Nytt Hemnätverk, vilken switch för TV och Internet?

Permalänk
Medlem

Nytt Hemnätverk, vilken switch för TV och Internet?

Var hälsad!

Jag skall bygga ett hemnätverk som innefattar en router, switch och tv-box med "tv router" kopplat mot inkommande Fiber-WAN i Bostadslgh.
lgh har mediacentral med 10 dragningar ifrån, varav jag vill kunna koppla in majoriteten.

Men jag är fundersam om jag måste ha en speciell switch för att få tvn igenom den? triple play och vad det hette.

Har en Router som jag skulle vilja ha switchen efter, såpass att alla enheter hamnar på samma nätverk. förutsättningarna ser ut som det på bifogad bild.
Vill även ha "trådlös tv sändare/mottagare" då vi vill inte göra några ingrepp på rummet i form utav fast installation.

Hade tänkt att koppla på Följande sätt

inkomande WAN i Mediacentral -> Router
Router -> Switch i Mediacentral
Switch -> Tv Router Sändare -> Mottagare -> Tv-Box
Switch -> Dator, kanske en till TV?

Router: Telenor Wi-fi Router I4882
Tv-Box: Arris 2853
Fiber Leverantör: Telenor
Switch: ??
Trådlös Tv: ??

något jag missar eller behöver tänka på?
Vilken Switch och Trådlös Tv lösning kan man använda?

Tack på förhand
Mvh Thobias

Permalänk
Medlem

IPTV-boxar fungerar generellt inte över WiFi, och även om det går med lite trick så är det en delvis dålig idé. Ett bättre alternativ är så fall s.k Homeplug/Powerline-adaptor.

I övrigt vill du ha en switch med VLAN och IGMP-snooping stöd.

Jag tycker dock det låter konstigt att det inte finns några RJ45-uttag där man känner för att ha TVn. Brukar vara rätt vettigt placerat y nyare lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbarna:

Var hälsad!

Jag skall bygga ett hemnätverk som innefattar en router, switch och tv-box med "tv router" kopplat mot inkommande Fiber-WAN i Bostadslgh.
lgh har mediacentral med 10 dragningar ifrån, varav jag vill kunna koppla in majoriteten.

Men jag är fundersam om jag måste ha en speciell switch för att få tvn igenom den? triple play och vad det hette.

Har en Router som jag skulle vilja ha switchen efter, såpass att alla enheter hamnar på samma nätverk. förutsättningarna ser ut som det på bifogad bild.
Vill även ha "trådlös tv sändare/mottagare" då vi vill inte göra några ingrepp på rummet i form utav fast installation.

Hade tänkt att koppla på Följande sätt

inkomande WAN i Mediacentral -> Router
Router -> Switch i Mediacentral
Switch -> Tv Router Sändare -> Mottagare -> Tv-Box
Switch -> Dator, kanske en till TV?

Router: Telenor Wi-fi Router I4882
Tv-Box: Arris 2853
Fiber Leverantör: Telenor
Switch: ??
Trådlös Tv: ??

något jag missar eller behöver tänka på?
Vilken Switch och Trådlös Tv lösning kan man använda?

Tack på förhand
Mvh Thobias

https://gcdn.pbrd.co/images/5r4z7nEBoZo5.jpg?o=1

Jag skulle satsa på att dra kabel till tvn för det är det sista stället du vill ha wifi till. Dels är det mycket data som går där konstant och minsta lilla dipp/pl så kommer det synas på bilden = Störande.

Mina päron hade telia en sväng på deras iptv då köpte de 2 st wifi-puckor specifikt för ändamålet via telia, ganska dyrt +2k eller nått som en brygga som fungerar OK, men de behöver starta om dem ibland och bilden fryser sig ibland etc men de bor i hus utan direkta grannar vars wifi stör. Kommer tyvärr inte ihåg modellen exakt men nån variant av Ruckus var det. Men är det köpeslägenhet eller om du tänkt bo kvar ett tag så skulle jag verkligen rekommenderat att dra par kablar eller iaf en till tv-bänken och ha en switch där för diverse. Så får du 100 % bekymmersfritt tv tittande

Du kan behöva en switch som klarar vlan. Jag har telia med iptv och de kör på vlan.taggat 845. Så jag har bryggat de vlanet på inkommande wan till en specifik lanport i routern. Som sedan kör ut vlanet ottagat på några portar i switchen där jag kopplar in tv-boxarna. Jag har 4 st portar 1st inkommande och 3st utgående, dessa 4 har jag satt på ett eget vlan 800 för att gruppera dem.

