Nintendo Switch lämnar stenåldern – får stöd för trådlöst ljud via Bluetooth

Permalänk
Medlem

Testade med Sony WF1000XM4, massor med ljudartefakter, ungefär som en emulator som laggar.

Kanske fanns en anledning till att det tog 4 år; De har ingen aning om hur man gör …

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Dualshock 2 hade båda uppsättningarna av L1/L2 och R1/R2 som på moderna gamepads. Även xbox den generationen hade fler knappar än gamecube, fast då i form av sex istället för fyra knappar över högra kontrollspaken.

Ja fast de var digitala.
GameCubens LR var analoga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av hACmAn:

@landmarks
Var det med flit du skrev "Som en blixt från klar himmel meddelar Nintendo"?

Tror att det svenska namnet för Nintendo var. Sikta mot himlen eller målet är himlen. Enligt wiki "leave luck to heaven"
Så vitt jag förtog det hade det med deras tidigare delar i inom branschen med med kortspel att göra.

Det var inte med flit faktiskt, men kul om det fick lite extra innebörd trots det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Testade med Sony WF1000XM4, massor med ljudartefakter, ungefär som en emulator som laggar.

Vilken Switch har du? Har inte hunnit att testa med min Switch (2017) och Switch Lite men hade varit intressant att se om det är skillnad mellan modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vad syftar du på då, mer specifikt?

Att jag tycker det är föråldrat i min värld med handhållet samtidigt som jag försökte vara lite rolig. Ingen djupare fundering så gillar man Switch så är det naturligtvis okej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det är rätt olikt Nintendo trots allt. De är ju annars det företag som utan tvekan hade kunnat släppa en adapter alternativt en ny Switch med den funktionen.

Lite som att Nintendo släppte en hörlursadapter för Game Boy Advance SP. Ja, du läste rätt:
https://www.amazon.com/Gameboy-Advance-Earphone-standard-earp...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken Switch har du? Har inte hunnit att testa med min Switch (2017) och Switch Lite men hade varit intressant att se om det är skillnad mellan modellerna.

Jag har Lite, så inget annat anslutet via BT. Tänkte testa med mina QC35 senare, men jag kommer inte kasta min homespot dongel som jag tänkt.

Felstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Testade med Sony WF1000XM4, massor med ljudartefakter, ungefär som en emulator som laggar.

Kanske fanns en anledning till att det tog 4 år; De har ingen aning om hur man gör …

Kör du med trådlösa kontroller eller med kontrollerna dockade? Dockad eller odockad konsol?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

GameCube var prestanda messigt efter. Men sålde bra. De hade dessutom en av de få gamepads som hade ca 100h i batteri tid på sin gamepad samt en räckvidd som var sjuk. Men den var tillverkad för CRT så hade inte HDMI. 480p var ofta det bästa man kunde få. Hade iofs en RGB scart adapter men den fungerande inte med min projektor då Nintendo inte följde standarden utan använde komposit signalen på en annan pinne för att synka bilden. De hade bra spel det är det de fortfarande lever på samt att man kan ha dem i handen i vissa fall. Men konkurrenskraftiga, Ja, men inte i hårdvaran. Som med alla konsollerna sedan dess. =(
Vill man spela GameCube spel ok så är det ett Wii eller W U som gäller med hdmi. Eller modda.

Det är ju en smaksak. NES - N64 skulle jag säga. Då PS2 kom så hade de hunnit i kap med funktioner även om det syntes mer senare.
Men jag gillade bilenar filtrering aa mm som N64 hade som inte PSX hade. Andra skulle nog säja att de var efter i och med PSX eller Dreamcast. (fin konsol i mitt tycke)

Standard kontrollerna till GameCube hade sladd. Så de hade oändlig "batteritid".
Men Nintendo Wavebird kontrollerna (trådlösa) som man fick köpa till separat var bra.
Det var väl i så fall rumble funktionen man offrade.
Beroende på personliga preferenser och vilket/vilka spel man spelar så kan det ha större eller mindre betydelse.

PS2 var inte överlägsen GameCube. PS2 hade inte heller HDMI.
Även om Xbox var kraftfullare så skulle jag inte säga att det var en dag och natt skillnad.
Ändå ganska uppenbart att de tillhör samma generation.
Att de ändå "lirar i samma liga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

PS2 var inte överlägsen GameCube. PS2 hade inte heller HDMI.

PS2:an kunde dock köra 1080i via komponentvideo i bland annat Gran Turismo 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

PS2:an kunde dock köra 1080i via komponentvideo i bland annat Gran Turismo 4.

Coolt.
Fungerar det på alla revisioner av PS2 ?
Har en senare PS2 Slim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt.
Fungerar det på alla revisioner av PS2 ?
Har en senare PS2 Slim.

Det fungerar på alla PS2:or vad jag vet, men kräver tyvärr NTSC-versionen av GT4.

Hittade en lista här över spel som klarar alternativa upplösningar:
https://en.everybodywiki.com/List_of_PlayStation_2_games_with...

Då jag körde med LCD-TV, så var det ett stort lyft att bara få till progressiv bild.

