Hur koppla upp och använda 10000/10000 bäst i villa?

Permalänk

Hur koppla upp och använda 10000/10000 bäst i villa?

Hej,
Har precis beställt Bahnhof 10000/10000 för att det var billigare än mitt tidigare, 1000/1000. Är inte särskilt kunnig på det här med nätverk och har därför några frågor. Jag bor i ett tvåplanshus, ca 150m2 och bredbandsuttaget är på första våningen.

1. Hur ser jag till att få så bra hastighet som möjligt i hela huset? Helst inte för komplicerat. Det är lite besvärligt att dra upp sladdar till andra våningen
2. Har förstått att jag behöver ett 10gb nätverkskort till min stationära dator på andra våningen. Har ni något bra tips?
3. Om jag kör trådlöst i hela huset, vilken ungefärlig hastighet tror ni jag kan komma upp i? Beror på vilka enheter så klart, men på ett ungefär.
4. Om jag använder mig av kablar, behöver jag då byta ut de gamla mot cat 6? Gör det stor skillnad?

vh
Peter N

Permalänk
Inaktiv

Cat 6 klarar bara upp till 1000mb/s om jag minns rätt, cat 7 borde fixa. Men jag är ingen expert.

Wi-Fi 6 ska väl kunna klara upp emot 5000mb/s i teorin på 5 GHz, men i verkligheten blir det nog betydligt lägre pga väggar, avstånd osv. Skulle vilja påstå att det är näst intill omöjligt att uppskatta. Då det finns för mycket variabler där.

Rätta mig gärna om jag har fel någon.

Permalänk
Hedersmedlem

För att köra 10000 Mbit/s så har du tre möjligheter:

- Fiberoptik (även här finns olika varianter, single mode eller multi mode, etc, beroende på transceiver så är räckvidden allt från några hundratal meter till cirka 120 km)
- DAC-kabel (upp till några meter endast, kopplar ihop SFP+-portar)
- 10GBASE-T (kör över "normal" TP-kabel, minst Cat 6 upp till 55 meter, Cat6a upp till 100 meter)

För att köra fiberoptik eller DAC-kabel så behöver du utrustning (switchar, router, nätverkskort, etc) med SFP+-portar. För fiberoptik köper du en separat transceiver och sedan separat fiberkabel. Fiberkabeln kommer du inte kunna terminera själv, så du får köpa den färdigkontakterad eller ta in en installatör för att göra det åt dig. Inte heller en DAC-kabel kan du bygga själv, den kommer i färdig längd.

Fördelen med SFP+ är att utrustningen är billigare än för 10GBASE-T (på TP-kabel.)

Fördelen med 10GBASE-T är i princip bara att du kan använda befintligt kabelnät, med nackdelen att det är högre energiförbrukning och högre kostnad på utrustningen.

Frågan jag skulle ställa mig är dock, behöver du verkligen 10 Gbit/s till samtliga enheter? En smartare lösning är att skaffa en switch som kan ta 10 Gbit/s som upplänk och sedan har en massa 1 Gbit/s-portar. Det gör att flera enheter samtidigt kan köra 1 Gbit/s utan att de stör varandra. På det sättet kan du fortfarande dra nytta av en snabbare anslutning utan att du behöver uppgradera all din ändutrustning. Har du någon enstaka grej du vill köra 10 Gbit/s på så kan du ju koppla upp just den.

Angående WiFi så beror hastigheten på vilken AP du kör, hur den matas (finns AP:s som kan matas med mer än 1 Gbit/s), och vilket trådlöst nätverkskort som finns i datorn. Även här är fokus ofta på sammanlagd kapacitet för många klienter, inte att en klient ska kunna köra jättesnabbt. Mellan tummen och pekfingret så kan en vettig relativt ambitiös WiFi-setup komma upp till några hundra Mbit/s.

Om du har befintliga kablar som är sämre än Cat 6 så kommer de vara ur spec för att funka med 10Gbase-T. Det kan ju dock funka ändå, man får prova! Du kan ju haft tur och fått grejer som är bättre än spec.

Det finns även 2.5GBASE-T (2,5 Gbit/s) och 5GBASE-T (5 Gbit/s) som funkar på Cat 5e-kabel upp till 100 meter, kanske något att titta på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Cat 6 klarar bara upp till 1000mb/s om jag minns rätt, cat 7 borde fixa. Men jag är ingen expert.

Cat 7 existerar inte. Det är 100% en marketing-grej. Cat 6 klarar 10GBASE-T upp till 55 meter, Cat 6a krävs om du ska köra 100 meter.

