Blockera användare från att installera program på dator

Permalänk

Blockera användare från att installera program på dator

Hej!
Har en fråga, kan man på en dator som ligger på domän och som flertalet användare kan logga in på,
Kan man blockera datorn på något sätt så att inte vem som helst kan på sitt egna användare installera program?
tex.
1 Dator, flera användare
Dem som använder och loggar in på datorn (med sin egna användare) skal inte kunna installera program osv.

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Keeper of the Bamse

AppLocker borde kunna hjälpa dig här: https://windowsreport.com/prevent-software-install-windows/

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

om de inte är administratörer bör det inte kunna installera program.

Permalänk
Medlem

Nu var det nästan 20 år sen jag höll på med det ... Men borde gå med Active Directory och policys. Om det finns fortfarande, haha

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Urk1:

om de inte är administratörer bör det inte kunna installera program.

ja kan logga in med mitt "standard konto" där kan jag också installera program.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PrOxY_1337:

Hej!
Har en fråga, kan man på en dator som ligger på domän och som flertalet användare kan logga in på,
Kan man blockera datorn på något sätt så att inte vem som helst kan på sitt egna användare installera program?
tex.
1 Dator, flera användare
Dem som använder och loggar in på datorn (med sin egna användare) skal inte kunna installera program osv.

Som @lord_dubbdäck skriver så bör inte standardanvändare i domän kunna installera program, inaktivera/ändra namn på lokal admin till ett bara IT-admin kan. Minst kräv att användaren eleverar standardanvändaren för att få installera program.

Permalänk
Medlem

Ja det borde vara nån liten checkbox där man kan ställa in det, att bara admins får installera program.

Permalänk
Medlem

Användare som inte är administratör kan inte installera klassiska program som ligger på systemnivå, men de kan fortfarande installera program som körs inom användarprofilen. För att hjälpa till mot det så kan t.ex. AppLocker hjälpa till.

Sen när det gäller Microsoft Store så kan vanliga användare installera program därifrån (om jag inte minns fel). Så ifall du vill blockera även det så kan du behöva inaktivera butiken via policy.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney