fästen och kanske kablarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det är så många som med projektor tänker på projektorn och enbart projektorn. Lockande med 5.000 kronor för 100 tum bild. Men projektor är också mängder med annat som kräver planering och en hel del pengar i slutändan. Allt detta är hanterbart med tillräcklig nivå av engagemang. Bara det att många inte greppar hur mycket man faktiskt kan behöva engagera sig:

  • Rummet

  • Ljusinsläppen

  • Duken

  • Projicering och optik

  • Fästen och montering av dessa

  • Kablarna

  • Ljudet (till film etc.)

  • Bullret från fläktar

  • Lampan (som försvagas sakta men säkert varje timme)

Trenden har ju verkligen gått nedåt för projektorer sedan 10-talet. Det som kommer är Ultra-short-throw-projektorer man placerar nära väggen på en bänk och så skjuter de uppåt. Det kan fortfarande vara ett alternativ, men de löser egentligen bara problemen med placeringen, fästen och kanske kablarna.

UST-projektor (ultra short-throw-projektor) lät intressant. Fast precis som du skriver tillkommer mörkläggning även om jag inte har problem med just detta, men lampan kvarstår ju liksom duk och fläktljud. En projektor ihop med duk, ljud och ev. framtida lampbyte lär bli en betydligt dyrare investering än en TV (som jag kan komma undan väldigt billigt med och ändå få OK bild/ljud). Just UST-projektorer verkar dyrare också.

UST-projektor lät intressant annars om det inte vore för att jag vill hålla en låg budget. Om det blir en projektor nån gång så ska jag kikare närmare på dessa.

Permalänk
Avstängd

Xiaomi har ju en laserprojektor som är rätt bra prissatt för att vara en sådan. "Ultra-short-throw" dock så lite begränsad i skärpan i hörnen i stora storlekar, annars verkar den vara riktigt bra. Finns i 4K-variant också om man är beredd att betala mer.

Recensenter verkar gilla den överlag, grym ljusstyrka, bra ljud, enkel att använda (sedan de gått ifrån kinesiska i gränssnittet) och så vidare.

Permalänk
Medlem

Här ska du få ett förslag som jag hoppas du finner aptitligt.
I mitt tak hänger det en BenQ W1300 1080p den var budgettestvinnare för 10 år sedan. Den har fortfarande en riktigt bra bild. Brinntid 1658h dock har jag en reservlampa från en tidigare havererad Epson. Jag kan dock inte lova att den passar.
Ikeas Tupplur har jag använt som duk men precis innan jag köpte min 65" TV så köpte jag en Kingpin Velvet 240cm ramspänd. Jag har inte satt upp den. Sålunda som ny. 10m bra HDMI sladd. Det finns inte ett fel på någonting och du kan komma till Varberg och kolla. Jag ser att du har en 42" TV annars hade du som grädde på moset kunnat få en gammal 720p 32" Hyundi oxå.

Vad vill jag ha för detta?
Jag behöver hjälp med att köra en släpvagnslast till sopstationen. Du måste ta med dig en släpvagn och en kompis som hjälper dig med soffan.. Thats it.

Permalänk
Medlem

Roligt när folk pratat om ljusinsläpp och andra problem. Har just kommit upp från källaren efter att ha kollat på film i våran hemmabio med projektor. Känner mig bortskämd med enkelheten till ett helt mörkt rum och riktigt stor bild. Är inne på min fjärde projektor nu. Ljudsystemet är delvis hemmabyggt och även samlat på mig ett flertal förstärkare genom åren.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Är fortsatt intresserad av projektor men har bestämt mig för att avvakta tills vidare. Kommer göra tvärtemot vad folk säger här och köra utan duk för att se vad jag tycker först. Ser så många som gör det och det ser ju bra ut. Folk har helt enkelt olika krav.

Exempel:

Ska dock kikare närmare på ultra short throw-projektor samt se över hur mycket ett ev. lampbyte kostar, den dagen jag bestämmer mig för att köpa en projektor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av h.kan:

Här ska du få ett förslag som jag hoppas du finner aptitligt.
I mitt tak hänger det en BenQ W1300 1080p den var budgettestvinnare för 10 år sedan. Den har fortfarande en riktigt bra bild. Brinntid 1658h dock har jag en reservlampa från en tidigare havererad Epson. Jag kan dock inte lova att den passar.
Ikeas Tupplur har jag använt som duk men precis innan jag köpte min 65" TV så köpte jag en Kingpin Velvet 240cm ramspänd. Jag har inte satt upp den. Sålunda som ny. 10m bra HDMI sladd. Det finns inte ett fel på någonting och du kan komma till Varberg och kolla. Jag ser att du har en 42" TV annars hade du som grädde på moset kunnat få en gammal 720p 32" Hyundi oxå.

Vad vill jag ha för detta?
Jag behöver hjälp med att köra en släpvagnslast till sopstationen. Du måste ta med dig en släpvagn och en kompis som hjälper dig med soffan.. Thats it.

Tack för erbjudandet men jag har ingen bil.