Permalänk

Jag sitter i samma båt som du med Bahnhof 10 Gbps. Grävning och inkoppling sker inom en månad.

Jag har skaffat mig två switchar (10Gbps RJ45 och SFP+ samt POE, kommer eventuellt byta ut befintliga cat5e-kablar till cat6 om de inte håller för 10 Gbps. Trådlösa accesspunkter tror jag blir Ubiquiti Wi-Fi 6 som drivs över POE. Jag har köpt externa nätverkskort för 10 Gbps över Thunderbolt 3. Eventuellt köper jag ett internt nätverkskort, antingen SFP+ eller RJ45

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nille12345:

Hej,
Har precis beställt Bahnhof 10000/10000 för att det var billigare än mitt tidigare, 1000/1000. Är inte särskilt kunnig på det här med nätverk och har därför några frågor. Jag bor i ett tvåplanshus, ca 150m2 och bredbandsuttaget är på första våningen.

1. Hur ser jag till att få så bra hastighet som möjligt i hela huset? Helst inte för komplicerat. Det är lite besvärligt att dra upp sladdar till andra våningen
2. Har förstått att jag behöver ett 10gb nätverkskort till min stationära dator på andra våningen. Har ni något bra tips?
3. Om jag kör trådlöst i hela huset, vilken ungefärlig hastighet tror ni jag kan komma upp i? Beror på vilka enheter så klart, men på ett ungefär.
4. Om jag använder mig av kablar, behöver jag då byta ut de gamla mot cat 6? Gör det stor skillnad?

vh
Peter N

Du glömde räkna in kostnaden för all ny hårdvara som behövs för att utnyttja 10Gb/s när du jämförde detta abonnemang med ditt gamla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja du behöver en rejäl uppgradering av nätet hemma.

Men t.ex:
https://mikrotik.com/product/ccr2004_16g_2s_ - Router/FW med åtminstone 2st SFP+
https://mikrotik.com/product/crs312_4c_8xg_rm - Switch med både 10G-Base-T som SFP+
https://mikrotik.com/product/xs_da0001 - DAC kabel mellan, och kanske till NAS sidan om med.

Sen bör du såklart helst dra CAT6A i huset.

Ubiquiti lär har liknande produkter om man föredrar det.

Permalänk
Vila i frid

Vill du bara ha ett billigare bredband, gör inget alls åt din övriga utrustning.

Permalänk

Det är skillnad på hastighet och bandbredd också, så även om du inte köper någon ny utrustning (som jag har gjort och så himla dyrt har det inte blivit) så har du fortfarande fått upp till 10x bandbredd till en längre kostnad.. En no-brainer, trots en del halvsura kommentarer.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Ja du behöver en rejäl uppgradering av nätet hemma.

Men t.ex:
https://mikrotik.com/product/ccr2004_16g_2s_ - Router/FW med åtminstone 2st SFP+
https://mikrotik.com/product/crs312_4c_8xg_rm - Switch med både 10G-Base-T som SFP+
https://mikrotik.com/product/xs_da0001 - DAC kabel mellan, och kanske till NAS sidan om med.

Sen bör du såklart helst dra CAT6A i huset.

Ubiquiti lär har liknande produkter om man föredrar det.

Köpa ny router behöver du bara om du inte vill använda den som Bahnhof förser dig med kostnadsfritt. Bahnhofs router har en SFP+ 10 Gbps (för inkommande), en RJ45 10Gbps samt fyra 1 Gbps RJ45.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bäst med kablade anslutningar (Fiber eller Cat 6A). Speciellt om man sedan vill sätta upp bra WiFi täckning på bägge planen. Många gånger har jag låtit kabeln gå ut genom väggen, dra i rör utvändigt och in i övervåningen. Jag har vid tillfällen dragit kabel i min egen övervåning ut genom väggen och upp över taket för att kabla upp på andra sidan av huset. Med bra kabel och flexrör går det hur fint som helst. Om man tänker lite utanför boxen så faller de enkla lösningarna på plats.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Tack för alla svar. Hade inte riktigt tänkt på att det skulle tillkomma utgifter för uppgradering av hårdvara?
Låt oss säga att jag kör på med befintlig utrustning, kablar och nätverkskort. Hur blir mitt bredband då jämfört med dagens, dvs 1000/1000? Eller det går inte ens?
Inte alls så att jag behöver 10000 till alla enheter, men kanske till en stationär dator. Huvudsaken är att det i alla fall blir snabbare än mitt nuvarande 1000/1000.
Beställde det framför allt för att det var billigare än mitt nuvarande och dessutom snabbare.

Permalänk
Skrivet av nille12345:

Tack för alla svar. Hade inte riktigt tänkt på att det skulle tillkomma utgifter för uppgradering av hårdvara?
Låt oss säga att jag kör på med befintlig utrustning, kablar och nätverkskort. Hur blir mitt bredband då jämfört med dagens, dvs 1000/1000? Eller det går inte ens?
Inte alls så att jag behöver 10000 till alla enheter, men kanske till en stationär dator. Huvudsaken är att det i alla fall blir snabbare än mitt nuvarande 1000/1000.
Beställde det framför allt för att det var billigare än mitt nuvarande och dessutom snabbare.

Om du kör på dagens utrustning (vi antar 1 Gbit-kort, kabel osv) så kommer du få samma hastighet men fyra gånger större bandbredd.

Bahnhofs router har fyra (jag skrev tre) Gbitsportar
Permalänk

Ok, bra det i alla fall.
Borde inte den trådlösa uppkopplingen bli snabbare även om jag inte byter ut någon hårdvara?
Om jag byter ut det trådlösa nätverkskortet i min stationära dator, borde väl även den bli snabbare? Ellens krävs det då också att jag byter till en 6A kabel upp till datorn?
Många newbiefrågor

Permalänk
Skrivet av nille12345:

Ok, bra det i alla fall.
Borde inte den trådlösa uppkopplingen bli snabbare även om jag inte byter ut någon hårdvara?
Om jag byter ut det trådlösa nätverkskortet i min stationära dator, borde väl även den bli snabbare? Ellens krävs det då också att jag byter till en 6A kabel upp till datorn?
Många newbiefrågor

Det blir bara snabbare om bandbredden hittills har varit ett problem, dvs att hela hushållet har använt mer än 1 Gbit.

Permalänk
Medlem

Uppdatera inget om inte behovet finns. Bättre att vänta tills behovet finns, då kommer troligen priserna vara bättre också.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Samsung Sverige

Alltså jag är så förbannat avundsjuk på dig så jag kan inte ens få fram livslusten till att leta fram nå passande hårdvara till dig.

//Sitter med en svag 4g-uppkoppling.

Nej skämt åsido så ser jag att du redan fått bra hjälp i tråden. Grattis till en internetuppkoppling som får de flesta av oss att dregla

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nille12345:

Tack för alla svar. Hade inte riktigt tänkt på att det skulle tillkomma utgifter för uppgradering av hårdvara?
Låt oss säga att jag kör på med befintlig utrustning, kablar och nätverkskort. Hur blir mitt bredband då jämfört med dagens, dvs 1000/1000? Eller det går inte ens?
Inte alls så att jag behöver 10000 till alla enheter, men kanske till en stationär dator. Huvudsaken är att det i alla fall blir snabbare än mitt nuvarande 1000/1000.
Beställde det framför allt för att det var billigare än mitt nuvarande och dessutom snabbare.

Är det Bahnhof så tror jag att du får med en router som klarar 10G. Det behöver du ha för att ha någon nytta av 10G alls.

Du vill också undvika att använda andra 1G-switchar och koppla så mycket som möjligt direkt till routern för att slippa att 1G-switchen är en flaskhals.

Den har om jag minns rätt en 10G-port, så för caset "anslut en dator" så är det ju bara koppla direkt från routern till datorn utan någon switch mellan. Enda du behöver då är lämplig kabel och nätverkskort.

Det jag inte minns var om det var 10GBASE-T eller SFP+, men det kanske du har koll på?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Är det Bahnhof så tror jag att du får med en router som klarar 10G. Det behöver du ha för att ha någon nytta av 10G alls.

Du vill också undvika att använda andra 1G-switchar och koppla så mycket som möjligt direkt till routern för att slippa att 1G-switchen är en flaskhals.

Den har om jag minns rätt en 10G-port, så för caset "anslut en dator" så är det ju bara koppla direkt från routern till datorn utan någon switch mellan. Enda du behöver då är lämplig kabel och nätverkskort.

Det jag inte minns var om det var 10GBASE-T eller SFP+, men det kanske du har koll på?

10GBASE-T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikaeljacob:

Om du kör på dagens utrustning (vi antar 1 Gbit-kort, kabel osv) så kommer du få samma hastighet men fyra gånger större bandbredd.

Det du menar är att du kan koppla in fyra förbrukare i var sin LAN-port på routern och var och en får 1Gb/s?
Det stämmer ju i så fall, men det verkar inte som att TS kör så mycket enheter på sladd, utan det är WiFi som gäller.