Det kan vara så att tv via telenor går på vanliga nätet dvs inget vlan utan baserat på multi/broad-cast. Då behöver du ingen switch med stöd för vlan. Du testar detta lättast genom att koppla in en vanlig switch direkt i inkommande sedan pluggar du i en dator och en tv-box. Fungerar det som det ska så är det multicast.

Skriver lite i panik så ha överseende med att det kan vara rörigt

Som referens så kör jag ER-4 och unifiswitch 16p 150W poe samt unifi ap.

Edit: Powerplugs kan vara ett ok alternativ också som nämndes ovan. Tips där att utnyttja öppetköp om det inte fungerar. Det är lite hit-n-miss med sånna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

IPTV-boxar fungerar generellt inte över WiFi, och även om det går med lite trick så är det en delvis dålig idé. Ett bättre alternativ är så fall s.k Homeplug/Powerline-adaptor.

I övrigt vill du ha en switch med VLAN och IGMP-snooping stöd.

Jag tycker dock det låter konstigt att det inte finns några RJ45-uttag där man känner för att ha TVn. Brukar vara rätt vettigt placerat y nyare lägenheter.

Skrivet av fragwolf:

Jag skulle satsa på att dra kabel till tvn för det är det sista stället du vill ha wifi till. Dels är det mycket data som går där konstant och minsta lilla dipp/pl så kommer det synas på bilden = Störande.

Mina päron hade telia en sväng på deras iptv då köpte de 2 st wifi-puckor specifikt för ändamålet via telia, ganska dyrt +2k eller nått som en brygga som fungerar OK, men de behöver starta om dem ibland och bilden fryser sig ibland etc men de bor i hus utan direkta grannar vars wifi stör. Kommer tyvärr inte ihåg modellen exakt men nån variant av Ruckus var det. Men är det köpeslägenhet eller om du tänkt bo kvar ett tag så skulle jag verkligen rekommenderat att dra par kablar eller iaf en till tv-bänken och ha en switch där för diverse. Så får du 100 % bekymmersfritt tv tittande

Du kan behöva en switch som klarar vlan. Jag har telia med iptv och de kör på vlan.taggat 845. Så jag har bryggat de vlanet på inkommande wan till en specifik lanport i routern. Som sedan kör ut vlanet ottagat på några portar i switchen där jag kopplar in tv-boxarna. Jag har 4 st portar 1st inkommande och 3st utgående, dessa 4 har jag satt på ett eget vlan 800 för att gruppera dem.

Det kan vara så att tv via telenor går på vanliga nätet dvs inget vlan utan baserat på multi/broad-cast. Då behöver du ingen switch med stöd för vlan. Du testar detta lättast genom att koppla in en vanlig switch direkt i inkommande sedan pluggar du i en dator och en tv-box. Fungerar det som det ska så är det multicast.

Skriver lite i panik så ha överseende med att det kan vara rörigt

Som referens så kör jag ER-4 och unifiswitch 16p 150W poe samt unifi ap.

Edit: Powerplugs kan vara ett ok alternativ också som nämndes ovan. Tips där att utnyttja öppetköp om det inte fungerar. Det är lite hit-n-miss med sånna.

Hej.

Tack så mycket för info, har läst på mig om VLAN och IGMP-Snooping nu, var en del att ta in.

ska kolla om det är multicast först. tvn funkar antagligen på alla 3(2 st prövade) utgångar på routern som finns, PC borde göra det likaså tänker jag.
Tecken på Multicasting kanske, eller kan routern ha förinställd VLAN ut på samtliga portar + ip trafik?
oavsett har jag lärt mig lite om att analysera nätverkstrafik med Wireshark så hoppas kunna fiska fram vlan tagg där isådanafall hehe

kommer pröva powerplug först, annars blir det inget val än att bygga nätverk fram till tvn, funkar powerplug godtyckligt uppnår det kriterierna väl.
rj45 uttagen är på andra sidan rummet gentemot tvn och byggnation uppskattas ej i rummet, därav annan lösning föredragen.

trevlig helg och tack åter igen.

Edit - tänkte köra 1 eller 2 av dessa
https://www.webhallen.com/se/product/222361-TP-Link-TL-SG105E...

osäker om jag måste sätta 1 switch före & 1 switch efter routern. (Före: TV, Efter: PC)
Eller om båda kommer funka bakom routern.
(notera att jag endast har 1 nätkabel tillbaka från routern efter den fått sin inkommande kabel.vilket betyder serie koppla switch på switch)

Tobbarna out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbarna:

Hej.

Tack så mycket för info, har läst på mig om VLAN och IGMP-Snooping nu, var en del att ta in.

ska kolla om det är multicast först. tvn funkar antagligen på alla 3(2 st prövade) utgångar på routern som finns, PC borde göra det likaså tänker jag.
Tecken på Multicasting kanske, eller kan routern ha förinställd VLAN ut på samtliga portar + ip trafik?
oavsett har jag lärt mig lite om att analysera nätverkstrafik med Wireshark så hoppas kunna fiska fram vlan tagg där isådanafall hehe

kommer pröva powerplug först, annars blir det inget val än att bygga nätverk fram till tvn, funkar powerplug godtyckligt uppnår det kriterierna väl.
rj45 uttagen är på andra sidan rummet gentemot tvn och byggnation uppskattas ej i rummet, därav annan lösning föredragen.

trevlig helg och tack åter igen.

Edit - tänkte köra 1 eller 2 av dessa
https://www.webhallen.com/se/product/222361-TP-Link-TL-SG105E...

osäker om jag måste sätta 1 switch före & 1 switch efter routern. (Före: TV, Efter: PC)
Eller om båda kommer funka bakom routern.
(notera att jag endast har 1 nätkabel tillbaka från routern efter den fått sin inkommande kabel.vilket betyder serie koppla switch på switch)

Tobbarna out

Om tv fungerar i alla uttag så är det troligen inte vlan, men visst är väl inte omöjligt men utan att se konfigen så är det svårt att säga exakt.
Om vi förutsätter ikke vlan så koppla in switchen till lan1 på routern. Sen kopplar du alla enheterna direkt i switchen. Jag skulle satsat på 8p variant liknande den du länkade: något i denna stil: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... Man kan aldrig får för många portar
Så när du har kopplat in alla datorer/tvboxar etc i switchen så testar du. Dvs du provar surfa på alla enheterna Bör fungera utan problem. Sen testar du tvboxarna, om de fungerar så är det klart, fungerar det inte så kan det vara vlan-taggat. Det blir lite mindre komplicerat om du delar upp det på ex 2 switchar, istället för att konfa vlan. när jag skulle konfa mitt så ringde jag telias support och bad om att få vilket vlan iptv var på och otroligt nog så berättade de direkt
Men det låter som att alt1 bör fungera som du beskrev ovan.

alt1 utan vlan:
internet ifrån isp -> router wanport -> router lanport1 -> switch -> alla enheter

alt2
internet ifrån isp -> router wanport -> router lanport1 -> switch1 -> alla datorer som ska ha internet
................................................... router lanport2 -> switch2 -> alla tvboxar.

Edit:

det är värt par hundra för att få 3 extra portar. Jag har ett par själv, alltid bra att ha Använder dem inte just nu men de gör sitt jobb iaf men inte mer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej Igen!

Blev så att jag kontaktade Telenor direkt och frågade om det var VLAn eller multicasting, Vilket de svarade Multicasting på!

Så köpte en simpel 8ports switch utan vlan och annat, kopplade in den från mediaskåpet mmomt routern i annat rum. funkade fin med tv:N efter lite strul.

Visade dig att "tv-kortet" vad defekt och satte tv-boxen i boot loop och fick en att klia på huvudet. men det löste 1h kundtjänst tillslut när de bad mig pröva att ta ut kortet som sista åtgärd.

Tack för hjälpen.
Farväl