Apple förser Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppades på ett utfällbart fullstort mekaniskt tangentbord och en kameragimbal, får stå över denna versionen också tills de fixar det.

Håller med, känns inte som att de löser de riktiga problemen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

OnePlus 8 Pro släpptes förra året så något säger mig att du kommer ihåg lite fel eller skrivit fel telefon

Sitter själv med en OnePlus 7 Pro och ville verkligen gå över till iPhone denna launchen men vill inte gå ner till 60hz igen. Blir att ta en hård tänkare innan man är ok med att köpa en iPhone 13 Pro då jag inte bryr mig speciellt om kamerorna som läggs så mycket krut på. Mycket möjligt att det blir att jag sitter kvar med min nuvarande telefon istället.

Ja det är nog kanske bara 17 månader sedan ser jag. Jag köpte på lanseringsdagen. Känns som väldigt länge sedan, vilket kanske det ändå kan ses som

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Visst är det dyrt men jag tycker också iPhone sen några generationer tillbaka har varit marknadsledande både mjukvara och hårdvara.
Det kostar om man vill ha det senaste och bästa.

Meh, kunde ju iallafall varit 90hz som baseline och varför inte göra mer med mini? Android ligger ljusår före både i det hårda och mjuka men Apple har en enorm fördel när det kommer till optimering.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Meh, kunde ju iallafall varit 90hz som baseline och varför inte göra mer med mini? Android ligger ljusår före både i det hårda och mjuka men Apple har en enorm fördel när det kommer till optimering.

Ja alltså på pappret är Android oftast bättre.
Men det jag menar är just harmonin mellan hårdvara och mjukvara.
Hårdvaran är också betydligt bättre än vad de flesta behöver.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja alltså på pappret är Android oftast bättre.
Men det jag menar är just harmonin mellan hårdvara och mjukvara.
Hårdvaran är också betydligt bättre än vad de flesta behöver.

Tolkade isåfall ditt inlägg lite fel men håller med om att telefoner idag har mer krut än vad de flesta någonsin använder.

Mer generellt tycker jag annars att innovationen stagnerat kraftigt hos Apple sedan Jobs död, vad har man egentligen gjort som faktiskt tagit produkterna framåt? Telefon utan laddare i lådan? Ett hörlursuttag mindre? Ganska tråkigt faktiskt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tolkade isåfall ditt inlägg lite fel men håller med om att telefoner idag har mer krut än vad de flesta någonsin använder.

Mer generellt tycker jag annars att innovationen stagnerat kraftigt hos Apple sedan Jobs död, vad har man egentligen gjort som faktiskt tagit produkterna framåt? Telefon utan laddare i lådan? Ett hörlursuttag mindre? Ganska tråkigt faktiskt.

Jo men det gäller väl nästan alla telefoner idag. Inte hänt något speciellt på många många år.
Sedan så ser alla precis likadana ut.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är statusen som säljer 9 av 10 Appleprodukter. Så har det alltid varit.

Du och andra som kommer med liknande påståenden tagna direkt ur … kan väl komma med något som styrker detta?

Med det sagt var jag lite besviken på de här lanseringarna. Inte ens usb-c trots att alla(?) andra Apple-produkter har det? Jävligt grisigt.

Avsaknaden av usb-c samt att det här var en ”S”-uppgradering så det bara skrek om det gör att jag väntar till nästa år med att byta ut min 6S.

Angående 6S kan man snacka om valuta för pengarna, den fungerar hyfsat än idag till nästan allt. Jag måste dock byta ut batteriet om jag ska ha den ett helt år till.

Permalänk
Viking
Skrivet av asus574:

Känns som S21 ultra 120hz ger ungefär 50% sämre batteritid vs 60hz.

Hehe, snarare 8% skillnad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Hehe, snarare 8% skillnad.

Beror nog på hur du använder telefon om du låter adaptive gå ner till 60hz mycket.
Men 8% skillnad är inte vad jag får i alla fall, minst 25% skillnad hur jag använder mobilen under dagen.

Permalänk
Viking
Skrivet av asus574:

Beror nog på hur du använder telefon om du låter adaptive gå ner till 60hz mycket.
Men 8% skillnad är inte vad jag får i alla fall, minst 25% skillnad hur jag använder mobilen under dagen.

Skillnaden i det här testet verkar bli ca 8,5%: https://youtu.be/CYnFhpNSbdk?t=366

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Skillnaden i det här testet verkar bli ca 8,5%: https://youtu.be/CYnFhpNSbdk?t=366

Hehe förstod att det var denna video du skulle hänvisa till
Dessa videos brukar inte visa hur det ser ut i daglig användning.

Permalänk
Skrivet av asus574:

Hehe förstod att det var denna video du skulle hänvisa till
Dessa videos brukar inte visa hur det ser ut i daglig användning.

Utifrån PR, ja nya Apple har kanske bättre batteritid i syntetiska tester. I verkligheten är det noll uppfattad skillnad hos konsument.
Finns i princip 2 stora jättar som tillverkar skärmar och de är båda från Sydkorea. En utav de, då samsung ligger inte direkt på latsidan om du nu tror det. Deras senaste teknik heter Eco2OLED som gör att batteriet förbrukar mindre ström för skärmen. Deras senaste flip telefon har det. Inget som talas nu när allt handlar om Apple. Samsung är även involverade i Sharp telefonen som kommer med 144hz display. På kamera sidan där ser man mest Samsung eller Sony sensor i dagens telefoner även inget som får pratas högt.
Vad som egentligen finns på insidan i en Apple telefon det är som vanligt dolt i dunkel.
När Apple kommer med något nytt ja då hyllas det till skyarna. Tyvärr ser telefon marknaden ut som sådan.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att byta från Android till iOS nu med 13, en mini blir det. Ledsnat på att Android-lurarna antingen är stora, har kort livslängd vad gäller uppdateringar och är underpresterande eller betydligt dyrare än iPhone. Också less på de "prisvärda" Kina-lurarna. Har en Huawei som börjar göra mig till ofrivillig sinofob. Jag vill bara att det ska funka, så länge som möjligt och inte ge mig hjärnblödning på grund av kassa appar och kameror som ger bilder med serieridningsfärger.

Permalänk
Medlem

Sorry OnePlus användare här och android. Trodde det gällde ny häftig teknik, ber om ursäkt tack och hej.

Permalänk
Medlem

Varit en Android fantast enda sedan jag gjorde mig av med min iPhone 4, ca 400 f.Kr. i teknik tid (2013 i kalender år). Min nuvarande mobil är en Samsung Galaxy S21 Ultra, och jag är nöjd. Men bara det, nöjd. Den gör det jag kräver av den, men inte mycket mer.
Jag har aldrig gett Apple en riktig chans sedan jag övergav dom 2013, och det har hänt en hel del sedan dess. Jag köpte en iPhone 12 PM på NetonNet nyligen för att kunna samköra telefonerna och se deras skillnader. I helhet är jag positivt överraskad. Dom få klagomålen jag har är inte direkt hela världen för mig. Enda stora problemet var nedgraderingen till en 60Hz skärm, men 13 Pro modellerna löser nu detta. Jag kommer att lägga en beställning idag på en iPhone 13 PM. Sedan samköra den med min nuvarande Samsung i en epic battle. Vinnaren blir min daily driver, förloraren blir antingen ett retur paket eller en blocket annons! Det får vi se om någon månad

Permalänk
Skrivet av meta01:

Varit en Android fantast enda sedan jag gjorde mig av med min iPhone 4, ca 400 f.Kr. i teknik tid (2013 i kalender år). Min nuvarande mobil är en Samsung Galaxy S21 Ultra, och jag är nöjd. Men bara det, nöjd. Den gör det jag kräver av den, men inte mycket mer.
Jag har aldrig gett Apple en riktig chans sedan jag övergav dom 2013, och det har hänt en hel del sedan dess. Jag köpte en iPhone 12 PM på NetonNet nyligen för att kunna samköra telefonerna och se deras skillnader. I helhet är jag positivt överraskad. Dom få klagomålen jag har är inte direkt hela världen för mig. Enda stora problemet var nedgraderingen till en 60Hz skärm, men 13 Pro modellerna löser nu detta. Jag kommer att lägga en beställning idag på en iPhone 13 PM. Sedan samköra den med min nuvarande Samsung i en epic battle. Vinnaren blir min daily driver, förloraren blir antingen ett retur paket eller en blocket annons! Det får vi se om någon månad

Du borde skapa en tråd om den här episka battlen med tankar direkt efter köp respektive efter en månad eller så. Vore riktigt kul att läsa!

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är statusen som säljer 9 av 10 Appleprodukter. Så har det alltid varit. Precis som t.ex. Mercedes i bilvärlden. Eller som jag läste någonstans. Det ger "streetcred", vilket egentligen bara är ett annat ord för status.
Idag har Apple också blivit en typ normstatus i vissa kretsar och det är egentligen ännu värre. Lite som när vissa klädesmärken är moderna och ALLA ska ha dem.
Det har också blivit lite som i utlandet här hemma. Man ska visa att man har råd. Förr skulle man inte skryta men idag är det tvärtom. Att de flesta köper sina Appleprodukter på avbetalning och inte kan betala den kontant är egentligen ganska lustigt eftersom de flesta som vill visa att de har råd inte har råd egentligen. Fast det gäller inte bara Apple. Det gäller i lika hög grad Samsung också, som också är överprisade.

Apple är fantastiskt duktiga på marknadsföring. Jag ska inte säga att de lurar gemene man men mycket som de lanserar som "nytt" är väl egentligen många gånger nytt för Apple.

Uppväxt med Apple när det väl bara var skit och jag kan tycka att utvecklingen har stannat av sen visionären jobs försvann ur bilden.

Supertrogna kunder vilket såklart företaget strövar efter att behålla.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Jag hoppades på att 13 Mini skulle vara lite mindre än 12 mini så att jag kunde få en ersättare till Gamla SE men icke Verkar vara samma storlek men även något tjockare (kanske beror på det större batteriet.
Tjockleken är inget problem för mig den får gärna vara 10mm tjock men 131.5 mm x 64.2 mm är alldeles för klumpigt tycker jag
Hoppas att iPhone 14 Mini blir lite mer "mobil" och inte bara släpbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag hoppades på att 13 Mini skulle vara lite mindre än 12 mini så att jag kunde få en ersättare till Gamla SE men icke Verkar vara samma storlek men även något tjockare (kanske beror på det större batteriet.
Tjockleken är inget problem för mig den får gärna vara 10mm tjock men 131.5 mm x 64.2 mm är alldeles för klumpigt tycker jag
Hoppas att iPhone 14 Mini blir lite mer "mobil" och inte bara släpbar

Ryktet säger att 13 mini är den sista ’mini’ för att de säljer för dåligt

Permalänk
Medlem

Avvaktar min 12 mini snurrar på kalas bra, så den får tuffa med ett tag till och blickar framåt mot iPhone 14 och hoppas på de "billigare" varianterna blir bestyckade usb C och 120 hz.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Beställde en Sierra Blue iPhone 13 Pro som levereras på fredag. Blir en lång väntan nu

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Beställt en 13 Pro Max, behöver den för jobbet då jag är i stort behov av LIDAR.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Beställt en 13 Pro Max, behöver den för jobbet då jag är i stort behov av LIDAR.

Nu blir jag nyfiken. Vad använder du lidarn till?

Folk som använder lidar till ickeprofessionella saker får även tipsa om bra användningsområden. Bortsett från snabbare kamerafokus samt ~partytricks vet jag inte riktigt vad jag skulle använda det till.

Permalänk
Medlem

Blev en 13 pro för både mig och sambon idag, byter mig ifrån pro Max modell för att prova något nytt, och kanske något man kan hålla med en hand 😅

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Blev också en 13 pro här. Lockade för mycket med 120 Hz och prisskillnaden mellan 13 och 13 Pro är förhållandevis liten. Båda är skitdyra men Pro har den enda imponerande funktionen i sin snabbare skärm. Så nu blir det nudlar och köpstopp i några månader åtminstone

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Litet av en död tråd kanske men frågar här istället för att starta en helt ny. Har ni erfarenhet av Prores video? Någon som ansåg att det var en riktigt bra feature och isåfall varför? 128 GB Pro var ju begränsad till 1080p Prores och mina filmkunskaper är lite för begränsade för att kunna avgöra om 1300 kr extra är värt 4K funktionaliteten.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Litet av en död tråd kanske men frågar här istället för att starta en helt ny. Har ni erfarenhet av Prores video? Någon som ansåg att det var en riktigt bra feature och isåfall varför? 128 GB Pro var ju begränsad till 1080p Prores och mina filmkunskaper är lite för begränsade för att kunna avgöra om 1300 kr extra är värt 4K funktionaliteten.

Prores är väl en form av kodek för video som sparar mer information om man senare ska redigera och färgkorrigera och sånt.

Tror inte det är något en hemanvändare kommer använda eller behöva.

Även 128GB modellen kan filma i 4K, men inte med Prores påslaget

För min del är det i alla fall helt irrelevant

Men jag är dock sugen på mer än 128GB lagring av andra anledningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ryktet säger att 13 mini är den sista ’mini’ för att de säljer för dåligt

Har svårt att se vem den är riktad mot, vill man ha en stor telefon är den för liten men vill han ha en liten smidig mobil så är den för stor.

Permalänk
Medlem

Offtopic, men varför är Apple alltid så efter med mycket av vad som brukar bli dagens standard på telefoner?

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Offtopic, men varför är Apple alltid så efter med mycket av vad som brukar bli dagens standard på telefoner?

Ett Apple svar: De vill utvärdera saker mer noggrant före och inte införa saker som de lägger till och ta bortfunktioner. Visst de har gjort "några misstag" 3d touch och Apple touch bar.

Men så har de även liten konkurrens. Andra tillverkare hade ej kommit undan med att inte ha högre än 60Hz och inte ha usb c än. Idag så är det egentligen bara avsaknad av usb c kvar som jag upplever den stora teknikbristen, deras snabbladdning nu är inte den snabbaste med 20W går att leva med.

Saker som: Vik/rullbar/kamera bakom skärmen så är svaret enkelt att de ännu inte håller den kvalite som Apple vill ha på sina produkter. Det är inget konstigt med detta just nu idag.

*edit*
Apple har också ofta varit först med saker. Gått över till arm, 10Gbit Ethernet på vanliga datorer ofta snabb med införande av snabba portar (bortsett från iPhone) och garanterat mängder med operativsystemfunktioner.
Sedan har de varit först med att ta bort saker som diskett, cdromspelare. Där de i båda fallen var så extremt tidiga så de ställde till med problem för många. Som Apple G3 1998 utan floppy hur tusan förde vanligt folk över arbetsfiler annars på den tiden? Men man visste at Apple gjorde rätt beslut, bara lite väl tidigt.