Permalänk
Medlem

Lämnar stenåldern, är ps5 och nya xbox kvar där då?(de stöder väl inte detta heller ännu iaf, har jag för mig) Formuleringarna på den här artikeln är lite pinsamma, är vi kvar på 90-talet och bråkar om Mario eller Sonic är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Jag har Lite, så inget annat anslutet via BT. Tänkte testa med mina QC35 senare, men jag kommer inte kasta min homespot dongel som jag tänkt.

QC35 fungerade fint för mig, inga ljudartefakter, inget lagg.
Jag kör på en first gen switch btw

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Jag har Lite, så inget annat anslutet via BT. Tänkte testa med mina QC35 senare, men jag kommer inte kasta min homespot dongel som jag tänkt.

Har även testat med min Lite här som hastigast med en BT högtalare. Hör ett "burrande" i bakgrunden över Bluetooth. Återkommer när jag testat min Switch (2017)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Man får tänka på att Switch kan ha 8st handkontroller anslutna till maskinen (även om 2st joy-cons ser ut som en enskild kontroll är det de-fakto två stycken bluetooth kontroller). Av den anledning tror jag att de har haft problem med bluetooth audio, jag menar, herre gud kopplar jag in bluetooth mus samt hörlurar till min laptop så bråkar de om bandbredden. Så frågan är hur de har löst det... Eller det kanske är som så att man inte kan ha fler än ett visst antal kontroller kopplade undertiden BT-audio är igång.

Vilket fall som helst, varför kan man inte, efter 4år, organisera sina spel? Det har man kunnat på Wii, 3DS, WiiU. Det är en så sjukt basal funktion som ännu inte finns. Jag har 70st spel på min, och det är bekymmersamt hur många av dessa spel som begravs. Tänk om jag hade kunnat organisera efter "spelat färdigt", "ska spelas" "spelas aktivt", "multiplayer", "partyspel" etc. Så mycket enklare det hade blivit.

Ljud + 2 kontroller samtidigt är gränsen.

Permalänk
Medlem

Off:

Skrivet av GuessWho:

Coolt.
Fungerar det på alla revisioner av PS2 ?
Har en senare PS2 Slim.

Ja det gör den har en kabel kvar fast den får du inte.
Körde den med min dåvarande projektor Sanyo Z3 och Gitar Herro. Ganska smidigt om man är fler i samma rum. Min kabel stöder även s-video. Jag har testat på en slim och en tjock variant.

Tror jag köpte min på spelbutiken.se men de har den inte nu.
https://www.amazon.com/s?k=ps2+component+cable+s-video&ref=nb...
Finns varianter på amazons men den mes S-video värkar inte vara lätt att hitta.
Annars brukar England av någon anledning vara ett bra land att hitta gamla PS1 och PS2 leksaker ifrån.
Gamla gamepads, även där jag hittade reservdelar till x360.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Gamecube var kraftigare än PS2 rent tekniskt sett och låg bara efter xbox då som hade mer PC liknande hårdvara för sin tid. Skillnaden som spelade störst roll låg mer i begränsningar i lagringsmedium med de där små mini-diskarna som Nintendo använde. Gamecube tappade även mot PS2 här för att PS2 fungerade som DVD spelare också, och att kontroller bara hade en bumper i form av Z knappen.

Var först med Wii nintendo halkade efter i ren grafikprestanda.

Sega låg ganska bra före Nintendo på sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joca2513:

Lämnar stenåldern, är ps5 och nya xbox kvar där då?(de stöder väl inte detta heller ännu iaf, har jag för mig) Formuleringarna på den här artikeln är lite pinsamma, är vi kvar på 90-talet och bråkar om Mario eller Sonic är bäst?

Playstation Vita hade blåtand och är väl mer jämförbar egentligen eftersom den också var bärbar.

Det blir ju lite lustigt när switch bara har(hade) 3.5mm och "alla" andra bärbara enheter går ifrån att ens ha 3.5mm öht.

Men jag använder fortfarande 3.5mm även på mobilen så jag har varit nöjd ändå med samma hörlurar överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Playstation Vita hade blåtand och är väl mer jämförbar egentligen eftersom den också var bärbar.

Det blir ju lite lustigt när switch bara har(hade) 3.5mm och "alla" andra bärbara enheter går ifrån att ens ha 3.5mm öht.

Men jag använder fortfarande 3.5mm även på mobilen så jag har varit nöjd ändå med samma hörlurar överallt.

nintendo skulle haft stöd för bluetooth-headset från dag ett imho, inkl mikrofon.

trots att 3,5mm porten stöder mikrofon valde de sämsta sättet för voice chat på splatoon och animal crossing att köra en "smartphone app" istället vilket ledde till ett virrvarr med kablar, helt galet..! och det var inget fw problem för gratisspel typ fortnight stöder mikrofon via 3,5mm jacket utan problem (och switchen stöder usb ljudkort så funkar även trådlöst med usb "bryggor" (bt eller 2,4ghz))

så ja... nintendo är på många sätt kvar i stenåldern. samtidigt som dom inte är det...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+