Om jag förstår databladet för Bahnhofs router rätt Huawei HN8255WS så har den bara ac-standard på WiFi, så där kan man inte hämta så mycket heller. Vill man ha bättre WiFi måste man köpa bra grejer till det, gärna som man kan koppla upp mot en 10Gb/s port på routern så att man kan få ut bra fart på det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack vare denna tråd såg jag att jag också kan få 10 Gbps och min bindningstid på nuvarande bredband går ut om några månader så jag kunde inte låta bli utan slängde in en beställning. Har 250/250 idag men haft 1000/1000 i tidigare boende. Tack för det!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Ha ha

Skrivet av Samsung:

Alltså jag är så förbannat avundsjuk på dig så jag kan inte ens få fram livslusten till att leta fram nå passande hårdvara till dig.

//Sitter med en svag 4g-uppkoppling.

Nej skämt åsido så ser jag att du redan fått bra hjälp i tråden. Grattis till en internetuppkoppling som får de flesta av oss att dregla

//Pontus

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det du menar är att du kan koppla in fyra förbrukare i var sin LAN-port på routern och var och en får 1Gb/s?
Det stämmer ju i så fall, men det verkar inte som att TS kör så mycket enheter på sladd, utan det är WiFi som gäller.

Om jag förstår databladet för Bahnhofs router rätt Huawei HN8255WS så har den bara ac-standard på WiFi, så där kan man inte hämta så mycket heller. Vill man ha bättre WiFi måste man köpa bra grejer till det, gärna som man kan koppla upp mot en 10Gb/s port på routern så att man kan få ut bra fart på det.

Jag syftade på att stänga av Huaweis Wifi och köra trådlösa accesspunkter på respektive 1 Gb/s LAN-port. Jag tror inte på Wifi på 10 Gb/s-porten för alla accesspunkter (som jag har sett) har bara gigabit-portar som ingående.

Permalänk

Har jag förstått det rätt att även routern från Bahnhof fördelar de 10Gbps på alla portar den har? Så om jag kopplar server med sladd till 1Gbps uttag på routern så får den 1Gbps dedikerat förutsatt att övriga uttag och wifi tillsammans inte använder mer än 9Gbps?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Jag tror inte på Wifi på 10 Gb/s-porten för alla accesspunkter (som jag har sett) har bara gigabit-portar som ingående.

UniFi AP XG har 10 GBit ethernet men det kanske är den enda

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Har redan fått routern(10GBASE-T) av Bahnhof, men väntar på att de aktiverar tjänsten. Vad tror ni om hastigheten på den trådlösa uppkopplingen?
Hur får jag så bra trådlös hastighet som möjligt på andra våningen utan att det kostar skjortan och är alltför komplicerat?

Permalänk
Skrivet av nille12345:

Har redan fått routern(10GBASE-T) av Bahnhof, men väntar på att de aktiverar tjänsten. Vad tror ni om hastigheten på den trådlösa uppkopplingen?
Hur får jag så bra trådlös hastighet som möjligt på andra våningen utan att det kostar skjortan och är alltför komplicerat?

Dra en kabel och sätt upp en bra accesspunkt typ Ubiquiti

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nille12345:

Har redan fått routern(10GBASE-T) av Bahnhof, men väntar på att de aktiverar tjänsten. Vad tror ni om hastigheten på den trådlösa uppkopplingen?
Hur får jag så bra trådlös hastighet som möjligt på andra våningen utan att det kostar skjortan och är alltför komplicerat?

Du har redan fått svar på detta. Det beror så klart också på vad du har idag, men Bahnhofs router verkar inte vara ett fartmonster på WiFi-sidan, så jag skulle vara ytterst tveksam till att du märker någon förbättring.

Så länge du kopplar in utrustning som är cappad till 1Gbit/s så är du så klart begränsad till det. Vill du lyfta WiFi-hastigheten i huset behöver du sätta upp så många AP som du kan, dvs upp till fyra. Varje AP kan då leverera upp till cappen oberoende av de andra. Du behöver förmodligen också mixtra lite med placeringarna av de fyra om du vill att dina enheter ska fördela sig på dem på ett bra sätt. Alternativt ger du dem olika SSID och fördelar enheterna på det viset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Alltså jag är så förbannat avundsjuk på dig så jag kan inte ens få fram livslusten till att leta fram nå passande hårdvara till dig.

//Sitter med en svag 4g-uppkoppling.

Nej skämt åsido så ser jag att du redan fått bra hjälp i tråden. Grattis till en internetuppkoppling som får de flesta av oss att dregla

//Pontus

Haha vi är flera, sitter på en 40/60MB ADSL tills stadsnätet här i stan kopplat in sin skit...

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.